Počet nalezených dokumentů: 44226
Publikováno od do

Akutní pooperační komplikace v podmínkách chirurgických jednotek intenzivní péče
HLOBILKOVÁ, Magda
2024 - český
Diplomová práce se věnuje problematice akutních pooperačních komplikací v podmínkách chirurgických jednotek intenzivní péče z pohledu sestry. Práce je tvořena teoretickou a výzkumnou částí. Teoretická část je věnována problematice chirurgie, jednotek intenzivní péče a akutním pooperačním komplikacím. Výzkumná část zahrnuje cíle, metodiku a výsledky výzkumu. Pro zpracování diplomové práce byly stanoveny tři cíle. Cíl 1: Zjistit vztah mezi délkou praxe, nejvyšším dosaženým vzděláním a orientovaností sester v problematice akutních pooperačních komplikací. Cíl 2: Zjistit zájem sester o vzdělávání v problematice akutních pooperačních komplikací. Cíl 3: Zmapovat nejčastější akutní pooperační komplikace na chirurgických jednotkách intenzivní péče. Výzkumná část diplomové práce je řešena formou kombinovaného výzkumu, do kterého se zapojily sestry chirurgických jednotek intenzivní péče různé délky praxe a nejvyššího dosaženého vzdělání. Výzkum probíhal ve čtyřech nemocnicích Jihomoravského a Zlínského kraje. Kvantitativní část výzkumu byla realizována prostřednictví nestandardizovaného dotazníkového šetření. Výzkumný soubor tvořilo 138 respondentů. Kvalitativní část byla realizována polostrukturovanými rozhovory s 10 sestrami. Z provedeného výzkumného šetření vyplývá několik závěrů. Byl pozorován statisticky významný vztah mezi orientovaností sester v problematice akutních pooperačních komplikací, délkou praxe a nejvyšším dosaženým vzděláním. S narůstající délkou praxe dochází ke zvyšovaní orientovanosti sester, stejně tak s narůstající úrovní nejvyššího dosaženého vzdělání. Zúčastněné sestry projevují zájem o vzdělávání se v problematice, který však není ze strany zaměstnavatele dostatečně kompenzován. Nejčastější akutní pooperační komplikace na chirurgických jednotkách intenzivní péče z pohledu sester jsou bolest a akutní krvácení. Výstupem diplomové práce je návrh obsahu semináře pro zvýšení orientace sester v konkrétní akutní pooperační komplikaci. The master's thesis addresses the issue of acute postoperative complications in the conditions of surgical intensive care units from the perspective of a nurse. The thesis consists of theoretical and empirical sections. The theoretical section focuses on the issues of surgery, intensive care units, and acute postoperative complications. The empirical section includes the research's objectives, methodology, and results. Three objectives were set to elaborate on the master's thesis. First objective: To determine the relationship between the length of practice, the highest level of education attained, and nurses'orientation on the issue of acute postoperative complications. Second objective: To determine nurses' interest in education regarding acute postoperative complications. Third objective : To map the most common acute postoperative complications in surgical intensive care units. The research part of the master's thesis is addressed through a combined research approach involving nurses from surgical intensive care units with different lengths of practice and the highest levels of education attained. The research was conducted in four South Moravian and Zlín hospitals. The quantitative part of the research was carried out through non-standardized questionnaire surveys. The research sample consisted of 138 respondents. The qualitative part was conducted through semi-structured interviews with 10 nurses. Several conclusions can be drawn from the research that was conducted. A statistically significant relationship was observed between nurses' orientation on the issue of acute postoperative complications, length of practice, and the highest level of education attained. With increasing length of practice, nurses' orientation also increases, as does the level of highest education attained. Participating nurses show interest in education on the issue, which the employer does not sufficiently compensate. The most common acute postoperative complications in surgical intensive care units, from the nurses' perspective, are pain and acute bleeding. The output of the diploma thesis is a proposal for the content of a seminar to increase nurses'orientation in specific acute postoperative complications. Klíčová slova: Chirurgie; chirurgický pacient; intenzivní péče; jednotka intenzivní péče; JIP; komplikace; pooperační; pooperační komplikace; Complication; ICU; intensive care; intensive care unit; postoperative; postoperative complication; surgery; surgical patient Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Akutní pooperační komplikace v podmínkách chirurgických jednotek intenzivní péče

Diplomová práce se věnuje problematice akutních pooperačních komplikací v podmínkách chirurgických jednotek intenzivní péče z pohledu sestry. Práce je tvořena teoretickou a výzkumnou částí. ...

HLOBILKOVÁ, Magda
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Trénink netechnických dovedností jako prevence chyb v intenzivní péči
SVÁROVSKÁ, Tereza
2024 - český
Hlavním cílem této práce bylo zmapovat aktuální stav tréninku netechnických dovedností včetně subjektivních pocitů a zkušeností s tímto tréninkem. Zaměřili jsme se i na možnosti nejefektivnějšího tréninku netechnických dovedností v době studia i v praxi. Trénink netechnických dovedností může sloužit ke zkvalitnění bezpečné péče o kriticky nemocné pacienty, kteří se nachází na jednotkách intenzivní péče, kde jsou často náročné, stresující a vypjaté situace. Teoretická část ukotvuje stanovené základy k porozumění pojmům jako je intenzivní péče, netechnické dovednosti či simulační výuka a jejich náležitostem. Výzkum byl realizován se studenty navazujícího studia Specializace v ošetřovatelství, Intenzivní péče. Druhý výzkumný vzorek tvořil ošetřující personál působící na jednotkách intenzivní péče. Výzkum byl realizován metodou kvalitativního šetření a při výzkumu byl použit polostrukturovaný rozhovor s ošetřujícím personálem a se studenty absolvujícími simulační výuku a dále bylo použito nezúčastněné zjevné pozorování právě při již zmíněné simulační výuce. Stanovením prvního cíle jsme zjistili, že pouze v ojedinělých případech je tento trénink realizován pro zdravotníky přímo na jejich pracovištích. Studenti trénink netechnických dovedností absolvují v rámci simulační výuky. Z dalšího výzkumného šetření jsme zjistili, že v praxi zdravotníci ojediněle, a často nevědomky alespoň základy netechnických dovedností používají. Někteří zdravotníci trénink netechnických dovedností absolvovali buďto na jiných pracovištích nebo v rámci předchozího studia a mají s tímto tréninkem většinou pozitivní zkušenosti. Studentům chybí častější výuka v simulační místnosti, a jelikož výzkum byl realizován se studenty, kteří jsou všichni již zaměstnaní, tak by tento trénink i uvítali na jejich pracovištích s jejich kolegy. Nejčastější stěžejní dovednost byla při pozorování leader ve skupině a uzavírání komunikační smyčky. Mezi nejefektivnější metody jsme výzkumným šetřením zařadili především simulační výuku. The main goal of this work was to map the current state of training in non-technical skills. Training in non-technical skills can contribute to improving the safe care of critically ill patients in intensive care units, where situations are often demanding, stressful, and tense. Maximum concentration, precise commands, and teamwork are necessary in these work-places. The theoretical part establishes the foundations for understanding concepts such as intensive care, non-technical skills, or simulation-based education and their relevance. The research was conducted with students in the Advanced Nursing Specialization in Intensive Care, who, thanks to simulation-based education, are aware of acquiring non-technical skills and practice them in specific simulated scenarios. The second research sample consisted of nursing staff working in intensive care units, who are exposed to stressful situations daily, and therefore should know and use the basics of non-technical skills to per-form their duties in order to prevent as many errors as possible, which can have fatal consequences. The objectives of the work focused on mapping the current situation in the training of non-technical skills in intensive care units and in student education. Another goal focused on the experiences and subjective feelings of healthcare professionals and students with training in non-technical skills in crisis situations within intensive care and during simulation-based education. The final goal aimed to identify methods and techniques of training in non-technical skills that are most effective for healthcare workers and students in intensive care, considering their specific needs and obstacles. The research was conducted using qualitative inquiry method, employing semi-structured interviews with nursing staff and students undergoing simulation-based education, along with non-participant overt observation during the mentioned simulation-based education. Klíčová slova: Chyby na jednotce intenzivní péče; intenzivní péče; netechnické dovednosti; ošetřovatelský personál; prevence; simulační výuka; studenti; Healthcare errors in intensive care; intensive care; non-technical skills; nursing staff; prevention; simulation-based education; student Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Trénink netechnických dovedností jako prevence chyb v intenzivní péči

Hlavním cílem této práce bylo zmapovat aktuální stav tréninku netechnických dovedností včetně subjektivních pocitů a zkušeností s tímto tréninkem. Zaměřili jsme se i na možnosti nejefektivnějšího ...

SVÁROVSKÁ, Tereza
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Prevence katétrových infekcí se zaměřením na pacienty s potřebou intenzivní péče
SVOBODOVÁ, Alžběta
2024 - český
Současný stav: Pod pojmem sepse je označována systémová zánětlivá reakce na přítomnost infekce. Nejvyšší počet úmrtí související s infekcí krevního řečiště je spojen s těžkým septickým šokem. Mezi nejpoužívanější invazivní vstupy do krevního řečiště se řadí periferní a centrální venózní katétr, arteriální katétr dále pak PICC a Midline katétr. Alternativní metodou zajištění žilního řečiště je intraoseální vstup. Cílem práce bylo popsat spektrum ošetřovatelských postupů, které minimalizují riziko vzniku katétrových infekcí spojených s krevním řečištěm a dále vyhodnotit dovednosti sester v oblasti péče o vstupy do krevního řečiště. Metodika práce: Ke sběru dat byla použita kvalitativní výzkumná metoda technikou polostrukturovaných rozhovorů a zúčastněného pozorování. Výzkumné šetření probíhalo ve vybraných nemocnicích Kraje Vysočina a Jihočeského kraje. Šlo o záměrný výběr. Byly osloveny sestry pracující na oddělení intenzivního typu (tj. oddělení ARO a JIP). Zúčastněné pozorování probíhalo za účelem zjištění dodržování ošetřovatelských standardů a odhalení chyb při ošetřování invazivních vstupů v krevním oběhu. Velikost výzkumného souboru byla dána teoretickou saturací dat. Výsledky: Z výzkumného šetření vyplývá, že dotazované všeobecné sestry mají v oblasti katétrových infekcí dostatečné znalosti, díky kterým lze jejich výskyt snížit. Ze zúčastněného pozorování, konkrétně ze zavádění periferní žilní kanyly vyplynulo, že sestry nekontrolují expiraci potřebných pomůcek k tomuto výkonu. Dále byl zjištěn nedostatek v oblasti hygienicko-epidemiologického opatření a odhazování jehly z kanyly do boxu na ostré předměty. Při ošetřování centrálního venózního katétru bylo prokázáno, že není používán sterilní stolek, avšak pouze sterilní nástroje, nesprávná hygiena rukou a používání osobních ochranných pomůcek. Závěr práce: Výstupem této diplomové práce je soubor doporučení pro nelékařský zdravotnický personál. Current status: The term sepsis refers to a systemic inflammatory response to the presence of an infection. The highest mortality rate associated with bloodstream infection is linked to severe septic shock. The most commonly used invasive bloodstream inputs include peripheral and central venous catheter, arterial catheter also included are PICC and Midline catheter an alternative method of securing the venous system in intraosseous entry. The aim of this study was to describe the spectrum of nursing practices that minimize the risk of catheter infections related catheter infections and to evaluate the skills of nurses in the area of vascular access care. Methodics: Qualitative research methods using semi-structured interviews and participant observation were employed for data collection. The research was conducted in selected hospitals of the Vysočina Region and the South Bohemia Region. It was a deliberate selection. Nurses working in intensive care units (i.e. anesthesiology and resuscitation departmen and unit critical care) were approached. Covert observation was conducted to ascertain compliance with nursing standards and uncover errors in the care of invasive vascular access. The size of the research sample was determined by theoretical data saturation. Results: The survey shows that the interviewed general nurses have sufficient knowledge in the field of catheter infections to reduce their incidence. Participant observation, specifically peripheral venous cannula insertion, revealed that nurses do not check the expiration of the necessary equipment for this procedure. Furthermore, there was a lack of hygiene and epidemiological precautions and disposal of the needle from the cannula in the sharps box. There was evidence of not using a sterile table but only sterile instruments, improper hand hygiene and use of personal protective equipment when treating a central venous catheter. Conclusion: The outcome of this diploma thesis is a set of recommendations for non medical healthcare personnel. Klíčová slova: Invazivní vstup; intenzivní péče; katétrová infekce; prevence; Invasive entry; intensive care; catheter infection; prevention Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Prevence katétrových infekcí se zaměřením na pacienty s potřebou intenzivní péče

Současný stav: Pod pojmem sepse je označována systémová zánětlivá reakce na přítomnost infekce. Nejvyšší počet úmrtí související s infekcí krevního řečiště je spojen s těžkým septickým šokem. Mezi ...

SVOBODOVÁ, Alžběta
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Regenerace brownfieldů v Jihočeském kraji
ŠÁDKOVÁ, Pavla
2024 - český
Diplomová práce na téma Regenerace brownfieldů v Jihočeském kraji se zabývá komplexním přístupem k analýze a regeneraci brownfieldů v Jihočeském kraji. Hlavním cílem práce je analyzovat a syntetizovat ekologické, sociální a ekonomické dopady regenerace brownfieldů a greenfieldů na vybraných lokalitách v Jihočeském kraji. K naplnění cílů práce byla použita kombinace kvantitativních a kvalitativních výzkumných metod. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a aplikační. Teoretická část je zaměřena na vymezení problematiky brownfieldů, hodnocení vývoje a současného stavu. Součástí teoretické části jsou možné způsoby klasifikace brownfieldů a způsoby financování. Ve druhé, aplikační části, je provedena komparace vybraných brownfieldů a greenfieldů v Jihočeském kraji. Lokality jsou posuzovány podle modelu Jihočeského kraje, který vychází ze studie německého Ministerstva životního prostředí a je založen na bodovém hodnocení daných kritérií a jejich parametrů. Model se skládá ze 3 kritérií - potenciálu z hlediska obce, potenciálu z hlediska investora a ze změny hodnoty místa. Na jejich základě je vyhodnocena významnost lokalit. Prostřednictvím komparace Indexu preference práce následně předkládá výběr lokalit vhodných k realizaci včetně návrhu budoucího využití. Výstupy práce přispívají k hlubšímu pochopení problematiky regenerace brownfieldů a nabízejí návrhy pro efektivní využití potenciálu těchto lokalit pro podporu lokální ekonomiky a zlepšení kvality života obyvatel. The thesis on the topic of Brownfield Regeneration in the South Bohemian Region deals with a comprehensive approach to the analysis and regeneration of brownfields in the South Bohemian Region. The main objective of the thesis is to analyse and synthesize the ecological, social, and economic impacts of brownfield and greenfield regeneration on selected sites in the South Bohemian Region. A combination of quantitative and qualitative research methods was used to achieve the goals of the thesis. The work is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part focuses on defining the issues of brownfields, evaluating the development and current state. It includes possible ways of classifying brownfields and methods of financing. In the second, practical part, a comparison of selected brownfields and greenfields in the South Bohemian Region is conducted. The sites are evaluated according to the model of the South Bohemian Region, which is based on a study by the German Ministry of the Environment and is based on the scoring of given criteria and their parameters. The model consists of 3 criteria - potential from the perspective of the municipality, potential from the perspective of the investor, and the change in the value of the site. Based on these, the significance of the sites is evaluated. Through the comparison of the Preference Index, the thesis subsequently presents a selection of sites suitable for implementation, including a proposal for future use. The outputs of the thesis contribute to a deeper understanding of the issues of brownfield regeneration and offer suggestions for the effective use of the potential of these sites to support the local economy and improve the quality of life for residents. Klíčová slova: brownfield; greenfield; revitalizace; klasifikace; Jihočeský kraj; brownfield; greenfield; revitalization; classification; South Bohemia Region Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Regenerace brownfieldů v Jihočeském kraji

Diplomová práce na téma Regenerace brownfieldů v Jihočeském kraji se zabývá komplexním přístupem k analýze a regeneraci brownfieldů v Jihočeském kraji. Hlavním cílem práce je analyzovat a syntetizovat ...

ŠÁDKOVÁ, Pavla
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Farben in deutschen Redewendungen. Das Vorkommen ausgewählter Farben in deutschen Phraseologismen und ihre Äquivalenz im Tschechischen
HORÁČKOVÁ, Aneta
2024 - německý
Předložená bakalářská práce se zaměřuje na rčení třech vybraných barev, a to konkrétně modré, červené a zelené. V teoretické části se věnuji pojmu frazeologie v užším a širším slova smyslu, jejím charakteristickým znakům, klasifikaci a v závěru korpusovým materiálům. Praktická část popisuje psychologii zmíněných barev a význam vybraných rčení. Dále se zabývám výskyty a kvantitativním srovnáním vybraných rčení, jejich překladem do češtiny a ekvivalencí. This bachelor thesis focuses on the phrases of three selected colors, namely blue, red and green. The theoretical part deals with the concept of phraseology in the narrower and broader sense of the word, its characteristic features, classification and finally with corpus materials. The practical part describes the psychology of the mentioned colors and the meaning of selected phrases. It also deals with the occurrence and quantitative comparison of selected phrases, their translation into Czech and equivalence. Klíčová slova: phraseology; phrase; proverb; corpus; colours Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Farben in deutschen Redewendungen. Das Vorkommen ausgewählter Farben in deutschen Phraseologismen und ihre Äquivalenz im Tschechischen

Předložená bakalářská práce se zaměřuje na rčení třech vybraných barev, a to konkrétně modré, červené a zelené. V teoretické části se věnuji pojmu frazeologie v užším a širším slova smyslu, jejím ...

HORÁČKOVÁ, Aneta
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Výroba a příprava radiofarmak z pohledu radiační ochrany
HYKOVÁ, Kateřina
2024 - český
Bakalářská práce shrnuje poznatky týkající se celého procesu zajištění radiofarmak pro účely pozitron emisní tomografie od výroby radionuklidů, přes jejich transport na oddělení nukleární medicíny, přípravy radiofarmak až k jejich podání pacientovi, a to zejména z pohledu radiační ochrany pracovníků. Popisuje, jaké jsou zásady radiační ochrany v oblasti nukleární medicíny z hlediska platné legislativy a jak vypadá jejich aplikace v praxi. V bakalářské práci byly stanoveny cíle shrnout poznatky týkající se celého procesu výroby a přípravy radiofarmak pro účely PET a zaměřit se na problematiku ozáření rukou radiačních pracovníků při přípravě a aplikaci radiofarmak pro účely PET. The bachelor's thesis summarizes knowledge regarding the entire process of providing radiopharmaceuticals for the purposes of positron emission tomography, from the production of radionuclides, through their transport to the nuclear medicine department, preparation of radiopharmaceuticals and their administration to the patient, especially from the point of view of radiation protection of workers. It describes what the principles of radiation protection in the field of nuclear medicine are in terms of the applicable legislation and how their application looks like in practice. Klíčová slova: Radiofarmaka; pozitron emisní tomografie; nukleární medicína; radiační ochrana; efektivní dávka; fluorodeoxyglukóza; ozáření rukou; dozimetrie; dávkové optimalizační meze; monitorovací úrovně; Radiopharmaceuticals; positron emission tomography; nuclear medicine; radiation protection; effective dose; fluorodeoxyglucose; hand irradiation; dosimetry; dose optimization limits; monitoring levels Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Výroba a příprava radiofarmak z pohledu radiační ochrany

Bakalářská práce shrnuje poznatky týkající se celého procesu zajištění radiofarmak pro účely pozitron emisní tomografie od výroby radionuklidů, přes jejich transport na oddělení nukleární medicíny, ...

HYKOVÁ, Kateřina
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Radioterapie kostních metastáz
ŠIMKOVÁ, Kristina
2024 - český
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou diagnostiky a léčby kostních metastáz. Radioterapie je klíčovým prvkem v léčbě kostních metastáz, často sloužícím k úlevě od bolesti a zlepšení kvality života pacientů s pokročilým nádorovým onemocněním. V teoretické části je zpracována dostupná literatura na téma struktury kosti, obsahuje popis diagnostiky kostních metastáz a jejich následné léčby. Cílem bakalářské práce bylo zodpovědět výzkumné otázky. Praktická část byla zaměřena na kvantitativní výzkum. Pro účely výzkumu byly nejprve stanoveny výzkumné otázky, následovalo sesbírání dat potřebných pro jejich zodpovězení na oddělení radioterapie v nemocnici v Českých Budějovicích za roky 2021, 2022 a 2023. K jejich získání byl využit nemocniční informační systém NIS pro výběr informací o pacientovi a povaze jeho onemocnění, a také plánovací systém Aria pro ověření informace o ozařovacích technikách a aplikovaných dávkách. Výzkumné šetření zahrnovalo 224 pacientů. Tato data byla následně vizualizována pomocí tabulek a grafů, aby bylo možné je lépe porovnat. Z výsledků praktické části vyplynulo, že kostní metastázy pacientů léčených radioterapií v českobudějovické nemocnici nejčastěji postihovaly páteř, pánev a dlouhé kosti. Věkové spektrum je různorodé, ale nejčastěji se problematika kostních metastáz týkala pacientů ve věkovém rozmezí 60-80 let. Aplikovaný hypofrakcionační režim byl vybrán i s ohledem na umístění dané metastázy a aktuální stav pacienta. Výsledná data a jejich zpracování mohou sloužit jako zpětná vazba pracovníkům daného oddělení. Teoretické zpracování práce může být použito jako rámcový edukační materiál studenty ZSF oboru radiologická asistence. This bachelor thesis deals with the issue of diagnosis and treatment of bone metastases. Radiotherapy is a key element in the therapy of bone metastases, serving to relieve pain and improve the quality of life of patients with advanced cancer. The theoretical part reviews the available literature on the structure of bone, description of the diagnosis of bone metastases, and their subsequent treatment. The aim of the bachelor thesis was to answer research questions. The practical part focused on quantitative research. For the purposes of the research, research questions were first established, followed by data collection necessary to answer them at the radiotherapy department of the hospital in České Budějovice for the years 2021, 2022, and 2023. Hospital information system NIS was used to obtain patient information and the nature of their illness, and also the Aria planning system to verify information on irradiation techniques and applied doses. The research study included 224 patients. The collected data were then visualized using tables and graphs to facilitate comparison. From the results of the practical part, it was apparent that bone metastases of patients treated with radiotherapy at the hospital in České Budějovice most commonly affected the spine, pelvis, and long bones. The age range was diverse, but the issue of bone metastases mostly concerned patients in the age range of 60-80 years. The applied hypofractionation regimen was chosen considering the location of the metastasis and the patient's current condition. The resulting data and their analysis can serve as feedback to the staff of the respective radiotherapy department. The theoretical processing of the thesis can be used as a framework educational material for students of the field of radiological assistance at ZSF. Klíčová slova: kostní metastázy; paliativní medicína; radioterapie; frakcionace; lineární urychlovač; terapeutický RTG přístroj; ozařovací techniky; bone metastases; palliative medicine; radiotherapy; fractionation; linear accelerator; therapeutic X-ray device; irradiation techniques Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Radioterapie kostních metastáz

Tato bakalářská práce se zabývá problematikou diagnostiky a léčby kostních metastáz. Radioterapie je klíčovým prvkem v léčbě kostních metastáz, často sloužícím k úlevě od bolesti a zlepšení kvality ...

ŠIMKOVÁ, Kristina
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Krizové řízení v pobytových sociálních službách
KREJČOVÁ, Kateřina
2024 - český
Tato diplomová práce se zabývá krizovým řízením v pobytových sociálních službách. V teoretické části jsou vymezeny pojmy krize, krizová situace a mimořádná událost. Také je zde popsáno krizové řízení, příklady krizí, dokumentace spojená s krizovým řízením a pobytové sociální služby. Praktická část diplomové práce obsahuje zpracování a vyhodnocení výsledků, které byly získány prostřednictvím výzkumného šetření. Diplomová práce si kladla ambice zjistit, jakým způsobem jsou řízeny pobytové sociální služby v krizových situacích. Pro naplnění cíle diplomové práce byla zvolena kvalitativní výzkumná strategie, metoda dotazování a technika polostrukturovaného rozhovoru. Hlavní výzkumná otázka zní: Jak jsou řízeny pobytové sociální služby během krizových situací? Komunikační partnery tvoří vedoucí pracovníci pobytových sociálních služeb v okrese Tábor, kteří projevili zájem zúčastnit se výzkumu. Při vyhodnocování získaných dat byly využity prvky zakotvené teorie a to konkrétně forma analýzy dat - otevřené a axiální kódování. Z provedeného výzkumu vyplývá, že ačkoliv vedoucí pracovníci pobytových sociálních služeb přistupují k řízení krizových situací individuálně, sdílí společný důraz na přípravu na krizové situace, rychlé a efektivní řešení krize a následné vyhodnocení, ze kterého čerpají poznatky a ponaučení pro budoucí krizové situace. Diplomová práce by mohla přispět jako zpětná vazba pro vedoucí pracovníky pobytových sociálních služeb, kteří se zúčastnili výzkumu, a dále může být použita jako informační materiál pro veřejnost. This thesis deals with crisis management in residential social services. In the theoretical part, the concepts of crisis, crisis situation and extraordinary event are defined. Crisis management, examples of crises, documentation related to crisis management and residential social services are also described here. The practical part of the thesis includes the processing and evaluation of results obtained through research investigation. The thesis aimed to determine how residential social services are managed during crisis situations. A qualitative research strategy, an interview method and a semi-structured interview technique were chosen to fulfil the aim of the thesis. The main research question is: How are residential social services managed during crisis situations? The communication partners are managers of residential social services in the Tabor district who expressed an interest in participating in the research. Data analysis - open and axial coding - was used in the evaluation of the obtained data. The research indicates that although leading staff members of residential social services approach crisis management individually, they share a common emphasis on readiness for crisis situations, quick and effective crisis resolution, and subsequent evaluation, from which they draw insights and lessons for future crisis situations. The diploma thesis could contribute as feedback for the managers of residential social services who participated in the research, and it can also be used as informational material for the public. Klíčová slova: Krizové řízení; pobytové sociální služby; krizová situace; krizový manažer; management; Crisis management; Residential social services; Crisis situation; Crisis manager; Management Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Krizové řízení v pobytových sociálních službách

Tato diplomová práce se zabývá krizovým řízením v pobytových sociálních službách. V teoretické části jsou vymezeny pojmy krize, krizová situace a mimořádná událost. Také je zde popsáno krizové řízení, ...

KREJČOVÁ, Kateřina
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Limity a bariéry práce interprofesního týmu ve vybraném DS, případová studie
VEITHOVÁ, Gabriela
2024 - český
Výzkum byl směrován ke zjištění limitů a bariér práce interprofesního týmu konkrétního domova pro seniory. V zájmu bylo nastavení, funkčnost a koordinace interprofesního týmu managementem organizace včetně jeho samoregulace a celková schopnost uvědomělé práce s přítomnou profesní multidisciplinaritou. V rámci kvalitativní strategie výzkumu byla použita metoda kvalitativního dotazování a získána byla data od informantů, pracovníků interprofesního týmu vybraného domova pro seniory. Nejprve byla zajištěna data narativními interview prostřednictvím metody Focus Groups s náhodnými skupinami informantů a následně polostrukturovanými interview se 6 vybranými informanty. Svůj význam zde mělo také ze zajištěných dat porovnat postavení profesních skupin interprofesního týmu a vše bylo doplněno daty zajištěnými metodou pozorování. K vyhodnocení zajištěných dat byla použita interpretativní fenomenologická analýza, provedená pomocí programu Atlas.ti 9. Výzkum proběhl v období srpna 2023. Přínosem výzkumu jsou zjištěné limity a bariéry práce interprofesního týmu, které umožňují vhled do problematiky interprofesní týmové spolupráce, tedy vybudování interprofesního týmu, a především jeho udržitelnosti a funkčnosti. Zjištěnými limity byly nedostatek personálu, nedostatečná koordinace a komunikace, nedostatečná znalost podstaty interprofesního týmu, nedostatečná podpora managementem, chybějící harmonizační postupy, nekorigované postavení profesních skupin, nízká emoční přítomnost v rámci týmu. Vytyčenými bariérami byly fluktuace personálu, nesourodost ve vlastním myšlení pracovníků, nedostatek sdílených cílů, syndrom vyhoření, nízká míra vnějšího motivování i vnitřní motivace pracovníků. Limity a bariéry práce interprofesního týmu mohou být strategicky zpracovány a tímto zpracováním může management organizace dále plnit své poslání a cíle právě v podobě práce s kapacitou lidských zdrojů. Přehled limitů a bariér zjištěných tímto výzkumem může být také konfrontačním materiálem pro jiné týmově podobně nastavené organizace. The aim of the research was to find out the limits and barriers to the work of the interprofessional team of a specific home for the elderly. The research concentrated on the setting, functionality, and coordination of the interprofessional team by the organization's management, including its self-regulation and also the ability to work consciously with the professional multi-discipline. The method of qualitative questioning was used as part of the qualitative research strategy. Data were obtained from informants, members of the interprofessional team of the home for the elderly. Firstly, data were got through narrative interviews using the Focus Groups method with random groups of informants. Then semi-structured interview with 6 chosen informants was used. It was important to compare the position of the professional groups of the interprofessional team, from the data collected. The data provided by the observation method were also supplemented. Interpretative phenomenological analysis using Atlas.ti 9 was used to evaluate the provided data. The research was done in August 2023. The secured limits and barriers to the work of the interprofessional team are the benefit of the research. These provide insight into the issues of interprofessional teamwork, it means building an interprofessional team and, above all, its sustainability and functionality. Lack of staff, lack of coordination and communication, insufficient knowledge of the nature of the interprofessional team, insufficient management support, not enough harmonization, uncorrected position of professional groups, low emotional presence within the team were found. The main barriers were staff turnover, inconsistency in staff thinking, lack of shared goals, burnout syndrome, low external and inner motivation of staff. Limits and barriers to the work of the interprofessional team can be strategically processed. Through this processing, the management of the organization can further fulfill its mission and goals in the form of work with the capacity of human resources. The list of limits and barriers gained by this research can also be a confrontational material for other organizations. Klíčová slova: senior; pobytová sociální služba; domov pro seniory; multidisciplinarita; interprofesní tým; pracovníci interprofesního týmu; management organizace; kapacita lidských zdrojů; The elderly; residential social care service; home for the elderly; multi-discipline; interprofessional team; staff; organization's management; capacity of human resources Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Limity a bariéry práce interprofesního týmu ve vybraném DS, případová studie

Výzkum byl směrován ke zjištění limitů a bariér práce interprofesního týmu konkrétního domova pro seniory. V zájmu bylo nastavení, funkčnost a koordinace interprofesního týmu managementem organizace ...

VEITHOVÁ, Gabriela
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Edukace diabetika po totální pankreatektomii
BAKOVÁ, Terezie
2024 - český
Tato bakalářská práce "Edukace diabetika po totální pankreatektomii" řeší ovlivnění kvality života pacientů, u nově vzniklého diabetu po totální pankreatektomii. Zároveň se zabývá procesem edukace všeobecnými a praktickými sestrami u těchto pacientů. Cílem práce bylo zmapovat edukaci pacientů po totální pankreatektomii. K dosažení cíle bylo využito kvalitativní šetření, prováděné pomocí polostrukturovaných rozhovorů. Rozhovory probíhaly s pěti pacienty po totální pankreatektomii a šesti sestrami, které edukují tyto pacienty. Byly stanoveny tři výzkumné otázky, pro zodpovězení tohoto cíle. Otázky zjišťovaly, jak probíhá edukace praktickými a všeobecnými sestrami u pacientů po totální pankreatektomii. Dále zjišťovaly, k jakým omezením dochází u pacientů po provedeném výkonu. Rovněž byly zjišťovány problémy, se kterými se pacienti setkávají při dodržování léčebného režimu. Výsledky výzkumného šetření poukazují na to, že sestry nejčastěji provádí edukaci individuální formou, a shodují se na tématech která zařazují do edukace. Edukace probíhá zejména v oblasti aplikace inzulínu, selfmonitoringu a prevenci komplikací. Výsledky dalších dat poukazují, že aplikace inzulínu, dodržování dietních opatření a výkyvy hladiny glykemie jsou nejčastějšími problémy v dodržování léčebného režimu u pacientů. Za největší omezení jsou považovány zažívací obtíže, únava, změny ve stravovacích návycích a omezení sociálního života. V rámci výzkumného šetření se dále zjistilo, že nejsou k dispozici žádné letáky, zaměřené pro pacienty po totální pankreatektomii. Výsledky bakalářská práce mohou posloužit budoucím pacientům před provedením totální pankreatektomie, k poskytnutí informací o následcích a ovlivnění kvality života tímto výkonem. Také by mohly informovat praktické a všeobecné sestry o problémech a nedostatcích, které pacienti pociťují po totální pankreatektomii, a mohly by pozitivně ovlivnit edukaci v těchto oblastech. This bachelor thesis titled "Diabetic patient education after total pancreatectomy" addresses the impact on quality of life of patients with new-onset diabetes after total pancreatectomy. It also deals with the process of education for these patients by general nurses and licensed practical nurses.The aim of this thesis was to map the education of patients after total pancreatectomy. To achieve this aim, a qualitative investigation was used, conducted using semi-structured interviews. The interviews were conducted with five patients after total pancreatectomy and six nurses who educate these patients. Three research questions were established to answer the stated aim. The questions investigated how education by licensed practical nurses and general nurses takes place in patients after total pancreatectomy. They also investigated what limitations occur in patients after the procedure. The problems encountered by patients in adhering to the treatment regimen were also investigated.The results of the research investigation indicate that nurses most often carry out education in an individual way, and they agree on the topics they include in the education. Education is mainly carried out in the areas of insulin administration, self-monitoring and prevention of complications. Results of other data indicate that insulin administration, compliance of dietary measures, and glucose fluctuations are the most common problems in patients' adherence to their treatment regimen. Digestive disorders, fatigue, changes in eating habits, and limitations in social life are considered the greatest limitations. The research also found that there are no leaflets available signeted for patients after total pancreatectomy. The results of this bachelor thesis may serve to inform future patients before undergoing total pancreatectomy, to provide information about the consequences and impact of this procedure on quality of life. They could also inform licensed practical nurses and general nurses about the problems and shortcomings experienced by patients after total pancreatectomy, and they could positively influence education in these areas. Klíčová slova: Edukace; diabetes mellitus; totální pankreatektomie; sestra; karcinom pankreatu; Education; diabetes mellitus; total pancreatectomy; nurse; pancreatic cancer Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Edukace diabetika po totální pankreatektomii

Tato bakalářská práce "Edukace diabetika po totální pankreatektomii" řeší ovlivnění kvality života pacientů, u nově vzniklého diabetu po totální pankreatektomii. Zároveň se zabývá procesem edukace ...

BAKOVÁ, Terezie
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

O službě

NUŠL poskytuje centrální přístup k informacím o šedé literatuře vznikající v ČR v oblastech vědy, výzkumu a vzdělávání. Více informací o šedé literatuře a NUŠL najdete na webu služby.

Vaše náměty a připomínky posílejte na email nusl@techlib.cz

Provozovatel

http://www.techlib.cz

Facebook

Zahraniční báze