Number of found documents: 534
Published from to

Who is Afraid of Being Smart?
Chvatík, Ivan
2008 - Czech
Although the dialogue is formally aporetical, this paper argues that Plato succeeded in grapsing – between the lines – the phronesis Charmides is looking for. However, this is not possible by means of a definition, since phronesis is neither a thing nor substantial knowledge. It seems to be a sort of self-reference, an ability to project one’s acting in unpredictable situations, to judge if something was done well or wrong, to consider what one knows and what not. Hence phronesis is the ability which precedes and makes any knowledge possible and without which nobody can act well and be happy. In this sense the phronesis of this dialogue is closely connected with the Platonic concept of the good and has much in common with the Platonic concept of human "immortality". Přednáška chce předvést, že přestože je dialog Charmides formálně aporetický, daří se Platónovi hledanou rozumnost, fronésis, mezi řádky zachytit. Nejde to však pomocí definice, protože rozumnost není žádná věc, ani obsahové vědění. Zdá se, že je to sebevztah, který umí rozvrhovat jednání v nepředvídatelné situaci, umí posoudit, zda něco bylo uděláno dobře či špatně, umí posoudit, co člověk ví a neví, a je tedy lidskou schopností, která teprve jakékoli vědění umožňuje a bez které člověk nemůže dobře jednat a být šťasten. V tomto smyslu souvisí rozumnost, o kterou v dialogu jde, velmi těsně s platónsky pojatým dobrem a má co dělat s platónsky pojatou lidskou "nesmrtelností". Keywords: Sophists; Wits; Fronesis; Arete; The Good Available at various institutes of the ASCR
Who is Afraid of Being Smart?

Although the dialogue is formally aporetical, this paper argues that Plato succeeded in grapsing – between the lines – the phronesis Charmides is looking for. However, this is not possible by means ...

Chvatík, Ivan
Filosofický ústav, 2008

Suárez's on the transcendental Unity and the Multitude
Heider, Daniel
2008 - Czech
The paper analyses Suarez's conception of transcendental unity and multitude in his Metaphysical disputations. The conception comes out of Aristotle's apory, according to which on the one hand being is convertible with the One and on the other it is its main dividing member. The study presents Suarez's solution, which draws significantly from scotistic metaphysics. Příspěvek analyzuje Suárezovu koncepci transcendentální jednoty a mnohosti v jeho Metafyzických disputacích. Vychází z Aristotelovy aporie, podle níž jsoucno na straně jedné je konvertibilní s jedním, na straně druhé však je jeho hlavním dělícím členem. Ve studii je představeno Suárezovo řešení, které do značné míry čerpá ze scotistické metafyziky. Keywords: Suárez; Aristotle; transcendental unity and multitude Available at various institutes of the ASCR
Suárez's on the transcendental Unity and the Multitude

The paper analyses Suarez's conception of transcendental unity and multitude in his Metaphysical disputations. The conception comes out of Aristotle's apory, according to which on the one hand being ...

Heider, Daniel
Filosofický ústav, 2008

Power, Fragility, Modesty: Dialogoval Contexts in the Charmides
Hobza, Pavel
2008 - Czech
Author suggests to solve the problem of the compatibility of the apories in Charmides with Plato's theory of knowledge. The proposed solution consists in formal inquiry of the dialogue's structure. In the first step, Boháček compares the way of argumentation as well as dramatic structure of Charmides with "small Socratic" dialogues as Ion; Charmides proves to be completely different. The second step consists in Boháček’s own analysis of the common structure of the "transitive" dialogues represented by Lysis and Protagoras. In this group, Socrates converses with two paradigmatic partners: the weaker potential pupil and the stronger one, who stands for an authority and potential teacher of the weaker partner. Socrates defeats the rival, but doesn't offer any positive knowledge to the weaker young partner; he stands only for personal example and offers practical guidance. Charmides is identified with this common scheme and classified as a typical transitive dialogue. Autor navrhuje řešit problém aporií v Charmidovi zkoumáním formální struktury dialogu. Nejprve srovnává argumentační a dramatickou strukturu Charmida s ranými dialogy jako Ión. Výsledkem je naprostá odlišnost. Z druhé tedy autor předkládá vlastní analýzu obecné struktury tranzitivních dialogů, dokládanou zejména dialogy Lysis a Prot. Sókratés zde rozmlouvá se dvěma charakteristickými partenry, slabším potenciálním žákem a silnějším, jenž představuje autoritu pro slabšího. Sókratés poráží silnějšího, ale nenabízí slabšímu žádnou positivní nauku, jen osobní příklad a vedení. Charmida autor označuje za typický transitivní dialog. Keywords: Ancient Philosophy; Plato; Charmides; the Parmenides; Theory of Forms Available at various institutes of the ASCR
Power, Fragility, Modesty: Dialogoval Contexts in the Charmides

Author suggests to solve the problem of the compatibility of the apories in Charmides with Plato's theory of knowledge. The proposed solution consists in formal inquiry of the dialogue's structure. In ...

Hobza, Pavel
Filosofický ústav, 2008

Hunting, Making, Using: The Euthydemus and the Problem of Dialectics
Thein, Karel
2008 - Czech
An analysis of dialectics in Plato's Euthydemus (288d-291a) in comparison with Book 7 of the Republic. Rozbor dialektiky v Platónově dialogu Euthydémos (288d-291a) ve srovnání se sedmou knihou Ústavy. Keywords: Plato; Euthydemus; dialectics; plat; rozbory Available at various institutes of the ASCR
Hunting, Making, Using: The Euthydemus and the Problem of Dialectics

An analysis of dialectics in Plato's Euthydemus (288d-291a) in comparison with Book 7 of the Republic.

Thein, Karel
Filosofický ústav, 2008

Socrates' Dream and 'Doing One's Own Job' in the Charmides
Thein, Karel
2008 - Czech
Author suggests to solve the problem of the compatibility of the apories in Charmides with Plato's theory of knowledge. The proposed solution consists in formal inquiry of the dialogue's structure. In the first step, Boháček compares the way of argumentation as well as dramatic structure of Charmides with "small Socratic" dialogues as Ion; Charmides proves to be completely different. The second step consists in Boháček’s own analysis of the common structure of the "transitive" dialogues represented by Lysis and Protagoras. In this group, Socrates converses with two paradigmatic partners: the weaker potential pupil and the stronger one, who stands for an authority and potential teacher of the weaker partner. Socrates defeats the rival, but doesn't offer any positive knowledge to the weaker young partner; he stands only for personal example and offers practical guidance. Charmides is identified with this common scheme and classified as a typical transitive dialogue. Autor navrhuje řešit problém aporií v Charmidovi zkoumáním formální struktury dialogu. Nejprve srovnává argumentační a dramatickou strukturu Charmida s ranými dialogy jako Ión. Výsledkem je naprostá odlišnost. Z druhé tedy autor předkládá vlastní analýzu obecné struktury tranzitivních dialogů, dokládanou zejména dialogy Lysis a Prot. Sókratés zde rozmlouvá se dvěma charakteristickými partenry, slabším potenciálním žákem a silnějším, jenž představuje autoritu pro slabšího. Sókratés poráží silnějšího, ale nenabízí slabšímu žádnou positivní nauku, jen osobní příklad a vedení. Charmida autor označuje za typický transitivní dialog. Keywords: personal excellence and the city; the temperance and the good Available at various institutes of the ASCR
Socrates' Dream and 'Doing One's Own Job' in the Charmides

Author suggests to solve the problem of the compatibility of the apories in Charmides with Plato's theory of knowledge. The proposed solution consists in formal inquiry of the dialogue's structure. In ...

Thein, Karel
Filosofický ústav, 2008

Is it Possible to Speak about Existencionalism in the Czech Literature?
Pechar, Jiří
2008 - Czech
Instead of existencionalism in the Czech literature it is better to speak about existencional poetry, not only relating to Orten's generation but also in František Halas' and Vladimír Holan's poetry in his late period. Stať ukazuje, že místo o existencialismu v české literatuře je vhodnější hovořit o existenciální poezii, a to nejen v souvislosti s generací Ortenovou, ale i u Františka Halase a u Vladimíra Holana v jeho posledním tvůrčím období. Keywords: Orten; Halas; Holan; Czech poetry Available at various institutes of the ASCR
Is it Possible to Speak about Existencionalism in the Czech Literature?

Instead of existencionalism in the Czech literature it is better to speak about existencional poetry, not only relating to Orten's generation but also in František Halas' and Vladimír Holan's poetry ...

Pechar, Jiří
Filosofický ústav, 2008

Popper's Open Society and the Phenomenon of European Union
Bednář, Miloslav
2008 - English
Bednář kriticky zkoumá Evropskou unii z hlediska Popperova pojetí otevřené společnosti. Bednář examines critically the European Union from the point of view of Popper's concept of open society. Keywords: Popper; open society; European Union Available at various institutes of the ASCR
Popper's Open Society and the Phenomenon of European Union

Bednář kriticky zkoumá Evropskou unii z hlediska Popperova pojetí otevřené společnosti.

Bednář, Miloslav
Filosofický ústav, 2008

The Holy War as Percieved by Hussite Masters. A paper on the formation and sources of the Hussite teachings about war
Soukup, Pavel
2007 - Czech
The paper points out some aspects and topics which historians will have to focus on when searching for sources of Hussite theory of the Holy War and when reconstructing the ideas of Prague university masters about it. Článek poukazuje na aspekty a témata, jimiž se historikové budou muset zabývat, pokud budou chtít nalézt zdroje husitské teorie svaté války a rekonstruovat názory pražských univerzitních mistrů. Keywords: Hussite Revolution; Prague University; Holy War Available at various institutes of the ASCR
The Holy War as Percieved by Hussite Masters. A paper on the formation and sources of the Hussite teachings about war

The paper points out some aspects and topics which historians will have to focus on when searching for sources of Hussite theory of the Holy War and when reconstructing the ideas of Prague university ...

Soukup, Pavel
Filosofický ústav, 2007

On the Comeniological Studies by Jan Patočka
Schifferová, Věra
2007 - Czech
The paper concentrates on the topic of Patočka´s Comeniological conception. Patočka, in his lifelong work on Comenius, sought an answer to the question what position Comenius occupies in the development of European thinking. He saw Comenius´ contribution above all to be in his creation of a systematic philosophy of education and in his founding of a systematic pedagogy. Education is for Comenius a way in which mankind may be returned to the path of general order and panharmony. Comenius´ labyrinth is, in Patočka´s view, also the labyrinth of modern humanity. As a result we need, even today, a pedagogy of the universal conversion, the prototype of which is, according to Patočka, Comenius´general education. Příspěvek pojednává o komeniologické koncepci Jana Patočky. Patočka ve svém více než třicetiletém komeniologickém bádání hledal odpověď na otázku, jakou pozici zaujímá Komenský v evropském myšlení. Přínos Komenského spatřoval především ve vytvoření systematické filosofie výchovy a založení systematické pedagogiky. Výchova je pro Komenského cesta k všeobecnému návratu k všeobecnému řádu a panharmonii. Komenského labyrint je podle Patočky i labyrintem dnešního lidstva. Také my dnes potřebujeme pedagogiku universální konverze, jejímž předobrazem je podle Patočky Komenského Vševýchova. Keywords: Jan Patočka; J. A. Comenius; Philosophy of education Available at various institutes of the ASCR
On the Comeniological Studies by Jan Patočka

The paper concentrates on the topic of Patočka´s Comeniological conception. Patočka, in his lifelong work on Comenius, sought an answer to the question what position Comenius occupies in the ...

Schifferová, Věra
Filosofický ústav, 2007

Regional Innovation Policy in the Czech Republic – its Potential and Challenges in International Context
Loudín, Jiří
2007 - English
Stať popisuje stav rozvoje regionální inovační politiky v České republice v kontextu cílů, jež pro tuto oblast stanovila Evropská komise. A paper describes the state of the art of regional innovation policy in the Czech Republic in the context of goals that have been set for this field by European Commission. Keywords: regional innovation policy; knowledge regions Available at various institutes of the ASCR
Regional Innovation Policy in the Czech Republic – its Potential and Challenges in International Context

Stať popisuje stav rozvoje regionální inovační politiky v České republice v kontextu cílů, jež pro tuto oblast stanovila Evropská komise.

Loudín, Jiří
Filosofický ústav, 2007

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases