Počet nalezených dokumentů: 43768
Publikováno od do

Aktuální globální problémy jako prostředek integrace zeměpisu a dějepisu na 2. stupni základní školy
MENHARDOVÁ, Eva
2024 - český
Aktuální globální problémy dostávají ve výuce na základních školách stále větší prostor. Jejich zapojením lze propojovat různé vyučovací předměty a podporovat tak mezipředmětové vazby. Mnohovrstevnatost globálních problémů vyzývá k zapojování aktivizačních metod výuky, většímu zapojení žáků do výuky, pomáhá rozvíjet kritické myšlení a seznamovat žáky s různými aspekty, jak globálních problémů, tak obecně problematiky života na Zemi. Tato diplomová práce si klade za cíl představit možnosti výuky aktuálních globálních problémů za pomoci propojení zeměpisu a dějepisu. Za tímto účelem jsou v ní představeny tři výukové aktivity, které se zabývají různými globálními problémy na rozdílných úrovních - globální, regionální a lokální. Otestování aktivit ve výuce na základní škole zjišťuje jejich propracovanost, využitelnost a oblibu u žáků i vyučujících. Výsledky jsou následně reflektovány a propojeny s teoretickými východisky. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a analytickou. Teoretická část se věnuje nastínění mezipředmětových vztahů a integrované výuky, současným trendům v geografickém vzdělávání, mezioborovostí zeměpisu a dějepisu, jejich postavení v Rámcovém vzdělávacím programu a metodám aktivního vyučování. Následně je popsána metodika tvorby výukových aktivit a metodika jejich testování v praxi. Analytická část pak popisuje jednotlivé aktivity a reflexi jejich testování v hodinách zeměpisu na základních školách. V závěru práce jsou zjištěné výsledky shrnuty, okomentovány a propojeny s teoretickými východisky. Nowadays, current global issues are gaining more and more attention in the lower secondary school curriculum. Their involvement can be used to interconnect different subjects and promote cross-curricular connections in the curriculum. The multilayered nature of global issues calls for the involvement of activating teaching methods, greater pupils' involvement in learning, helps to develop critical thinking as well as to introduce pupils to various aspects of both global issues and general issues of life on Earth. This diploma thesis aims to present the possibilities of teaching current global issues using the interconnection between geography and history. For this purpose, it presents three teaching activities that deal with different global issues at different levels - global, regional and local. Testing these activities in the lower secondary school teaching setting establishes their sophistication, usability and popularity with pupils and teachers. The results are then reflected upon and linked to the theoretical basis. The thesis is divided into two parts - theoretical and analytical. The theoretical part is devoted to the outline of intersubject relations and integrated teaching, current trends in geography education, the interdisciplinary nature of geography and history, their position in the framework educational programme (Rámcový vzdělávací program = RVP) and methods of active teaching. Then the methodology of creating teaching activities and the methodology of testing them in practice are described. The analytical part subsequently describes the individual activities and the reflection on their testing in geography classes in lower secondary schools. In the conclusion of the thesis, the findings are summarized, commented on and linked to the theoretical background. Klíčová slova: Aktuální globální problémy; integrace zeměpisu a dějepisu; výuka zeměpisu; moderní trendy ve výuce; aktivizační výukové aktivity; Current Global Issues; Integration of Geography and History; Teaching Geography; Modern Trends in Teaching; Active Learning Activities Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Aktuální globální problémy jako prostředek integrace zeměpisu a dějepisu na 2. stupni základní školy

Aktuální globální problémy dostávají ve výuce na základních školách stále větší prostor. Jejich zapojením lze propojovat různé vyučovací předměty a podporovat tak mezipředmětové vazby. ...

MENHARDOVÁ, Eva
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

ANALÝZA PROSTOROVÉ MOBILITY OBYVATEL MĚSTA VODŇANY
HOMOLKA, David
2024 - český
Bakalářská práce se zabývá každodenní prostorovou mobilitou obyvatel města Vodňany v okrese Strakonice, v Jihočeském kraji. V teoretické části se věnuji rozboru odborné literatury na téma prostorové mobility, geografii dopravy, geografii času a je zde uvedena charakteristika města. V praktické části je představena metodika sběru dat, který probíhal dotazníkovým šetřením v jednotlivých domácnostech. Následuje vyhodnocení výsledků výzkumu a jednotlivých hypotéz s pomocí tabulek a grafů, které jsou komparovány s výsledky již proběhlých výzkumů na podobné téma u nás i v zahraničí. Jako hlavní ukazatele pro vyhodnocení prostorové mobility byly použity počet cest, vzdálenost a čas strávený na cestě. Na základě výsledků byly prokázány odlišné vzorce prostorového chování mezi ženami a muži, které vykonávají více cest na kratší vzdálenosti v menších časových intervalech než muži. Z výsledků vyplynula zřetelná převaha užívání automobilu oproti veřejné dopravě s tím, že využití automobilů nemělo ve zkoumaném vzorku stoupající tendenci s vyššími příjmy. V závěru jsou shrnuty všechny výsledky a poznatky. The bachelor thesis deals with the daily spatial mobility of residents of the city of Vodňany in the district of Strakonice, in the South Bohemian Region. The theoretical part focuses on the analysis of professional literature on the topic of spatial mobility, transportation geography, time geography, and includes a characterization of the city. The practical part introduces the methodology of data collection, which was carried out through questionnaire surveys in individual households. This is followed by the evaluation of the research results and individual hypotheses using tables and graphs, which are compared with the results of previous research on similar topics both domestically and internationally. The main indicators for evaluating spatial mobility were the number of trips, distance, and time spent on travel. Based on the results, different patterns of spatial behavior between women and men were demonstrated, with women making more trips over shorter distances in smaller time intervals than men. The results also showed a clear preference for car usage over public transportation, with car usage not showing an increasing trend in the examined sample with higher incomes. In conclusion, all results and findings are summarized. Klíčová slova: Geografie dopravy; prostorová mobilita; geografie času; Vodňany; Geography of transport; spatial mobility; geography of time; Vodňany Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
ANALÝZA PROSTOROVÉ MOBILITY OBYVATEL MĚSTA VODŇANY

Bakalářská práce se zabývá každodenní prostorovou mobilitou obyvatel města Vodňany v okrese Strakonice, v Jihočeském kraji. V teoretické části se věnuji rozboru odborné literatury na téma prostorové ...

HOMOLKA, David
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Metodika výcviku řidičů v Armádě České republiky
HLIŇÁKOVÁ, Martina
2024 - český
Ve své bakalářské práci jsem rozebrala stávající metody výuky, výcviku a přípravy řidičů v armádě České republiky. Popsala jsem systém dokumentů a různých nařízení, které jsou nedílnou součástí k přípravě řidičů AČR. Z rozhovoru s dvěma respondenty jsem usoudila, že dokumentace v armádě je velmi obsáhlá a z toho důvodu jsem se rozhodla vytvořit zjednodušený ale efektivní učební plán. Cílem této práce je seznámit čtenáře s metodikou výcviku řidičů v AČR a přiblížit jim postup k získání řidičského oprávnění od úplného začátku, kdy voják nemá ani civilní řidičské oprávnění, až po zkušené řidiče, kteří zvládají náročné a občas i nebezpečné situace. The aim of my bachelor thesis is analysis of the existing methods of teaching, training and preparation of drivers in the Czech Army. I have described the system of documents and various regulations that are integral parts to the preparation of drivers in the Czech Armed Forces. I concluded from the interview with two respondents that the documentation in the Army is very extensive. I decided to create a simplified but effective curriculum. The main aim of this thesis is to familiarize the readers with the methodology of driver training in the Army of the Czech republic and to give them an insight into the process of obtaining a driver's license from the very beginning, when a soldier does not even have a civilian driving license, to experienced drivers who can handle challenging and dangerous situations. Klíčová slova: metodika; výuka a výcvik; příprava řidičů; armáda České republiky; kurz; methodology; teaching and training; driver training; Army of the Czech Republic; course Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Metodika výcviku řidičů v Armádě České republiky

Ve své bakalářské práci jsem rozebrala stávající metody výuky, výcviku a přípravy řidičů v armádě České republiky. Popsala jsem systém dokumentů a různých nařízení, které jsou nedílnou součástí k ...

HLIŇÁKOVÁ, Martina
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Učitel mateřské školy z pohledu generací
KŘÍŽOVÁ, Simona
2024 - český
Tato bakalářská práce se zaměřuje na problematiku osobnosti učitele v kontextu mateřských škol, s důrazem na jeho profesní kvalifikaci, kompetence a prestiž profese. Teoretická část práce zkoumá různé aspekty učitelské profese, včetně historie učitelství, feminizace učitelského povolání, role učitele v kontextu změn a jeho časovou náročnost. Zabývá se také vymezením pojmu kompetence a profesními dovednostmi potřebnými pro efektivní výkon učitelské práce. Dále je v práci analyzována problematika plánování vzdělávacího procesu, včetně tvorby školního a třídního vzdělávacího programu. Praktická část práce se zaměřuje na cíle výzkumného šetření, výzkumné otázky a metodiku použitou k získání relevantních dat. Dále jsou prezentovány a diskutovány výsledky výzkumného šetření, které bylo realizováno formou dotazníku. This bachelor thesis focuses on the issue of teacher personality in the context of preschool education, with an emphasis on their professional qualification, competencies, and the prestige of the profession. The theoretical part of the thesis examines various aspects of the teaching profession, including the history of teaching, the feminization of the teaching profession, the role of the teacher in the context of change, and the time demands of teaching. It also addresses the definition of competence and the professional skills necessary for effective teaching. Furthermore, the thesis analyzes the issue of planning the educational process, including the creation of school and classroom educational programs. The practical part of the work focuses on the objectives of the research study, research questions, and the methodology used to obtain relevant data. Furthermore, the results of the research study, which was conducted through a questionnaire, are presented and discussed. Klíčová slova: učitel; učitelská profese; kompetence; typologie; plánování vzdělávacího procesu; mateřská škola; teacher; teaching profession; competence; typology; educational process planning; preschool education Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Učitel mateřské školy z pohledu generací

Tato bakalářská práce se zaměřuje na problematiku osobnosti učitele v kontextu mateřských škol, s důrazem na jeho profesní kvalifikaci, kompetence a prestiž profese. Teoretická část práce zkoumá ...

KŘÍŽOVÁ, Simona
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Podpora adaptace žáků s poruchou autistického spektra ve školní třídě
OPLETALOVÁ, Dominika
2024 - český
Diplomová práce se zabývá podporou adaptace žáků s poruchou autistického spektra ve školní třídě. Cílem diplomové práce je popsat, jak probíhá podpora adaptace ve školním prostředí a začlenění žáků s PAS ve školní třídě. Teoretická část diplomové práce je zaměřena na komplexní vymezení poruch autistického spektra s projevy a specifiky, které se objevují u žáků s PAS. Dále pak popisuje možnosti inkluzivního vzdělávání s doporučenými přístupy k těmto žákům a poradenské služby včetně podpůrných opatření využitelných při edukaci. V teoretické části jsou také popsány možnosti podpory adaptace a začlenění žáků s PAS ve školní třídě. Praktická část diplomové práce je zaměřená na problematiku adaptace žáků s PAS pomocí kvalitativního výzkumu. Cílem výzkumného šetření je zjistit, jak pedagogičtí pracovníci podporují adaptaci žáků s PAS na školní prostředí a jeho začlenění ve školní třídě. Dále je zjišťováno, jaká specifika v adaptaci žáků s PAS pedagogové vnímají a zohledňují. V neposlední řádě jsou zjišťovány obtíže a rizika objevující se při adaptaci a vzdělávání žáků s PAS. Výzkumné šetření je realizováno pomocí polostrukturovaných rozhovorů a pozorování. Práce přináší ověřené a doporučené strategie a metody práce u žáků s PAS při adaptaci na školní prostředí a pro jeho snazší začlenění v třídním kolektivu. Mezi nejdůležitější patří: návštěva školy před zahájením školní docházky, vzájemné předávání informací, strukturované učení, motivace a cílená práce s třídním kolektivem. Nepostradatelná je zde spolupráce třídních učitelů a asistentů pedagoga. Velkou roli v této problematice mají speciálně pedagogická centra, která jsou přítomná v celém procesu adaptace a edukace žáků s PAS. The diploma thesis deals with supporting the adaptation of pupils with autism spectrum disorder in the school classroom. The aim of the thesis is to describe how the support of adaptation in the school environment and the inclusion of pupils with ASD in the school classroom. The theoretical part of the thesis is focused on the complex definition of autism spectrum disorders with manifestations and specifics that appear in pupils with ASD. Then it describes the possibilities of inclusive education with recommended approaches to these pupils and counselling services including support measures used in education. The theoretical part also describes the possibilities of supporting the adaptation and inclusion of pupils with ASD in the school classroom. The practical part of the thesis is focused on the issue of adaptation of pupils with ASD through qualitative research. The aim of the research investigation is to find out how teaching staff support the adaptation of pupils with ASD to the school environment and its inclusion in the school classroom. In addition, what specifics in the adaptation of pupils with ASD are perceived and taken into account by pedagogical staff. Last but not least, the difficulties and risks encountered in the adaptation and education of pupils with ASD are identified. The research is carried out by means of semi-structured interviews and observations. The thesis presents validated and recommended strategies and methods of work for pupils with ASD in adapting to the school environment and for their easier integration in the classroom collective. Among the most important are: visiting the school before starting school, peer-to-peer information transfer, structured learning, motivation and targeted work with the class collective. The cooperation of class teachers and teaching assistants is indispensable here. The special education centres have a major role in this issue, which are present in the entire process of adaptation and education of pupils with ASD. Klíčová slova: žáci s poruchou autistického spektra; inkluzivní vzdělávání; školní třída; adaptace; podpůrná opatření; začlenění; třídní učitel; asistent pedagoga; speciálně pedagogické centrum; pupils with autism spectrum disorder; inclusive education; school classroom; adaptation; support measures; inclusion; class teacher; teaching assistant; special education centre Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Podpora adaptace žáků s poruchou autistického spektra ve školní třídě

Diplomová práce se zabývá podporou adaptace žáků s poruchou autistického spektra ve školní třídě. Cílem diplomové práce je popsat, jak probíhá podpora adaptace ve školním prostředí a začlenění žáků s ...

OPLETALOVÁ, Dominika
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Využití mezipředmětových vztahů ve výuce fyziky na ZŠ
PECHOVÁ, Veronika
2024 - český
Autorka v práci navazuje na bakalářskou práci a nadále se věnuje mezipředmětovému vztahu fyziky a přírodopisu na základní škole. Práce obsahuje návrhy na mezipředmětovou výuku, dále se v práci nachází několik originálních mezipředmětových projektů, s vytvořenými pracovními listy pro žáky a podrobnými didaktickými analýzami a metodickými komentáři pro vyučujícího. Práce také obsahuje didaktickou aktivitu s názvem "Biofyzikální štafeta", která byla vyhodnocena jako nejlepší práce v soutěži Studentská inovace praxe, zkráceně SIP, na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích v roce 2023. The author of this diploma thesis continues in her bachelor thesis. The author still writes about intersubject relations of Physics and Biology at elementary school. The thesis includes some suggestions for intersubject learning. There are also a few original intersubject projects, worksheets for pupils and there are also some detailed didactic analyses and methodical comments for teachers. The thesis also includes a didactic activity called "Biophysical relay" which was evaluated as the best piece of work in a competition Student innovation of practice (abbreviated SIP) at Faculty of Education at University of South Bohemia in České Budějovice in 2023. Klíčová slova: Projektová výuka; žák; učitel; fyzika; přírodopis; měření; didaktické aktivity.; Project-based learning; student; teacher; physics; biology; measurement; didactic activities. Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Využití mezipředmětových vztahů ve výuce fyziky na ZŠ

Autorka v práci navazuje na bakalářskou práci a nadále se věnuje mezipředmětovému vztahu fyziky a přírodopisu na základní škole. Práce obsahuje návrhy na mezipředmětovou výuku, dále se v práci nachází ...

PECHOVÁ, Veronika
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Borovice. Akvarely volně inspirované tvorbou Antonína Slavíčka
HAVLISOVÁ, Kateřina
2024 - český
První kapitola teoretické části předkládané bakalářské práce je věnována nástinu uměleckohistorického vývoje zobrazování lesa, přičemž základy tohoto zkoumání se opírají o vývoj krajinomalby a způsobu, jakým společnost zmiňovaných období nahlížela na les. Kapitola popisuje vybraná období od pravěku po současnost a zmiňuje některé umělce, kteří se ve své tvorbě daným námětem zabývali. Ve druhé kapitole je popsán život a tvorba Antonína Slavíčka, kde je větší důraz kladen na jeho malby lesních interiérů. V praktické části se autorka věnuje malbě borových lesů, kdy se volně inspiruje Slavíčkovými výtvarnými projevy a využívá teoretických východisek uvedených v první kapitole teoretické části bakalářské práce. The first chapter of the theoretical part of this bachelor thesis is devoted to an outline of the art-historical development of the depiction of the forest, with the foundations of this research based on the landscape painting development and the way the society of the mentioned periods viewed the forest. This chapter describes selected periods from prehistoric times to the present and mentions some artists who have dealt with the subject in their work. The second chapter describes the life and work of Antonín Slavíček, with a bigger focus on his paintings of forest interiors. In the practical part, the author focuses on the painting of pine forests, where she is freely inspired by Slavíček's artistic expressions and uses the theoretical background presented in the first chapter of the theoretical part of the bachelor thesis. Klíčová slova: české výtvarné umění; malířství; krajinomalba; 19. století; Antonín Slavíček; les; strom; borovice; Czech fine arts; painting; landscape painting; 19th century; Antonín Slavíček; forest; tree; pine Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Borovice. Akvarely volně inspirované tvorbou Antonína Slavíčka

První kapitola teoretické části předkládané bakalářské práce je věnována nástinu uměleckohistorického vývoje zobrazování lesa, přičemž základy tohoto zkoumání se opírají o vývoj krajinomalby a ...

HAVLISOVÁ, Kateřina
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Krajinomalba Julia Mařáka a odkaz jeho tvorby
HRUBÁ, Alžběta
2024 - český
Teoretická část této kvalifikační práce se zabývá krajinomalbou a dílem Julia Mařáka. První část popisuje vývoj zobrazování krajinných motivů v historii umění a rozvoj krajinomalby v 19. století. Dále jsou čtenáři seznámeni s životem umělce Julia Mařáka a jeho odkazem. Praktická část je inspirována dílem Julia Mařáka a zaměřuje se na malby lesních zákoutí. The theoretical part of this qualification thesis describes landscape painting and the work of Julius Mařák. The first part describes the development of the depiction of landscape motifs in the history of art and the development of landscape painting in the 19th century. Readers are also introduced to the life of the artist Julius Mařák and his legacy. The practical part is inspired by the work of Julius Mařák and focuses on paintings of forest interiors. Klíčová slova: romantismus; realismus; krajina; krajinomalba; Julius Mařák; Mařákova škola; lesní zákoutí; romantism; realism; landscape; landscape painting; Julius Mařák; art school of Julius Mařák; forrest interiors Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Krajinomalba Julia Mařáka a odkaz jeho tvorby

Teoretická část této kvalifikační práce se zabývá krajinomalbou a dílem Julia Mařáka. První část popisuje vývoj zobrazování krajinných motivů v historii umění a rozvoj krajinomalby v 19. století. Dále ...

HRUBÁ, Alžběta
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Problematika šikany žáků se speciálními vzdělávacími potřebami pohledem asistentů pedagoga
VAŇKOVÁ, Pavla
2024 - český
Diplomová práce se zabývá problematikou šikany žáků se speciálně vzdělávacími potřebami pohledem asistenta pedagoga. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá definováním pojmu šikana, jejích forem a účastníků šikany. Mimo jiné také vysvětluje pojem "žák se speciálními vzdělávacími potřebami", charakterizuje podpůrná opatření a proces inkluzivního vzdělávání. Teoretická část dále pojednává o současných opatřeních k prevenci a řešení šikany na základních školách hlavního vzdělávacího proudu. Dále se věnuje práci asistenta pedagoga a jeho možnostem ve spolupráci s učitelem a práci se třídou. Praktická část je zaměřena na osobní zkušenosti asistentů pedagoga se šikanou žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a na jejich možnou roli při prevenci a řešení šikany. Pro sběr dat byl využit kvalitativní výzkum v podobě polostrukturovaných rozhovorů s asistenty pedagoga základních škol hlavního vzdělávacího proudu. This dissertation focuses on the problematics of bullying of children with special educational needs from the point of view of the teacher's assistant. This dissertation is divided into theoretical and practical part. The theoretical part aims to define the expression of bullying, its forms and its participants. Furthermore it defines the expression of a child with special educational needs, it describes the use of support measures and the concept of inclusive education. The theoretical part also introduces contemporary measures for prevention and intervention of bullying at mainstream elementary schools. Additionally it focuses and discusses the job of the teacher's assistant and the possibilities of his or hers collaboration with the teacher and the classroom. The aim of the practical part is to determine the personal experiences of teacher's assistants with bullying of children with special educational needs and their possible role regarding prevention and intervention of bullying. Qualitative research in the form of semi-structured interviews with teacher's assistants at mainstream elementary schools was used as a data collection. Klíčová slova: šikana; žák se speciálními vzdělávacími potřebami; asistent pedagoga; prevence; řešení šikany; bullying; a child with special educational needs; teacher's assistant; prevention; intervention Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Problematika šikany žáků se speciálními vzdělávacími potřebami pohledem asistentů pedagoga

Diplomová práce se zabývá problematikou šikany žáků se speciálně vzdělávacími potřebami pohledem asistenta pedagoga. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá ...

VAŇKOVÁ, Pavla
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Motorická výkonnost a somatické znaky žen (věková kategorie 25,00 - 34,99 r.)
KALIŠOVÁ, Karolína
2024 - český
Karolína Kališová: Motorická výkonnost a somatické znaky žen (věková kategorie 25,00 - 34,99 r.). Cílem diplomové práce je porovnání a vyhodnocení naměřených výsledků u 36 žen (dobrovolných hasiček) ve věku 25,00 - 34,99 roku. Od října 2023 do ledna 2024 probíhalo měření, zjišťovány byly tělesné charakteristiky jako je tělesná výška, tělesná hmotnost, obvodové rozměry (pravé paže, břicha, boků a pravého stehna), tloušťky kožních řas (subskapulární, suprailiakální, nad bicepsem, nad tricepsem, na pravém stehně střední) a byly provedeny zkoušky pohyblivosti páteře (Stiborův příznak, Ottův příznak, Schoberův příznak, Čepojův příznak, Thomayerův příznak a zkouška lateroflexe). Z tělesné výšky a hmotnosti byla následně vypočítána hodnota Body Mass Indexu (BMI) u každé probandky a součet kožních řas. Součástí výzkumné části bylo také vyhodnocení plantogramu a dotazníku životní spokojenosti okruhy zdraví, práce a zaměstnání, volný čas, vlastní osoba, přátelé a příbuzní s dalšími doplňujícími otázkami. K zajímavým výsledkům práce patří například porovnání výsledků našeho souboru oproti 50letým dobrovolným hasičkám (Douchová, 2019), u starších žen byl zaznamenán vysoce významný rozdíl ve smyslu poklesu nožní klenby (testováno Chippauxe a Šmiřáka, průměr v kategorii plochá noha), páteř (Stiborův příznak, Ottův příznak, Schoberův příznak, Čepojův příznak, Thomayerův příznak) byla u starších žen statisticky významně méně pohyblivá kromě krční páteře (testováno Čepojovým příznakem). Karolína Kališová: Motor performance and somatic characteristics of women (age category 25,00 - 34,99). The aim of the thesis is to compare and evaluate the measured results of 36 women (volunteer firefighters) aged 25,00 - 34,99 years. Measurements were conducted from October 2023 to January 2024, focusing on body characteristics such as height, weight, circumferential dimensions (right arm, abdomen, hips, and right thigh), skinfold thickness (subscapular, suprailiac, above the biceps, above the triceps, on the mid-right thigh), and tests of spine mobility (Stibor's sign, Otto's sign, Schober's sign, Čepoj's sign, Thomayer's sign, and lateral flexion test). Body Mass Index (BMI) was calculated for each subject based on height and weight, along with the sum of skinfolds. The research also included the evaluation of the foot printogram and a questionnaire on life satisfaction in the areas of health, work and employment, leisure time, own person, friends and relatives with additional supplementary questions. Interesting results of the study include, for example, a comparison of our sample with 50-year-old volunteer firefighters (Douchová, 2019), where significantly higher differences were observed in older women in terms of foot arch decline (tested by Chippaux and Šmiřák, average in the flat foot category), and spine mobility (Stibor's sign, Otto's sign, Schober's sign, Čepoj's sign, Thomayer's sign) was statistically significantly less in older women except for the cervical spine (tested by Čepoj's sign). Klíčová slova: ženy; základní somatické znaky; dobrovolní hasiči; zkoušky pohyblivosti páteře; plantogram; kožní řasa; životní spokojenost; women; basic somatic characteristics; volunteer firefighters; spine mobility tests; foot printogram; skinfold; life satisfaction Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Motorická výkonnost a somatické znaky žen (věková kategorie 25,00 - 34,99 r.)

Karolína Kališová: Motorická výkonnost a somatické znaky žen (věková kategorie 25,00 - 34,99 r.). Cílem diplomové práce je porovnání a vyhodnocení naměřených výsledků u 36 žen (dobrovolných hasiček) ...

KALIŠOVÁ, Karolína
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

O službě

NUŠL poskytuje centrální přístup k informacím o šedé literatuře vznikající v ČR v oblastech vědy, výzkumu a vzdělávání. Více informací o šedé literatuře a NUŠL najdete na webu služby.

Vaše náměty a připomínky posílejte na email nusl@techlib.cz

Provozovatel

http://www.techlib.cz

Facebook

Zahraniční báze