Objevování struktury slovních úloh ve vzdělávání učitelů
Tichá, Marie
2014 - český
V předloženém příspěvku se snažíme v návaznosti na předchozí práce ukázat, jak rozvíjíme cesty ke zkvalitňování profesionality studentů učitelství i učitelů. Pokračujeme ve studiu přínosu a možností využití činností spojených s tvořením (slovních) úloh. Jde nám o vědomé respektování a uplatňování požadavků, které jsou kladeny na formulaci slovních úloh a o uvědomení si potřeby věnovat pozornost struktuře vytvářených úloh. In this paper we endeavor to show how we develop ways of improving the quality of teacher students and teachers professionalism. We continue to study the benefits and possibilities of utilization of activities connected with the problem posing. We aim at conscious respecting and implementation of the requirements that are imposed on the formulation of word problems, and especially at the awareness of the need to pay attention to the posed problems structure.
Klíčová slova:
professionalism; inquiry based education; problem posing; structure of problem
Plné texty jsou dostupné na vyžádání prostřednictvím repozitáře Akademie věd.
Objevování struktury slovních úloh ve vzdělávání učitelů
V předloženém příspěvku se snažíme v návaznosti na předchozí práce ukázat, jak rozvíjíme cesty ke zkvalitňování profesionality studentů učitelství i učitelů. Pokračujeme ve studiu přínosu a možností ...
Preliminary results on Type I and II Kaluza–Klein reductions of vacuum spacetimes
Tintěra, Tomáš
2014 - anglický
We review the formalism used for the algebraic classification of higher- dimensional spacetimes, together with a few basic results in this field. Then we use this formalism to discuss some problems involving type I and II Kaluza–Klein reductions of vacuum spacetimes and to present a few results.
Klíčová slova:
algebraic classification; high-dimensional spacetime; vacuum
Plné texty jsou dostupné na vyžádání prostřednictvím repozitáře Akademie věd.
Preliminary results on Type I and II Kaluza–Klein reductions of vacuum spacetimes
We review the formalism used for the algebraic classification of higher- dimensional spacetimes, together with a few basic results in this field. Then we use this formalism to discuss some problems ...
Sedm podob badatelsky orietovaného vyučování matematice II
Roubíček, Filip
2014 - český
Článek je druhou částí třídílné série, která se zabývá vyjasněním podstaty badatelsky orientovaného vyučování. Tato část je zaměřena na geometrická prostředí, která jsou založena na modelování a která umožňují generovat úlohy různé obtížnosti. Popisuje tři podoby badatelsky orientovaného vyučování matematice - tři typy úloh klasifikovaných podle charakteru vstupních informací: kompaktní, vizualizovaná a daná prostředím. The paper is the second part of triple series that deals with the clarification of substance of inquiry-based mathematics teaching. This part is focused on geometrical environments that are based on modelling and enable to generate tasks with different difficulty. It describes three forms of inquiry-based mathematics teaching - three types of tasks which are classified according to the character of inputs: compact, visualized and given by environment.
Klíčová slova:
inquiry-based mathematics teaching; geometrical environment; modelling
Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Sedm podob badatelsky orietovaného vyučování matematice II
Článek je druhou částí třídílné série, která se zabývá vyjasněním podstaty badatelsky orientovaného vyučování. Tato část je zaměřena na geometrická prostředí, která jsou založena na modelování a která ...
Řešení a tvoření úloh (nejen v přípravě učitelů)
Hošpesová, A.; Tichá, Marie
2014 - český
Řešení úloh můžeme podpořit tak, že řešitelé úlohy také tvoří. V příspěvku jsou ukázány různé možnosti tvoření úloh (k danému výpočtu, se zadanými údaji nebo výsledkem, určené struktury) a jejich ilustrace pomocí úloh vytvořených studenty učitelství. Je naznačeno, že tvoření úloh lze chápat jako cíl vzdělávání, vzdělávací a diagnostický prostředek a také jako zdroj motivace. Problem solving we can support by problem posing. The paper shows the different possibilities of problem posing (to a given calculation, to the given data or results, to given structure) and their illustrations through problems posed by students and teachers. It is outlined that problem posing can be understood as a goal of education, training and diagnostic tool and as a source of motivation.
Klíčová slova:
problem solving; problem posing; structure of problem
Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Řešení a tvoření úloh (nejen v přípravě učitelů)
Řešení úloh můžeme podpořit tak, že řešitelé úlohy také tvoří. V příspěvku jsou ukázány různé možnosti tvoření úloh (k danému výpočtu, se zadanými údaji nebo výsledkem, určené struktury) a jejich ...
Sedm podob badatelsky orietovaného vyučování matematice III
Tichá, Marie; Hošpesová, A.
2014 - český
Cílem článku je pomocí konkrétních příkladů vyjasnit představu, jak chápeme badatelsky orientované vyučování matematice. Navazujeme v něm také na příspěvek Pravidelnosti a závislosti jako prostředí pro badatelsky orientované vyučování, který byl prosloven na Setkání v roce 2012, a rozvíjíme a prohlubujeme myšlenky prezentované ve zmíněném příspěvku. This article aims at using particular examples to clarify an idea of how we understand inquiry based mathematics teaching. It follows up on the contribution Regularities and dependences as an environment for inquiry-based education, which was published in the proceedings of the Setkání in 2012, and to develop and deepen the ideas presented in that contribution.
Klíčová slova:
inquiry based teaching; substantial learning environments; problem posing
Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Sedm podob badatelsky orietovaného vyučování matematice III
Cílem článku je pomocí konkrétních příkladů vyjasnit představu, jak chápeme badatelsky orientované vyučování matematice. Navazujeme v něm také na příspěvek Pravidelnosti a závislosti jako prostředí ...
Tvoření úloh dané struktury
Tichá, Marie; Hošpesová, A.
2014 - český
V článku ukazujeme výsledky probíhajícího výzkumu přínosu činností spojených s tvořením úloh do vzdělávání jak učitelů, tak studentů učitelství jako jedné z cest zkvalitňování jejich profesních kompetencí. Připomínáme diagnostický, vzdělávací a motivační přínos těchto činností. Zdůvodňujeme potřebu vědomě věnovat pozornost struktuře vytvářených úloh. In the contribution we present ongoing research findings concerning benefits of the activities connected with problem posing in education of teachers and student teachers as a way improving their professional skills. We remind (recall, commemorate) diagnostic, educational and motivational benefits of these activities. We justify (substantiate) the need to consciously pay attention to the structure of posed problems.
Klíčová slova:
education of teachers; improving professional skills; problem posing
Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Tvoření úloh dané struktury
V článku ukazujeme výsledky probíhajícího výzkumu přínosu činností spojených s tvořením úloh do vzdělávání jak učitelů, tak studentů učitelství jako jedné z cest zkvalitňování jejich profesních ...
Geometrické konstrukce a pravidelné mozaiky
Roubíček, Filip
2014 - český
Pravidelné mozaiky představují ve vyučování geometrii vhodné prostředí pro rozvíjení geometrické představivosti a konstrukčních postupů založených na užití shodných zobrazení v rovině. Mozaiky jsou rovinné teselace, tj. pokrytí roviny (většinou shodnými) útvary bez mezer a překrytí. Konstrukce geometrické mozaiky vychází z tvaru dlaždic a jejich uspořádání. Rozbor mozaiky je založen na identifikaci její sítě a konstrukce dlaždic. In the teaching of geometry regular mosaics represent a suitable environment for developing of geometrical imagination and constructing procedures based on the use of isometries in plane. Mosaics are plane tesselations, i.e. coverages of plane by (in most case identical) shapes without gaps and overlaps. The construction of a geometrical mosaic follows from a shape of tiles and their assembling. Analyse of a mosaics is based on identification of its grid and a construction of tiles.
Klíčová slova:
teaching of geometry; tesselation; modelling
Plné texty jsou dostupné na vyžádání prostřednictvím repozitáře Akademie věd.
Geometrické konstrukce a pravidelné mozaiky
Pravidelné mozaiky představují ve vyučování geometrii vhodné prostředí pro rozvíjení geometrické představivosti a konstrukčních postupů založených na užití shodných zobrazení v rovině. Mozaiky jsou ...
Posing problems with a given structure by pre-service teachers
Hošpesová, A.; Tichá, Marie
2013 - anglický
Posing problems of given structure is considered as a way of fostering teachers’ competence. We work with schemas from two perspectives: (a) schema as visualization of process of problem solving, (b) schema as representation of the structure of problem. We focused on the question: What problems do students pose if they are given a branched chain which represents the structure problem or solving procedure? Findings of ongoing research from work with teacher students are given.
Klíčová slova:
teachers' knowledge; scheme; structure of problem
Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Posing problems with a given structure by pre-service teachers
Posing problems of given structure is considered as a way of fostering teachers’ competence. We work with schemas from two perspectives: (a) schema as visualization of process of problem solving, (b) ...
Spectral methods for reaction-diffusion systems
Rybář, Vojtěch
2013 - anglický
Although spectral methods proved to be numerical methods that can significantly speed up the computation of solutions of systems of reaction-diffusion equations, finite difference and finite element methods still prevail as the most widespread methods. This contribution offers comparison of the performance of the Fourier spectral method with finite element method for reaction-diffusion system modeling the generation of pigment patterns on the coat of the leopard.
Klíčová slova:
reaction-diffusion system
Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Spectral methods for reaction-diffusion systems
Although spectral methods proved to be numerical methods that can significantly speed up the computation of solutions of systems of reaction-diffusion equations, finite difference and finite element ...
O diferenciálních rovnicích a prostorech funkcí
Kufner, Alois
2013 - český
Řešení každé diferenciální rovnice se hledá v nějaké třídě (prostoru) funkcí. Tento prostor je určen jednak požadavky, kladenými na řešení, jednak základními daty rovnice. Příspěvek by měl ukázat vzájemnou souvislost obou objektů - rovnice a prostoru. The paper explains (mainly on examples)the mutual connection between differential equations and the corresponding function spaces, depending on the type and data of the equation.
Klíčová slova:
diferential equations; classical solutions; weak solutions
Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
O diferenciálních rovnicích a prostorech funkcí
Řešení každé diferenciální rovnice se hledá v nějaké třídě (prostoru) funkcí. Tento prostor je určen jednak požadavky, kladenými na řešení, jednak základními daty rovnice. Příspěvek by měl ukázat ...
NUŠL poskytuje centrální přístup k informacím o šedé literatuře vznikající v ČR v oblastech vědy, výzkumu a vzdělávání. Více informací o šedé literatuře a NUŠL najdete na webu služby.
Vaše náměty a připomínky posílejte na email nusl@techlib.cz
Provozovatel
Zahraniční báze