Současná kultura mládeže lokalizovaná na bavorském území kolem Mnichova zkoumaná pomocí sociálních medií
Krmíčková, Hana; Kafka, Clemens; Zeman, Dalibor
2023 - německý
Klíčová slova:
Jugendliche,Jugendkultur,Kultur; Subkultur; Jugendsprache; Generation Z; Generation Aplha; Jugendwort des Jahres; soziale Medien; young people; youth culture; culture; subculture; youth language; generation Z; generation alpha; youth word of the year; social media
Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Současná kultura mládeže lokalizovaná na bavorském území kolem Mnichova zkoumaná pomocí sociálních medií
Pojetí smrti v modernistické literatuře. Zkoumáno na příkladu: "Tristan" od Thomase Manna, "Sterben" od Arthura Schnitzlera a "Der Tor und der Tod" od Hugo von Hoffmannsthala
Čechová, Pavlína; Markvartová, Eva; Broukalová, Jindra
2023 - německý
Klíčová slova:
Tod; Sterben; Modernistische Literatur; Sein; Existenz; Arthur Schnitzler; Hugo von Hofmannsthal; Thomas Mann; death; dying; art moderne; Sein; existence; Arthur Schnitzler; Hugo von Hofmannsthal; Thomas Mann
Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Pojetí smrti v modernistické literatuře. Zkoumáno na příkladu: "Tristan" od Thomase Manna, "Sterben" od Arthura Schnitzlera a "Der Tor und der Tod" od Hugo von Hoffmannsthala
Využití online platforem ve výuce němčiny
Pidych, Tomáš; Kafka, Clemens; Nečasová, Pavla
2023 - německý
This bachelor's thesis is looking to explore what digital content there currently is on the internet that could be effectively made use of as a tool in teaching German. It describes the potential use cases of the individual digital sources and tries to find out to what extent they are more or less efficient compared to printed materials such as coursebooks. The theoretical part adumbrates the existing research in the field of multimedia didactics, the design principles of multimedia teaching aids and the mechanisms of human sensory perception. It classifies the existing types of media and examines the developments and the recent tendencies in juvenile media consumption with regard to the COVID-19 pandemic. The practical part mediates some insight into the course of the experiment connected with this thesis. Two groups of the same age are involved. One (Group B) is subject to multimedia enhanced classes while the other (Group A) holds classes that only use printed aids. Both groups take a complex entry test before the experiment and a final test when the experiment is finished, both accentuating free writing and translation. All of the collected sentences are analyzed in selected grammatical categories in order to quantify which of the groups made more prominent progress. Group A starts off as more... Předložená bakalářská práce si zaprvé klade za cíl zjistit, které digitální obsahy užitečné pro výuku němčiny momentálně nabízí internet, také popisuje jejich možné využití v hodině. Nadále se pokouší zjistit, do jaké míry jsou tyto digitální obsahy ve výuce efektivní ve srovnání s tištěnými materiály, např. učebnicemi. Teoretická část sumarizuje dosavadní výzkum v oblasti multimediální výuky, designové principy pro tvorbu a použití multimediálních pomůcek a mechanismy lidského smyslového vnímání. Klasifikuje existující druhy médií, a nakonec nastiňuje vývoj v chování mladistvých ve světě technologií s ohledem na koronapandemii. Praktická část zprostředkovává vhled do průběhu experimentu spojeného s touto prací, kterého se účastní dvě skupiny žáků stejné věkové skupiny. Ve skupině B probíhá multimediální výuka, zatímco skupina B ve svých hodinách využívá výhradně tištěné materiály, např. učebnice. Na začátku a na konci experimentu jsou obě skupiny podrobeny komplexnímu gramatickému testu s akcentem na volné psaní a překlad. Každá z vět obdržených od žáků je analyzována v rámci vybraných gramatických kategorií s cílem vyčíslit, která ze skupin zaznamená výraznější posun. Skupina A začíná jako pokročilejší z obou skupin, a to také zůstane, ve většině pozorovaných kategorií ovšem stagnuje. Skupina B...
Klíčová slova:
multimediální výuka; technologie ve výuce; edutainment; online platformymultimedialer Unterricht; Technologie im Unterricht; Edutainment; Online-Plattformen; multimedia enhanced teaching; teaching with technology; edutainment; online platforms
Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Využití online platforem ve výuce němčiny
This bachelor's thesis is looking to explore what digital content there currently is on the internet that could be effectively made use of as a tool in teaching German. It describes the potential use ...
Obraz smrti a umírání v novodobé německy psané literatuře pro děti a mládež na příkladu vybraných obrázkových knih
Vorlová, Kateřina; Markvartová, Eva; Bučková, Tamara
2023 - německý
The diploma thesis focuses on the theme of death, dying and grief in modern German picture books. The theoretical basis of this thesis is, in addition to the chapter on death, its concept in literature, the children's world and theology, a chapter on picture books and the afterlife from the perspective of world religions. In the practical part, selected works are interpreted and compared with each other based on their content. The aim of the thesis is to prove that death has never been a taboo subject in children's literature, but on the contrary, a rich subject, which is popularly depicted. Among other things, the thesis shows that each narrator and protagonist views death in a slightly different way, treats and evaluates it differently. Nevertheless, the final reconciliation is thematized in all texts. KEYWORDS Death, dying, literature, children, adolescents, consolation, sorrow, picture books Diplomová práce se soustředí na téma smrti, umírání a zármutku v moderních německy psaných obrázkových knihách. Teoretický základ této práce představuje vedle kapitoly o smrti, jejím pojetí v literatuře, dětském světě a teologii, kapitola věnovaná obrázkovým knihám a taktéž kapitola zasvěcená posmrtnému životu z pohledu světových náboženství. V praktické části jsou vybraná díla interpretována a navzájem porovnávána na základě jejich obsahu. Cílem práce je dokázat, že smrt nikdy nebyla v dětské literatuře tabuizovaným tématem, ale naopak námětem bohatým a s oblibou zobrazovaným. Výsledkem práce je mimo jiné zjištění, že každý vypravěč i protagonista na smrt nahlíží poněkud odlišným způsobem, jinak ji zpracovává a vyhodnocuje. Přesto je ve všech textech tématizováno konečné smíření. KLÍČOVÁ SLOVA Smrt, umírání, literatura, děti, mladiství, útěcha, smutek, obrázkové knihy
Klíčová slova:
Smrt; umírání; literatura; děti; mladiství; útěcha; smutek; obrázkové knihy; Death; dying; literature; children; consolation; sorrow; picture books
Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Obraz smrti a umírání v novodobé německy psané literatuře pro děti a mládež na příkladu vybraných obrázkových knih
The diploma thesis focuses on the theme of death, dying and grief in modern German picture books. The theoretical basis of this thesis is, in addition to the chapter on death, its concept in ...
Využití multimediálních aplikací pro rozvoj nácviku jazykových prostředků ve výuce němčiny jako cizího jazyka
Borková, Tereza; Nečasová, Pavla; Botlík Nuc, Tomáš
2023 - německý
The thesis deals with the implementation of modern technologies and multimedia applications in the teaching of German as a foreign language. The first part of the thesis focuses on defining the theoretical background. Important concepts are introduced to better orientation in the problems of the thesis. Furthermore, the role of technology in society and also in teaching is described. At the same time, this section presents the theoretical findings on the use of modern technologies during the Covid-19 pandemic and a comparison of the frequency of their use before and after the pandemic, that is, at the present time. Finally, the advantages and pitfalls of using modern technologies in teaching are described. A list of multimedia applications that can be used in the teaching of German is also provided. In the next part of the thesis, which is based on quantitative research, we analyse the results of a questionnaire survey conducted with pupils and teachers of upper primary and lower secondary schools. The results show that pupils and teachers are generally positive about the use of modern technologies in teaching. Some teachers use technology less because they believe that students are distracted and unfocused. Conversely, pupils see modern technology as a means of motivating them to perform better... Diplomová práce se věnuje problematice implementace moderních technologií a multimediálních aplikací do výuky němčiny jako cizího jazyka. První část práce se zaměřuje na vymezení teoretických východisek. Jsou zde představeny důležité pojmy sloužící k lepší orientaci v problematice práce. Dále je popsána role technologií ve společnosti a i ve výuce. Zároveň jsou v této části uvedeny teoretické poznatky k používání moderních technologií v čase pandemie Covid-19 a srovnání frekvence jejich používání před pandemií a po ní, tedy v současné době. V neposlední řadě jsou popsány výhody a úskalí, která přináší používání moderních technologií ve výuce. Rovněž je zde uveden výčet multimediálních aplikací, které lze ve výuce němčiny využít. V další části práce, která je založena na kvantitativním výzkumu, analyzujeme výsledky dotazníkového šetření, které proběhlo u žáků a učitelů 2. stupně základních škol a nižšího stupně víceletých gymnázií. Dospěla jsem k takovým výsledkům, že žáci i pedagogové se staví k využívání moderních technologií ve výuce vesměs pozitivně. Někteří vyučující používají technologie méně, protože zastávají názor, že jsou žáci rozptýleni a nesoustředěni. Naopak žáci vnímají moderní technologie jako prostředek, který je motivuje k lepším výsledkům a přináší do tradiční výuky oživení....
Klíčová slova:
ICT (informační a komunikační technologie); multimediální aplikace; nová média; výuka německého jazyka; mobilní dotyková zařízení; řečové dovednosti; ICT (information and communications technology); multimedia applications; new media; German language teaching; mobile touch devices; linguistic means
Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Využití multimediálních aplikací pro rozvoj nácviku jazykových prostředků ve výuce němčiny jako cizího jazyka
The thesis deals with the implementation of modern technologies and multimedia applications in the teaching of German as a foreign language. The first part of the thesis focuses on defining the ...
Komiksy jako metoda ke zvýšení čtenářské kompetence ve výuce němčiny jako cizího jazyka
Neradová, Zuzana; Kafka, Clemens; Botlík Nuc, Tomáš
2023 - německý
An increase in reading competence proceeds in five stages, with the fifth stage being literary competence, in which readers can absorb and evaluate the entire emotional world of the story and all the implicit information it contains. Increasing reading competence has a positive impact on both overall language ability and intercultural competence. One possible method to increase reading literacy is through comics - pictorial or other characters arranged in spatial sequences to convey information and/or create an aesthetic effect on the viewer - which have several advantages such as short texts, context given by pictures or authentic language. Comics offer a direct method of delivery of the emotions contained in the text. To test the effectiveness of comic books in increasing literacy, an experiment was conducted with two adaptations of E.M. Remarque's "All Quiet on the Western Front" - in a linguistically simplified version and in a literature comic form. The study showed that at A2 level, simple language books are more suitable for increasing reading literacy, as the measured increase in reading literacy was 20% higher for the students who worked with the linguistically simplified version than for those who worked with the literature comic. KEYWORDS Comics, Graphic Novel, Reading Literacy, All... Eine Steigerung der Lesekompetenz, die in fünf Stufen verläuft, wobei die fünfte Stufe als literarische Kompetenz zu verstehen ist, bei der die Lesenden die gesamte Gefühlswelt der Geschichte und alle implizit beinhaltenen Information aufnehmen und auswerten können. Die Steigerung der Lesekompetenz hat einen positiven Einfluss sowohl auf das gesamte Sprachvermögen als auch auf die interkulturelle Kompetenz. Eine mögliche Methode zur Steigerung der Lesekompetenz stellen Comics - zu räumlichen Sequenzen angeordnete, bildliche oder andere Zeichen, die Informationen vermitteln und/oder eine ästhetische Wirkung beim Betrachter erzeugen sollen - dar, die über mehrere Vorteile wie z.B. kurze Texte, durch Bilder gegebenen Kontext oder authentische Sprache verfügen. Comics bieten eine direkte Methode der Überlieferung von den im Text beinhaltenen Emotionen. Um die Wirksamkeit von Comicbüchern zur Steigerung der Lesekompetenz wurde ein Experiment mit zwei Adaptation von E.M. Remarques "Im Westen nichts Neues" durchgeführt - in einer sprachlich vereinfachten Version und in einer Literatur-Comic-Form. Anhand der Untersuchung wurde festgestellt, dass sich auf dem Niveau A2 für die Steigerung der Lesekompetenz Lektüren in einfacher Sprache besser eignen, da die gemessene Steigerung der Lesekompetenz bei den...
Klíčová slova:
Comics; Graphic Novel; Lesekompetenz; Im Westen nichts Neues; Deutsch als Fremdsprache; Comics; Graphic Novel; Reading Literacy; All Quiet on the Western Front; German as a Foreign Language
Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Komiksy jako metoda ke zvýšení čtenářské kompetence ve výuce němčiny jako cizího jazyka
An increase in reading competence proceeds in five stages, with the fifth stage being literary competence, in which readers can absorb and evaluate the entire emotional world of the story and all the ...
Josef Redlich, liberární učenec v době krize
Koluch, Petr Vilém; Šedivý, Ivan
2022 - německý
This thesis covers the personality of Josef Redlich, a university professor and a member of the House of Deputies of the Imperial Austro-Hungarian Council representing Moravia, who was appointed the Austrian Minister of Finance at difficult times. His extensive estate allows us to understand the Austrian society and follow its social transformation. The purpose of the research project focused on Josef Redlich is to provide a comprehensive analysis of social phenomena in the years 1848-1918, which led to the disintegration of the monarchy and the establishment of individual republican states. The thesis comprises three story lines. The first part of the thesis, conceived from the perspective of cultural history, seeks to find a link between the birth of the modernist movement and the rise and fall of the liberal regime in Austria- Hungary. It describes the rise of the bourgeois class, the Jewish patriarchy and the Redlichs, a South Moravian business family, together with the story of Josef Redlich. It also presents the relation of bourgeoisie to art and its role of the bearer of cultural and social transformation in the 19th century. Based on the study of the results of Austrian researchers and recognised personalities from the field of cultural history, the thesis aims to introduce social changes... Tato práce se zabývá osobností Josefa Redlicha, univerzitního profesora a poslance Poslanecké sněmovny Říšské rady Rakousko-Uherska zastupujícího Moravu, který byl v těžkých dobách jmenován rakouským ministrem financí. Jeho rozsáhlá pozůstalost umožňuje pochopit rakouskou společnost a sledovat její společenské proměny. Cílem výzkumného projektu zaměřeného na Josefa Redlicha je podat komplexní analýzu společenských jevů v letech 1848- 1918, které vedly k rozpadu monarchie a vzniku jednotlivých republikánských států. Práce se skládá ze tří dějových linií. První část práce, koncipovaná z pohledu kulturních dějin, se snaží najít souvislost mezi zrodem modernistického hnutí a vzestupem a pádem liberálního režimu v Rakousku-Uhersku. Popisuje vzestup měšťanské třídy, židovského patriarchátu a jihomoravské podnikatelské rodiny Redlichů spolu s příběhem Josefa Redlicha. Představuje také vztah měšťanstva k umění a jeho roli nositele kulturních a společenských proměn v 19. století. Na základě studia výsledků rakouských badatelů a uznávaných osobností z oblasti kulturních dějin si práce klade za cíl představit sociální změny probíhající v rakouské společnosti na konci 19. století. Druhá část práce se věnuje formování liberální mentality městských elit a analyzuje prvky Redlichova ústavního myšlení. Josef...
Klíčová slova:
Josef Redlich; Josef Redlich
Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Josef Redlich, liberární učenec v době krize
This thesis covers the personality of Josef Redlich, a university professor and a member of the House of Deputies of the Imperial Austro-Hungarian Council representing Moravia, who was appointed the ...
Němečtí státní příslušníci z České republiky? Nerovné zacházení s dětmi německého původu v právu o státní příslušnosti Spolkové republiky Německo
Hübner, Peter Friedrich; Stegmann, Natali; Nekula, Marek
2022 - německý
Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Němečtí státní příslušníci z České republiky? Nerovné zacházení s dětmi německého původu v právu o státní příslušnosti Spolkové republiky Německo
Rakouská reforma volebního práva 2007: Experiment a inspirace?
Uhlich, Tereza; Kunštát, Miroslav; Dimitrov, Michal
2022 - německý
This diploma thesis deals with the Austrian electoral reform of 2007, which included the lowering of the voting age from 18 to 16 years. Lowering the voting age has resonated in Austrian society since the 1990s. As a rule, it was promoted by the left-wing parties, while the right-wing parties opposed it. Gradually, in a total of five federal states, it was possible to lower the age limit at the municipal or state level. At the federal level, the situation was different. The implementation was possible due to a political calculation between the governing parties, when the SPÖ's proposal to lower the voting age was exchanged for that of the ÖVP, which advocated the introduction of postal voting options for all Austrians. The proposal was finally approved by all political parties in the parliament. Although the lowering of the voting age was approved without much attention, it caused the creation of many projects, thanks to which it was possible to maintain the interest of young people in politics. Tato diplomová práce se zabývá rakouskou volební reformou z roku 2007, jejíž součástí bylo snížení věkové hranice aktivního volebního práva z 18 na 16 let. Snížení věkové hranice u především aktivního volebního práva rezonovala v rakouské společnosti již od 90. let. Zpravidla ho prosazovaly levicové strany, ty pravicové byly naopak proti. Postupně se v celkově pěti spolkových zemích povedlo věkovou hranici na komunální či zemské úrovni snížit. Na spolkové úrovni byla situace odlišná. K prosazení došlo díky politickému kalkulu mezi vládními stranami, kdy byl návrh SPÖ na snížení volební věkové hranice vyměněn za ten od ÖVP, prosazující zavedení možností volby poštou. Návrh byl nakonec všemi politickými stranami v parlamentu schválen. Rakousko se tak stalo prvním evropským státem, který se ke snížení věkové hranice rozhodl. Přestože bylo snížení věkové hranice schváleno bez větší pozornosti, zapříčinilo vznik mnoha projektů, které udržují i tak vysoký zájem mladých o politiku. Toto opatření zapříčinilo v Rakousku zvýšený zájem o politické dění i občanskou angažovanost.
Klíčová slova:
Rakousko; volební systém; reforma volebního práva; volební věk; prvovoliči; mladí a mladiství voliči; politická angažovanost; Austria; voting system; electoral law reform; voting age; first-time voters; young and youth voters; political participation
Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Rakouská reforma volebního práva 2007: Experiment a inspirace?
This diploma thesis deals with the Austrian electoral reform of 2007, which included the lowering of the voting age from 18 to 16 years. Lowering the voting age has resonated in Austrian society since ...
Použití a vliv anglicismů v jazyce německé žurnalistiky
Jakešová, Kristýna; Zeman, Dalibor; Nečasová, Pavla
2022 - německý
This bachelor thesis treats the topic of the influence of the English language on the German language. It explores which English terms are regularly used in everyday life. The thesis is divided into two parts - the theoretical part and the practical part. The theoretical part focuses on the development of the German language regarding the English lexicon and the international lexicon. The practical part explores the word meaning of each English expression, its usage, linguistic characterization, and categorisation. The list of anglicisms contents different areas - for example the words used in journalism. The aim of the thesis is to prove that German and English are closely interconnected. KEYWORDS anglicisms, the German language, the English language, the English expressions, internet, media, newspaper, written communication, nowadays language Tato bakalářská práce se zaměří na vliv anglického jazyka na jazyk německý. Zkoumá, jaké anglické termíny se běžně používají v každodenním životě. Práce je rozdělena na dvě části - část teoretickou a část praktickou. Teoretická část je zaměřena na vývoj německého jazyka s ohledem na anglickou slovní zásobu a na internacionální slovní zásobu. Praktická část zkoumá význam jednotlivých anglicismů, jejich použití, lingvistický popis a zařazení. Seznam anglicismů obsahuje různé okruhy - například používaná slova v publicistickém stylu. Cílem této práce je ukázat, že angličtina a němčina jsou vzájemně propojené. KLÍČOVÁ SLOVA anglicismy, německý jazyk, anglický jazyk, anglické termíny, internet, média, noviny, psaná komunikace, současný jazyk
Klíčová slova:
anglicismy; německý jazyk; anglický jazyk; anglické termíny; internet; média; noviny; psaná komunikace; současný jazyk; anglicisms; the German language; the English language; the English expressions; internet; media; newspaper; written communication; nowadays language
Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Použití a vliv anglicismů v jazyce německé žurnalistiky
This bachelor thesis treats the topic of the influence of the English language on the German language. It explores which English terms are regularly used in everyday life. The thesis is divided into ...
NUŠL poskytuje centrální přístup k informacím o šedé literatuře vznikající v ČR v oblastech vědy, výzkumu a vzdělávání. Více informací o šedé literatuře a NUŠL najdete na webu služby.
Vaše náměty a připomínky posílejte na email nusl@techlib.cz
Provozovatel
Zahraniční báze