National Expert Assessment of the Gender Perspective in the National Strategic Report
Křížková, Alena
2008 - English
Studie hodnotí Národní strategický plán sociálního začleňování z hlediska aplikace gender mainstreamingu a politik k prosazování genderové rovnosti v České republice. Gender mainstreaming v tomto plánu České republiky chybí. Statistiky členěné podle genderu jsou prezentovány, ale nejsou analyzovány nebo využity jako nástroj k vytvoření opatření pro posílení genderové rovnosti. The study is evaluating the National Strategy for Social Inclusion and Social Protection from the point of view of gender mainstreaming and policies for the promotion of gender equality in the Czech Republic. Gender mainstreaming is not visible in the NSR for the Czech Republic. Gender disaggregated statistics are presented but not analysed or used as a tool to create measures to advance gender equality.
Keywords:
National Strategic Report; gender mainstreaming; gender equality
Available at various institutes of the ASCR
National Expert Assessment of the Gender Perspective in the National Strategic Report
Studie hodnotí Národní strategický plán sociálního začleňování z hlediska aplikace gender mainstreamingu a politik k prosazování genderové rovnosti v České republice. Gender mainstreaming v tomto ...
Gender segregation in the labour market: roots, implications and policy responses in the Czech Republic
Křížková, Alena
2008 - English
Studie prezentuje situaci České republiky jako země s jedním z nejvyšších stupňů genderové segregace trhu práce v rámci zemí EU. Segregace žen do nízkopříjmových profesí, firem a sektorů hraje v ČR velmi důležitou roli a je přímou příčinou velkého podílu mzdových rozdílů mezi muži a ženami. V současnosti není genderová segregace trhu práce tématem, které by bylo diskutováno na politické úrovni. This study presents an analysis of the situation of the Czech Republic, a country with one of the highest levels of gender segregation in the labour market of all EU countries. The segregation of women into low-income professions, firms and employment groups plays a very important role in the Czech Republic and is the cause of approximately one-third of the gender pay gap. At present the gender segregation of the labour market is not a topic that is being discussed at the political level.
Keywords:
gender segregation; gender pay gap; gender inequality
Available at various institutes of the ASCR
Gender segregation in the labour market: roots, implications and policy responses in the Czech Republic
Studie prezentuje situaci České republiky jako země s jedním z nejvyšších stupňů genderové segregace trhu práce v rámci zemí EU. Segregace žen do nízkopříjmových profesí, firem a sektorů hraje v ČR ...
Who is chickening out of marriage
Hamplová, Dana
2007 - English
Práce analyzuje nárůst nemanželské plodnosti v České republice v letech 1990-2005. Zdůrazňuje, že nemanželská plodnost je typická pro ženy s nízkým vzděláním a ženy z ekonomicky slabších regionů. Na základě dat SEM se ukazuje, že nárůst mimomanželské plodnosti nemůže být zcela vysvětlen nárůstem nesezdaných soužití. Práce naopak ukazuje, že pokles manželské plodnosti může být připsát do značné míry odchodu mužů z rodin a že tento trend je významný především v nižších sociálních vrstvách. The paper analyzes increase in non-marital fertility in the Czech Republic in 1990-2005. It emphasize that non-marital fertility is typical for women with low education and for women living in regions with little economic prospects. Using data from SECM, it is argued that this increase in extra-marital childbearing cannot be fully explained by procreation within cohabiting unions. Instead, this paper points out that decline in marital births can be to a large degree attributed to men’s withdrawal from families, which is significant especially among lower classes.
Keywords:
nonmarital fertility; social policy
Available at various institutes of the ASCR
Who is chickening out of marriage
Práce analyzuje nárůst nemanželské plodnosti v České republice v letech 1990-2005. Zdůrazňuje, že nemanželská plodnost je typická pro ženy s nízkým vzděláním a ženy z ekonomicky slabších regionů. Na ...
15 year old pupils and their computer literacy – a particular issue in the field of educational inequalities
Basl, Josef
2007 - English
V tomto příspěvku je analyzována počítačová gramotnost patnáctiletých žáků v České republice, Německu a Polsku s využitím datového souboru PISA 2003. Řešena byla otázka, jaké socioekonomické faktory ovlivňují počítačovou gramotnost. Vedle významných rozdílů mezi dívkami a chlapci, vlastnictví počítače a přístupu k internetu byly identifikovány jako faktory s největším podílem vysvětlujícím rozdíly v dosažené úrovni počítačové gramotnosti. Computer literacy of 15-year-old pupils is analyzed within this paper and situation in the Czech Republic, Germany and Hungary is discussed using the OECD PISA (Programme for International Student Assessment) 2003 dataset. The research question of what socio-economic factors affect computer literacy is elaborated. Besides significant differences between boys and girls, possession of a computer and an internet access was found to be most appropriate factor to explain distinctions in computer literacy.
Keywords:
educational inequalities; computer literacy; PISA
Available at various institutes of the ASCR
15 year old pupils and their computer literacy – a particular issue in the field of educational inequalities
V tomto příspěvku je analyzována počítačová gramotnost patnáctiletých žáků v České republice, Německu a Polsku s využitím datového souboru PISA 2003. Řešena byla otázka, jaké socioekonomické faktory ...
Statistical Significance: Bad or misused concept?
Soukup, Petr
2007 - English
Cílem textu je poukázat na problémy používání statistické významnosti. Někteří autoři na základě těchto problémů navrhují přestat statistickou významnost ve vědě vůbec používat. Text se snaží nabídnout některá řešení nejběžnějších problémů, které s sebou nese statistická významnost. The goal of the article is to show some problems of statistical significance. Some authors argue that this concept is bad because of these problems and propose to abolish it in the science. The article offer some solutions to common problems of the concept.
Keywords:
statistical significance; methodology
Available at various institutes of the ASCR
Statistical Significance: Bad or misused concept?
Cílem textu je poukázat na problémy používání statistické významnosti. Někteří autoři na základě těchto problémů navrhují přestat statistickou významnost ve vědě vůbec používat. Text se snaží ...
Educational mobility during socialism
Simonová, Natalie
2006 - English
Ve svém příspěvku jsem shrnula dosavadní zjištění o charakteru a rozsahu vzdělanostních nerovností v socialistické České republice a ukázala jsem, k jakým výsledkům jsem došla prostřednictvím nové mobilitní analýzy, tj. co ukázal proces ověřování dosavadních zjištění. Mobilitní úhel pohledu a log-lineární modelování umožnily identifikovat specifický lokální strukturální kontext, tj. jakým způsobem se vyvíjel mobilitní režim českého vzdělanostního systému. In my contribution I recapitulated up to now findings about character and extent of educational inequalities in the socialist Czech Republic and I showed what the results of verification of existing findings (through a new mobility analysis) are. The mobility point of view with the help of log-linear modelling led to identify specific local structural contexts, i.e. in what way Czech education mobility system (pre-socialist and socialist) evolved.
Keywords:
education; mobility; inequality
Available at various institutes of the ASCR
Educational mobility during socialism
Ve svém příspěvku jsem shrnula dosavadní zjištění o charakteru a rozsahu vzdělanostních nerovností v socialistické České republice a ukázala jsem, k jakým výsledkům jsem došla prostřednictvím nové ...
Tertiary education in the Czech Republic: main trends and the causes of the current crisis
Matějů, Petr; Zlatuška, J.; Bartoš, W.; Simonová, Natalie; Basl, Josef
2006 - English
Zpráva připravená pro examinátory OECD zpracovávající Zprávu o terciárním vzdělání v ČR se zabývá hlavními trendy ve vývoji terciárního vzdělávání v ČR a hlavními problémy, které vyžadují hluboké a konzistentní reformy českého vysokého školství. The report prepared for the team of OECD examiners working on the Tertiary Review deals with main trends in the development of tertiary education in the Czech Republic after 1989 and principal problems requiring deep and consistent reforms of the Czech tertiary education. .
Keywords:
Tertiary education; reform; OECD
Available at various institutes of the ASCR
Tertiary education in the Czech Republic: main trends and the causes of the current crisis
Zpráva připravená pro examinátory OECD zpracovávající Zprávu o terciárním vzdělání v ČR se zabývá hlavními trendy ve vývoji terciárního vzdělávání v ČR a hlavními problémy, které vyžadují hluboké a ...
Gender and Activism in the Czech Anti-Globalization Movement
Kolářová, Marta
2004 - English
Materiál zkoumá aktivismus v českém antiglobalizačním hnutí z hlediska genderu. Článek se zaměřuje na zastoupení mužů a žen; zjišťuje postavení mužů a žen a genderové rozdělení práce. Studie uvádí, že existuje mezera mezi ideologií hnutí a skutečným naplňováním ideálů z hlediska genderu. Ženy mají menší zastoupení než muži, jejich postavení je horší a aktivity v hnutí jsou rozděleny z hlediska genderu Activism in the Czech anti-globalization movement from a gender perspective is examined. The article focuses on the representation of men and women. The status of men and women and gender divison of labour are investigated. It is argued that there is a gap between the ideology of the movement and the real fulfilment of the ideals from a gender perspective. Women participate less than men, their position is inferior and there is gendered division of activities in the movement
Keywords:
gender; social movement; activism
Available at various institutes of the ASCR
Gender and Activism in the Czech Anti-Globalization Movement
Materiál zkoumá aktivismus v českém antiglobalizačním hnutí z hlediska genderu. Článek se zaměřuje na zastoupení mužů a žen; zjišťuje postavení mužů a žen a genderové rozdělení práce. Studie uvádí, že ...
Strategies for Innovation in Tertiary Education: Producing Mode III Knowledge and Personal Capital
Vitásková, Anna; Harkins, A.
2004 - English
The goal of this paper is to demonstrate how personal capital and social capital can be enhanced by the recognition and development of Mode III knowledge production. Our approach employs nine sets of framers (technology, context, process, knowledge, culture/value, role, learning, application, policy/decision) for tertiary education services in support of routine, continuous innovation at the level of the individual.It is assumed that simple framers can be acquired by žordinary individuals practicing implicate professionalism, and that their communication and collaboration with tertiary education can thereby expand. Our guiding assumptions has been that tacit knowledge is positioned within the individual, and that explicit knowledge emerges as a product of individuals who endeavor to selectively apply their knowledge in the forms of personal and social capital in support of continuous innovation. Cílem této studie je ukázat, jak je možné posílit osobní a společenský kapitál uznáním a rozvojem tvorby znalostí III. modu. Naše řešení je postaveno na devíti souborech utvářejících složek (‚framers') (technologie, kontext, proces, znalosti, kultura/hodnota, role, učení se, aplikace, politika/rozhodování) terciárních vzdělávacích služeb podporujících rutinní neustálou inovaci na úrovni jednotlivce. Předpokládá se, že jednoduché složky si mohou osvojit ‚obyčejní' jednotlivci, kteří uplatňují implicitní profesionalismus, a že jejich komunikaci a spolupráci s terciárním vzděláváním je proto možné rozšířit. Našimi základními předpoklady bylo, že postavení implicitních znalostí je v rámci jednotlivce a explicitní znalosti se objevují jako produkt jednotlivců, kteří se snaží selektivně uplatňovat své znalosti formou osobního a společenského kapitálu podporujícího neustálou inovaci.
Keywords:
mode III knowledge production; innovation; terciary education; inovace
Available at various institutes of the ASCR
Strategies for Innovation in Tertiary Education: Producing Mode III Knowledge and Personal Capital
The goal of this paper is to demonstrate how personal capital and social capital can be enhanced by the recognition and development of Mode III knowledge production. Our approach employs nine sets of ...
The Future Role of the Czech Universities in Knowledge Professionalization and Production for Knowledge-Based Societies
Vitásková, Anna
2004 - English
The paper critically examines the future role of the Czech public universities in knowledge production and professionalization for knowledge-based societies. In particular, it analyzes and evaluates different models of knowledge production (i.e., research) at the Czech public universities, such as Mode 1 and Mode 2 along with different forms of knowledge professionalization (i.e., human resource development) and their effectiveness, or lack thereof, for a knowledge-based era Materiál kriticky hodnotí budoucí roli českých státních vysokých škol při vytváření znalostí a profesionalizaci znalostních společností. Konkrétně analyzuje a hodnotí různé modely tvorby znalostí (tj. výzkum) na českých státních vysokých školách, jako je modus 1 a modus 2, společně s různými formami profesionalizace znalostí (tj. rozvoj lidských zdrojů) a potřebnou mírou efektivity pro znalostní věk
Keywords:
knowledge production; knowledge professionalization; věda; výroba
Available at various institutes of the ASCR
The Future Role of the Czech Universities in Knowledge Professionalization and Production for Knowledge-Based Societies
The paper critically examines the future role of the Czech public universities in knowledge production and professionalization for knowledge-based societies. In particular, it analyzes and evaluates ...
NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web
Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz
Provider
Other bases