Detekce symetrie v geometrických modelech
2023 -
Symetrie je častá vlastnost objektů reálného světa i uměle vytvořených geometrických modelů. Znalost symetrie daného objektu může být užitečná v mnoha aplikacích v počítačové grafice a zpracování geometrie, jako je komprese, zarovnávání objektů, symetrická editace nebo rekonstrukce neúplných objektů.
Aby bylo možné symetrii daného objektu jakkoliv využít, musí být nejprve nalezena. Tato práce se zaměřuje na úlohu automatické detekce symetrie ve 3D objektech a také popisuje vazbu mezi detekcí symetrie a problémem registrace.
Především však jsou v textu prezentovány naše vlastní příspěvky v těchto oblastech, zejména rigidní registrace povrchů, detekce zrcadlové a rotační symetrie a reprezentace prostoru rovin.
Klíčová slova:
symetrie; detekce; detekce symetrie; registrace
Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři ZČU.
Detekce symetrie v geometrických modelech
Symetrie je častá vlastnost objektů reálného světa i uměle vytvořených geometrických modelů. Znalost symetrie daného objektu může být užitečná v mnoha aplikacích v počítačové grafice a zpracování ...
Opravdu se máme bát umělé inteligence?
2023 -
V posledních měsících je umělá inteligence, přesněji některé systémy vykazující
inteligentní chování (např. ChatGPT-3.5), na stránkách všech novin. Udivuje svými
mimořádnými schopnostmi, ale vzbuzuje i velké obavy. Nedávno se dokonce objevila
otevřená výzva několika odborníků a známých osobností, která volá po zastavení vývoje
AI na půl roku. Svou polívčičku si přihřívají i známí technopesimisté, kteří považují AI
za poslední lidský vynález, který má jasný potenciál přinést lidstvu zkázu. Ve svém
příspěvku nejdříve představím některé z těchto technopesimistických postojů, ukáži, jaký
vztah spatřují mezi obecnou umělou inteligencí, superinteligencí, singularitou a možnou
zkázou lidstva. Následně se pokusím ukázat, že tyto pesimistické předpovědi nejsou příliš
opodstatněné. Hlavní problém není umělá inteligence jako taková, ale naše pasivita
a neschopnost (či neochota) využívat ji korektním a rozumným způsobem. Nakonec
pohovořím o nutnosti kultivovat algoritmickou gramotnost na všech úrovních
vzdělávacího procesu.
Klíčová slova:
umělá inteligence; technopesimismus; využití
Plné texty jsou dostupné v knihovně ZČU.
Opravdu se máme bát umělé inteligence?
V posledních měsících je umělá inteligence, přesněji některé systémy vykazující inteligentní chování (např. ChatGPT-3.5), na stránkách všech novin. Udivuje svými mimořádnými schopnostmi, ale ...
Názory učitelů a studentů na učebnice fyziky
2023 -
Příspěvek se zabývá získáváním zpětné vazby od žáků a učitelů k přírodovědným
učebnicím. Byla provedena rešerše literatury s cílem najít odpovědi na dvě otázky: Jak se
získávají názory učitelů a žáků na přírodovědné učebnice? A jak by měla vypadat dobrá
přírodovědná učebnice? Při rešerši bylo zjištěno, jaké jsou nejčastěji používané metody
k získávání názorů učitelů a žáků na učebnice a bylo nalezeno několik nástrojů pro
analýzu učebnic. Informace získané při rešerše využijeme k vytvoření vlastního nástroje
pro získání zpětné vazby na novou středoškolskou učebnici fyziky, která vzniká na
Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy v Praze.
Klíčová slova:
přírodovědné učebnice; hodnocení; učitel; žák
Plné texty jsou dostupné v knihovně ZČU.
Názory učitelů a studentů na učebnice fyziky
Příspěvek se zabývá získáváním zpětné vazby od žáků a učitelů k přírodovědným učebnicím. Byla provedena rešerše literatury s cílem najít odpovědi na dvě otázky: Jak se získávají názory učitelů a ...
Úlohy a účast v FO v minulém desetiletí
2023 -
Cílem příspěvku je shrnout výstupy několika diplomových a bakalářských prací, jež se
v posledních letech věnovaly vlastnostem úloh zadávaných v posledních přibližně deseti
ročnících Fyzikální olympiády (FO) a také účasti v okresních a krajských kolech
některých kategorií soutěže. Účast v celostátních kolech je pak znázorněna ve vztahu
ke geografickým údajům systému GIS.
Klíčová slova:
Fyzikální olympiáda; diplomová práce; bakalářská práce; GIS
Plné texty jsou dostupné v knihovně ZČU.
Úlohy a účast v FO v minulém desetiletí
Cílem příspěvku je shrnout výstupy několika diplomových a bakalářských prací, jež se v posledních letech věnovaly vlastnostem úloh zadávaných v posledních přibližně deseti ročnících Fyzikální ...
Badatelská činnost v rámci podpory nadání u dětí mladšího školního věku
2023 -
Dobře pojaté dětské badatelství dokáže být komplexní, kognitivně náročný proces, který
může výrazně podpořit rozvoj intelektového nadání u dětí. Zároveň může být také dobrým
nástrojem pro identifikaci kognitivně nadaných dětí. Z našeho výzkumu na vzorku 48 dětí
vyplývá, že právě nadané děti ve věku 6 – 10 let si přirozeně vybírají tento typ činností.
Klíčová slova:
nadání; děti; badatelství
Plné texty jsou dostupné v knihovně ZČU.
Badatelská činnost v rámci podpory nadání u dětí mladšího školního věku
Dobře pojaté dětské badatelství dokáže být komplexní, kognitivně náročný proces, který může výrazně podpořit rozvoj intelektového nadání u dětí. Zároveň může být také dobrým nástrojem pro ...
Je důležitější z fyziky všechno vědět, nebo se na to umět správně zeptat?
2023 -
Článek je zaměřen na využití „umělé inteligence“ (AI) ve výuce nejenom fyziky, ale
přírodních věd. V současnosti (jaro 2023) se silně rozvijí použití AI, kterého se ptáme ve
fázi testování na různé otázky a AI nám lépe či hůře odpovídá. Problém ale tkví v tom,
že kvalita odpovědi závisí na kvalitě otázky. Obdobný problém jsme poprvé zažili, když
se rozšířil Google anebo vyhledávače obecně, které jsou nyní naší každodenní pomůckou.
I v tomto případě jsme se museli naučit správně pokládat otázky. Totéž nás čeká i nyní.
Pro pedagogickou praxi je ale potřeba, aby žáci měli stále základní penzum vědomostí
a dovedností tak, aby mohli správně vyhodnocovat předkládané informace. Totéž platí
samozřejmě i pro dotazy učitelů. Velkým rizikem pak mohou být neúplné odpovědi AI
neaprobovaným učitelům.
Klíčová slova:
umělá inteligence; výuka; přírodní vědy
Plné texty jsou dostupné v knihovně ZČU.
Je důležitější z fyziky všechno vědět, nebo se na to umět správně zeptat?
Článek je zaměřen na využití „umělé inteligence“ (AI) ve výuce nejenom fyziky, ale přírodních věd. V současnosti (jaro 2023) se silně rozvijí použití AI, kterého se ptáme ve fázi testování na ...
Využití třetího rozměru pro vizualizaci v území
2023 -
Klíčová slova:
3D; vizualizace; území; plánování; stavitelství; BIM; GeoBIM
Plné texty jsou dostupné v knihovně ZČU.
Využití třetího rozměru pro vizualizaci v území
Vizualizace výsledků participativního mapování: kartografická doporučení jako vstupní hypotéza pro uživatelské testování
2023 -
Klíčová slova:
participace; vizualizace; participativní mapování; PGIS
Plné texty jsou dostupné v knihovně ZČU.
Vizualizace výsledků participativního mapování: kartografická doporučení jako vstupní hypotéza pro uživatelské testování
Tvorba nástrojů pro analýzu dat z ET2Spatial v prostředí GIS
2023 -
Klíčová slova:
ET2Spatial; eye-tracking; analýza; GIS; hodnocení; webová mapa
Plné texty jsou dostupné v knihovně ZČU.
Tvorba nástrojů pro analýzu dat z ET2Spatial v prostředí GIS
Proměna prostorové organizace rodinných příslušníků v moderní společnosti
2023 -
Klíčová slova:
prostorové uspořádání rodin; příbuzenství; GIS; genealogie; společenská změna
Plné texty jsou dostupné v knihovně ZČU.
Proměna prostorové organizace rodinných příslušníků v moderní společnosti
NUŠL poskytuje centrální přístup k informacím o šedé literatuře vznikající v ČR v oblastech vědy, výzkumu a vzdělávání. Více informací o šedé literatuře a NUŠL najdete na webu služby.
Vaše náměty a připomínky posílejte na email nusl@techlib.cz
Provozovatel
Zahraniční báze