Počet nalezených dokumentů: 1653
Publikováno od do

Začlenění systémů BIM pro analýzu a optimalizaci energie v budovách
Karásek Jiří; Koyš Matej; Sýkora Lukáš
2019 - anglický
Tato diplomová práce byla vytvořena na teoretické bázi pro zvýšení povědomí o BIM ve stavebnictví a poskytnutí představy o inovacích, které by mohly potenciálně posílit energetický management a architektonický design v České republice. Začíná výzkumem v obou oblastech a popisuje relativně nový, uživatelsky přívětivý přístup k implementaci opatření ke snížení spotřeby energie již v počáteční fázi návrhu. Ve středním stádiu představím studie a výzkum certifikovaných spolehlivých nástrojů, které v současné době společnosti nejčastěji používají. Hlavní problém se zaměřuje na jednoduchou simulaci, která čtenáře obeznámí s integrovaným analytickým nástrojem v aplikaci Revit a vyhodnotí přesnost použitého softwaru pro ověření jeho spolehlivosti pro budoucí účely návrhu a vývoje. Pro simulaci byla použita referenční budova - v tomto případě rodinný dům (bývalý univerzitní projekt s vypracovanou architektonickou studií, částečná projektová dokumentace včetně PENB). Výsledkem daného experimentu je srovnání výsledků a použitých výpočtových metod, definování jejich rozdílů a stanovení doporučení pro zlepšení z pohledu uživatele.This master's thesis was developed on a theoretical basis to raise awareness about BIM in the building industry and to give an idea of the innovations that could potentially enhance energy management and architectural design in the Czech Republic. It starts with a research within both areas and describes a relatively new user-friendly approach to implement energy consumption reducing measures already in the early design stage. In the middle stage, I will introduce studies and research on certified reliable tools currently used by companies the most. The main problem focuses on a simple simulation that acquaints the reader with the built-in analysis tool in Revit and checks the accuracy of the used software to verify its reliability for future design and development purposes. For the simulation, a referential building will be used - in this scenario a family house (a former university project with elaborated architectural study, partial project documentation including an EPC). The outcome of the given experiment is a comparison of the results and used calculation methods, defining their differences and setting recommendation for improvement from the user perspective. Klíčová slova: Energetická analýza,BIM,Autodesk Revit,Vestavěný energetický nástroj,Analýza z perspektivy uživatele; Energy analysis,BIM,Autodesk Revit,Built-in energy tool,Analysis from the user-perspective Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři ČVUT.
Začlenění systémů BIM pro analýzu a optimalizaci energie v budovách

Tato diplomová práce byla vytvořena na teoretické bázi pro zvýšení povědomí o BIM ve stavebnictví a poskytnutí představy o inovacích, které by mohly potenciálně posílit energetický management a ...

Karásek Jiří; Koyš Matej; Sýkora Lukáš
České vysoké učení technické v Praze, 2019

Stanovení metody pro zkoumání degradace rozhraní oceli a betonu způsobené ozářením
Štemberk Petr; Kavanová Denisa; Brož Jaroslav
2019 - anglický
Cílem této práce je najít vhodnou metodu pro měření soudržnosti ocelové výztuže a betonu tak, aby bylo možné zjistit vliv dlouhodobého ozařování na kvalitu soudržnosti na rozhraní oceli a betonu v železobetonu. Tato práce se skládá ze tří částí. Rešeršní část analyzuje problematiku ozařování, betonu biologického stínění, jaderných reaktorů a vlastností soudržnosti. Experimentální část se soustředí na návrh experimentu pro testování soudržnosti ozářených a neozářených vyztužených betonových vzorků. Poslední, třetí část, se zabývá numerickým modelováním, tedy vytvořením materiálového modelu pro vyjádření vlivu gama záření na soudržnost betonu a oceli pomocí nelineární osově souměrné konečně prvkové simulace.The purpose of this thesis is to find a suitable method to measure the steel-concrete bond performance in order to determine the effect of long-term irradiation on the quality of the bond at the steel-concrete interface in reinforced concrete. This thesis consists of three parts. Firstly, the literature review analyzes the theoretical background of irradiation, biological shielding concrete, nuclear reactors and the properties of bond. Secondly, the experimental part focuses on design of the experiment for testing of bond degradation on both irradiated and not irradiated concrete samples with steel reinforcement. Finally, the third part is devoted to numerical modelling of this phenomenon by creating a mathematical model to determine the influence of gamma radiation on the of steel-concrete bond using a non-linear axisymmetric finite element modeling. Klíčová slova: Jaderná elektrárna,Beton biologického stínění,Soudržnost,Jaderný reaktor,Obnovení licence,Záření gama,Metoda konečných prvků,Trojúhelníkové prvky pro axisymetrickou úlohu,Materiálová nelinearita,Modifikovaná metoda Newton-Raphson; Nuclear Power Plant,Biological Shielding Concrete,Bond,Nuclear Reactor,License Renewal,Gamma Radiation,Non-linear Finite Element Method,Triangular Finite Elements for Axisymmetric Problems,Material Nonlinearity,Modified Newton-Raphson Method Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři ČVUT.
Stanovení metody pro zkoumání degradace rozhraní oceli a betonu způsobené ozářením

Cílem této práce je najít vhodnou metodu pro měření soudržnosti ocelové výztuže a betonu tak, aby bylo možné zjistit vliv dlouhodobého ozařování na kvalitu soudržnosti na rozhraní oceli a betonu v ...

Štemberk Petr; Kavanová Denisa; Brož Jaroslav
České vysoké učení technické v Praze, 2019

Claim management of EPC turnkey projektů
Tomek Aleš; Kahoun Zdeněk; Winkler Tomáš
2019 - anglický
Diplomová práce se zabývá claim managementem a řešením sporů ve stavebnictví. Zprostředkovává porozumění problematice claim managementu se specializací na Engineering procurement construction (EPC) projekty, které mohou být shodně označovány jako projekty na klíč. Podrobně se zde řeší způsoby řízení claimových situací v průběhu celého životního cyklu projektu. Tato diplomová práce se zaměřuje na získávání informací od různých interních a externích aktérů. Důraz je kladen na objasnění a analýzu otázek souvisejících s diskusí o možných zlepšeních. V první části práce jsou popsány teoretické znalosti claim managementu v souladu s aktuální literaturou. V části druhé jsou vysvětleny konkrétní případové studie s doporučeními jak se jim vyvarovat nebo jak řešit podobné situace, které by mohly vzniknout v budoucnu.The master thesis is dealing with Claim Management and dispute resolutions of construction projects. It mediates the understanding of Claim Management in Engineering procurement construction (EPC) projects (also called turnkey projects) and how claims are managed throughout the life cycle of the project. This master thesis focuses on obtaining information from various internal and external actors, aiming at a general understanding of the process and issues related to the discussion of possible improvements. In the first part of the thesis, there is described theoretical background of Claim Management in line with contemporary literature. The second part introduces specific case studies with recommendations of preventing or dealing with comparable disputes that could arise in the future. Klíčová slova: Claim management,řešení sporů,řízení projektů,soudní spory,rozhodčí řízení,mediace,případové studie,dodavatelské systémy ve stavebnictví,zainteresované osoby ve stavebním procesu; Claim Management,dispute resolution,project management,litigation,arbitration,mediation,case studies,project delivery methods in the construction industry,stakeholders of the construction process Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři ČVUT.
Claim management of EPC turnkey projektů

Diplomová práce se zabývá claim managementem a řešením sporů ve stavebnictví. Zprostředkovává porozumění problematice claim managementu se specializací na Engineering procurement construction (EPC) ...

Tomek Aleš; Kahoun Zdeněk; Winkler Tomáš
České vysoké učení technické v Praze, 2019

Aplikace analogie mezi elektrony a světelnými vlnami do metamateriálů
Jelínek Lukáš; Hrebíková Ivana; Čtyroký Jiří
2019 - anglický
Dizertační práce se zabívá aplikací analogií mezi elektronovými a electromagnetickými vlnami a její následní aplikaci v návrhu polovodičových heterostruktur. V úvodní části je stručne zhrnut spůsob řešení nerelativistické bezčasové Schrödingerovy rovnice pomocí Kaneovy metody a tzv. envelope function formalismu. Pro úplnost je část doplněna o teoretický popis šíření electromagnetických vln. V hlavní části jsou představeny analogie mezi elektromagnetickými a elektronovými vlnami pro planárne a sférické struktury a jsou navrhuty dvě nové polovodičové heterostruktury. Prvním je návrh dokonalé čočky pro elektrony. Druhým návrhem je otevřený rezonátor, který podporuje vázané stavy v kontinuu.The thesis focuses on analogies between electron waves and electromagnetic waves and their subsequent application into design of semiconductor heterostructures. The introductory part of the work briefly summarizes the Kane's method, envelope function formalism for evaluation of non-relativistic time-independent Schrödinger equation, and time-independent electromagnetic wave equation. The core part of the thesis presents analogies between electromagnetic- and electron-plane waves and spherical waves and proposes two novel designs. The first is a design of a perfect lens for electrons. The second design is an open core-shell resonator supporting bound states in continuum. Klíčová slova: Metamateriály,analogie mezi světelnými a electronovými vlnami,Kaneův model,formalizmus obálkové funkce,pseudopotenciál,dokonalá čočka pro elektrony,vázané kvantové jámy,otevřený rezonátor,core-shell rezonátor,vázané stavy v kontinuu; Metamaterials,electron-light-wave analogy,Kane's model,envelope function formalism,pseudopotential,perfect lens,bound quantum wells,open resonator,core-shell resonator,bound states in continuum Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři ČVUT.
Aplikace analogie mezi elektrony a světelnými vlnami do metamateriálů

Dizertační práce se zabívá aplikací analogií mezi elektronovými a electromagnetickými vlnami a její následní aplikaci v návrhu polovodičových heterostruktur. V úvodní části je stručne zhrnut spůsob ...

Jelínek Lukáš; Hrebíková Ivana; Čtyroký Jiří
České vysoké učení technické v Praze, 2019

Konstrukce a automatizace zkušebního stanoviště
Achtenová Gabriela; Wach Maxime; Biák Martin
2019 - anglický
The actual methods to provide an average consumption of a certified vehicle are the standard driving test. As different standards exist according to the country, they have in common to test vehicle on laboratory on test benches. The use of test benches is motivated since it allows to simulate the road conditions in a repeatable way and under specific conditions providing consistency of the measurement. The emulation of the road conditions has to be transferred to the bench were the car can spend its power. The use of chassis dynamometer allows to produce a resistive torque to the car’s wheel in accordance with the road load simulation model. This master’s thesis aims in his turn to assess car consumption on driving test but specifically for a 1:10 RC electric car. This car has basically been built for an endurance race. Given that it is a specific vehicle, no standards are defined, and this thesis proposed a simplified driving cycle which give specifications to design an adapted chassis dynamometer car allowing to emulate a road load conditions. The use of an industrial PLC computer allows the automation of the tests as the same time as the assessment of the mechanical and electrical power. The presented results report the chassis dynamometer design under PTC CREO, assembly and test. The simulation of the road load adapted to a 1:10 car along a driving cycle. The acquisition of the motor rotational speed, battery voltage, under TwinCAT PLC using the I/O communication EtherCAT. Further, method of system identification has been tested with Simulink toolbox for PMSM/converter speed control.The actual methods to provide an average consumption of a certified vehicle are the standard driving test. As different standards exist according to the country, they have in common to test vehicle on laboratory on test benches. The use of test benches is motivated since it allows to simulate the road conditions in a repeatable way and under specific conditions providing consistency of the measurement. The emulation of the road conditions has to be transferred to the bench were the car can spend its power. The use of chassis dynamometer allows to produce a resistive torque to the car’s wheel in accordance with the road load simulation model. This master’s thesis aims in his turn to assess car consumption on driving test but specifically for a 1:10 RC electric car. This car has basically been built for an endurance race. Given that it is a specific vehicle, no standards are defined, and this thesis proposed a simplified driving cycle which give specifications to design an adapted chassis dynamometer car allowing to emulate a road load conditions. The use of an industrial PLC computer allows the automation of the tests as the same time as the assessment of the mechanical and electrical power. The presented results report the chassis dynamometer design under PTC CREO, assembly and test. The simulation of the road load adapted to a 1:10 car along a driving cycle. The acquisition of the motor rotational speed, battery voltage, under TwinCAT PLC using the I/O communication EtherCAT. Further, method of system identification has been tested with Simulink toolbox for PMSM/converter speed control. Klíčová slova: chassis dynamometer,road load,speed control,driving cycle; chassis dynamometer,road load,speed control,driving cycle Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři ČVUT.
Konstrukce a automatizace zkušebního stanoviště

The actual methods to provide an average consumption of a certified vehicle are the standard driving test. As different standards exist according to the country, they have in common to test vehicle on ...

Achtenová Gabriela; Wach Maxime; Biák Martin
České vysoké učení technické v Praze, 2019

Controller for Steering of Smart Dolly
MAE supervisor; Kalose Abhishek Ravikumar; MAE opponent
2019 - anglický
Controller for Steering of Smart DollyController for Steering of Smart Dolly Klíčová slova: Controller,Steering,Smart Dolly; Controller,Steering,Smart Dolly Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři ČVUT.
Controller for Steering of Smart Dolly

Controller for Steering of Smart DollyController for Steering of Smart Dolly

MAE supervisor; Kalose Abhishek Ravikumar; MAE opponent
České vysoké učení technické v Praze, 2019

MKP modelování, zkoušení a ověřování průmyslových adheziv používaných v automobilních aplikacích
Vašíček Michal; Bahodia Aman; Jelínek Jakub
2019 - anglický
This project was conducted as a research for TÜV SÜD s.r.o. The project was carried out within the frame of TÜV SÜD and Czech Technical University in Prague. The purpose of this report is to present it as a master thesis project at Czech Technical University in Prague. The report is based on the work done on industrial adhesive. The report gives in depth insight of the work done during the six months project. The project's objective is FEM modelling, testing and validation of industrial adhesive for automotive applications. The use of resin-based adhesive for joining is promising. They show a satisfying behavior and further research was needed under full test conditions. At first, the ASTM standard tests were chosen for the physical testing of the adhesive. Then, the finite element (FE) material model of the adhesive was made to better match it with the physical adhesive counterpart. Then, the physical tests were simulated on FEA software PAM-CRASH. The validation and tuning of FE model was done using the physical testing data collected from the ASTM tests and adjusting the key parameters. The report should enable the reader to understand the physical model, the finite element model of the adhesive, the types of validation tests and simulations done for the project. This will also help other aspiring researchers and students to take it to next step and tune the adhesive material model using different material types, and/or for different adhesives.This project was conducted as a research for TÜV SÜD s.r.o. The project was carried out within the frame of TÜV SÜD and Czech Technical University in Prague. The purpose of this report is to present it as a master thesis project at Czech Technical University in Prague. The report is based on the work done on industrial adhesive. The report gives in depth insight of the work done during the six months project. The project's objective is FEM modelling, testing and validation of industrial adhesive for automotive applications. The use of resin-based adhesive for joining is promising. They show a satisfying behavior and further research was needed under full test conditions. At first, the ASTM standard tests were chosen for the physical testing of the adhesive. Then, the finite element (FE) material model of the adhesive was made to better match it with the physical adhesive counterpart. Then, the physical tests were simulated on FEA software PAM-CRASH. The validation and tuning of FE model was done using the physical testing data collected from the ASTM tests and adjusting the key parameters. The report should enable the reader to understand the physical model, the finite element model of the adhesive, the types of validation tests and simulations done for the project. This will also help other aspiring researchers and students to take it to next step and tune the adhesive material model using different material types, and/or for different adhesives. Klíčová slova: FEM,PAM CRASH,ANALYSIS,TESTING,ADHESIVE,MATERIAL MODELLING,TUNING,VALIDATION; FEM,PAM CRASH,ANALYSIS,TESTING,ADHESIVE,MATERIAL MODELLING,TUNING,VALIDATION Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři ČVUT.
MKP modelování, zkoušení a ověřování průmyslových adheziv používaných v automobilních aplikacích

This project was conducted as a research for TÜV SÜD s.r.o. The project was carried out within the frame of TÜV SÜD and Czech Technical University in Prague. The purpose of this report is to present ...

Vašíček Michal; Bahodia Aman; Jelínek Jakub
České vysoké učení technické v Praze, 2019

Development of GT-Power Model of a Gasoline Engine with Low Pressure EGR Suitable for Model-Based Predictive Control of an Air Path
Macek Jan; Jaroš Jakub; Doleček Vít
2019 - anglický
To develop an engine complying emission limits, reduce fuel consumption and enhance engine power output is a car manufacture’s task of the last years. New emission limits make this task even more challenging and to fulfil them requires new approaches. Recirculation of burned gases is promising way how to reduce harmful emissions and improve fuel consumption in case of a spark ignition engine. Introduction of EGR system increase degrees of freedom and it makes engine control more and more complex. To be able to use potential of EGR fully requires to have a precise calibration. Increasing need of precise calibration and higher amount of degrees of freedom increase time demand for Engine management system calibration and validation. If the calibration and validation would be performed on engine test bench only, it would be lengthy and costly. For this reason, simulation software is used to lower time demand on a test bench for engine management system calibration and validation. Aim of this work is to create models of spark ignition engine to support Model predictive control (MPC) development. Models are needed in two levels of accuracy. Trend models are part of MPC development where appropriate MPC is selected. Detailed model is needed for MPC validation before implementation of MPC on real engine application. This work explains which models are needed and what are their role in validation process. It also describes how the models have been created and which data is needed.To develop an engine complying emission limits, reduce fuel consumption and enhance engine power output is a car manufacture’s task of the last years. New emission limits make this task even more challenging and to fulfil them requires new approaches. Recirculation of burned gases is promising way how to reduce harmful emissions and improve fuel consumption in case of a spark ignition engine. Introduction of EGR system increase degrees of freedom and it makes engine control more and more complex. To be able to use potential of EGR fully requires to have a precise calibration. Increasing need of precise calibration and higher amount of degrees of freedom increase time demand for Engine management system calibration and validation. If the calibration and validation would be performed on engine test bench only, it would be lengthy and costly. For this reason, simulation software is used to lower time demand on a test bench for engine management system calibration and validation. Aim of this work is to create models of spark ignition engine to support Model predictive control (MPC) development. Models are needed in two levels of accuracy. Trend models are part of MPC development where appropriate MPC is selected. Detailed model is needed for MPC validation before implementation of MPC on real engine application. This work explains which models are needed and what are their role in validation process. It also describes how the models have been created and which data is needed. Klíčová slova: gasoline engine,direct injection,DISI,model-based design,MBD,turbocharged,exhaust gas recirculation,EGR,low-pressure EGR,high-pressure EGR,mean value model,model calibration,model predictive control; gasoline engine,direct injection,DISI,model-based design,MBD,turbocharged,exhaust gas recirculation,EGR,low-pressure EGR,high-pressure EGR,mean value model,model calibration,model predictive control Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři ČVUT.
Development of GT-Power Model of a Gasoline Engine with Low Pressure EGR Suitable for Model-Based Predictive Control of an Air Path

To develop an engine complying emission limits, reduce fuel consumption and enhance engine power output is a car manufacture’s task of the last years. New emission limits make this task even more ...

Macek Jan; Jaroš Jakub; Doleček Vít
České vysoké učení technické v Praze, 2019

Studie geometrických parametrů trysky pro použití v chladicím cyklu zařízení využívající zbytkové teplo
Doleček Vít; Gopalakrishnan Deepak Kumar Jangid; Toman Rastislav
2019 - anglický
V diplomové práci je provedena studie provozního režimu ejektoru použitého v chladícím cyklu. Studie byla provedena s využitím výpočetních metod mechaniky tekutin a je zaměřena na ověření citlivosti ejektoru provozu na jeho geometrii při provozu. Hlavním úkolem bylo zlepšení provozních vlastností a výkonu ejektrou, který je ovlivněn snížením tlakových ztrát a maximalizací poměru sekundárního a primárního proudu. Provoz ejektroru s optimálizovanou geometrií byl ověřen při nenávrhových stavech. Simulace v rámci projektu byly prováděny pomocí komerčního CFD programu. První částí byla tvorba geometrie a tvorba výpočetní sítě. Dále byly stanoveny okrajové podmínky pro výpočet ejektoru a byla provedena simulace, která byla následně vyhodnocena a analyzována. Na závěr byla provedena analýza chování ejektoru v nenávrhových stavech systému.In this thesis work, a detailed study is carried out on the operation of an integrated ejector in a refrigeration cycle. The study has been done using mechanical simulation program of computational fluid and aims to check the response of the different geometries of the ejector at final operating conditions. The primary attention was given to the ejector geometry which produces better performance, i.e., the geometry which minimizes the loss of pressure in the flow and maximizes the ratio between the secondary and primary mass flow rate. After the ejector geometry which produces optimum performance is found, the optimum geometry is studied in off-design operating conditions to check if there is any reduction in the performance of the optimum ejector geometry. Throughout the project work, all the necessary steps are taken to configure and solve the problem by using CFD simulation program. It is established as a starting point by setting up the geometry followed by meshing process and mesh quality study. In the preprocessing, the attention is given to the definition of the boundary conditions of the problem. The problem is initialized and the simulated by using the resolution strategy. The process is concluded with the post-processing phase and results of the analysis. The performance of optimum and non-optimum ejector geometries is studied in detail with the flow behavior inside the ejector. Klíčová slova: ejektor,CFD simulace,optimalizace ejektoru,chladící cyklus; Ejector nozzle,CFD simulation,Ejector optimization,cooling cycle Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři ČVUT.
Studie geometrických parametrů trysky pro použití v chladicím cyklu zařízení využívající zbytkové teplo

V diplomové práci je provedena studie provozního režimu ejektoru použitého v chladícím cyklu. Studie byla provedena s využitím výpočetních metod mechaniky tekutin a je zaměřena na ověření citlivosti ...

Doleček Vít; Gopalakrishnan Deepak Kumar Jangid; Toman Rastislav
České vysoké učení technické v Praze, 2019

Zástavba a integrace pohonné jednotky pro pohon bagru
Doleček Vít; Raikwaparn Gagan; Kadlec Jaroslav
2019 - anglický
Většinou v automobilovém průmyslu je cílem rozvoje jakéhokoliv nového stroje od stávajícího stroje, jehož cílem je většinou využívat díly, které jsou ve výrobě, nebo provádět minimální úpravy stávajících dílů nebo navrhnout méně nových dílů. To vede k méně investicím a k méně času na vybudování nového stroje. A zároveň je také velmi důležité optimální a efektivní využití energie v jakémkoli provozním bodě vozidla. Tato práce se zabývá kapitolou, která je postupnou metodikou pro integraci hnacího ústrojí s minibagrem. V kapitole 2 jsou navrženy návrhy na balení různých technických systémů, jako je výfukový systém, hydraulický systém, chladicí systém, přívod vzduchu apod., Stejně jako v počátečních fázích, musí být vyřešeny hlavní omezení týkající se balení vozidel a pohonných jednotek. Po schválení návrhů jsou tyto inženýrské systémy navrženy a optimalizovány. Výběr vhodně nejvhodnější komponenty pro příslušné systémy. Protože došlo k významným změnám ve vzduchovém filtru a chladicím systému, jsou popsány v dalších kapitolách (kapitola 3, kapitola 4 a kapitola 5). V kapitole 3 jsou uvedeny stručné vysvětlení a hlavní komponenty systému sání vzduchu. Byl navržen CAD model systému sání vzduchu pomocí softwaru CREO CAD. Vybrán vhodný vzduchový filtr na základě výkonové křivky a výpočtu. Vzduchové hadice jsou navrženy a CAD modelovány s ohledem na jejich použití, materiál, teplotu a tlak ložisek, maximální délku hadice, minimální poloměr ohybu apod. V kapitole 4 vysvětluje, proč dochází ke ztrátě tlaku v potrubí a hadicích, a jak vypočítat tyto ztráty ve vzduchových hadicích systému nasávání vzduchu a hadic vody (chladicí kapaliny) v chladicím systému pomocí standardních vzorců. To pomáhá při navrhování a CAD modelování hadic. Zde také můžeme najít srovnání mezi vypočtenými a KULI softwaremi pokles tlaku. Modelování chladicího systému pomocí softwaru KULI trvá krátkodobě kvůli nedostupnosti technických dat chladiče chladiče a chladiče oleje již v dřívější fázi. Výhoda tohoto výpočtu napomáhá konstrukci hadic pod těsným přiblížením tlaku. Pomáhá tak v raném CAD modelování a designu hadic, což šetří spoustu času. V kapitole 5 vysvětluje optimalizaci chladicího systému pomocí softwaru KULI a výsledky KULI pomáhají vybrat vhodné ventilátory různých dodavatelů. Tato kapitola obsahuje základní teorii přenosu tepla a stručné vysvětlení hlavních komponent systému chlazení. Souhrnný popis softwaru KULI, jeho účel, jeho moduly, výhody a aplikace jsou stručně vysvětleny. Výpočet simulačního vstupu a model KULI je popsán. Nakonec ukázal výsledek simulace, analýza a výběr vhodného ventilátoru od různých ventilátorů na základě některých důležitých kritérií. Kapitola 6 a kapitola 7 zobrazují závěry a budoucí aspekty.Mostly in an automotive industry, for the development of any new machine from the existing machine, aim is to use mostly the parts which are in production or perform minimum modification in the existing parts or design less new parts. This leads to less investment as well as less time to build the new machine. And at the same time optimal and efficient use of energy at any operating point of the vehicle is also very important. This thesis will show chapter wise, the sequential methodology, for the powertrain integration of a mini excavator. In chapter 2, packaging proposals of different engineering systems such as exhaust system, hydraulic system, cooling system, air intake etc. are made as in initial stages, major vehicle and powertrain packaging constraints must be resolved. After the approval of proposals, these engineering systems are designed and optimized. Selection of the best suitable component has done for the respective systems. As there were major changes in the air filter system and cooling system, they are elaborated in the further chapters (chapter 3, chapter 4, and chapter 5). In chapter 3, brief explanation and main components of air intake system has mentioned. CAD model of air intake system through CREO CAD software has proposed. Selected the suitable air filter based on performance curve and calculation. Air hoses are designed, and CAD modelled with considering its application, material, bearing temperature and pressure, maximum possible hose length, minimum possible bend radius etc. In chapter 4, it explains why the pressure loss in the pipe and hoses occurs and how to calculate these losses in the air hoses of the air intake system and water (coolant) hoses in the cooling system by using the standard formulae. This helps for designing and CAD modeling of hoses. Here, we can also find the comparison between the calculated and KULI software pressure drop results. Modelling of cooling system through KULI software takes times because of unavailability of technical data of radiator and oil cooler at the earlier stage. Benefit of this calculation helps to do the design of the hoses under close approximation of pressure. Thus, helps in early CAD modelling and hose design, that's saves a lot of time. In chapter 5, it explains optimization of cooling system through KULI software and KULI results helps to select a suitable fan of different suppliers. This chapter includes basic heat transfer theory and brief explanation about the main cooling system components. KULI software overview, purpose, its modules, benefits, and applications are briefly explained. Simulation input calculation and KULI model is described. Finally, the simulation result, analysis and the selection of suitable fan from various fans has shown based on some important criteria. Chapter 6 and chapter 7, shows the conclusion and the future aspects. Klíčová slova: Chladicí systém,Přívod vzduchu,Software pro tepelný management (1-D),Výpočet tlakových ztrát; Cooling system,Air intake,Thermal management software (1-D),Pressure losses calculation Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři ČVUT.
Zástavba a integrace pohonné jednotky pro pohon bagru

Většinou v automobilovém průmyslu je cílem rozvoje jakéhokoliv nového stroje od stávajícího stroje, jehož cílem je většinou využívat díly, které jsou ve výrobě, nebo provádět minimální úpravy ...

Doleček Vít; Raikwaparn Gagan; Kadlec Jaroslav
České vysoké učení technické v Praze, 2019

O službě

NUŠL poskytuje centrální přístup k informacím o šedé literatuře vznikající v ČR v oblastech vědy, výzkumu a vzdělávání. Více informací o šedé literatuře a NUŠL najdete na webu služby.

Vaše náměty a připomínky posílejte na email nusl@techlib.cz

Provozovatel

http://www.techlib.cz

Facebook

Zahraniční báze