Počet nalezených dokumentů: 195437
Publikováno od do

Proměny v zobrazování ženských charakterů v amerických pohádkách
Malá, Josefína Marie; Hyánková, Tereza; Samek, Tomáš
2024 - český
Klíčová slova: Americké pohádky; ženské postavy; gender; symbolika; psychologie; American fairy tales; female characters; gender; symbolism; psychology Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Proměny v zobrazování ženských charakterů v amerických pohádkách

Malá, Josefína Marie; Hyánková, Tereza; Samek, Tomáš
Univerzita Karlova, 2024

Potenciace protinádorové aktivity HPMA kopolymerních konjugátů nesoucích gemcitabin pomocí IAP inhibitorů
Ivančík, Martin; Kovář, Marek; Anděra, Ladislav
2024 - anglický
Cancer represents a significant global health challenge, with a substantially increasing incidence. There is a critical need for enhanced prevention, early detection, and improved therapeutic approaches to treat malignant diseases. While chemotherapy remains a standard treatment for many cancers, its efficacy is often limited by cytotoxic effects on healthy cells and numerous side toxicities. In response to these challenges, novel strategies such as combination therapies and drug delivery systems have emerged. In this project, we investigated the cytostatic and cytotoxic effects of two inhibitors of IAP (inhibitor of apoptosis) proteins, LCL-161 and AZD5582, and their potential to boost the anticancer activity of gemcitabine. These compounds were evaluated in five human cancer cell lines: pancreatic (PANC1, BxPC- 3, MiaPaca-2), prostatic (PC-3), and breast (MDA-MB-231) carcinomas. Both IAP inhibitors demonstrated anticancer activity as single agents, with the MiaPaca-2 and BxPC-3 cell lines showing the highest sensitivity. No correlation was observed between the expression levels of IAP genes (cIAP1, cIAP2, XIAP) and the sensitivity of cell lines to IAP inhibitors. However, four of five tested cell lines possessed a consistent pattern in the expression of these three genes. IAP inhibitors were able... Nádorová onemocnění představují významný celosvětový problém v oblasti zdraví. V nadcházejících dekádách se předpokládá výrazný nárůst nových případů a je tak nezbytně nutné zlepšit prevenci, včasnou detekci a léčebné postupy. Chemoterapie sice zůstává standardní léčbou mnoha druhů rakoviny, její efektivita je však často omezena cytotoxickými účinky na zdravé buňky a četnými vedlejšími účinky. V reakci na tato omezení se objevily nové léčebné strategie, jako je kombinovaná léčba a systémy dopravující léčiva. V tomto projektu jsme studovali cytostatické a cytotoxické účinky dvou inhibitorů IAP (z ang. inhibitor of apoptosis) proteinů, LCL-161 a AZD5582, a jejich potenciál zvýšit protinádorovou aktivitu konvenčního cytostatika gemcitabinu. Aktivita těchto látek byla studována na pěti lidských nádorových buněčných liniích: pankreatických (PANC1, BxPC-3, MiaPaca-2), prostatickém (PC-3) a mamárním (MDA-MB-231) karcinomu. Oba inhibitory IAP prokázaly protinádorouvou aktivitu jako samostatná léčiva, přičemž nejvyšší citlivost k působení IAP inhibitorů vykazovaly buněčné linie MiaPaca-2 a BxPC-3. Nebyla pozorována jasná korelace mezi hladinami exprese IAP genů (cIAP1, cIAP2, XIAP) a sensitivitou buněčných linií na IAP inhibitory. Poměr exprese těchto tří genů byl však u čtyř z pěti studovaných buněčných... Klíčová slova: gemcitabin; inhibitor IAP; HPMA kopolymery; kombinovaná terapie; doprava léčiv; řízené uvolňování léčiv; protinádorová aktivita; gemcitabine; IAP inhibitor; HPMA copolymers; combination therapy; drug delivery; controlled drug release; anticancer activity Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Potenciace protinádorové aktivity HPMA kopolymerních konjugátů nesoucích gemcitabin pomocí IAP inhibitorů

Cancer represents a significant global health challenge, with a substantially increasing incidence. There is a critical need for enhanced prevention, early detection, and improved therapeutic ...

Ivančík, Martin; Kovář, Marek; Anděra, Ladislav
Univerzita Karlova, 2024

Friedrich Nietzsche - mýtus, tragédie a dějiny
Hájek, Matěj; Pelcová, Naděžda; Rybák, David
2024 - český
Klíčová slova: tragédie; mýtus; antika; umění; výchova; kritika tradiční historiografické metody; objektivita a subjektivita pravdy; tragedy; myth; antiquity; art; education; critique of the traditional historiographical method; objectivity and subjectivity of truth Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Friedrich Nietzsche - mýtus, tragédie a dějiny

Hájek, Matěj; Pelcová, Naděžda; Rybák, David
Univerzita Karlova, 2024

Diferenciace muskuloskeletálních poruch souvisejících s výkonem povolání zdravotních sester na lůžkových a ambulantních odděleních
Malinová, Lenka; Nováková, Tereza; Maršáková, Kateřina
2024 - český
Title: Differentiation of work-related musculoskeletal disorders among nurses in inpatient and outpatient care units Objectives: The aim of this study was to determine a prevalence of work-related musculoskeletal disorders among nurses and compare localization of disorders among inpatient and outpatient care units nurses. Another goal of the study was to find a connection between WRMDs and occurring common factors. Methods: There was a questionnaire made to conduct this study. It was based on standardised Nordic musculoskeletal questionnaire (NMQ) and sent in both printed and electronic form to various healthcare facilities. The research group consisted of 146 respondents, mostly women, that work as a nurse. Results were processed from obtained data and the conclusions were determined. Results: In the last 12 months, 87 % of nurses suffered from work-related musculoskeletal disorders in at least one area of their body. The most commonly affected area was lower back and neck, both regions approximately 65 %. The biggest difference between nurses working in inpatient and outpatient care units was hand and wrist, where the results showed three times percentage of MS disorder occurence in the first group. Another difference was in lower back area, approximately 20 % less outpatient care units nurses... Název: Diferenciace muskuloskeletálních poruch souvisejících s výkonem povolání zdravotních sester na lůžkových a ambulantních odděleních Cíle: Cílem této práce je zjistit prevalenci muskuloskeletálních poruch souvisejících s prací zdravotních sester a porovnat lokalizace těchto poruch u sester pracujících na ambulantních a lůžkových odděleních. Dalším cílem práce je zjistit spojitost výskytu MS poruch s dalšími faktory. Metodika: K provedení výzkumu byl vytvořen autorský dotazník, který vychází ze standardizovaného Skandinávského muskuloskeletálního dotazníku. Ten byl rozšířen v elektronické i tištěné formě do různých typů zdravotnických zařízení. Výzkumný soubor tvoří 146 respondentů převážně ženského pohlaví, pracujících na pozici zdravotní sestry. Ze získaných dat byly zpracovány výsledky a určeny závěry. Výsledky: Za posledních 12 měsíců se s muskuloskeletální poruchou související s výkonem povolání setkalo celkem 87 % a to v jednom či ve více segmentech těla. Nejčastěji postiženou oblastí pak byla krční a bederní páteř, v obou segmentech přibližně 65 %. Nejvýraznějším rozdílem mezi WRMDs u ambulantních a lůžkových sester je oblast zápěstí a ruky, kde je prevalence u ambulantních sester asi třikrát vyšší a v oblasti bederní páteře, kde je naopak téměř o 20 % nižší než u sester z lůžkových... Klíčová slova: zdravotní sestra; muskuloskeletální poruchy; WRMDs; psychosociální faktory; ambulantní oddělení; lůžkové oddělení; nurse; musculoskeletal disorders; WRMDs; psychosocial factors; outpatient care unit; inpatient care unit Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Diferenciace muskuloskeletálních poruch souvisejících s výkonem povolání zdravotních sester na lůžkových a ambulantních odděleních

Title: Differentiation of work-related musculoskeletal disorders among nurses in inpatient and outpatient care units Objectives: The aim of this study was to determine a prevalence of work-related ...

Malinová, Lenka; Nováková, Tereza; Maršáková, Kateřina
Univerzita Karlova, 2024

Fonetická analýza přízvuku Glena Hansarda v mluvené řeči a při zpěvu
Luxemburková, Anna; Červinková Poesová, Kristýna; Malá, Markéta
2024 - anglický
Klíčová slova: Irský přízvuk; Glen Hansard; výslovnost při zpěvu; řeč; Irish accent; Glen Hansard; singing pronunciation; speech Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Fonetická analýza přízvuku Glena Hansarda v mluvené řeči a při zpěvu

Luxemburková, Anna; Červinková Poesová, Kristýna; Malá, Markéta
Univerzita Karlova, 2024

Hrubá motorika u dětí se sluchovým postižením v předškolním věku
Vrtišková, Eliška; Komorná, Marie; Kotvová, Miroslava
2024 - český
The bachelor's thesis deals with the topic of gross motor skills in children with hearing impairment in preschool age. In order to understand the relationship between hearing impairment and gross motor skills, the first chapter describes the anatomy of the auditory organ. Hearing impairment, its division and compensation options are then defined. The second chapter characterizes motor skills and individual psychomotor development milestones with an emphasis on preschool age. The last chapter summarizes the findings of some foreign research dealing with this topic. The practical part provides data on the state of gross motor skills in children with hearing impairment. For this purpose, ten hearing-impaired probands underwent two different test batteries. The results of the first were compared with the expected age of task acquisition, and the results of the second were compared with the score of two control groups taken from two diploma theses. The obtained data showed a lower level of motor skills in children with hearing impairment compared to intact children. The findings are described in more detail in the discussion together with the answers to the research questions. KEYWORDS Gross motor skills, hearing impairment, balance, preschool age Bakalářská práce se zabývá tématem hrubé motoriky u dětí se sluchovým postižením v předškolním věku. Pro porozumění vztahu mezi sluchovým postižením a hrubou motorikou popisuje první kapitola nejprve anatomii sluchového orgánu. Poté přechází k vymezení sluchového postižení, jeho dělení a možnostem kompenzace. Druhá kapitola charakterizuje motoriku a jednotlivé milníky psychomotorického vývoje s důrazem na předškolní věk. Poslední kapitola shrnuje zjištění některých zahraničních výzkumů zabývajících se touto problematikou. Praktická část přináší data o stavu hrubé motoriky u dětí se sluchovým postižením. Za tímto účelem podstoupilo deset probandů se sluchovým postižením dvě různé testové baterie. Výsledky první byly porovnány s předpokládaným věkem osvojení úkonu a výsledky druhé byly srovnány s bodovým ziskem dvou kontrolních skupin intaktních dětí převzatých ze dvou diplomových prací. Získaná data prokázala nižší úroveň motorických schopností u dětí se sluchovým postižením oproti dětem intaktním. Zjištění jsou blíže popsána v diskuzi společně s odpověďmi na výzkumné otázky. KLÍČOVÁ SLOVA Hrubá motorika, rovnováha, sluchové postižení, předškolní věk Klíčová slova: Hrubá motorika; rovnováha; sluchové postižení; předškolní věk; Gross motor skills; hearing impairment; balance; preschool age Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Hrubá motorika u dětí se sluchovým postižením v předškolním věku

The bachelor's thesis deals with the topic of gross motor skills in children with hearing impairment in preschool age. In order to understand the relationship between hearing impairment and gross ...

Vrtišková, Eliška; Komorná, Marie; Kotvová, Miroslava
Univerzita Karlova, 2024

Problém smyslu a lidské existence u V. E. Frankla
Šuterová, Sára; Rybák, David; Hauser, Michael
2024 - český
Klíčová slova: existencionální filozofie; lidské bytí; smysl; hodnota existence; svoboda; sebevražda; utrpení; koncentrační tábor; dehumanizace; logoterapie; sebevražda; existential philosophy; human being; meaning; value of existence; freedom; suicide; suffering; concentration camp; dehumanization; logotherapy; suicide Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Problém smyslu a lidské existence u V. E. Frankla

Šuterová, Sára; Rybák, David; Hauser, Michael
Univerzita Karlova, 2024

Problémy českých žáků s výslovností v ruském jazyce se zaměřením na realizaci fonetických procesů
Tesárková, Karolína; Konečný, Jakub; Rozboudová, Lenka
2024 - český
Klíčová slova: Výslovnost; Výslovnostní chyby; Ortoepické normy; Ruský jazyk; Český jazyk; poziční změny; kombinatorní změny; interference; Pronunciation; Pronunciation mistakes; Orthographic norms; Russian language; Czech language; positional changes; combinatorial changes; interference Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Problémy českých žáků s výslovností v ruském jazyce se zaměřením na realizaci fonetických procesů

Tesárková, Karolína; Konečný, Jakub; Rozboudová, Lenka
Univerzita Karlova, 2024

Příprava budoucích učitelů Českého jazyka a literatury v oblasti ruské literatury realizovaná v systému Moodle
Berka, Jan; Konečný, Jakub; Rozboudová, Lenka
2024 - český
The diploma thesis discusses the possibilities of training future of teachers of the Czech language and literature in the field of Russian literature on the example of the implementation of an educational course in the Moodle system. The theoretical part is devoted to the current state of teaching of Russian literature in Czech schools in connection with curricular and other binding documents, the preparation of university students - future teachers of the Czech language and literature - in the field of world (and especially Russian) literature, basic aspects of contemporary didactics of literature and practical possibilities, what the educational platform Moodle offers. The core of the practical part of this work is a fully functional Moodle course Russian literature for teachers of the Czech language and literature located on the university server. The created course tries to convey basic facts about the development, specifics, authors and works of Russian literature to future teachers of the Czech language and literature and to offer them elementary material support for their own teaching. In addition to the basic periodization, they will also get to know eight unforgettable authors who reflect the catalogs of requirements for the GCSE exam, as well as some works from the perspective of the... Diplomová práce pojednává o možnostech přípravy budoucích učitelů Českého jazyka a literatury v oblasti ruské literatury na příkladu realizace vzdělávacího kurzu v systému Moodle. Teoretická část je věnována současnému stavu výuky ruské literatury v českých školách v návaznosti na kurikulární a jiné závazné dokumenty, přípravě vysokoškolských studentů - budoucích učitelů Českého jazyka a literatury - v oblasti světové (a zvláště ruské) literatury, základním aspektům současné didaktiky literatury a praktickým možnostem, jaké skýtá vzdělávací platforma Moodle. Jádrem praktické části této práce je plně funkční Moodle kurz Ruská literatura pro učitele Českého jazyka a literatury umístění na univerzitním serveru. Vytvořený kurz se snaží budoucím učitelům Českého jazyka a literatury zprostředkovat základní fakta o vývoji, specificích, autorech a dílech ruské literatury a nabídnout jim elementární materiálovou oporu do jejich vlastní výuky. Kromě základní periodizace se tak seznámí také s osmi neopomenutelnými autory, které reflektují katalogy požadavků k maturitní zkoušce, a také s některými díly z pohledu historického vývoje vybraných literárních témat. Klíčová slova: e-learning; ruská literatura; didaktika literatury; příprava učitelů; učitel ČJL; e-learning; russian literature; didactics of literature; preparation of teachers; teacher of Czech Language and Literature Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Příprava budoucích učitelů Českého jazyka a literatury v oblasti ruské literatury realizovaná v systému Moodle

The diploma thesis discusses the possibilities of training future of teachers of the Czech language and literature in the field of Russian literature on the example of the implementation of an ...

Berka, Jan; Konečný, Jakub; Rozboudová, Lenka
Univerzita Karlova, 2024

Finanční produkty ve výuce na středních školách
Grausgruberová, Romana; Tichá, Milena; Dvořáková, Michaela
2024 - český
The thesis deals with the analysis of the teaching of financial products in different types of secondary schools and grammar schools with special attention to the comparison of teaching of this issue. In the theoretical part it focuses on the theoretical knowledge of financial products, their classification and terminology. It explains the different types of financial products, such as savings and investment products, loans and various forms of insurance. The advantages and disadvantages of each financial product are highlighted, with an emphasis on critical thinking in choosing the most appropriate product. The practical part is based on a content analysis of the Framework Education Programme and School Education Programme as a framework for teaching financial products in secondary schools and grammar schools. The research then seeks to answer the question of what teaching financial products looks like in practice. The real situation in teaching is outlined by teachers in the form of in-depth interviews. This focuses on different approaches and methods in teaching, the materials used, the involvement of students' practical understanding, but also on the approach to the topic of teaching financial literacy itself, of which financial products are an integral part. During the research, many... Diplomová práce se zabývá rozborem výuky finančních produktů na různých typech středních bkol a gymnázií se zvlábtním zřetelem na porovnávání výuky této problematiky. V teoretické části se zaměřuje na teoretickou znalost finančních produktů, jejich klasifikaci a terminologii. Vysvětluje jednotlivé typy finančních produktů, jako jsou spořicí a investiční produkty, úvěry a různé formy pojibtění. U každého finančního produktu jsou zdůrazněny jeho výhody i nevýhody s důrazem na kritické myblení při výběru nejvhodnějbího produktu. Praktická část se opírá o obsahovou analýzu RVP a aVP jako o rámcová východiska pro výuku finančních produktů na středních bkolách a gymnáziích. Výzkum se následně snaží odpovědět na otázku, jak vypadá výuka finančních produktů v praxi. Reálnou situaci ve výuce nastiňují učitelé formou hloubkových rozhovorů. Ten se zaměřuje na různé přístupy a metody ve výuce, využívané materiály, zapojení praktického porozumění studentů, ale i na samotný přístup k tématu výuky finanční gramotnosti, jíž jsou finanční produkty neoddělitelnou součástí. Během výzkumu byly zjibtěny mnohé rozdílnosti, ale i podobnosti. V zásadě vbichni účastníci rozhovorů považují výuku finančních produktů za velice důležitou a směřují k neustálému zlepbování své výuky. Různí se vbak přístupy k jednotlivým metodám... Klíčová slova: finanční produkty; výuka; střední škola; financial products; education; secondary school Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Finanční produkty ve výuce na středních školách

The thesis deals with the analysis of the teaching of financial products in different types of secondary schools and grammar schools with special attention to the comparison of teaching of this issue. ...

Grausgruberová, Romana; Tichá, Milena; Dvořáková, Michaela
Univerzita Karlova, 2024

O službě

NUŠL poskytuje centrální přístup k informacím o šedé literatuře vznikající v ČR v oblastech vědy, výzkumu a vzdělávání. Více informací o šedé literatuře a NUŠL najdete na webu služby.

Vaše náměty a připomínky posílejte na email nusl@techlib.cz

Provozovatel

http://www.techlib.cz

Facebook

Zahraniční báze