Počet nalezených dokumentů: 195437
Publikováno od do

Klášterní areál v Oseku u Duchcova. Od konventu cisterciáků přes centralizační tábor po dům charity
Vágnerová, Kateřina; Zdichynec, Jan; Koura, Petr
2024 - český
Klíčová slova: cisterciáci; Akce K; internace; klášter; tábor; Osek; komunismus; procesy s řeholníky; česko-německé vztahy; orální historie; konec druhé světové války; 50. léta 20. století; Cistercians; Action K; internment; monastery; camp; Osek; communism; trials with religious; Czech-German relations; oral history; the end of the World War II; 1950s Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Klášterní areál v Oseku u Duchcova. Od konventu cisterciáků přes centralizační tábor po dům charity

Vágnerová, Kateřina; Zdichynec, Jan; Koura, Petr
Univerzita Karlova, 2024

Problém vzdělání a výchovy u Marthy C. Nussbaum
Valíčková, Klaudie; Rybák, David; Pelcová, Naděžda
2024 - český
This research work deals with the theoretical approach and ideas of the philosopher Martha Nussbaum in the fields of education and upbringing. The author presents a revolutionary perspective based on the concept of 'capabilities.' She defines it as a set of fundamental human abilities and possibilities that enable individuals to lead a full life and participate in society. This capability is not only about economic success but also includes emotional and social aspects. The work focuses not only on the context of the educational theory itself but subsequently analyzes key aspects, including the importance of emotions and moral guidance as integral components of the educational process. Furthermore, the work offers a critical view of Martha Nussbaum's theory, examining practical challenges in its implementation in real educational environments. It also analyzes critical opinions and controversies related to this theory, including discussions about the universality of the concept of capabilities and its suitability for different socio-cultural contexts. Among other things, it focuses on a critical evaluation of this approach with the aim of stimulating further reflective debate on the significance and prospects of education in the 21st century society. KEYWORDS Martha Nussbaum, education, upbringing,... Tato výzkumná práce se zabývá teoretickým přístupem a myšlenkami filozofky Marthy Nussbaum k oblastem vzdělání a výchovy. Autorka přináší revoluční perspektivu, založenou na konceptu "schopností" (capabilities). Definuje ho jako soubor základních lidských schopností a možností, které umožňují jedincům plnohodnotný život a participaci ve společnosti. Tyto schopnosti nejsou pouze o ekonomickém úspěchu, ale zahrnují i emocionální a sociální aspekty. Práce se zaměřuje nejen na kontext samotné teorie vzdělávání, ale následně analyzuje klíčové aspekty, včetně důležitosti emocí a morálního vedení jako nedílných prvků vzdělávacího procesu. Kromě toho práce nabízí kritický pohled na teorii Marthy Nussbaum, zkoumající praktické výzvy s její implementací v reálných vzdělávacích prostředích. Dále analyzuje kritické názory a kontroverze v souvislosti s touto teorií, včetně diskusí o univerzalitě konceptu schopností a jeho vhodnosti pro různé sociokulturní kontexty. Mimo jiné se zaměřuje na kritické zhodnocení tohoto přístupu, s cílem podnítit další reflektovanou debatu o významu a perspektivách vzdělání ve společnosti 21. století. KLÍČOVÁ SLOVA Martha Nussbaum, vzdělání, výchova, schopnosti, emoce, kritika Klíčová slova: Martha Nussbaum; vzdělání; výchova; schopnosti; emoce; kritika; Martha Nussbaum; education; capabilities; emotions; critique Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Problém vzdělání a výchovy u Marthy C. Nussbaum

This research work deals with the theoretical approach and ideas of the philosopher Martha Nussbaum in the fields of education and upbringing. The author presents a revolutionary perspective based on ...

Valíčková, Klaudie; Rybák, David; Pelcová, Naděžda
Univerzita Karlova, 2024

Housle a jejich využití při výuce hudební výchovy na druhém stupni ZŠ
Hamplová, Veronika; Kubátová, Gabriela; Hurníková, Kateřina
2024 - český
This thesis deals with the use of violin at lower secondary school. It derives from the historical tradition of violin at schools, and it looks into different circumstances of use of this instrument. The thesis comes up with specific activities that can be used in lessons. KEYWORDS Violin, music lessons, lower secondary school Práce se zabývá využitím houslí na 2. stupni ZŠ. Vychází z historické tradice tohoto nástroje na školách a zkoumá jeho využití v různých souvislostech. Práce přináší konkrétní návrhy aktivit, které se dají využít ve výuce. KLÍČOVÁ SLOVA Housle, hudební výchova, druhý stupeň Klíčová slova: Housle; hudební výchova; druhý stupeň; Violin; music lessons; lower secondary school Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Housle a jejich využití při výuce hudební výchovy na druhém stupni ZŠ

This thesis deals with the use of violin at lower secondary school. It derives from the historical tradition of violin at schools, and it looks into different circumstances of use of this instrument. ...

Hamplová, Veronika; Kubátová, Gabriela; Hurníková, Kateřina
Univerzita Karlova, 2024

Analýza mitochondriálního energetického metabolismu v časných fázích rozvoje Huntingtonovy nemoci
Ďurčeková, Katarína; Hansíková, Hana; Kohoutová, Michaela
2024 - český
Huntington's disease (HD) is an autosomal dominant neurodegenerative disorder characterized by motor, psychiatric and cognitive symptoms. The average age of onset of HD is 40 years and affected individuals have an unfavourable prognosis. Since there is still no curative treatment available, the current treatment of HD focuses only on symptom suppression. The clinical manifestation of HD is preceded by an asymptomatic period in which continuous biochemical, structural and functional changes at the cellular level are already occurring. Our previous studies have demonstrated impaired mitochondrial parameters in lymphocytes and cultured fibroblasts of patients with advanced HD. The aim of this study was to characterize the essential components of mitochondrial energy metabolism by functional methods and to find suitable mitochondrial biomarkers to monitor progression of HD. The analysed set consisted of 12 cell lines of cultured skin fibroblasts from patients with genetically proven HD, four patients in asymptomatic, four in early and four in symptomatic stages of HD. Four lines from healthy individuals served as controls. Mitochondrial respiration and glycolytic activity were analysed by real-time monitoring of oxygen consumption and pH changes, ATP production by luminescence, and metabolic turnover... Huntingtonova nemoc (HN) je autozomálně dominantní neurodegenerativní onemocnění charakterizované motorickými, psychiatrickými a kognitivními příznaky. Průměrný věk nástupu HN je 40 let a u postižených osob má toto onemocnění nepříznivou prognózu. Vzhledem k tomu, že dosud není k dispozici kauzální léčba, je současná léčba HN zaměřena pouze na zmírnění symptomů. Klinickému projevu HN předchází asymptomatické období, kdy již probíhají kontinuální biochemické, strukturální a funkční změny na buněčné úrovni. Naše předchozí studie prokázaly poškození mitochondriálních parametrů v lymfocytech a v kultivovaných fibroblastech pacientů s rozvinutou HN. Cílem této práce bylo funkčními metodami charakterizovat základní složky mitochondriálního energetického metabolismu a najít vhodné mitochondriální biomarkery pro sledování progrese HN. Analyzovaný soubor tvořilo 12 linií kultivovaných kožních fibroblastů od pacientů s geneticky prokázanou HN, čtyři pacienti v asymptomatickém, čtyři v časném a čtyři v pokročilém stádiu HN a 4 linie od zdravých osob. Mitochondriální respirace a glykolytická aktivita byly analyzovány pomocí sledování spotřeby kyslíku a změn pH v reálném čase, produkce ATP pomocí luminiscence, metabolický obrat a katalytická aktivita pyruvátdehydrogenasového komplexu pomocí oxidace substrátů.... Klíčová slova: kultivované kožní fibroblasty; dýchací řetězec; mitochondrie; Huntingtonova nemoc; biomarker; cultured skin fibroblasts; respiratory chain; mitochondria; Huntington's disease; biomarker Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Analýza mitochondriálního energetického metabolismu v časných fázích rozvoje Huntingtonovy nemoci

Huntington's disease (HD) is an autosomal dominant neurodegenerative disorder characterized by motor, psychiatric and cognitive symptoms. The average age of onset of HD is 40 years and affected ...

Ďurčeková, Katarína; Hansíková, Hana; Kohoutová, Michaela
Univerzita Karlova, 2024

Koncept občanské gramotnosti v mezinárodní perspektivě. Česká republika, Austrálie, Anglie
Pilousková, Ivana; Fapšo, Marek; Šíp, Radim
2024 - český
This diploma thesis is concerned with the concept of civic literacy. Firstly, the thesis reflects the concept of civic literacy theoretically in both the Czech educational context and the chosen anglophone ones. For these purposes, literary research is done with the support of relevant academic literature. The second part of the thesis focuses on the Czech, English and Australian educational curricula. These curricula are presented as to their general characteristics, including their frameworks of civic education, and then selected aspects of the curricula are compared by means of content analysis. An integral aim of this diploma thesis is to provide an adequate definition of crucial terms related to the topic, those being the terms citizen, citizenship or literacy and competency. The expected results of this thesis are the theoretical reflection of the concept of civic literacy in Czech as well as in chosen anglophone publications, and the comparison of civic education in chosen educational curiccula, with the focus on three selected criteria: the degree of representation of social sciences, the concept of active citizenship and the way the curiccula work with the term competency. KEYWORDS literacy; civic literacy; citizenship; citizenship education; educational curricula Tato diplomová práce se zabývá konceptem občanské gramotnosti. V první řadě práce reflektuje teoretické pojetí občanské gramotnosti, a to nejen v kontextu českého vzdělávání, ale i zahraničního, přičemž se práce soustřeďuje výhradně na práci s anglofonními zdroji. Pro tyto účely je provedena literární rešerše s oporou relevantní odborné literatury. Druhá část práce se soustřeďuje na práci s českým, anglickým a australským kurikulem. Nejprve jsou kurikula představena obecně, včetně jejich pojetí občanského vzdělávání, a následně jsou v těchto kurikulech pomocí metody obsahové analýzy reflektovány vybrané aspekty občanského vzdělávání. Dílčím cílem této diplomové práce je také adekvátní vymezení klíčových pojmů souvisejících s tématem, např. občan a občanství anebo gramotnost a kompetence. Výsledkem této práce je jednak teoretická reflexe občanské gramotnosti v České republice a zahraničí, a jednak komparace pojetí občanského vzdělávání ve vybraných kurikulech, se zaměřením na tyto aspekty: míra zastoupení společenskovědních oborů, koncept aktivního občanství a práce s termínem kompetence. KLÍČOVÁ SLOVA gramotnost; občanská gramotnost; občanství; občanské vzdělávání; vzdělávací kurikula Klíčová slova: gramotnost; občanská gramotnost; občan; občanství; vzdělávání; vzdělávací kurikula; literacy; civic literacy; citizen; citizenship; education; educational curricula Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Koncept občanské gramotnosti v mezinárodní perspektivě. Česká republika, Austrálie, Anglie

This diploma thesis is concerned with the concept of civic literacy. Firstly, the thesis reflects the concept of civic literacy theoretically in both the Czech educational context and the chosen ...

Pilousková, Ivana; Fapšo, Marek; Šíp, Radim
Univerzita Karlova, 2024

Vliv lesního podrostu na průběh časových řad družicových dat Sentinel-2
Antošová, Kristýna; Laštovička, Josef; Štych, Přemysl
2024 - český
In this paper, time series of the Sentinel-2 satellite mission were compared to observe different types of forest understory. The aim was to determine the influence of understory type and physical-geographical characteristics of the selected localities on the time series curves. During the field research, selected sites were precisely located using GNSS, therefore, their botanical and physical-geographical characteristics were explored. Subsequently, the spectral reflectance curves for individual localities at different times of the year were analysed in GEE, and time series of vegetation indices NDVI and NDMI, temperature and precipitation from 2017 to 2024 were also created. In the none-growing season, the spectral reflectance curves of single localities showed higher variability compared to the growing season. The most appropriate bands for observing understory appeared to be SWIR 1 and SWIR 2. The time series of vegetation indices were statistically tested to delineate differences within sites. In most cases, for the pairs of sites being compared based on the NDVI and NDMI time series the hypothesis of dissimilarity was confirmed. The NDMI index appeared to be more appropriate than NDVI for distinguishing between sites. V této práci byly porovnány časové řady družicové mise Sentinel-2 za účelem pozorování rozdílných typů lesních podrostů. Cílem bylo zjistit vliv typu podrostu a fyzicko-geografických vlastností vybraných stanovišť na průběhy křivek časových řad. V rámci terénního průzkumu byly pomocí GNSS přesně vymezeny vybrané lokality, u kterých byly zkoumány botanické a fyzicko-geografické charakteristiky. Následně byly v GEE analyzovány křivky spektrální odrazivosti pro jednotlivá stanoviště v různých částech roku a dále byly sestaveny časové řady vegetačních indexů NDVI a NDMI, teplot a srážek mezi roky 2017 a 2024. V mimovegetačním období vykazují křivky spektrální odrazivosti jednotlivých stanovišť vyšší variabilitu hodnot než ve vegetačním období. Jako nejvhodnější pásma pro snímání podrostu se jevila pásma SWIR 1 a SWIR 2. Časové řady vegetačních indexů byly statisticky testovány pro vymezení rozdílnosti v rámci jednotlivých lokalit. Ve většině případů byla pro jednotlivé porovnávané páry lokalit potvrzena hypotéza jejich rozdílnosti na základě časových řad NDVI a NDMI. Index NDMI se jevil jako vhodnější pro odlišení jednotlivých lokalit. Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Vliv lesního podrostu na průběh časových řad družicových dat Sentinel-2

In this paper, time series of the Sentinel-2 satellite mission were compared to observe different types of forest understory. The aim was to determine the influence of understory type and ...

Antošová, Kristýna; Laštovička, Josef; Štych, Přemysl
Univerzita Karlova, 2024

Rozvoj jazykových schopností dle metodiky D. B. Elkonina u dětí s vývojovou dysfázií
Rouhová, Eva Marie; Horynová, Jana; Kotvová, Miroslava
2024 - český
This bachelor's thesis is focused on the development of language skills according to D. B. Elkonin's methodology in children with specific language impairment. The thesis includes a theoretical part and a practical part. The theoretical part consists of three chapters. In the first chapter, the basic theoretical starting points such as language, speech and communication are defined. The chapter is also focused on the ontogenetic development of speech and language skills and communication disability. The topic of the second chapter is specific language impairment, its symptomatology, diagnosis and therapy. The third theoretical chapter approaches the development of language skills in preschool age from the point of view of linguistic levels. The chapter also describes the D. B. Elkonin's methodology. The practical part of the bachelor's thesis presents a qualitative research investigation, which was carried out using case studies. In the practical part, aims are defined and research questions are set. The aim of the thesis was to find out and describe how individual and group training according to D. B. Elkonin's methodology of children with specific language impairment take place. The sub-goals were to evaluate the advantages and disadvantages of group and individual training according to D. B.... Předkládaná bakalářská práce se zabývá rozvojem jazykových schopností dle metodiky D. B. Elkonina u dětí s vývojovou dysfázií. Práce zahrnuje část teoretickou a část praktickou. Teoretická část se skládá ze tří kapitol. V první kapitole jsou vymezena základní teoretická východiska, jako je jazyk, řeč a komunikace. Dále se kapitola věnuje ontogenetickému vývoji řečových a jazykových schopností a narušené komunikační schopnosti. Tématem druhé kapitoly je vývojová dysfázie, její symptomatologie, diagnostika a terapie. Třetí teoretická kapitola se zabývá rozvojem jazykových schopností v předškolním věku z pohledu jazykových rovin. Dále se kapitola věnuje samotné metodice D. B. Elkonina. Praktická část bakalářské práce představuje kvalitativní výzkumné šetření, které bylo realizováno s využitím případových studií. V praktické části jsou vymezeny cíle a stanoveny výzkumné otázky. Hlavním cílem práce bylo zjistit a popsat, jak probíhá individuální a skupinový trénink dětí s vývojovou dysfázií dle metodiky D. B. Elkonina. Dílčími cíli bylo vyhodnotit výhody a nevýhody skupinového a individuálního tréninku dle metodiky D. B. Elkonina a zjistit orientační úroveň sluchového rozlišování před začátkem a v průběhu tréninku jazykových schopností. Ke zpracování výzkumného šetření byly využity výzkumné metody jako... Klíčová slova: vývojová dysfázie; jazykové schopnosti; fonologické schopnosti; fonematické uvědomování; metodika dle D. B. Elkonina; specific language impairment; language skills; phonological skills; phonemic awareness; D. B. Elkonin's methodology Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Rozvoj jazykových schopností dle metodiky D. B. Elkonina u dětí s vývojovou dysfázií

This bachelor's thesis is focused on the development of language skills according to D. B. Elkonin's methodology in children with specific language impairment. The thesis includes a theoretical part ...

Rouhová, Eva Marie; Horynová, Jana; Kotvová, Miroslava
Univerzita Karlova, 2024

Podmět v diskurzu online cestovatelských průvodců
Kolocová, Daniela; Nádraská, Zuzana; Malá, Markéta
2024 - anglický
Klíčová slova: podmět; realizační forma; online cestovatelské průvodce; subject; realisation form; online travel guides Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Podmět v diskurzu online cestovatelských průvodců

Kolocová, Daniela; Nádraská, Zuzana; Malá, Markéta
Univerzita Karlova, 2024

Obrana národa ve Frenštátě pod Radhoštěm a okolí se zaměřením na "Weberovu skupinu" a jejího představitele Alfreda Havlenu
Mráz, Lukáš; Hocká, Eva; Koura, Petr
2024 - český
Klíčová slova: Protektorát Čechy a Morava - Protinacistický odboj - Obrana národa - Frenštát pod Radhoštěm - Alfred Havlena; Protectorate of Bohemia and Moravia - anti-Nazi resistance - Obrana národa - Frenštát pod Radhoštěm - Alfred Havlen Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Obrana národa ve Frenštátě pod Radhoštěm a okolí se zaměřením na "Weberovu skupinu" a jejího představitele Alfreda Havlenu

Mráz, Lukáš; Hocká, Eva; Koura, Petr
Univerzita Karlova, 2024

Vztahy v rodině dítěte s kombinovaným postižením
Krausová, Natalie; Hájková, Vanda; Mužáková, Monika
2024 - český
The bachelor's thesis deals with the issue of relationships in the family of a child with a combined disability, it also deals with the economic and social situation and the impact of the child's disability on siblings and the extended family. The theoretical part contains three chapters. In the first chapter, the term "combined disability", its types, social services supporting families with combined disabilities and individual types of disabilities are defined: developmental brain disorder, SYNGAP, autism spectrum disorder, epilepsy, cortical visual impairment, ADHD, which are reflected in my research part of my bachelor's thesis, and I also mention other types of combined disability (Down syndrome, cerebral palsy). The second chapter is focused on the term "family", where I describe the functions, signs, and types of family. The third part of the bachelor's thesis is devoted to the description of interpersonal relationships, partner relationships, sibling relationships and how these relationships are affected by a child with a disability. The extended family is also mentioned here. The practical part of BP deals with the research of relationships in the family of a child with combined disabilities. Among the research methods, I included multi-case studies and semi- structured interviews, which I... Bakalářská práce se zabývá problematikou vztahů v rodině dítěte s kombinovaným postižením, dále se zabývá ekonomickou, sociální situací a dopadem postižení dítěte na sourozence a širší rodinu. Teoretická část obsahuje tři kapitoly. V první kapitole je vymezen pojem "kombinované postižení", jeho druhy, sociální služby podporující rodiny s kombinovaným postižením a jednotlivé druhy postižení vývojová vada mozku, SYNGAP, porucha autistického spektra, epilepsie, kortikální postižení zraku, ADHD, které se odrážejí v mé výzkumné části bakalářské práce a zmiňuji také další druhy kombinovaného postižení (Downův syndrom, dětská mozková obrna). Druhá kapitola je zaměřena na pojem "rodina", kde popisuji funkce, znaky a druhy rodiny. Třetí část bakalářské práce je věnována popisu mezilidského vztahu, partnerského vztahu, sourozeneckému vztahu a jak tyto vztahy ovlivňuje dítě s postižením. Je zde zmiňována i širší rodina. Praktická část BP se zabývá výzkumem vztahů v rodině dítěte s kombinovaným postižením. Mezi výzkumné metody jsem zařadila multi-případové studie a polostrukturované rozhovory, které jsem dále analyzovala. V bakalářské práci je také využita metoda tzv. otevřeného kódování a Interpretativní fenomenologická analýza (dále jen IPA) u rodin dítěte s kombinovaným postižením. V závěru jsou uvedena... Klíčová slova: Dítě; rodina; kombinované postižení; vztahy; Child; family; combined-disability; relationships Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Vztahy v rodině dítěte s kombinovaným postižením

The bachelor's thesis deals with the issue of relationships in the family of a child with a combined disability, it also deals with the economic and social situation and the impact of the child's ...

Krausová, Natalie; Hájková, Vanda; Mužáková, Monika
Univerzita Karlova, 2024

O službě

NUŠL poskytuje centrální přístup k informacím o šedé literatuře vznikající v ČR v oblastech vědy, výzkumu a vzdělávání. Více informací o šedé literatuře a NUŠL najdete na webu služby.

Vaše náměty a připomínky posílejte na email nusl@techlib.cz

Provozovatel

http://www.techlib.cz

Facebook

Zahraniční báze