Použitá omezení (1)  Zrušit všechna omezení
Počet nalezených dokumentů: 647717
Publikováno od do

Postoj studentů ošetřovatelství k dárcovství krve v České republice
VIČÍKOVÁ, Veronika
2024 - český
Úvod: Práce se zaměřuje na postoj studentů k problematice darování krve u nás. Darování krve je klíčový prvek zdravotní péče s významným dopadem na pacienty. Nedostatek krve pro zdravotní účely představuje dlouhodobý problém, na který upozorňují zdravotní pojišťovny, nemocnice a média s cílem zvýšit zájem o dobrovolné dárcovství. Z toho důvodu je důležité znát subjektivní názory budoucích zdravotnických pracovníků, kteří zastávají důležitou roli v podpoře darování krve v českých zdravotnických zařízeních. Cíl práce: Hlavním cílem bakalářské práce bylo zjistit názor studentů a jejich zapojení do darování krve. Metodika: K dosažení stanovených cílů byla použita kvantitativní výzkumná metoda. Sběr dat byl proveden pomocí nestandardizovaného dotazníku, který byl rozeslán mezi studenty ošetřovatelství na 3. lékařské fakultě Univerzity Karlovy v Praze a mezi studenty na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích. Otázky byly rozděleny tak, aby studenti, kteří doposud nedarovali krev, dostali zčásti jinou sadu otázek než studenti, kteří již krev darovali. Celkový počet otázek byl 25. Informace byly analyzovány a statisticky zpracovány pomocí programu Microsoft Excel. Výsledky: Výzkumný soubor tvořilo 115 respondentů. Výsledky ukazují, že z celkového počtu daruje krev pouze 23 % studentů. Nejčastějším důvodem jsou zdravotní omezení nebo nezájem o tento problém. Respondenti, kteří již darovali krev, mají spíše pozitivní názor na proces jejího odběru a profesionalitou personálu. Provedeným výzkumem jsme zjistili, že studenty nejvíce ovlivňuje v jejich rozhodnutí o darování krve rodina, škola a nečekaná událost. Závěr: Výsledky ukazují, že je potřeba se více zaměřit na propagaci darování krve prostřednictvím internetu, kde tráví nejvíce svého času. Prostřednictvím sociálních sítí se mohou dozvědět více o zvýšené potřebě darovat krev a následně si zjišťovat další informace na webových stránkách. Studenti zdravotnictví můžou následně motivovat pacienty a společnost kolem nich k dárcovství krve. Introduction: The thesis focuses on the attitude of nursing students towards the issue of blood donation in the Czech Republic. Blood donation is a key element of health care with a significant impact on patients. The shortage of blood for medical purposes is a long-standing problem, which has been highlighted by health insurance companies, hospitals and the media in order to increase interest in voluntary donation. For this reason, it is important to know the subjective views of future health professionals who play an important role in promoting blood donation in Czech healthcare institutions. Aim of the thesis: The main aim of the bachelor thesis was to find out the opinion of the students and to find out their involvement in blood donation. Methodology: Data collection was carried out using a non-standardized questionnaire, which was distributed among nursing students at the 3rd Medical Faculty of Charles University in Prague and among students at the University of South Bohemia in České Budějovice. The questions were distributed so that students who had not yet donated blood received a different set of questions than students who had already donated blood. The total number of questions was 25. The data were analysed and statistically processed using Microsoft Excel. Results: The research sample consisted of 115 respondents. The results show that only 23% of the total number of students donate blood. The most common reasons are health limitations or lack of interest. Respondents who have already donated blood have a rather positive opinion about the blood donation process and the professionalism of the staff. Through our research we found that students are most influenced in their decision to donate blood by family, school and an unexpected event. Conclusion: the results show that there is a need to focus more on promoting blood donation through the internet, where they spend most of their time. Through social media, they can learn more about the increased need to donate blood and then research more information on websites. Healthcare students can then motivate patients and the society around them to donate blood. Klíčová slova: Postoj; student; dárcovství; krev; Česká republika; Attitude; student; donation; blood; Czech republic Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Postoj studentů ošetřovatelství k dárcovství krve v České republice

Úvod: Práce se zaměřuje na postoj studentů k problematice darování krve u nás. Darování krve je klíčový prvek zdravotní péče s významným dopadem na pacienty. Nedostatek krve pro zdravotní účely ...

VIČÍKOVÁ, Veronika
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Řešení pneumotoraxu v přednemocniční neodkladné péči
VOPELKA, Jakub
2024 - český
Tato bakalářská práce se věnuje tématu "Řešení pneumotoraxu v přednemocniční neodkladné péči". Cílem práce bylo identifikovat problematické oblasti v postupech při řešení vzniklého pneumotoraxu v přednemocniční neodkladné péči (dále jen PNP). Druhým cílem bylo zjistit pohled zdravotnického záchranáře na celoživotní vzdělávání v problematice pneumotoraxu v PNP. Bakalářská práce se skládá z teoretické části a výzkumné části. V teoretické části se nachází anatomie dýchacího ústrojí, popis kostry hrudníku a mechanika dýchání. Dále už v práci nalezneme popis samotného pneumotoraxu a typy se kterými se můžeme setkat v rámci PNP. Každý typ pneumotoraxu je v práci popsán zvlášť. Nalezneme zde i popis diagnostiky, intervencí a algoritmů, které může zdravotnický záchranář využít v rámci PNP. Výzkumná část byla realizována pomocí kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů se zdravotnickými záchranáři. Nalezneme zde rozhovory s 10 respondenty. Dotazováni jsou na četnost výskytu, nejčastější typy, symptomy, možné komplikace, samotný postup s lékařem i bez něj, ale také například na jejich přípravu a školení. Výsledky práce nám ukazují, že znalosti zdravotnických záchranářů jsou dostačující a ve většině případů se shodují s informacemi zmíněnými v teoretické části. Respondenti také popsali velikou důležitost jejich přípravy a školení. V rámci rozhovorů mi i vysvětlili, jak jejich školení probíhá. Jako problém většina respondentů zmiňuje omezenost kompetencí zdravotnických záchranářů bez přítomnosti lékaře na místě události. Některé intervence nemůže zdravotnický záchranář bez přítomnosti lékaře provést. Výjimkou je, pokud je provedená intervence brána jako život zachraňující výkon. Je zde ale tenká hranice, zvlášť pokud dojde při provedení těchto intervencí nějaké komplikaci. Bakalářská práce by mohla sloužit jako výukový materiál pro studenty oboru zdravotnického záchranáře. This bachelor thesis deals with the topic "Management of pneumothorax in prehospital emergency care". The aim of the thesis was to identify the problematic areas in the procedures for the management of a developing pneumothorax in prehospital emergency care (henceforth PEC). The second aim was to determine the paramedic's perspective on lifelong learning on the issue of pneumothorax in PEC. The bachelor thesis consists of a theoretical part and a research part. The theoretical part includes anatomy of the respiratory system, description of the skeleton of the chest and mechanics of breathing. Further on in the thesis we find a description of the pneumothorax itself and the types that can be encountered within the PEC. Each type of pneumothorax is described separately in the thesis. We also find a description of the diagnosis, interventions and algorithms that the paramedic can use in the context of PEC. The research part was carried out using qualitative research in the form of nonstandardized interviews with paramedics. We find here interviews with 10 respondents. They are asked about the frequency of occurrence, the most frequent types, symptoms, possible complications, the actual procedure with and without a doctor, as well as, for example, their preparation and training. The results of the work show us that the knowledge of paramedics in most cases coincides with the information mentioned in the theoretical part. Respondents also described the great importance of their preparation and training. During the interviews they also explained how their training takes place. As a problem, most respondents mentioned the limited competences of paramedics without the presence of a doctor at the scene. Some interventions cannot be performed by a paramedic without the presence of a doctor. The exception is if the intervention performed is considered as a life-saving procedure. However, there is a fine line, especially if there is any complication in performing these interventions. The bachelor thesis could serve as a teaching material for students in the field of paramedic.Management of pneumothorax in prehospital emergency care Klíčová slova: pneumotorax; léčba pneumotoraxu; hrudní poranění; punkce pleurální dutiny; pneumothorax; treatment of pneumothorax; chest injuries; pleural cavity puncture Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Řešení pneumotoraxu v přednemocniční neodkladné péči

Tato bakalářská práce se věnuje tématu "Řešení pneumotoraxu v přednemocniční neodkladné péči". Cílem práce bylo identifikovat problematické oblasti v postupech při řešení vzniklého pneumotoraxu v ...

VOPELKA, Jakub
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Úloha sestry v primární péči o dospělé
ZAVADILOVÁ, Eliška
2024 - český
Tato bakalářská práce se zabývá důležitou rolí všeobecných sester v primární péči v ordinacích praktických lékařů. Teoretická část poskytuje komplexní přehled o definici primární péče, rolích sester a klíčových aspektech souvisejících s tímto tématem. V praktické části je prezentován kvalitativní výzkum, který byl realizován pomocí polostrukturovaného rozhovoru a skrytého zúčastněného pozorování osmi informantek, pracujících v ordinacích praktických lékařů. Práce se zaměřuje na dva hlavní cíle: popsat úlohu všeobecné sestry v primární péči o dospělé pacienty a popsání problematické oblasti v primární péči o dospělé pacienty z pohledu všeobecných sester. Na základě cílů byly vytvořeny i dvě výzkumné otázky: Jaká je úloha všeobecných sester v primární péči o dospělé pacienty a s jakými problematickými oblastmi se sestry setkávají v primární péči o dospělého pacienta. Z výsledků výzkumného šetření vyplývá, že práce všeobecných sester je nejen mimořádně náročná, ale také nenahraditelná, přičemž plněním různých rolí, například edukátorky či manažerky, přispívají k celkovému zdraví pacientů. Dále bylo zjištěno, že sestry čelí specifickým problémovým oblastem, jako jsou například nedostatečné materiální zajištění pro edukaci pacientů a časové omezení pro jejich péči. Tato bakalářská práce přispívá k hloubkovému porozumění aspektům primární péče ze strany všeobecných sester a otevřeně nastavuje prostor pro další výzkum zaměřený na zlepšení podmínek a kvality péče v tomto důležitém segmentu zdravotní péče. This bachelor thesis examines the important role of general nurses in primary care in GP practices. The theoretical section provides a comprehensive overview of the definition of primary care, the roles of nurses and key aspects related to this topic. The practical part presents qualitative research that was conducted using semi-structured interviews and covert participant observation of eight informants working in GP practices. The thesis focuses on two main objectives: to describe the role of the general nurse in the primary care of adult patients and to describe a problem area in the primary care of adult patients from the perspective of general nurses. Based on the objectives, two research questions were also developed: what is the role of general nurses in primary care of adult patients and what are the problem areas encountered by nurses in primary care of adult patients. The results of the research investigation show that the work of general nurses is not only extremely challenging but also irreplaceable, and by fulfilling various roles, such as educator or manager, they contribute to the overall health of patients. It was also found that nurses face specific problem areas such as inadequate material provision for patient education and time constraints for patient care. This bachelor thesis contributes to an in-depth understanding of aspects of primary care by general nurses and openly sets the stage for further research aimed at improving the conditions and quality of care in this important segment of healthcare. Klíčová slova: Primární péče; Praktický lékař; Všeobecná sestra; Ordinace; Zdraví; Primary Care; General Practitioner; General Nurse; General Practice; Health Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Úloha sestry v primární péči o dospělé

Tato bakalářská práce se zabývá důležitou rolí všeobecných sester v primární péči v ordinacích praktických lékařů. Teoretická část poskytuje komplexní přehled o definici primární péče, rolích sester a ...

ZAVADILOVÁ, Eliška
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Paliativní péče u pacientů s diagnózou HIV/AIDS
NGUYENOVÁ, Hana
2024 - český
Úvod: Tato bakalářská práce se zaměřuje na problematiku paliativní péče u pacientů s diagnózou HIV/AIDS. Paliativní péče, stejně jako onemocnění HIV/AIDS představuje stále aktuální téma, které je nezbytné důkladně zkoumat a šířit povědomí nejen mezi zdravotnickými pracovníky, ale také mezi širší veřejností. Cíl: Cílem bylo zjistit znalosti sester o paliativní ošetřovatelské péče u pacientů s diagnózou HIV/AIDS na vybraných odděleních a také zjistit postoj sester k pacientům s diagnózou HIV/AIDS na vybraných odděleních. Metodika: Pro naplnění cílů byla použita metoda kvantitativního šetření prostřednictvím nestandardizovaného dotazníku. Dotazník se skládal ze 37 otázek zaměřených na onemocnění HIV/AIDS, bariérovou a paliativní péči, stigmatizaci a postoj sester k pacientům s HIV/AIDS. Rozdáno bylo celkem 105 (100 %) dotazníků a návratnost byla 94 (90 %). Získaná data byla poté zpracována do grafů a tabulek, na základě kterých byly vyhodnoceny stanovené hypotézy. Výsledky: Z výzkumného šetření vyplývá, že nebyl statisticky prokázán signifikantní rozdíl ve znalostech sester o paliativní péči u pacientů s diagnózou HIV/AIDS, ani o bariérové péči u pacientů s diagnózou HIV/AIDS na vybraných odděleních. Nicméně bylo zjištěné, že znalosti sester o samotném onemocnění HIV/AIDS se liší v závislosti na oddělení. Dále bylo potvrzeno, že postoje sester k pacientům s diagnózou HIV/AIDS se významně liší na vybraných odděleních (a = 5 %, 0,005). Závěr: Na základě získaných výsledků byl vytvořen návrh scénáře do simulačního centra, který může být přínosem v oblasti vzdělávání zdravotnických pracovníků při školení či vzdělávacích programech. Introduction: This bachelor thesis focuses on the issue of palliative care for patients diagnosed with HIV/AIDS. Palliative care and HIV/AIDS disease are ever-present topic that needs to be thoroughly researches and awareness needs to be spread not only among health care professionals but also among the general public. Aim: The aim of this study was to find out the knowledge of nurses about palliative care for patients diagnosed with HIV/AIDS in selectes wards and also to find out the attitude id nurses towards patients diagnosed with HIV/AIDS in selected wards. Methodology: To achieve the aims, a quantitative survey method was used through a non-standardized questionnaire. The questionnaire consisted of 37 questions focusing on HIV/AIDS disease, barrier and palliative care, stigma and attitude of nurses towards HIV/AIDS patients. A total of 105 (100 %) questionnaires were distributed and the return rate was 94 (90 %). The data obtained were then compiled into graphs and tables to evaluate the hypotheses. Results: The study revealed that there was no statistically significant difference in the knowledge of nurses about palliative care of patients diagnosed with HIV/AIDS or barrier care of patients diagnosed with HIV/AIDS in the selected wards. However, nurses knowledge about HIV/AIDS itself was found to vary from ward to ward.. It was further confirmed that nurse´s attitudes towards patients diagnosed with HIV/AIDS differed significantly in the selected wards (a = 5 %, 0.005). Conclusion: Based on the results obtained, a scenario was designed for the simulation centre which can be useful in training health workers in training or educational programmes. Klíčová slova: AIDS; bariérová péče; HIV; paliativní péče; stigmatizace; sestra; AIDS; Barriers nursing care; HIV; Palliative care; Stigmatization; Nurse Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Paliativní péče u pacientů s diagnózou HIV/AIDS

Úvod: Tato bakalářská práce se zaměřuje na problematiku paliativní péče u pacientů s diagnózou HIV/AIDS. Paliativní péče, stejně jako onemocnění HIV/AIDS představuje stále aktuální téma, které je ...

NGUYENOVÁ, Hana
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Kardiopulmonální resuscitace dítěte a dospělého v přednemocniční péči na úrovni ALS
JAROŠOVÁ, Vendula
2024 - český
Teoretická část práce se zabývá příčinami a rozdělením kardiopulmonální resuscitace (KPR) a její historií. Dále popisuje anatomii a poukazuje na základní rozdíly mezi anatomií dítěte a dospělého. Práce také zmiňuje nejnovější vědecké poznatky týkající se KPR. Experimentální část byla provedena pomocí kvantitativního výzkumu, který byl proveden formou dotazníkového šetření. Dotazník byl distribuován mezi záchranáře Kraje Vysočina a Jihomoravského kraje, přičemž celkový počet respondentů činil 58. V rámci výzkumného šetření byly stanoveny čtyři hypotézy, které analyzovaly rozdíly mezi těmito regiony na základě předem definovaných cílů. Výsledky ukázaly, že teoretické znalosti algoritmu PALS a ALS jsou v obou krajích na srovnatelné úrovni. Připravenost zdravotnických záchranářů zajistit cévní vstup u pediatrických pacientů byla hodnocena jako dostatečná, ačkoli byla zjištěna potřeba tréninku v této oblasti. Informovanost o kompetencích farmakoterapie během KPR byla dostatečná. Schopnost rozeznat defibrilovatelné a nedefibrilovatelné rytmy byla na srovnatelné úrovni v obou krajích. Tato bakalářská práce může sloužit jako podklad pro zlepšení výcviku a přípravy zdravotnických pracovníků na resuscitace dospělých a dětských pacientů, což přispěje k celkovému zkvalitnění péče v akutních situacích. The theoretical part of the thesis deals with the causes and division of cardiopulmonary resuscitation (CPR) and its history. It also describes the anatomy and highlights the basic differences between the anatomy of a child and an adult. The work also mentions the latest scientific findings regarding CPR. The experimental part was carried out with the help of quantitative research, which was conducted in the form of a questionnaire survey. The questionnaire was distributed among rescuers of the Vysočina Region and the South Moravian Region, with the total number of respondents amounting to 58. Four hypotheses were set within the research investigation to analyse the differences between these regions based on predefined objectives. The results showed that the theoretical knowledge of the PALS and ALS algorithms is at a comparable level in both regions. The preparedness of paramedics to provide vascular access in pediatric patients was rated as adequate, although a need for training in this area was identified. Awareness of pharmacotherapy competencies during CPR was adequate.The ability to distinguish between defibrillatable and nondefibrillatable rhythms was at a comparable level in both regions. This bachelor's thesis can serve as a basis for improving the training and preparation of health care workers for adult and pediatric CPR, which will contribute to the overall improvement of care in acute situations Klíčová slova: Resuscitace; intervence; vědecké poznatky; Resuscitation; intervention; scientific knowledge Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Kardiopulmonální resuscitace dítěte a dospělého v přednemocniční péči na úrovni ALS

Teoretická část práce se zabývá příčinami a rozdělením kardiopulmonální resuscitace (KPR) a její historií. Dále popisuje anatomii a poukazuje na základní rozdíly mezi anatomií dítěte a dospělého. ...

JAROŠOVÁ, Vendula
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Syndrom vyhoření u studentů ošetřovatelství
SALHIOVÁ, Soňa
2024 - český
Úvod: Tato bakalářská práce se zaměřuje na syndrom vyhoření u studentů oboru Všeobecné ošetřovatelství. Tento obor je velice přínosný pro společnost, ale zároveň spadá mezi velmi časově náročná studia. Cíl: Prvním cílem výzkumu bylo zmapovat míru vyhoření u vysokoškolských studentů, kteří studují obor Všeobecné ošetřovatelství. Druhým cílem bylo popsat konkrétní problematiku tohoto syndromu u studentů Všeobecného ošetřovatelství. Metodika: Výzkumná část byla realizována na základě kvantitativní metody pomocí standardizovaného dotazníku SMBM doplněného 26 nestandardizovanými otázkami. Výzkum byl proveden na přelomu dubna a května roku 2024. Zúčastnilo se ho 127 studentů a studentek oboru Všeobecné ošetřovatelství v ČR. Dotazník byl e-mailem rozeslán přes sekretariáty nebo studijní oddělení zdravotnických a zdravotně sociálních fakult. Obsahoval otázky zabývající se věkem, ročníkem studia a předchozím vzděláním, aby bylo možné analyzovat vliv těchto faktorů na syndrom vyhoření. Výsledky: 76 studentů (59,8 %) z celkového počtu 127 dosáhlo hodnocení do 55 bodů, což znamená, že SMBM je uváděno jako nízké. 56 bodů a více získalo 51 studentů (40,2 %), kteří jsou již ohroženi syndromem vyhoření. Na základě výsledných dat není statisticky významný rozdíl v rizikových faktorech syndromu vyhoření u studentů oboru Všeobecné ošetřovatelství v různých ročnících studia (p = 7,9 %), různého věku (p = 37,5 %), ani ve výskytu syndromu vyhoření mezi studenty z nezdravotnických škol a těmi s ukončeným středoškolským zdravotnickým vzděláním (p = 90,0 %). Závěr: Na základě získaných výsledků byly vytvořeny tabulky, které podrobně ilustrují vyhodnocení odpovědí respondentů. Tato práce může studentům posloužit jako pomocník během studia při prevenci syndromu vyhoření. Introduction: This bachelor's thesis focuses on burnout syndrome among students of General Nursing. This field is highly beneficial to society, it is also one of the most time-demanding studies. Goal: The aim of the research was to map the level of burnout syndrome among students studying General Nursing. The second aim was to describe the specific issues of this syndrome among students of General Nursing. Methodology: The research part was conducted using a quantitative method with a standardized SMBM questionnaire supplemented by 26 non-standardized questions. The research took place at the turn of April and May 2024, involving 127 students of General Nursing in the Czech Republic. The questionnaire was distributed via email through the secretariats or study departments faculty of Health Studies and faculty of Health and Social Scientes. It included questions about age, year of study, and previous education to analyze the influence of these factors on the results of the burnout syndrome. Results: 76 students (59.8 %) out of the total 127 scored up to 55 points, indicating that their SMBM levels are considered low. 51 students (40.2 %) scored 56 points or more, indicating that they are already at risk of burnout syndrome. Based on the resulting data, there is no statistically significant difference in the risk factors for burnout syndrome among General Nursing students in different years of study (p = 7.9 %), of different ages (p = 37.5 %), or in the occurrence of burnout syndrome between students from non-medical schools and those with completed secondary nursing education (p = 90.0 %). Conclusion: Based on the obtained results, tables were created that illustrate the evaluation of respondents' answers in detail. This work can serve as an aid for students during their studies in the prevention of burnout syndrome. Klíčová slova: Ošetřovatelství; syndrom vyhoření; všeobecná sestra; student; stres; motivace; rizikové faktory; Nursing; burnout syndrome; general nurse; student; stress; motivation; risk factors Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Syndrom vyhoření u studentů ošetřovatelství

Úvod: Tato bakalářská práce se zaměřuje na syndrom vyhoření u studentů oboru Všeobecné ošetřovatelství. Tento obor je velice přínosný pro společnost, ale zároveň spadá mezi velmi časově náročná ...

SALHIOVÁ, Soňa
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Koniopunkce v přednemocniční neodkladné péči
KOTIŠOVÁ, Michaela
2024 - český
Bakalářská práce na téma Koniopunkce v přednemocniční neodkladné péči se skládá z teoretické a praktické části. V teoretické části popisujeme přednemocniční neodkladnou péči, povolání zdravotnického záchranáře a jeho kompetence a samotnou koniopunkci jako jednu z metod infraglotického zajištění dýchacích cest. Dále popisujeme obstrukci horních dýchacích cest, jakožto indikaci k výkonu a právní okolnosti, které se ho týkají. Praktická část je zaměřena na vyhodnocení dat pro potvrzení či vyvrácení hypotéz k daným cílům. Cíle práce mimo jiné mapují teoretické znalosti krajní nouze a provedení koniopunkce v přednemocniční péči. Dále zjišťují připravenost zdravotnického záchranáře k potenciálnímu provedení koniopunkce v přednemocniční neodkladné péči. Třetím a posledním cílem práce je porovnat zkušenosti zdravotnických záchranářů Jihočeského a Plzeňského kraje s povolením k provedení výkonu koniopunkce v posádce rychlé zdravotnické pomoci. Pro dosažení cílů jsme zvolili kvantitativní techniku sběru dat pomocí dotazníku. Dotazník jsme odeslali pověřeným osobám zdravotnické záchranné služby Jihočeského a Plzeňského kraje. Data, která jsme získali na základě odpovědí respondentů jsme jednotlivě vyhodnotili pomocí základní popisné statistiky a následně použili k otestování určených hypotéz. K otestování hypotéz jsme využili především chí kvadrát test, abychom zjistili, zda existuje vztah mezi zkoumanými kategoriemi dat. K otestování jedné hypotézy jsme vypočítali 95% interval spolehlivosti a jednou jsme využili také Spearmanovu neparametrickou korelaci, která funguje na principu t testu. Mimo dosažených cílů práce jsme objevili určité nedostatky, které mohou mít vliv na nejistotu zdravotnického záchranáře ohledně provedení koniopunkce. Této problematice se věnujeme v diskusi a navrhujeme řešení. Po vyhodnocení hypotéz jsme zjistili, že zdravotničtí záchranáři mají dostatečné teoretické znalosti i přes ojedinělost indikace výkonu. Na základě získaných dat jsme zjistili, že nedostatek některých praktických zkušeností má vliv na míru připravenosti zdravotnického záchranáře k výkonu koniopunkce a nedostatek jiných zkušeností vliv nemá. V neposlední řadě jsme zjistili, že zkušenosti zdravotnických záchranářů s povolením k provedení koniopunkce jsou v Jihočeském i Plzeňském kraji stejné. This bachelor thesis is on a topic named Cricothyroidotomy in prehospital emergency care. It has two parts, theoretical and practical. The first part focuses on prehospital emergency care, paramedics profession, his competencies, and the cricothyroidotomy itself. It also includes obstruction of the upper airway as an indication of cricothyroidotomy and legal circumstances that are related to this procedure. The practical part focuses on the data's evaluation to confirm or refute the hypothesis on individual aims. The aims of the work are composed to map out the theoretical knowledge of last resort and performance of cricothyroidotomy in prehospital emergency care. Also to map out the preparedness of the paramedics to the potential performance of cricothyroidotomy in prehospital emergency care. The third and last aim is to compare the experience of paramedics of South Bohemian and Pilsen regions with permission to perform the cricothyroidotomy in ambulance. The way of managing the aim of the work is achieved with quantitative data collection techniques through questionnaires. The questionnaire was sent to the authorized person of prehospital medical service in South Bohemia and the Pilsen region. We evaluated the data collected from questionnaire with basic descriptive statistics and then we tested determined hypothesis. We used chi square test for testing the hypothesis to find out existence of a relation between examinated categories of data. Also, we used a 95 % confidence interval and the Spearman nonparametric correlation which operates on the principle of t test. Academic purpose of the work is refers to some shortcomings which can cause uncertainty about the procedure. We address this issue in discussion and suggest possible solutions. After evaluation of the hypotheses, we discovered paramedics have sufficient theoretical knowledge despite of unique indication of this procedure. Based on the collected data we found out the existence of a relation between some of the practical experiences and the preparedness to perform the cricothyroidotomy. On the other hand, some of the practical experiences don´t have this relation. Last but not least, we found out that experiences of paramedics with permission to perform cricothyroidomy are the same in South Bohemia and Pilsen regions. Klíčová slova: Koniopunkce; koniotomie; přednemocniční neodkladná péče; zdravotnický záchranář; zdravotnická záchranná služba.; Coniotomy; cricothyroidotomy; paramedic; pre-hospital emergency care; rescue service. Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Koniopunkce v přednemocniční neodkladné péči

Bakalářská práce na téma Koniopunkce v přednemocniční neodkladné péči se skládá z teoretické a praktické části. V teoretické části popisujeme přednemocniční neodkladnou péči, povolání zdravotnického ...

KOTIŠOVÁ, Michaela
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Analýza potřeb vybraného dětského domova
KREJČOVÁ, Kateřina
2024 - český
Fungování dětských domovů, spokojenost a motivace jeho pracovníků jsou klíčovými faktory k úspěšnému fungování ústavních zařízení. Diplomová práce na téma Analýza potřeb vybraných dětských domovů ukazuje pracovníky, vedoucí a ředitele vybraných dětských domovů. Vymezuje jejich potřeby a představy pro fungování zařízení a ukazuje jejich motivace. První část teoretické práce se zabývá členy multidisciplinárního týmu, který působí v dětském domově jako činitel výchovy. V další teoretické části jsou pak představeny jednotlivé teorie potřeb. Praktická část si klade za cíl vymezit potřeby nejen pracovníků dětských domovů, ale i jejich vedení. Porovnat jejich představy a potřeby a poukázat na odlišnosti, které vnímají ve fungování organizace i vlastním pracovním procesu. Výzkum byl realizován kvalitativním šetřením, k analýze výsledků bylo použito otevřené kódování. Výstupy byly zpracovány graficky. Byly zjištěny podobnosti i odlišnosti mezi vedením a pracovníky dětského domova, kdy vedení dětských domovů chybí nejvíce podpora fundraisingu. Naopak pracovníci jako nejvíce potřebnou vnímají možnost komunikace a podpory a to nejen mezi kolegy, ale očekávají tuto podporu i od vedení a dále hledají příklady dobré praxe, které by mohly implementovat do svých pracovních postupů. Vedoucí pracovníci pak hledají možnosti, jak tyto nové postupy představovat a přibližovat. Práce by mohla nalézt své praktické uplatnění především v institucích kde mi bylo umožněno realizovat výzkum a kde byl zájem o výsledky výzkumu. Dále může být zdrojem pro další ředitele či širší vedení zařízení ústavní výchovy. Pro ty může být práce možným uceleným zdrojem informací v tom, co vnímají jejich pracovníci jako důležité a potřebné při výkonu své profese. The functioning of children's homes, and the satisfaction and motivation of their staff, are key factors for the successful operation of institutional facilities. The master's thesis on the topic "Analysis of Needs in Selected Children's Homes" examines the needs, perceptions, and motivations of staff, managers, and directors in selected children's homes. The first part of the theoretical section focuses on the members of the multidisciplinary team who work in children's homes as agents of education. The subsequent theoretical section presents various theories of needs. The practical part aims to define the needs of not only the staff but also the management of children's homes. It seeks to compare their perceptions and needs and highlight the differences they perceive in the functioning of the organization and their work processes. The research was conducted through qualitative investigation, with open coding used for data analysis. The results were graphically presented. The findings revealed both similarities and differences between the management and staff of children's homes. The management identified a significant need for fundraising support, while the staff viewed communication and support as the most critical needs. This includes support not only among colleagues but also from the management, along with examples of best practices they can implement in their work routines. Managers are looking for ways to introduce and promote these new practices. This work could find practical application primarily in the institutions where the research was conducted and where there was an interest in the research results. It can also serve as a resource for other directors or senior management of institutional education facilities, providing a comprehensive source of information on what their staff perceives as important and necessary for their professional performance. Klíčová slova: Potřeby; ústavní výchova; pracovníci dětských domovů; vedení organizace; Needs; institutional care; children's home staff; organizational leadership Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Analýza potřeb vybraného dětského domova

Fungování dětských domovů, spokojenost a motivace jeho pracovníků jsou klíčovými faktory k úspěšnému fungování ústavních zařízení. Diplomová práce na téma Analýza potřeb vybraných dětských domovů ...

KREJČOVÁ, Kateřina
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Financování a organizování dalšího vzdělávání z pohledu pracovníků pracujících v organizacích poskytujících sociální služby
HOLCOVÁ, Stela
2024 - český
Diplomová práce se zaměřuje na problematiku financování a organizování dalšího vzdělávání sociálních pracovníků v organizacích sociálních služeb. Cílem práce je zjistit možné zdroje financování dalšího vzdělávání a jeho organizování z pohledu pracovníků pracujících v organizacích sociálních služeb. Pro praktickou část diplomové práce byla zvolena kvalitativní výzkumná strategie, metoda dotazování a technika polostrukturovaného rozhovoru. K dosažení cíle práce byly formulovány tři výzkumné otázky: Z jakých zdrojů jsou hrazeny kurzy dalšího vzdělávání? Kým je v organizaci sociálních služeb zajišťován konkrétní typ vzdělávací aktivity dalšího vzdělávání? Jak jsou v organizacích vedeny individuální vzdělávací plány? Výzkumný soubor tvořilo patnáct zástupců pracovních pozic: ředitel zařízení, vedoucí pracovník a sociální pracovník z organizací, které poskytují sociální služby dětem se zdravotním postižením v Jihočeském kraji. Z provedeného výzkumu vyplynulo, že financování dalšího vzdělávání je hrazeno zejména z ostatních zdrojů sociálních služeb, jelikož příspěvky ze státních dotací nejsou pro tyto účely dostatečné. Odpovědným pracovníkem za další vzdělávání je především vedoucí pracovník, který zajišťuje jeho organizaci, avšak tento proces se neobejde ani bez spolupráce s danými pracovníky a vedením organizace. Individuální vzdělávací plány jsou téměř ve všech zařízeních vedeny a napomáhají především ke kategorizaci vzdělávacích potřeb pracovníků. Diplomová práce přináší ucelené informace o stále aktuální problematice dalšího vzdělávání sociálních pracovníků, jelikož analyzuje jeho proces. Dále může sloužit jako podklad pro tvorbu nástrojů a materiálů, které mohou napomoci k plánování vzdělávacích aktivit, zejména ze strany vedoucích pracovníků. The thesis focuses on the issue of financing and organizing further education of social workers in social service organizations. The aim of this paper is to find possible sources of funding for further education and its organization from the point of view of workers working in social service organizations. For the practical part of the paper, a qualitative research strategy, an interview method and a semi-structured interview technique were chosen. To achieve the aim of the work, three research questions were formulated: From what sources are further education courses paid for? Who in the social service organization provides a specific type of further education educational activity? How are individual educational plans managed in organizations? The research group consisted of fifteen representatives of the following job positions: the director of the facility, a senior worker and a social worker from organizations that provide social services to children with disabilities in the South Bohemian Region. The conducted research showed that the financing of further education is mainly paid for from other sources of social services, as contributions from state subsidies are not sufficient for these purposes. The person responsible for further education is primarily the senior worker who ensures its organization, but this process cannot be done without cooperation with the given workers and the management of the organization. Individual educational plans are maintained in almost all facilities and primarily help to categorize the educational needs of employees. The diploma paper provides comprehensive information about the ever-current issue of further education of social workers, as it analyses its process. Furthermore, it can serve as a basis for the creation of tools and materials that can help in planning educational activities, especially on the part of senior workers. Klíčová slova: Další vzdělávání; sociální pracovník; financování; vzdělávací potřeby; vzdělávací plány; Further education; social worker; financing; educational needs; educational plans Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Financování a organizování dalšího vzdělávání z pohledu pracovníků pracujících v organizacích poskytujících sociální služby

Diplomová práce se zaměřuje na problematiku financování a organizování dalšího vzdělávání sociálních pracovníků v organizacích sociálních služeb. Cílem práce je zjistit možné zdroje financování ...

HOLCOVÁ, Stela
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Management aktivizace v domově se zvláštním režimem
CINÁDROVÁ, Eliška
2024 - český
Cílem diplomové práce bylo zjistit, jakým způsobem je realizován management poskytování aktivizačních a sociálně terapeutických činností v domově se zvláštním režimem v kontextu multidisciplinární péče. První dílčím cílem bylo zjistit, jaké jsou silné a slabé stránky v oblasti managementu aktivizačních a sociálně terapeutických činností. Druhým dílčím cílem bylo zjistit, jaké jsou největší výzvy a překážky v oblasti managementu aktivizačních a sociálně terapeutických činností. Třetím dílčím cílem bylo zjistit, jakým způsobem probíhá spolupráce mezi jednotlivými profesemi v multidisciplinárním týmu. Výzkumná část byla realizována na základě kvalitativní výzkumné strategie. Využita byla metoda dotazování a technika polostrukturovaného rozhovoru. Data byla zpracována pomocí otevřeného kódování a metody zakotvené teorie. Informanti byli vybráni na základě účelového výběru. Výzkumný soubor tvořilo 5 informantů, který byli pracovníky pobytové sociální služby. Výzkumem bylo zjištěno, že management aktivizačních a sociálně terapeutických činností v zařízení probíhá spíše přirozeně a je ovlivněno osobními přístupy jednotlivých pracovníků. Přestože v zařízení chybí pevně daný systém pro organizaci aktivizačních činností, byly identifikovány silné stránky, jako je individuální přístup k uživatelům a snaha o spolupráci mezi profesemi. Mezi hlavní překážky patří nedostatečná komunikace mezi členy týmu, nejasné vymezení rolí a nedostatek personálu. Výsledky také ukázaly, že rodiny uživatelů mají významný vliv na průběh aktivizací, a to jak pozitivní, tak negativní. Tato diplomová práce může být využita jako zpětná vazba pro zařízení a zároveň může být využito pro koncepci a rozvoj aktivizačních činností a terapií uživatelů v domově se zvláštním režimem. The thesis aimed to explore how activation and social therapy activities are managed in a special care home within the context of multidisciplinary care. The specific objetives were to identify the strengths and weaknesses of the management of these activities, to determine the main challenges and obstacles, and to investigate the cooperation between different professions within the multidisciplinary team. A qualitative research approach was used, employing semi-structured interview. Data was analyzed using open coding and grounded theory. Participants were selected purposefully, and the sample consisted of five employees of the residential social service. The study found that the management of activation and social therapy activities in the facility was rather informal and influenced by the personal approaches of individual staff members. Although there was no fixed system for organizing these activities, strengths such as an individual approach to users and efforts towards interprofessional collaboration were identified. The main challenges included insufficient communication among team members, unclear role definitions, and staff shortages. The results also showed that user´s families have a significant impact on the course of the activities, both positively and negatively. This thesis can be used as feedback for the facility and can also serve as a basis for the conception and development of activation activities and therapies for users in special care homes. Klíčová slova: management; aktivizační a sociálně terapeutické činnosti; domov se zvláštním režimem; multidisciplinární péče; management; activation and socio-therapeutic acitivities; home with special regime; multidisciplinary care Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Management aktivizace v domově se zvláštním režimem

Cílem diplomové práce bylo zjistit, jakým způsobem je realizován management poskytování aktivizačních a sociálně terapeutických činností v domově se zvláštním režimem v kontextu multidisciplinární ...

CINÁDROVÁ, Eliška
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

O službě

NUŠL poskytuje centrální přístup k informacím o šedé literatuře vznikající v ČR v oblastech vědy, výzkumu a vzdělávání. Více informací o šedé literatuře a NUŠL najdete na webu služby.

Vaše náměty a připomínky posílejte na email nusl@techlib.cz

Provozovatel

http://www.techlib.cz

Facebook

Zahraniční báze