Počet nalezených dokumentů: 5171
Publikováno od do

Metodika evaluace programů environmentální výchovy
Činčera, Jan
2012 - český
Programy environmentální výchovy a vzdělávání musí často doložit svou efektivitu - základním prostředkem k tomu jsou evaluační výzkumy. Evaluační výzkumy si zadávají zpravidla realizátoři či sponzoři programů a na jejich základě pak získávají informace o efektivitě použitých vzdělávacích metod. Výsledky pak může využít realizátor programu pro zkvalitňování svého programu i externí posuzovatel - například donor pro rozhodování o dalším rozdělování finančních prostředků. Dlouhodobě je pak zisk z evaluačních výzkumů oboustranný: realizátoři připravují kvalitnější programy a program lze obhájit jako přínosný. Předložená metodika má sloužit oběma těmto účelům; může být využita i pracovníky veřejné správy, kteří formální i neformální programy environmentální výchovy z různých důvodů posuzují. Cílem prezentované metodiky je vymezit základní terminologii pro evaluaci programů environmentální výchovy, popsat základní fáze evaluačního cyklu, dále charakterizovat základní alternativní postupy při evaluaci programů, a nakonec identifikovat základní požadavky na evaluační výzkum. Zpracování metodiky vychází z předpokladu, že se ve střednědobém horizontu stanou evaluační výzkumy běžnou součástí environmentální výchovy. Pro dosažení tohoto cíle je zapotřebí, aby se odpovědní pracovníci orientovali v tématice a získali základní porozumění pro možnosti i nároky evaluačních výzkumů. The methodology may be used by public administration officials who evaluate both formal and informal environmental education programs for various reasons (incl. making decisions on the distribution of funds to support formal and informal environmental education programs)., The results can than be used by those who implemented the program to improve it or by its external evaluators such as the donor to asses its efficiency. The aim of the presented methodology is to define the basic terminology for evaluating environmental education programs, describe the basic stages of the evaluation cycle, characterize the basic alternative procedures for evaluating programs, and finally, to identify the basic requirements for evaluation research. Development of the methodology is based on the assumption that the evaluation research in the medium term will become an integral part of environmental education programs. To achieve this objective requires that officials are familiar with the theme and gain a basic understanding of the opportunities and needs of the assessment procedures. Klíčová slova: metodika; evaluace; evaluační výzkum; environmentální výchova; environmentální vzdělávání; program EVVO; methodology; evaluation; evaluation research; environmental education; environmental education program Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Metodika evaluace programů environmentální výchovy

Programy environmentální výchovy a vzdělávání musí často doložit svou efektivitu - základním prostředkem k tomu jsou evaluační výzkumy. Evaluační výzkumy si zadávají zpravidla realizátoři či sponzoři ...

Činčera, Jan
Univerzita Karlova, 2012

Metodika týmové spolupráce a tvorby týmů pro vysokoškolské vzdělávání
Dlouhá, Jana; Činčera, Jan; Jančaříková, Kateřina; Dlouhý, Jiří
2012 - český
Cílem metodiky je poskytnout základní teoretický a především praktický rámec pro vysokoškolské učitele, kteří se snaží o zvýšení podílu samostatné práce studentů v procesu učení a využívají aktivní metody výuky a metodické postupy pro kolaborativní práci studentů. Využití těchto metod výuky/učení podporuje rozvoj důležitých dovedností, jako je např. schopnost řešení problémů v teorii i praxi, rozvíjí kritické myšlení a interpersonální komunikaci; může také zvýšit aktivní zapojení studentů i jejich vzájemnou interakci, což jsou všechno dovednosti velmi důležité pro příští úspěšné uplatnění v mezioborové oblasti životního prostředí a udržitelného rozvoje. Ve vysokoškolském studiu v České republice jsou tyto metody využívány prozatím spíše intuitivně - předložená metodika tak má poskytnout přehled základních pedagogických poznatků a zkušeností, které mohou pomoci jejímu zařazení do výuky ve všech oborech studia. Metodika se zabývá teorií spolupráce ve skupinách: procesy, vztahy, skupinovou dynamikou, možnými bariérami a riziky, které se s tímto způsobem výuky pojí. Jsou popsány možnosti výběru členů týmu, sociální předpoklady skupinové práce, způsoby budování důvěry a metody facilitace skupinových procesů. Stručně jsou rozebrány zásady pro plánování projektu týmové spolupráce, možnosti hodnocení jeho výsledků; jsou ukázána specifika e-learningového prostředí. Ve výuce formou e-learningu přibližuje využití metody týmové spolupráce on-line prostředí potřebám praxe. V týmové práci, kde je úkolem pedagoga podporovat nejen procesy individuálního učení, ale lze též vytvořit podmínky pro tzv. učení sociální, se utváří sociální prostředí, jež pak vstupuje do procesu učení jako jeden z jeho podstatných faktorů. Vzniká typ kooperativního a kolaborativního učení, který má transformativní povahu a je využíván všude tam, kde je cílem navodit změnu nejen v oblasti kognitivní, ale působit i na sociální dovednosti studentů a jejich prostřednictvím podpořit změny ve společnosti. The methodology provides a basic framework for university teachers who use active teaching methods and support collaborative student work. In CR, these methods are used rather intuitively this methodology provides an overview of basic pedagogical knowledge and experience that can help their inclusion in education in all fields of study. The methodology deals with the theoretical aspects of group cooperation: processes, relationships, group dynamics, possible barriers and risks that are typical in this method of teaching. It provides an overview of the possibilities of selecting team members, the social assumptions of group work, ways of building trust and methods of facilitating group processes. It briefly discusses the principles for planning project teamwork, tools for assessment of its results, and outlines the specifics of the e-learning environment. Using a teamwork method in e-learning enables one to benefit from all the interactive possibilities provided by the Internet to foster communication and collaborative features in the very process of learning; thus teamwork could help to adjust the e-learning method for the needs of practice. Klíčová slova: metodika; metoda výuky; týmová spolupráce; tvorba týmu; vysokoškolské vzdělávání; e-learning; sociální učení; methodology; teaching method; team cooperation, team creation; collaboration; higher education; social learning; e-learning Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Metodika týmové spolupráce a tvorby týmů pro vysokoškolské vzdělávání

Cílem metodiky je poskytnout základní teoretický a především praktický rámec pro vysokoškolské učitele, kteří se snaží o zvýšení podílu samostatné práce studentů v procesu učení a využívají aktivní ...

Dlouhá, Jana; Činčera, Jan; Jančaříková, Kateřina; Dlouhý, Jiří
Univerzita Karlova, 2012

Vztah terapeuta a pacienta v psychoanalytické léčbě
Saic, Martin; Marlinová, Olga
2005 - český
Klíčová slova: Emoce; Psychoterapie; Pacienti; Psychoterapeuti; Vlivy Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Vztah terapeuta a pacienta v psychoanalytické léčbě

Saic, Martin; Marlinová, Olga
Univerzita Karlova, 2005

Problematika biologického a právního rodičovství
Frinta, Ondřej
2005 - český
Klíčová slova: občanské právo; rodinné právo Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Problematika biologického a právního rodičovství

Frinta, Ondřej
Univerzita Karlova, 2005

Lidé ve stáří z pohledu genderu
Svobodová, Kamila,; Duffková, Jana
2005 - český
Klíčová slova: Gender mainstreaming; Senioři; sociální péče; Stárnutí; Stáří (fenomén) Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Lidé ve stáří z pohledu genderu

Svobodová, Kamila,; Duffková, Jana
Univerzita Karlova, 2005

Psychologicky orientovaná hlubinně hermeneutická interpretace Starých pověstí českých
Prudká, Marcela; Bahbouh, Radvan
2005 - český
Klíčová slova: Archetypy; Hermeneutika; slovanská mytologie; kolektivní nevědomí; české pověsti; psychologická interpretace; hlubinná psychologie Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Psychologicky orientovaná hlubinně hermeneutická interpretace Starých pověstí českých

Prudká, Marcela; Bahbouh, Radvan
Univerzita Karlova, 2005

Odraz polistopadové transformace české společnosti ve filmu
Duspivová, Hana; Duffková, Jana
2005 - český
Klíčová slova: český film; Reflexe v publicistice; umění reflexe v; Sametová revoluce (1989); česká společnost; Transformace společnosti Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Odraz polistopadové transformace české společnosti ve filmu

Duspivová, Hana; Duffková, Jana
Univerzita Karlova, 2005

Hermeneutika hebrejské Bible
Čapek, Filip; Prudký, Martin
2005 - český
Klíčová slova: biblická hermeneutika; Starý zákon; starozákonní kánon; dizertační práce Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Hermeneutika hebrejské Bible

Čapek, Filip; Prudký, Martin
Univerzita Karlova, 2005

Delmira Agustiniová a Julio Herrera y Reissig
Dostálová, Lenka,; Vydrová, Hedvika
2005 - český
Klíčová slova: Interpretace literárních děl; literární komparatistika; uruguayská poezie Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Delmira Agustiniová a Julio Herrera y Reissig

Dostálová, Lenka,; Vydrová, Hedvika
Univerzita Karlova, 2005

Kvalita českých vývozů a dovozů
Horáková, Tereza; Benáček, Vladimír
2005 - český
Klíčová slova: ceny; Česko; dovoz; Evropská unie; Export český; Práce bakalářské Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Kvalita českých vývozů a dovozů

Horáková, Tereza; Benáček, Vladimír
Univerzita Karlova, 2005

O službě

NUŠL poskytuje centrální přístup k informacím o šedé literatuře vznikající v ČR v oblastech vědy, výzkumu a vzdělávání. Více informací o šedé literatuře a NUŠL najdete na webu služby.

Vaše náměty a připomínky posílejte na email nusl@techlib.cz

Provozovatel

http://www.techlib.cz

Facebook

Zahraniční báze