Did the "Style of the Madonnas seated on lion" exist in painting? Some notes on the Baków altarpiece
Klípa, Jan
2014 - Czech
The article deals with the question of whether also in the panel painting in the second half of the 14th century could be the style phenomenon of Madonnas on a lion defined. A model example is the altar of Baków in Silesia. Článek se zabývá otázkou, zda lze i v deskové malbě druhé poloviny 14. století definovat fenomén slohu madon na lvu. Modelovým příkladem je oltář ze slezského Bakówa.
Keywords:
panel painting; style of the Madonnas on lion; Baków altarpiece
Available at various institutes of the ASCR
Did the "Style of the Madonnas seated on lion" exist in painting? Some notes on the Baków altarpiece
The article deals with the question of whether also in the panel painting in the second half of the 14th century could be the style phenomenon of Madonnas on a lion defined. A model example is the ...
Královna Eliška Přemyslovna - její místo v českých dějinách, kdysi a dnes
Benešovská, Klára
2014 - Czech
Keywords:
Elizabeth Přemyslid; biography; donation
Available at various institutes of the ASCR
Královna Eliška Přemyslovna - její místo v českých dějinách, kdysi a dnes
Epigraphica & Sepulcralia V. Forum of epigraphical and sepulchral studies
Roháček, Jiří
2014 - Czech
A further volume in the series Epigraphica et Sepulcralia, with a concept as a periodical forum for epigraphic and sepulchral studies, and the aim of mapping out the current state of research in two disciplines that are in practice closely linked – sepulchral research and mediaeval and early modern epigraphy. It is intended that individual issues will deliberately include articles with various chronological, thematic, disciplinary, and methodological approaches, and contributions by leading Czech and international researchers together with a selection of high-quality articles by researchers from the rising generation. In the current publication, therefore, in addition to the proceedings from the tenth meeting zasedání Longius aut propius, mors sua quemque manet held in Prague on 31 October – 2 November 2012, further complementary articles are to be found as outlined above. Další svazek řady Epigraphica et Sepulcralia s koncepcí periodického fóra epigrafických a sepulkrálních studií a s úkolem mapovat současný stav bádání obou v reálné praxi úzce souvisejících disciplín – sepulkrálního bádání a středověké a novověké epigrafiky. Jednotlivá čísla by měla vědomě vedle sebe stavět příspěvky různého chronologického, tematického, disciplinárního a metodického záběru a příspěvky renomovaných českých a zahraničních badatelů společně s výběrem kvalitních příspěvků badatelů nastupující generace. Kromě příspěvků z 10. zasedání Longius aut propius, mors sua quemque manet v Praze 31. října – 2. listopadu 2012 tedy v předkládané publikaci nacházíme komplementárně další příspěvky výše uvedeného vymezení.
Keywords:
sepulchral monuments; art history; epigraphy; Central europe
Available at various institutes of the ASCR
Epigraphica & Sepulcralia V. Forum of epigraphical and sepulchral studies
A further volume in the series Epigraphica et Sepulcralia, with a concept as a periodical forum for epigraphic and sepulchral studies, and the aim of mapping out the current state of research in two ...
Introduction
Roháček, Jiří
2014 - Czech
Keywords:
sepulchral monuments; art history; epigraphy; proceedings; interdisciplinary; Central Europe
Available at various institutes of the ASCR
Introduction
Glass tombstone by Marian Karel
Nešlehová, Mahulena
2014 - Czech
The tombstone of Jitka Stecherová (1972-2005), implemented in 2005 and located at the New Jewish Cemetery in Prague in Vinohrady, is an interesting, non-traditional conception. The author is a leading, internationally recognized Czech fine artist, Marian Karel (1944), who in his geometrically focused work uses sheet glass as a means for a sculpturally and architecturally striking, reflexive activity of the light modulated by space-shaping objects. Náhrobek Jitky Stecherové (1972-2005), realizovaný a umístěný v roce 2005 na Novém židovském hřbitově v Praze na Vinohradech, je zajímavý vizuálním, netradičním pojetím. Autorem je mezinárodně uznávaný český výtvarník Marian Karel (1944), který ve svém geometricky zaměřeném díle, užívá sklo jako prostředek k sochařsky a architektonicky pozoruhodným, reflexní aktivitou světla modulovaným ztvárněním prostorů a prostorových průniků.
Keywords:
sepulchral monuments; Marian Karel; Prague; 20th century
Available at various institutes of the ASCR
Glass tombstone by Marian Karel
The tombstone of Jitka Stecherová (1972-2005), implemented in 2005 and located at the New Jewish Cemetery in Prague in Vinohrady, is an interesting, non-traditional conception. The author is a ...
(To) The Beatification of Elizabeth Přemyslid
Všetečková, Zuzana
2014 - Czech
Queen Elizabeth Přemyslid together with King John of Luxembourg supported monastery of dominikan sorors St. Anne in Prague, monastery of augustinian St. Thomas in Prague and the hospital in Mělník and others. News about worship of collection of relics by Elizabeth Přemyslid is written in Chronicle of Zbraslav monastery and in tree documents of collections of relics. Královna Eliška Přemyslovna spolu s Janem Lucemburským podporovali stavbu kláštera dominikánek u sv. Anny, dostavbu chóru kostela sv. Tomáše v Praze a výstavbu špitálu na Mělníku. Zprávy o úctě Elišky k relikviím jsou zapsané ve Zbraslavské kronice, další v objevených třech listinách se soupisem relikvií.
Keywords:
14th century; Elizabeth Přemyslid; donor; worship of relics; Chronicle of Zbraslav monastery
Available at various institutes of the ASCR
(To) The Beatification of Elizabeth Přemyslid
Queen Elizabeth Přemyslid together with King John of Luxembourg supported monastery of dominikan sorors St. Anne in Prague, monastery of augustinian St. Thomas in Prague and the hospital in Mělník and ...
St. Francis Xavier in the Emblematic Illustrations of a Jesuit Publication in Olomouc from the Year 1663
Dolejší, Kateřina
2014 - Czech
The article discusses the book these, published in 1663 in the Jesuit college and school in Olomouc, which includes 10 emblematic illustration, which is the second oldest graphic work of the Baroque painter, engraver and inventor Martin Antonín Lublinský. In detail is analyzed emblem of the third section. Pictura was inspired by the 193. emblem of Andrea Alciati Emblematum liber and also by impresa Olomouc Bishop Francis Cardinal Dietrichtein. Článek pojednává o knižní tezi, vydané roku 1663 olomouckou jezuitskou univerzitou, která obsahuje 10 emblematických ilustrací, jež jsou druhým nejstarším grafickým dílem barokního malíře, grafika a inventora Martina Antonína Lublinského. Detailněji je analyzován emblém třetího oddílu, jehož pictura je patrně inspirována 193. emblémem Andrey Alciata z knihy Emblematum liber i impresou olomouckého biskupa Františka kardinála Dietrichštejna.
Keywords:
Martin Anton Lublinský; baroque graphics; emblem studies
Available at various institutes of the ASCR
St. Francis Xavier in the Emblematic Illustrations of a Jesuit Publication in Olomouc from the Year 1663
The article discusses the book these, published in 1663 in the Jesuit college and school in Olomouc, which includes 10 emblematic illustration, which is the second oldest graphic work of the Baroque ...
Madonnas on Lions in the Context of Iconographic Innovations in the Sculpture of the Third Quarter of the 14th Century
Mudra, Aleš
2014 - English
Elaboration of iconography of sculptures depicting Virgin and child on a lion from the perspective of general tendencies of iconography of the Luxembourg era.
Keywords:
Madonnas on lion; iconography; Luxembourg era
Available at various institutes of the ASCR
Madonnas on Lions in the Context of Iconographic Innovations in the Sculpture of the Third Quarter of the 14th Century
Elaboration of iconography of sculptures depicting Virgin and child on a lion from the perspective of general tendencies of iconography of the Luxembourg era.
Mathey delineavit. The tombstone of Count Humprecht Jan Černín of Chudenice in light of the written sources (1683–1688)
Vácha, Štěpán
2014 - Czech
The tombstone of Count Humprecht Jan Černín in the chapel of St Sigismund in the cathedral of St Vitus is one of the unjustly forgotten sepulchral monument of the 17th century in Bohemia. Based on so-far unpublished correspondence from 1683 until 1688, it is possible not only to document the complicated course of the building of this monument but also to determine the designer of the monument who is the prominent architect active in Bohemia in the 1670s-90s Jean Baptiste Mathey. Some hitherto unknown Mathey´s works are newly published here – the altar retables in Stará Boleslav (Altbunzlau) and in Litvínov (Leutensdorf), also the graphic portrait of the prioress of the Discalced Carmelites in Prague´s Malá Strana the venerable Maria Electa à Jesu. Náhrobek hraběte Humprechta Jana Černína v kapli sv. Zikmunda ve Svatovítské katedrále patří k neprávem opomíjeným sepulkrálním památkám 17. století v Čechách. Na základě dosud nepublikované korespondence z let 1683 až 1688 je možno nejenom zdokumentovat průběh budování tohoto monumentu, ale i určit ideového autora návrhu, kterým je významný architekt působící v Čechách v sedmdesátých až devadesátých letech 17. století Jean Baptiste Mathey. Nově jsou zde publikována zde některá dosud neznámá díla – oltářní retábly ve Staré Boleslavi a v Litvínově, také grafický portrét převorky bosých karmelitek v Praze na Malé Straně ctihodné Marie Elekty od Ježíše.
Keywords:
sepulchral monuments; written sources; count Humprecht Jan Černín; Jean Baptiste Mathey
Available at various institutes of the ASCR
Mathey delineavit. The tombstone of Count Humprecht Jan Černín of Chudenice in light of the written sources (1683–1688)
The tombstone of Count Humprecht Jan Černín in the chapel of St Sigismund in the cathedral of St Vitus is one of the unjustly forgotten sepulchral monument of the 17th century in Bohemia. Based on ...
Coloured drawing in medieval wall paintings in South Bohemia and Austria – question of possibility of use of concept
Všetečková, Zuzana
2014 - Czech
Coloured drawing is unique conception, but many of paintigs have realy character of water-colour. For many paintings is typically that secco layer is demolished and we see only fresco, not finish painting. Pojem lavírovaná kresba není příliš v nástěnných malbách používaný, ale řada maleb má charakter právě této techniky. Tahy světlé barvy, zdůrazňující kontury, pohyb postav a draperii šatů a vysvětlování barvy měkkými přechody připomínají akvarel, ale původně mohlo jít jen o podmalbu, nikoliv o finální malbu.
Keywords:
medieval wall painting; technique; coloured drawing; question of quality and original painting
Available at various institutes of the ASCR
Coloured drawing in medieval wall paintings in South Bohemia and Austria – question of possibility of use of concept
Coloured drawing is unique conception, but many of paintigs have realy character of water-colour. For many paintings is typically that secco layer is demolished and we see only fresco, not finish ...
NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web
Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz
Provider
Other bases