Used filters (2)  Zrušit všechna omezení
Number of found documents: 578584
Published from to

The Obrana národa in Frenštát pod Radhoštěm and its surroundings, focusing on the "Weber Group" and its member Alfred Havlena
Mráz, Lukáš; Hocká, Eva; Koura, Petr
2024 - Czech
Keywords: Protektorát Čechy a Morava - Protinacistický odboj - Obrana národa - Frenštát pod Radhoštěm - Alfred Havlena; Protectorate of Bohemia and Moravia - anti-Nazi resistance - Obrana národa - Frenštát pod Radhoštěm - Alfred Havlen Available in a digital repository NRGL
The Obrana národa in Frenštát pod Radhoštěm and its surroundings, focusing on the "Weber Group" and its member Alfred Havlena

Mráz, Lukáš; Hocká, Eva; Koura, Petr
Univerzita Karlova, 2024

Relationships in the family of a child with combined disability
Krausová, Natalie; Hájková, Vanda; Mužáková, Monika
2024 - Czech
Bakalářská práce se zabývá problematikou vztahů v rodině dítěte s kombinovaným postižením, dále se zabývá ekonomickou, sociální situací a dopadem postižení dítěte na sourozence a širší rodinu. Teoretická část obsahuje tři kapitoly. V první kapitole je vymezen pojem "kombinované postižení", jeho druhy, sociální služby podporující rodiny s kombinovaným postižením a jednotlivé druhy postižení vývojová vada mozku, SYNGAP, porucha autistického spektra, epilepsie, kortikální postižení zraku, ADHD, které se odrážejí v mé výzkumné části bakalářské práce a zmiňuji také další druhy kombinovaného postižení (Downův syndrom, dětská mozková obrna). Druhá kapitola je zaměřena na pojem "rodina", kde popisuji funkce, znaky a druhy rodiny. Třetí část bakalářské práce je věnována popisu mezilidského vztahu, partnerského vztahu, sourozeneckému vztahu a jak tyto vztahy ovlivňuje dítě s postižením. Je zde zmiňována i širší rodina. Praktická část BP se zabývá výzkumem vztahů v rodině dítěte s kombinovaným postižením. Mezi výzkumné metody jsem zařadila multi-případové studie a polostrukturované rozhovory, které jsem dále analyzovala. V bakalářské práci je také využita metoda tzv. otevřeného kódování a Interpretativní fenomenologická analýza (dále jen IPA) u rodin dítěte s kombinovaným postižením. V závěru jsou uvedena... The bachelor's thesis deals with the issue of relationships in the family of a child with a combined disability, it also deals with the economic and social situation and the impact of the child's disability on siblings and the extended family. The theoretical part contains three chapters. In the first chapter, the term "combined disability", its types, social services supporting families with combined disabilities and individual types of disabilities are defined: developmental brain disorder, SYNGAP, autism spectrum disorder, epilepsy, cortical visual impairment, ADHD, which are reflected in my research part of my bachelor's thesis, and I also mention other types of combined disability (Down syndrome, cerebral palsy). The second chapter is focused on the term "family", where I describe the functions, signs, and types of family. The third part of the bachelor's thesis is devoted to the description of interpersonal relationships, partner relationships, sibling relationships and how these relationships are affected by a child with a disability. The extended family is also mentioned here. The practical part of BP deals with the research of relationships in the family of a child with combined disabilities. Among the research methods, I included multi-case studies and semi- structured interviews, which I... Keywords: Dítě; rodina; kombinované postižení; vztahy; Child; family; combined-disability; relationships Available in a digital repository NRGL
Relationships in the family of a child with combined disability

Bakalářská práce se zabývá problematikou vztahů v rodině dítěte s kombinovaným postižením, dále se zabývá ekonomickou, sociální situací a dopadem postižení dítěte na sourozence a širší rodinu. ...

Krausová, Natalie; Hájková, Vanda; Mužáková, Monika
Univerzita Karlova, 2024

The Problem of Meaning and Human Existence in V. E. Frankl
Šuterová, Sára; Rybák, David; Hauser, Michael
2024 - Czech
Keywords: existencionální filozofie; lidské bytí; smysl; hodnota existence; svoboda; sebevražda; utrpení; koncentrační tábor; dehumanizace; logoterapie; sebevražda; existential philosophy; human being; meaning; value of existence; freedom; suicide; suffering; concentration camp; dehumanization; logotherapy; suicide Available in a digital repository NRGL
The Problem of Meaning and Human Existence in V. E. Frankl

Šuterová, Sára; Rybák, David; Hauser, Michael
Univerzita Karlova, 2024

Czech learners' pronunciation problems in the Russian language with a focus on the implementation of phonetic processes
Tesárková, Karolína; Konečný, Jakub; Rozboudová, Lenka
2024 - Czech
Keywords: Výslovnost; Výslovnostní chyby; Ortoepické normy; Ruský jazyk; Český jazyk; poziční změny; kombinatorní změny; interference; Pronunciation; Pronunciation mistakes; Orthographic norms; Russian language; Czech language; positional changes; combinatorial changes; interference Available in a digital repository NRGL
Czech learners' pronunciation problems in the Russian language with a focus on the implementation of phonetic processes

Tesárková, Karolína; Konečný, Jakub; Rozboudová, Lenka
Univerzita Karlova, 2024

Training of future teachers of Czech Language And Literature in the sphere of Russian literature realized in Moodle system
Berka, Jan; Konečný, Jakub; Rozboudová, Lenka
2024 - Czech
Diplomová práce pojednává o možnostech přípravy budoucích učitelů Českého jazyka a literatury v oblasti ruské literatury na příkladu realizace vzdělávacího kurzu v systému Moodle. Teoretická část je věnována současnému stavu výuky ruské literatury v českých školách v návaznosti na kurikulární a jiné závazné dokumenty, přípravě vysokoškolských studentů - budoucích učitelů Českého jazyka a literatury - v oblasti světové (a zvláště ruské) literatury, základním aspektům současné didaktiky literatury a praktickým možnostem, jaké skýtá vzdělávací platforma Moodle. Jádrem praktické části této práce je plně funkční Moodle kurz Ruská literatura pro učitele Českého jazyka a literatury umístění na univerzitním serveru. Vytvořený kurz se snaží budoucím učitelům Českého jazyka a literatury zprostředkovat základní fakta o vývoji, specificích, autorech a dílech ruské literatury a nabídnout jim elementární materiálovou oporu do jejich vlastní výuky. Kromě základní periodizace se tak seznámí také s osmi neopomenutelnými autory, které reflektují katalogy požadavků k maturitní zkoušce, a také s některými díly z pohledu historického vývoje vybraných literárních témat. The diploma thesis discusses the possibilities of training future of teachers of the Czech language and literature in the field of Russian literature on the example of the implementation of an educational course in the Moodle system. The theoretical part is devoted to the current state of teaching of Russian literature in Czech schools in connection with curricular and other binding documents, the preparation of university students - future teachers of the Czech language and literature - in the field of world (and especially Russian) literature, basic aspects of contemporary didactics of literature and practical possibilities, what the educational platform Moodle offers. The core of the practical part of this work is a fully functional Moodle course Russian literature for teachers of the Czech language and literature located on the university server. The created course tries to convey basic facts about the development, specifics, authors and works of Russian literature to future teachers of the Czech language and literature and to offer them elementary material support for their own teaching. In addition to the basic periodization, they will also get to know eight unforgettable authors who reflect the catalogs of requirements for the GCSE exam, as well as some works from the perspective of the... Keywords: e-learning; ruská literatura; didaktika literatury; příprava učitelů; učitel ČJL; e-learning; russian literature; didactics of literature; preparation of teachers; teacher of Czech Language and Literature Available in a digital repository NRGL
Training of future teachers of Czech Language And Literature in the sphere of Russian literature realized in Moodle system

Diplomová práce pojednává o možnostech přípravy budoucích učitelů Českého jazyka a literatury v oblasti ruské literatury na příkladu realizace vzdělávacího kurzu v systému Moodle. Teoretická část je ...

Berka, Jan; Konečný, Jakub; Rozboudová, Lenka
Univerzita Karlova, 2024

Financial Products in Secondary School Education
Grausgruberová, Romana; Tichá, Milena; Dvořáková, Michaela
2024 - Czech
Diplomová práce se zabývá rozborem výuky finančních produktů na různých typech středních bkol a gymnázií se zvlábtním zřetelem na porovnávání výuky této problematiky. V teoretické části se zaměřuje na teoretickou znalost finančních produktů, jejich klasifikaci a terminologii. Vysvětluje jednotlivé typy finančních produktů, jako jsou spořicí a investiční produkty, úvěry a různé formy pojibtění. U každého finančního produktu jsou zdůrazněny jeho výhody i nevýhody s důrazem na kritické myblení při výběru nejvhodnějbího produktu. Praktická část se opírá o obsahovou analýzu RVP a aVP jako o rámcová východiska pro výuku finančních produktů na středních bkolách a gymnáziích. Výzkum se následně snaží odpovědět na otázku, jak vypadá výuka finančních produktů v praxi. Reálnou situaci ve výuce nastiňují učitelé formou hloubkových rozhovorů. Ten se zaměřuje na různé přístupy a metody ve výuce, využívané materiály, zapojení praktického porozumění studentů, ale i na samotný přístup k tématu výuky finanční gramotnosti, jíž jsou finanční produkty neoddělitelnou součástí. Během výzkumu byly zjibtěny mnohé rozdílnosti, ale i podobnosti. V zásadě vbichni účastníci rozhovorů považují výuku finančních produktů za velice důležitou a směřují k neustálému zlepbování své výuky. Různí se vbak přístupy k jednotlivým metodám... The thesis deals with the analysis of the teaching of financial products in different types of secondary schools and grammar schools with special attention to the comparison of teaching of this issue. In the theoretical part it focuses on the theoretical knowledge of financial products, their classification and terminology. It explains the different types of financial products, such as savings and investment products, loans and various forms of insurance. The advantages and disadvantages of each financial product are highlighted, with an emphasis on critical thinking in choosing the most appropriate product. The practical part is based on a content analysis of the Framework Education Programme and School Education Programme as a framework for teaching financial products in secondary schools and grammar schools. The research then seeks to answer the question of what teaching financial products looks like in practice. The real situation in teaching is outlined by teachers in the form of in-depth interviews. This focuses on different approaches and methods in teaching, the materials used, the involvement of students' practical understanding, but also on the approach to the topic of teaching financial literacy itself, of which financial products are an integral part. During the research, many... Keywords: finanční produkty; výuka; střední škola; financial products; education; secondary school Available in a digital repository NRGL
Financial Products in Secondary School Education

Diplomová práce se zabývá rozborem výuky finančních produktů na různých typech středních bkol a gymnázií se zvlábtním zřetelem na porovnávání výuky této problematiky. V teoretické části se zaměřuje na ...

Grausgruberová, Romana; Tichá, Milena; Dvořáková, Michaela
Univerzita Karlova, 2024

The Monastery Complex in Osek by Duchcov. From the Cistercian Convent through the Centralization Camp to the Charity House
Vágnerová, Kateřina; Zdichynec, Jan; Koura, Petr
2024 - Czech
Keywords: cisterciáci; Akce K; internace; klášter; tábor; Osek; komunismus; procesy s řeholníky; česko-německé vztahy; orální historie; konec druhé světové války; 50. léta 20. století; Cistercians; Action K; internment; monastery; camp; Osek; communism; trials with religious; Czech-German relations; oral history; the end of the World War II; 1950s Available in a digital repository NRGL
The Monastery Complex in Osek by Duchcov. From the Cistercian Convent through the Centralization Camp to the Charity House

Vágnerová, Kateřina; Zdichynec, Jan; Koura, Petr
Univerzita Karlova, 2024

The problem of education and upbringing in Martha C. Nussbaum
Valíčková, Klaudie; Rybák, David; Pelcová, Naděžda
2024 - Czech
Tato výzkumná práce se zabývá teoretickým přístupem a myšlenkami filozofky Marthy Nussbaum k oblastem vzdělání a výchovy. Autorka přináší revoluční perspektivu, založenou na konceptu "schopností" (capabilities). Definuje ho jako soubor základních lidských schopností a možností, které umožňují jedincům plnohodnotný život a participaci ve společnosti. Tyto schopnosti nejsou pouze o ekonomickém úspěchu, ale zahrnují i emocionální a sociální aspekty. Práce se zaměřuje nejen na kontext samotné teorie vzdělávání, ale následně analyzuje klíčové aspekty, včetně důležitosti emocí a morálního vedení jako nedílných prvků vzdělávacího procesu. Kromě toho práce nabízí kritický pohled na teorii Marthy Nussbaum, zkoumající praktické výzvy s její implementací v reálných vzdělávacích prostředích. Dále analyzuje kritické názory a kontroverze v souvislosti s touto teorií, včetně diskusí o univerzalitě konceptu schopností a jeho vhodnosti pro různé sociokulturní kontexty. Mimo jiné se zaměřuje na kritické zhodnocení tohoto přístupu, s cílem podnítit další reflektovanou debatu o významu a perspektivách vzdělání ve společnosti 21. století. KLÍČOVÁ SLOVA Martha Nussbaum, vzdělání, výchova, schopnosti, emoce, kritika This research work deals with the theoretical approach and ideas of the philosopher Martha Nussbaum in the fields of education and upbringing. The author presents a revolutionary perspective based on the concept of 'capabilities.' She defines it as a set of fundamental human abilities and possibilities that enable individuals to lead a full life and participate in society. This capability is not only about economic success but also includes emotional and social aspects. The work focuses not only on the context of the educational theory itself but subsequently analyzes key aspects, including the importance of emotions and moral guidance as integral components of the educational process. Furthermore, the work offers a critical view of Martha Nussbaum's theory, examining practical challenges in its implementation in real educational environments. It also analyzes critical opinions and controversies related to this theory, including discussions about the universality of the concept of capabilities and its suitability for different socio-cultural contexts. Among other things, it focuses on a critical evaluation of this approach with the aim of stimulating further reflective debate on the significance and prospects of education in the 21st century society. KEYWORDS Martha Nussbaum, education, upbringing,... Keywords: Martha Nussbaum; vzdělání; výchova; schopnosti; emoce; kritika; Martha Nussbaum; education; capabilities; emotions; critique Available in a digital repository NRGL
The problem of education and upbringing in Martha C. Nussbaum

Tato výzkumná práce se zabývá teoretickým přístupem a myšlenkami filozofky Marthy Nussbaum k oblastem vzdělání a výchovy. Autorka přináší revoluční perspektivu, založenou na konceptu "schopností" ...

Valíčková, Klaudie; Rybák, David; Pelcová, Naděžda
Univerzita Karlova, 2024

Violin and its usage in music lessons at lower secondary school
Hamplová, Veronika; Kubátová, Gabriela; Hurníková, Kateřina
2024 - Czech
Práce se zabývá využitím houslí na 2. stupni ZŠ. Vychází z historické tradice tohoto nástroje na školách a zkoumá jeho využití v různých souvislostech. Práce přináší konkrétní návrhy aktivit, které se dají využít ve výuce. KLÍČOVÁ SLOVA Housle, hudební výchova, druhý stupeň This thesis deals with the use of violin at lower secondary school. It derives from the historical tradition of violin at schools, and it looks into different circumstances of use of this instrument. The thesis comes up with specific activities that can be used in lessons. KEYWORDS Violin, music lessons, lower secondary school Keywords: Housle; hudební výchova; druhý stupeň; Violin; music lessons; lower secondary school Available in a digital repository NRGL
Violin and its usage in music lessons at lower secondary school

Práce se zabývá využitím houslí na 2. stupni ZŠ. Vychází z historické tradice tohoto nástroje na školách a zkoumá jeho využití v různých souvislostech. Práce přináší konkrétní návrhy aktivit, které se ...

Hamplová, Veronika; Kubátová, Gabriela; Hurníková, Kateřina
Univerzita Karlova, 2024

Analysis of mitochondrial energetic metabolism in early stages of Huntington's disease
Ďurčeková, Katarína; Hansíková, Hana; Kohoutová, Michaela
2024 - Czech
Huntingtonova nemoc (HN) je autozomálně dominantní neurodegenerativní onemocnění charakterizované motorickými, psychiatrickými a kognitivními příznaky. Průměrný věk nástupu HN je 40 let a u postižených osob má toto onemocnění nepříznivou prognózu. Vzhledem k tomu, že dosud není k dispozici kauzální léčba, je současná léčba HN zaměřena pouze na zmírnění symptomů. Klinickému projevu HN předchází asymptomatické období, kdy již probíhají kontinuální biochemické, strukturální a funkční změny na buněčné úrovni. Naše předchozí studie prokázaly poškození mitochondriálních parametrů v lymfocytech a v kultivovaných fibroblastech pacientů s rozvinutou HN. Cílem této práce bylo funkčními metodami charakterizovat základní složky mitochondriálního energetického metabolismu a najít vhodné mitochondriální biomarkery pro sledování progrese HN. Analyzovaný soubor tvořilo 12 linií kultivovaných kožních fibroblastů od pacientů s geneticky prokázanou HN, čtyři pacienti v asymptomatickém, čtyři v časném a čtyři v pokročilém stádiu HN a 4 linie od zdravých osob. Mitochondriální respirace a glykolytická aktivita byly analyzovány pomocí sledování spotřeby kyslíku a změn pH v reálném čase, produkce ATP pomocí luminiscence, metabolický obrat a katalytická aktivita pyruvátdehydrogenasového komplexu pomocí oxidace substrátů.... Huntington's disease (HD) is an autosomal dominant neurodegenerative disorder characterized by motor, psychiatric and cognitive symptoms. The average age of onset of HD is 40 years and affected individuals have an unfavourable prognosis. Since there is still no curative treatment available, the current treatment of HD focuses only on symptom suppression. The clinical manifestation of HD is preceded by an asymptomatic period in which continuous biochemical, structural and functional changes at the cellular level are already occurring. Our previous studies have demonstrated impaired mitochondrial parameters in lymphocytes and cultured fibroblasts of patients with advanced HD. The aim of this study was to characterize the essential components of mitochondrial energy metabolism by functional methods and to find suitable mitochondrial biomarkers to monitor progression of HD. The analysed set consisted of 12 cell lines of cultured skin fibroblasts from patients with genetically proven HD, four patients in asymptomatic, four in early and four in symptomatic stages of HD. Four lines from healthy individuals served as controls. Mitochondrial respiration and glycolytic activity were analysed by real-time monitoring of oxygen consumption and pH changes, ATP production by luminescence, and metabolic turnover... Keywords: kultivované kožní fibroblasty; dýchací řetězec; mitochondrie; Huntingtonova nemoc; biomarker; cultured skin fibroblasts; respiratory chain; mitochondria; Huntington's disease; biomarker Available in a digital repository NRGL
Analysis of mitochondrial energetic metabolism in early stages of Huntington's disease

Huntingtonova nemoc (HN) je autozomálně dominantní neurodegenerativní onemocnění charakterizované motorickými, psychiatrickými a kognitivními příznaky. Průměrný věk nástupu HN je 40 let a u ...

Ďurčeková, Katarína; Hansíková, Hana; Kohoutová, Michaela
Univerzita Karlova, 2024

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases