Počet nalezených dokumentů: 673
Publikováno od do

Reformulační diskurzivní markery a jejich funkce v současné francouzštině
Pavlovičová, Denisa; Nádvorníková, Olga; Mudrochová, Radka
2023 - francouzský
This master thesis deals with the theme of reformulation discourse markers, especially with the different functions these markers can fulfill in contemporary spoken French. The theoretical part of the thesis clarifies the term "discourse marker" and defines more precisely the term "reformulation discourse marker". This part also exposes various typologies of the reformulation discourse markers already proposed by other linguists. Moreover, in this part of the thesis, attention is paid to the reference to spoken, mostly French, language and describes its specifics in detail. Consequently, the empirical part draws from two different linguistic corpora to analyze the occurrences of various reformulation discourse markers. The first corpora, named YouTube, contains transcriptions of semi-spontaneous monological speeches belonging to the informal language register (popular or familiar). The second one, called Europarl, is also composed of semi-spontaneous monological speeches, this time being part of the formal (substandard) language register. Provided analyses focus on the identification and detailed description of the different functions the reformulation discourse markers assume in these two linguistic corpora. The aim of this thesis is to show if, and how, the chosen language register influences the... Předkládaná diplomová práce se zaobírá tématem reformulačních diskurzivních markerů, a zejména různými funkcemi, které tyto markery vsoučasné mluvené francouzštině mohou zastávat. Teoretická část práce objasňuje pojem "diskurzivní marker" a blíže definuje pojem "reformulační diskurzivní marker". V této části jsou taktéž představeny různé, již existující typologie reformulačních diskurzivních markerů. Dále je tady věnována pozornost specifikům mluveného, zejména francouzského, projevu. Empirická část pak zkoumá výskyty různých reformulačních diskurzivních markerů ve dvou odlišných korpusech. První, nazván YouTube, obsahuje transkripce polospontánních monologických projevů patřících pod tzv. neformální (populární anebo familiární) jazykový registr. Druhý, pojmenován Europarl, je taky souborem transkripcí polospontánních monologických projevů, avšak odpovídajících tzv. formálnímu jazykovému registru. Analýzy se zaměřují na identifikaci a detailnější popis funkcí různých reformulačních diskurzivních markerů v těchto korpusech. Tato diplomová práce si klade za cíl ukázat jestli, a jak, zvolený jazykový registr ovlivňuje mluvčích v jejich výběru vhodných reformulačních diskurzivních markerů a taky to, jaký vliv má daný jazykový registr na funkci vybraného markeru v současné mluvené francouzštině. Klíčová slova: diskurzivní markery|reformulace|reference|mluvená francouzština|korpus; discourse markers|reformulation|reference|spoken French|corpus Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Reformulační diskurzivní markery a jejich funkce v současné francouzštině

This master thesis deals with the theme of reformulation discourse markers, especially with the different functions these markers can fulfill in contemporary spoken French. The theoretical part of the ...

Pavlovičová, Denisa; Nádvorníková, Olga; Mudrochová, Radka
Univerzita Karlova, 2023

Odkaz francouzského chansonu 20. století v současné populární belgické hudbě
Patočka, Petr; Ébert-Zeminová, Catherine; Biegel, Madeleine
2023 - francouzský
The thesis aims to trace the legacy of twentieth-century French chanson (especially its Belgian branch) in the works of contemporary Belgian singers. Its first part, introduced by a brief reference to the relationship between music and poetry in the past, deals with the history of French song from its origins to the twentieth century. Then, we focus on its Belgian creators, especially Jacques Brel. In his work, we identify features present also in the contemporary layer of genre. The second part is dedicated to more profound analysis of the work of two contemporary Belgian musicians which adopt aforementioned features from Brel's songs and modify them according to their style. In this point of view, two specific songs are analysed in which Brel's legacy is subsequently revealed. Keywords chanson, Belgium, Jacques Brel, Scylla, Loïc Nottet Práce se pokouší vysledovat odkaz francouzského šansonu dvacátého století (především jeho belgické větve) v dílech současných belgických zpěváků. Její první část, uvedená krátkou zmínkou o vztahu hudby a poesie v dějinách, se zabývá historií francouzské písně od jejích počátků do dvacátého století. Poté je pozornost věnována jejím belgickým autorům, především Jacquesu Brelovi. V jeho díle jsou identifikovány rysy, jež lze vysledovat v současné vývojové vrstvě žánru. V druhé části práce je podrobněji prozkoumáno dílo dvou současných belgických hudebních tvůrců, kteří přebírají zmíněné prvky z Brelových písní a rozvíjejí je ve svém vlastním uchopení. V tomto duchu jsou analyzovány dvě konkrétní písně, v nichž je posléze odhalen Brelův odkaz. Klíčová slova šanson, Belgie, Jacques Brel, Scylla, Loïc Nottet Klíčová slova: šanson; Belgie; Jacques Brel; Scylla; Loïc Nottet; chanson; Belgium; Jacques Brel; Scylla; Loïc Nottet Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Odkaz francouzského chansonu 20. století v současné populární belgické hudbě

The thesis aims to trace the legacy of twentieth-century French chanson (especially its Belgian branch) in the works of contemporary Belgian singers. Its first part, introduced by a brief reference to ...

Patočka, Petr; Ébert-Zeminová, Catherine; Biegel, Madeleine
Univerzita Karlova, 2023

Dějepis a francouzský jazyk v mezipředmětovém vztahu
Dvořáková, Anežka; Klinka, Tomáš; Suková Vychopňová, Kateřina
2023 - francouzský
In the diploma thesis entitled Interdisciplinarity of FLE and history, we present the phenomenon of an interdisciplinarity approach in education. We dedicate to the interdisciplinarity in Czech and French education, especially to the interdisciplinarity od FLE and history. In the diploma thesis, we present the definition of the term « interdisciplinarity » and we characterize and analyze Czech and French educational programs - RVP, ŠVP, Le Socle commun de connaissances et de compétences and programs for the Frech college (Cycle 3 et 4). We dedicate also to the interdisciplinarity of FLE and history in FLE textbooks and in resources available online. We apply the knowledge to the unit, in which we apply the interdisciplinarity nature of FLE and history using the exemple od the Frech revolution of 1789. The objective of our thesis is to present the interdisciplinarity relations of FLE and history, or rather to present and analyze the inclusion od historical topics in FLE teaching, especially in Czech education. We have come to the conclusion that the inclusion of the interdisciplinarity in education is an integral part of Czech and French educational programs, which we can rely on in teaching. The analyzed textbooks include historical topics, especially textbooks of French production. Most often,... V diplomové práci pod názvem Interdisciplinarita FLE a dějepisu představujeme fenomén interdisciplinárního přístupu ve výuce. Věnujeme se zakotvení interdisciplinarity v českém a francouzském vzdělávání, přičemž se se zaměřujeme především na interdisciplinaritu FLE a dějepisu. V práci předkládáme samotnou definici pojmu "interdisciplinarita" a především pak charakterizujeme a analyzujeme rámcové české i francouzské vzdělávací programy - RVP, ŠVP, Le Socle commun de connaissances et de compétences a programy pro francouzské collѐge (Cycle 3 et 4). Zabýváme se také zakotvením interdisciplinarity FLE a dějepisu v učebnicích FLE a ve zdrojích dostupných online. Poznatky aplikujeme do výukové jednotky, v níž uplatňujeme interdisciplinaritu FLE a dějepisu na příkladě Velké francouzské revoluce 1789. Cílem naší práce je představit interdisciplinární vztahy FLE a dějepisu, respektive představit a analyzovat začlenění dějepisných témat do výuky FLE, a to především v českém vzdělávání. Docílili jsme zjištění, že začlenění interdisciplinarity do vzdělávání představuje nedílnou součást českých i francouzských vzdělávacích programů, o které se můžeme ve výuce opřít. Dále konstatujeme, že analyzované učebnice zahrnují dějepisná témata, a to zejména učebnice francouzské produkce. Nejčastěji se jedná o významné... Klíčová slova: Interdisciplinarita; FLE; dějepis; vzdělávací programy; učebnice; internetové zdroje; Interdisciplinarity; FLE; history; educational programs; textbooks; online sources Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Dějepis a francouzský jazyk v mezipředmětovém vztahu

In the diploma thesis entitled Interdisciplinarity of FLE and history, we present the phenomenon of an interdisciplinarity approach in education. We dedicate to the interdisciplinarity in Czech and ...

Dvořáková, Anežka; Klinka, Tomáš; Suková Vychopňová, Kateřina
Univerzita Karlova, 2023

Historie nebo fikce? Problematika hybridních útvarů: román HHhH Laurenta Bineta
Soukup, Jan; Šuman, Záviš
2022 - francouzský
The diploma thesis concerns the questions of hybrid literature, especially the novel HHhH by Laurent Binet. Even though history and fiction can impact and enrich each other, their relationship is quite problematic. Therefore philosophers, historians and literary critics are trying to answer the questions of how to write (about) history. Laurent Binet tackles this in his novel HHhH, in which two storylines keep alternating. In the first one narrator constantly addresses the reader, expressing his doubts if it is even possible to give a faithful account of an historical event. In the second storyline he portrays the events that led to the assassination of deputy Reich Protector of the Bohemia and Moravia Reinhard Heydrich. The goal of the thesis is to analyse the relationship between history and fiction, as this relationship has during the 20th century undergone rapid changes, which are also apparent in the analysed text. The thesis is divided in two parts. The first, which serves as a theoretical base for the subsequent analysis of HHhH, depicts the historiographical approaches, which have changed and evolved significantly in the 20th century. The second part tracks the reflections of the particular historiographical approaches in HHhH and examines, which conclusions has the author reached in his... Tato diplomová práce se zabývá problematikou hybridních útvarů, zvláště románem HHhH Laurenta Bineta. Přestože se historie i fikce navzájem ovlivňují a obohacují, jejich vztah je značně problematický. I proto se filosofové, historici i literární kritici snaží nalézt odpověď na otázku, jak psát (o) historii. Touto otázkou se zabývá také Laurent Binet ve svém románu HHhH, ve kterém se střídají dvě dějové linie. V první se vypravěč neustále obrací na čtenáře, se kterým sdílí své pochyby o možnosti jakkoli věrně pojednat o historické události. Ve druhé linii líčí události, které vedly mj. k atentátu na zastupujícího říšského protektora Protektorátu Čechy a Morava, Reinharda Heydricha. Cílem práce je pojednat o vztahu mezi historií a fikcí, jelikož tento vztah během 20. století prošel překotnými změnami, které jsou patrné i v analyzovaném textu. Práce je rozdělena do dvou oddílů. První, který slouží jako teoretický podklad pro následnou analýzu HHhH, pojednává o historiografických přístupech, které se ve 20. století významně měnily a vyvíjely. Druhý oddíl sleduje odraz jednotlivých historiografických přístupů v HHhH a zkoumá, k jakým úsudkům došel autor románu ve snaze nalézt odpověď nejen na otázku, jak psát (o) historii v postmoderní době, ale také kudy vede hranice (pokud nějaká ještě existuje) mezi... Klíčová slova: Laurent Binet|HHhH|histoire|fiction|postmodernisme|méta-narration|méta-textualité|écriture hybride; Laurent Binet|HHhH|history|fiction|postmodernism|metanarration|metatextuality|hybrid text Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Historie nebo fikce? Problematika hybridních útvarů: román HHhH Laurenta Bineta

The diploma thesis concerns the questions of hybrid literature, especially the novel HHhH by Laurent Binet. Even though history and fiction can impact and enrich each other, their relationship is ...

Soukup, Jan; Šuman, Záviš
Univerzita Karlova, 2022

Kulturní a přírodní dědictví Île de Ré
Jakubíčková, Julie; Jančík, Jiří; Suková Vychopňová, Kateřina
2022 - francouzský
This bachelor thesis focuses on the cultural and natural heritage of the French island Île de Ré. The first part of the thesis is theoretical, and it opens with the geographical and climatic introduction of the island. Consequently, the genesis of human activity on the island is being analysed with the main focus on agricultural traditions such as winemaking, oyster farming, and salt extraction. These traditions have been passed down through generations for centuries, and their development, the tools required for work, and the challenges faced by farmers are presented. Because these activities are carried out in a highly biodiverse area, attention is also paid to the flora that thrives in salt water and the fauna, especially the large number of birds that find refuge in the abundant salt marshes. Next, the thesis focuses on a crucial part of the local economic profit: tourism. Tourism on the Île de Ré was significantly on the rise after the end of the Second World War, and in 1988, it was further strengthened due to the construction of a bridge connecting the island to the mainland in La Rochelle. In the next part of the theoretical work, space is devoted to the history of Île de Ré and emblematic places on the island, for example, the historical fortification of Vauban or the Abbaye des... Tato bakalářská práce pojednává o kulturním a přírodním dědictví francouzského ostrova Île de Ré. V teoretické části je po geografickém a klimatickém ukotvení ostrova detailně rozebírána tamní lidská činnost v průběhu let. Zejména jsou představeny zemědělské tradice, jako vinařství, chov ústřic a získávání soli, které zde byly předávány po generace už staletí, a je představen jejich vývoj, nástroje, které jsou k práci potřeba, stejně jako úskalí, kterým zemědělci čelí. Protože se jedná o činnosti prováděné v mimořádně biodiversifikovaném prostoru, pozornost je věnovaná také floře, které se u slané vody daří, a fauně, zejména velkému množství ptáků, kteří nachází útočiště v hojně se vyskytujících solných močálech. Následovně práce pojednává i o další důležité části tamního ekonomického zisku, a to turismu. Turistický ruch na Île de Ré byl významně na vzestupu po konci druhé světové války a v roce 1988, kdy byl ještě posílen z důvodu postavení mostu spojujícího ostrov s pevninou v La Rochelle. V další části teoretické práce je věnován prostor historii Île de Ré a významným místům ostrova, například historickému opevnění Vauban, či opatství Abbaye des Châtelliers. V praktické části je podrobněji rozebrána tradice chovu ústřic a výroby soli, a to formou rozhovoru s profesionály ve svém oboru, jenž... Klíčová slova: Île de Ré; la vie insulaire; histoire régionale; ostréiculture; saliculture; Isle of Ré; insular life; regional history; oyster farming; salt farming Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Kulturní a přírodní dědictví Île de Ré

This bachelor thesis focuses on the cultural and natural heritage of the French island Île de Ré. The first part of the thesis is theoretical, and it opens with the geographical and climatic ...

Jakubíčková, Julie; Jančík, Jiří; Suková Vychopňová, Kateřina
Univerzita Karlova, 2022

Vzdělávací systém na Réunionu ve srovnání s metropolitní Francií a dalšími zámořskými departementy a regiony
Burdová, Leona; Biegel, Madeleine; Klinka, Tomáš
2022 - francouzský
Klíčová slova: Réunion; vzdělávání; francouzský vzdělávací systém; zámořské regiony Francie; Réunion; education; French education system; overseas regions and departments Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Vzdělávací systém na Réunionu ve srovnání s metropolitní Francií a dalšími zámořskými departementy a regiony

Burdová, Leona; Biegel, Madeleine; Klinka, Tomáš
Univerzita Karlova, 2022

Vliv dyslexie a dysgrafie na osvojení si cizího jazyka
Endrychová, Linda; Klinka, Tomáš; Fučíková, Milena
2022 - francouzský
Klíčová slova: Troubles spécifiques des apprentissages; langue étrangère; méthodes; élèves avec TAS; enseignement des langues; Specific learning disabilities; foreign language; methods; TAS students; language teaching Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Vliv dyslexie a dysgrafie na osvojení si cizího jazyka

Endrychová, Linda; Klinka, Tomáš; Fučíková, Milena
Univerzita Karlova, 2022

Médea v antickém a francouzském klasicistním dramatu
Prášilová, Hana; Listíková, Renáta; Ébert-Zeminová, Catherine
2022 - francouzský
Klíčová slova: Médeia; Euripides; Seneka; Pierre Corneille; antická tragédie; francouzská klasicistní tragédie; Medea; Euripides; Seneca; Pierre Corneille; ancient tragedy; French classical tragedy Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Médea v antickém a francouzském klasicistním dramatu

Prášilová, Hana; Listíková, Renáta; Ébert-Zeminová, Catherine
Univerzita Karlova, 2022

Frankofonie v Africe a její význam pro výuku francouzštiny
Horáčková, Eliška; Klinka, Tomáš; Biegel, Madeleine
2022 - francouzský
The bachelor thesis primarily deals with the process of colonization and decolonization of the Maghreb countries, Algeria, Tunisia and Morocco. It also presents the general reasons leading France to colonize other territories and briefly describes how the settlement of the African continent took place. The work further outlines the main problems that have resulted from the colonization and that Africa is dealing with today, but it also addresses the benefits that brought the French presence in Africa. The work also briefly discusses the form of compensations that France provides to the now independent states. At the end of the thesis, there is an overview of the teaching materials available on the Internet devoted to the topic of colonization of the Maghreb countries. The number of materials is assessed by the author of the work as insufficient. The main goal and contribution of the work is the collection of all essential information about the colonization of countries in North Africa. The work therefore serves as a good starting material for teachers who are interested in the political development of the African continent and who would like to lead their students to intercultural education in French language classes. KEYWORDS Colonization, decolonization, Maghreb, independence, France Bakalářská práce se primárně zabývá procesem kolonizace a dekolonizace zemí Maghrebu, Alžírska, Tuniska a Maroka. Představuje také obecné důvody vedoucí Francii ke kolonizaci dalšího území a stručně popisuje, jak probíhalo osídlování afrického kontinentu. Práce dále nastiňuje hlavní problémy, které jsou následkem kolonizace a se kterými se dnešní Afrika potýká, ale věnuje se také přínosům, které působení Francouzů v Africe přineslo. V práci je stručně rozebrána i podoba odškodnění, kterou Francie poskytuje dnes již nezávislým státům. V závěru práce je zpracován přehled dostupných didaktických materiálů z internetových zdrojů věnujícím se tématu kolonizace zemí Maghrebu. Množství materiálů je autorem práce zhodnoceno jako nedostatečné. Hlavním cílem a přínosem práce je shromáždění všech podstatných faktografických informací o kolonizaci zemí v severní Africe. Práce díky tomu slouží jako dobrý výchozí materiál pro učitele, kteří se zajímají o minulost afrického kontinentu a kteří by rádi své žáky v rámci hodin francouzského jazyka vedli k interkulturnímu vzdělání. KLÍČOVÁ SLOVA Kolonizace, dekolonizace, Maghreb, nezávislost, Francie Klíčová slova: Kolonizace; dekolonizace; Maghreb; nezávislost; Francie; Colonization; decolonization; Maghreb; independence; France Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Frankofonie v Africe a její význam pro výuku francouzštiny

The bachelor thesis primarily deals with the process of colonization and decolonization of the Maghreb countries, Algeria, Tunisia and Morocco. It also presents the general reasons leading France to ...

Horáčková, Eliška; Klinka, Tomáš; Biegel, Madeleine
Univerzita Karlova, 2022

Být marginalizován v Maroku - reprezentace jinakosti, sexuálních tabu a tělesnosti v díle Abdellaha Taie
Jalovičiar, Matúš; Voldřichová - Beránková, Eva; Šuman, Záviš
2022 - francouzský
This master's thesis focuses on the depiction of marginalised groups in selected novels by the contemporary Moroccan writer and director Abdellah Taïa. The author, currently residing in Paris, is himself a homosexual, a Muslim, and a novelist, and in his works, he reveals a hidden and taboo image of Moroccan society. This work aims to describe and analyse the position of marginalised citizens not only in Taïa's novels but also in official government documents. Through autofiction and what is known as the aesthetics of corporeality, Taïa lays bare taboo topics and gives voice to those who, for various reasons, remain silent. The thesis seeks to answer the following questions: how does the author depict corporeality and marginalised groups of citizens? What role does corporeality occupy in Muslim society, and what taboos are associated with it? How does Taïa stylize his protagonist, what are his distinct features, and how does corporeality influence the author's writing style? Key words: Maghrebian literature, Francophone literatures, Africa, marginalisation, sexual taboo, corporeality Diplomová práce se zaměřuje na představení marginalizovaných skupin ve vybraných románech současného marockého spisovatele a režiséra Abdellaha Taïe. Autor, současně pobývající v Paříži, je sám homosexuál, muslim a romanopisec a ve svých dílech odkrývá skrytý a tabuizovaný obraz marocké společnosti. Tato práce má za cíl přiblížit a analyzovat pozici marginalizovaných občanů nejen v Taïových románech, ale i v oficiálních vládních dokumentech. Díky autofikci a tzv. estetice tělesnosti odkrývá Taïa tabuizovaná témata a dává hlas těm, kteří z různých důvodů nemohou promluvit. Diplomová práce hledá odpovědi na následující otázky: Jakým způsobem autor představuje tělesnost a marginalizované skupiny obyvatelstva? Jakou pozici má tělesnost v muslimské společnosti a jaká tabu se s ní pojí? Do jakých poloh stylizuje Taïa svého hlavního hrdinu, čím je charakteristický a jakým způsobem tělesnost ovlivňuje autorův styl psaní? Klíčová slova: maghrebská literatura, frankofonní literatury, Afrika, marginalizace, sexuální tabu, telesnost Klíčová slova: maghrebská literatura|frankofonní literatury|Afrika|marginalizace|sexuální tabu|tělesnost; Maghreb literature|Francophone literatures|Africa|marginalization|sexual taboos|corporality Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři NUŠL
Být marginalizován v Maroku - reprezentace jinakosti, sexuálních tabu a tělesnosti v díle Abdellaha Taie

This master's thesis focuses on the depiction of marginalised groups in selected novels by the contemporary Moroccan writer and director Abdellah Taïa. The author, currently residing in Paris, is ...

Jalovičiar, Matúš; Voldřichová - Beránková, Eva; Šuman, Záviš
Univerzita Karlova, 2022

O službě

NUŠL poskytuje centrální přístup k informacím o šedé literatuře vznikající v ČR v oblastech vědy, výzkumu a vzdělávání. Více informací o šedé literatuře a NUŠL najdete na webu služby.

Vaše náměty a připomínky posílejte na email nusl@techlib.cz

Provozovatel

http://www.techlib.cz

Facebook

Zahraniční báze