Počet nalezených dokumentů: 42307
Publikováno od do

Soubor aktivit a her pro rozvoj matematické pregramotnosti u dětí předškolního věku
ZOBALOVÁ, Jitka
2024 - český
Tato práce pojednává o významu rozvoje matematického myšlení u dětí předškolního věku. Nabízí soubor aktivit, her a činností, které lze uplatnit při práci s dětmi v oblasti rozvoje matematických představ, a může sloužit jako zásobník začínajícím učitelkám, ale i učitelkám s pedagogickou praxí. V teoretické části práce seznamuje s vývojem dítěte předškolního věku, předmatematickými činnostmi a charakteristikou současného pojetí předškolního vzdělávání s ohledem na rozvoj matematické pregramotnosti v oblasti motorické, kognitivní i emocionální. Praktická část obsahuje soubor aktivit, her a činností, který je rozdělen do jednotlivých oblastí rozvoje matematické pregramotnosti. Tento soubor je ověřen v praxi a je podrobně reflektován. This thesis discusses the importance of developing mathematical thinking in children of preschool age. The work offers a set of activities and games that can be used when working with children to develop mathematical ideas. It can serve as a reservoir for beginning teachers, as well as teachers with pedagogical experience. The theoretical part of the thesis introduces the development of a preschool child, pre-mathematical activities, and the characteristics of the current concept of preschool education, including the development of mathematical preliteracy in the motor, cognitive, and emotional areas. The practical part contains a set of activities and games that are divided into individual areas of developing mathematical literacy. This file is verified in practice and is reflected in detail. Klíčová slova: matematická pregramotnost; předškolní věk; předmatematické činnosti; aktivity; hry; mathematical pre-literacy; preschool age; pre-mathematical activities; activities; games Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Soubor aktivit a her pro rozvoj matematické pregramotnosti u dětí předškolního věku

Tato práce pojednává o významu rozvoje matematického myšlení u dětí předškolního věku. Nabízí soubor aktivit, her a činností, které lze uplatnit při práci s dětmi v oblasti rozvoje matematických ...

ZOBALOVÁ, Jitka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Poslech artificiální hudby v mateřské škole
ZABLOUDILOVÁ, Martina
2024 - český
Cílem této bakalářské práce je vytvořit pro děti z mateřské školy nabídku aktivit, které jim přiblíží artificiální hudbu. Záměrem těchto aktivit je podpořit v dítěti vztah k hudbě, porozumění hudební skladbě a seznámit ho s hudebními nástroji. Teoretická část práce se zaměřuje na vývoj předškolního dítěte v oblasti emocí, představivosti, pozornosti a hudby. Dále charakterizuje poslechové činnosti v mateřské škole a metodiku těchto činností, a to v každé věkové skupině. Praktickou část tvoří nabídka činností spjatých s artificiální hudbou, které se prolínají všemi oblastmi vzdělávání. The goal of this bachelor's thesis is to create a range of activities for kindergarten children that will introduce them to artificial music. The purpose of these activities is to support the child's relationship to music, understanding of musical composition and familiarize him with musical instruments. The theoretical part of the thesis focuses on the development of preschool children in the field of emotions, imagination, attention and music. Further characterizes listening activities in the kindergarten and methodology of those activities at any age of child. The practical part consist of an offer off activities related to artificial music, which are intertwined with all areas of education. Klíčová slova: předškolní dítě; mateřská škola; artificiální hudba; poslech hudby; preschool child; kindergarten; artificial music; listening to music Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Poslech artificiální hudby v mateřské škole

Cílem této bakalářské práce je vytvořit pro děti z mateřské školy nabídku aktivit, které jim přiblíží artificiální hudbu. Záměrem těchto aktivit je podpořit v dítěti vztah k hudbě, porozumění hudební ...

ZABLOUDILOVÁ, Martina
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Začínající učitelka v mateřské škole
HOŘEJŠÍ, Jana
2024 - český
Bakalářská práce se věnuje začínajícím učitelům a jejich uvádění do praxe. Shrnuje požadavky na učitele mateřských škol, věnuje se jejich uvádění do praxe a zaměřuje se i na formy jejich sebereflexe či psychohygieny. Cílem práce je zjištění, jaké jsou prostředky pro uvádění do praxe a jaká podpora plyne pro začínající učitele od vedoucích pracovníků. Zda se liší představy o zaměstnání učitelů mateřských škol od reality a v neposlední řadě také zjišťuje, jakou podporu by začínající učitelé ve svých začátcích potřebovali. V teoretické části se pojednává o požadovaném vzdělání, náležitostech práce. Pozornost je věnována i začínajícím učitelům, jejich uvádění do praxe a možné nástrahy, které začátky provází. Věnuje se také sebereflexi učitelů i psychohygieně, pro předcházení syndromu vyhoření. Polostrukturovaný rozhovor zjišťuje skutečné začátky začínajících pedagožek, i jejich očekávání a následné uvědomění reality. The bachelor's thesis focuses on beginning teachers and their induction into practice. It summarizes the requirements for kindergarten teachers, focuses on their induction and focuses on forms of self-reflection or psycho-hygiene. The aim of the thesis is to find out what the means of induction are and whether the perceptions of employment of kindergarten teachers differ from reality. The theoretical part discusses the required education, the requisites of the job. Attention is also paid to beginning teachers, their induction and the possible pitfalls that accompany the beginning. Self-reflection of teachers is also addressed, as well as psycho-hygiene, to prevent burnout syndrome. A semi-structured interview ascertains the actual beginnings of beginning teachers, as well as their expectations and subsequent awareness of reality. Klíčová slova: začínající učitel; uvádění do praxe; očekávání a realita; beginning teacher; induction; expectations; and reality Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Začínající učitelka v mateřské škole

Bakalářská práce se věnuje začínajícím učitelům a jejich uvádění do praxe. Shrnuje požadavky na učitele mateřských škol, věnuje se jejich uvádění do praxe a zaměřuje se i na formy jejich sebereflexe ...

HOŘEJŠÍ, Jana
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

The study of the phylogeny and taxonomy of selected genera of Erebidae (Lepidoptera; Noctuoidea) as a tool for understanding of origin of the Afrotropical moth fauna
IGNATEV, Nikolai
2024 - anglický
In this thesis, I conducted the taxonomical and phylogenetical research of selected Afrotropical moth genera, especially an Old-World moth genus Amerila, Walker 1855. All the studied genera belong to the family Erebidae (Lepidoptera; Noctuoidea) and are well-presented in the state European entomological collections. In our research, we used mitochondrial, or mitochondrial and nuclear markers and different molecular analyses to resolve relationships within the studied genera (exclude Meganaclia, Aurivillius 1892). Comparative morphological analysis was used in all the studies. We aimed to update the classification of studied Lepidoptera genera, and to highlight the gaps in taxonomical study of Afrotropical moth fauna in general. Klíčová slova: arctiinae; ancestral state reconstruction; integrative taxonomy; morphological characters Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
The study of the phylogeny and taxonomy of selected genera of Erebidae (Lepidoptera; Noctuoidea) as a tool for understanding of origin of the Afrotropical moth fauna

In this thesis, I conducted the taxonomical and phylogenetical research of selected Afrotropical moth genera, especially an Old-World moth genus Amerila, Walker 1855. All the studied genera belong to ...

IGNATEV, Nikolai
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Investigating associations of saproxylic beetles with forest structure through the analysis of species composition and feeding guilds
KOZEL, Petr
2024 - anglický
The thesis contains studies focusing on various forest biotopes of Central Europe and saproxylic beetles as a model group for forest ecology research. In the review, current knowledge about the threats for forest biota, mainly saproxylic beetles are discussed in the context of species composition and trait-based approach. Various stages of succession in the patches of disturbed forests, their connectivity, the introduction non-native tree species, and the assessment of feeding guilds using stable isotopes are studied in the relation to saproxylic beetles in separate chapters. Klíčová slova: connectivity; forest ecology; non-native tree species; trait-based approach; saproxylic beetles; species composition; stable isotopes; succession Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Investigating associations of saproxylic beetles with forest structure through the analysis of species composition and feeding guilds

The thesis contains studies focusing on various forest biotopes of Central Europe and saproxylic beetles as a model group for forest ecology research. In the review, current knowledge about the ...

KOZEL, Petr
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Užití informačních technologií v badatelsky orientované výuce pravděpodobnosti a statistiky
KOPECKÝ, Jiří
2024 - český
Tato disertační práce se zaměřuje na integraci simulací náhodných množin do výuky pravděpodobnosti a statistiky na gymnáziích s využitím badatelského přístupu. Cílem je zjistit, zda takové začlenění může přispět ke změně vnímání těchto předmětů mezi gymnaziálními studenty. Výzkumná otázka zní: "Jak využití simulací náhodných množin v badatelsky orientované výuce ovlivňuje vnímání a postoje studentů gymnázia k předmětům pravděpodobnost a statistika?" Studie zahrnovala analýzu odpovědí 52 respondentů z kontrolní a experimentální skupiny, kteří vyplnili dotazníky sémantického diferenciálu. Ze 110 provedených t-testů vyplynulo, že existují statisticky významné rozdíly v odpovědích obou skupin. Žáci experimentální skupiny vnímali ve svém sémantickém prostoru pravděpodobnost jako rychlejší a pestřejší a statistiku jako užitečnější. V rámci didaktické rekonstrukce obsahu pro středoškolskou úroveň byly stanoveny výukové cíle v třech úrovních propracovanosti. Výsledky ukázaly, že více než polovina žáků gymnázia byla schopna vytvořit simulace náhodných množin se shluky nebo pravidelné množiny a odhalit a odstranit nejčastější chyby. Výzkum poukazuje na to, že začlenění simulací náhodných množin do výuky může být efektivním nástrojem pro zlepšení porozumění a zvýšení zájmu o pravděpodobnost a statistiku. Tato metoda navíc podporuje rozvoj digitálních kompetencí a programovacích dovedností, které jsou stále důležitější v současném vzdělávacím prostředí. Práce také ukazuje, že simulace náhodných množin mohou napomoci studentům gymnázia k lepšímu porozumění základních konceptů statistiky a pravděpodobnosti, což je důležité v kontextu jejich rostoucího významu v moderním světě. This dissertation focuses on the integration of random set simulations into the teaching of probability and statistics in high schools using an inquiry-based approach. The aim is to determine whether such integration can contribute to changing the perception of these subjects among high school students. The research question is: "How does the use of random set simulations in research-oriented teaching affect the perceptions and attitudes of grammar school students towards the subjects of probability and statistics?" The study involved an analysis of the responses of 52 respondents from the control and experimental groups who completed semantic differential questionnaires. The 110 t-tests conducted showed that there were statistically significant differences in the responses of the two groups in the perceptions within the semantic space of students for probability as faster and more varied and for statistics as more useful. In the didactic reconstruction of the content for the secondary level, learning objectives were set at three levels of sophistication. The results showed that more than half of the high school students were able to create simulations of random sets with clusters or regular sets and to detect and eliminate the most common errors. Research suggests that incorporating random set simulations into the classroom can be an effective tool for improving understanding and increasing interest in probability and statistics. Moreover, this method supports the development of digital competences and programming skills, which are increasingly important in today's educational environment. The work also shows that random set simulations can help high school students to better understand the basic concepts of statistics and probability, which is important in the context of their growing importance in the modern world. Klíčová slova: badatelsky orientovaná výuka; simulace náhodných množin; simulace bodových procesů; MCMC; sémantický diferenciál; statistické myšlení; inquiry-based science education; point process simulation; MCMC; semantic differential; statistical thinking Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Užití informačních technologií v badatelsky orientované výuce pravděpodobnosti a statistiky

Tato disertační práce se zaměřuje na integraci simulací náhodných množin do výuky pravděpodobnosti a statistiky na gymnáziích s využitím badatelského přístupu. Cílem je zjistit, zda takové začlenění ...

KOPECKÝ, Jiří
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Waste as a source of business opportunities for circular economy and bioeconomy
MAROUŠKOVÁ, Anna
2024 - anglický
This dissertation thesis underlines the promising potential of biowaste processing using Black Soldier Fly (BSF) larvae with the subsequent production of value-added products such as feed components, fertilizers, cosmetics, etc. The concept is gaining global popularity, although legislative challenges initially hindered EU companies, resulting in delays in the placement of BSF products on the market. Nevertheless, EU enterprises, leveraging the time afforded by evolving legislation, emerged with cutting-edge technologies, positioning them to produce high-quality protein for animal feed and other value-added products. The study reveals a significant correlation between business development and scientific achievements in the field of BSF rearing in the EU and EFTA Member states. Another finding of this study was that countries with established Bioeconomy strategies at the national level show higher numbers of publications and established companies in the field of BSF rearing compared to those with Bioeconomy strategies under development or other bioeconomy-related policies. However, the biggest finding of this study is the results of the BSF meal, soybean meal and fish meal competitiveness analysis for the first time conducted in the Czech Republic. The comprehensive analysis showed that BSF meal has the potential to compete with products like soybean meal and fish meal despite its current market price is still a major drawback. The main benefits of the BSF meal are well-balanced nutritional properties and demonstrated positive ecological impact. It was also discovered that under the current conditions, the key bottlenecks are insufficient BSF products supply and the overly strict EU legislation which causes challenges in the price competitiveness. However, based on the review accompanied by the competitiveness analysis results and taking into account political trends, it can be concluded that industrial insect rearing represents a significant commercial potential. This dissertation thesis underlines the promising potential of biowaste processing using Black Soldier Fly (BSF) larvae with the subsequent production of value-added products such as feed components, fertilizers, cosmetics, etc. The concept is gaining global popularity, although legislative challenges initially hindered EU companies, resulting in delays in the placement of BSF products on the market. Nevertheless, EU enterprises, leveraging the time afforded by evolving legislation, emerged with cutting-edge technologies, positioning them to produce high-quality protein for animal feed and other value-added products. The study reveals a significant correlation between business development and scientific achievements in the field of BSF rearing in the EU and EFTA Member states. Another finding of this study was that countries with established Bioeconomy strategies at the national level show higher numbers of publications and established companies in the field of BSF rearing compared to those with Bioeconomy strategies under development or other bioeconomy-related policies. However, the biggest finding of this study is the results of the BSF meal, soybean meal and fish meal competitiveness analysis for the first time conducted in the Czech Republic. The comprehensive analysis showed that BSF meal has the potential to compete with products like soybean meal and fish meal despite its current market price is still a major drawback. The main benefits of the BSF meal are well-balanced nutritional properties and demonstrated positive ecological impact. It was also discovered that under the current conditions, the key bottlenecks are insufficient BSF products supply and the overly strict EU legislation which causes challenges in the price competitiveness. However, based on the review accompanied by the competitiveness analysis results and taking into account political trends, it can be concluded that industrial insect rearing represents a significant commercial potential. Klíčová slova: bioeconomy; circular economy; competitiveness; feed; insect protein Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Waste as a source of business opportunities for circular economy and bioeconomy

This dissertation thesis underlines the promising potential of biowaste processing using Black Soldier Fly (BSF) larvae with the subsequent production of value-added products such as feed components, ...

MAROUŠKOVÁ, Anna
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Monitoring mikroklimatických podmínek v intenzivních chovech hospodářských zvířat s technologií nucené a přirozené ventilace
KUNEŠ, Radim
2024 - český
Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Monitoring mikroklimatických podmínek v intenzivních chovech hospodářských zvířat s technologií nucené a přirozené ventilace

KUNEŠ, Radim
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Využití antiparazitárních a zootechnických postupů pro kontrolu vybraných parazitárních infekcí koní a skotu
BAŠTÝŘOVÁ BRUTOVSKÁ, Anna
2024 - český
Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Využití antiparazitárních a zootechnických postupů pro kontrolu vybraných parazitárních infekcí koní a skotu

BAŠTÝŘOVÁ BRUTOVSKÁ, Anna
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

Počítačové modelování pohybu zemědělské techniky po pozemku
FILIP, Martin
2024 - český
Tato disertační práce se zabývá problematikou optimalizace počtu odvozních souprav a nakladačů při manipulaci, svozu a přepravě balíků píce, nebo slámy z pozemku na místo skladování tak, aby bylo dosaženo co nejnižší spotřeby lidské práce. Automatizovanýrozhodovací proces umožňuje zvolit optimální počet odvozních souprav a nakladačů tak, aby nedocházelo ke zbytečným prostojům manipulačních prostředků při čekání na přepravní techniku, nebo naopak aby nevznikaly ztrátové časy odvozních souprav nedostatečnou kapacitou nakladačů. Základní funkcí optimalizačního programu je zpracování obrazového snímku reálného pozemku, detekování jeho hranic a na základě odhadů výnosu píce nebo slámy odhadnout přibližné rozmístění velikostně předem definovaných balíků a určení centroidů, tedy míst, kde by měla být přistavena odvozní souprava při nakládání Centroid je současně místo, ze kterého jsou nejkratší pojezdové vzdálenosti pro nakladač. K centroidům jsou postupně přiřazovány balíky s nejnižší vzdáleností až do naplnění skupiny. Jedná se o stav, kdy počet balíků ve skupině odpovídá přepravní kapacitě odvozního prostředku. Další funkcí optimalizačního algoritmu je naplánování pojezdových tras v centroidu, a na základě vstupní hodnoty průměrné rychlosti nakladače, je vypočítaný potřebný čas pro pojezd tohoto stroje. K celkovému pracovnímu času nakladače je přičten i čas potřebný na jízdu z prostoru uskladnění stroje k pozemku, a také čas potřebný pro pojezd z místa vstupu na pracovní plochu k centroidu, i doba jízdy od zpracovaného centroidu k dalším centroidům, včetně doby pojezdu ze sklizených ploch zpět na místo, kde bude nakladač odstaven. K pojezdu nakladače je dále přičtena hodnota potřebného času zdvihu všech balíků v centroidech a jejich uložení na odvozní prostředek a doba prostojů manipulátoru, čímž je zjištěn celkový čas práce nakladače. Pracovní čas odvozních souprav je vypočten z dálky trasy (násobené průměrnou rychlostí těchto strojů) z místa uskladnění strojů k centroidu, doby nakládání a času potřebného na pojezd k místu skladování balíků, včetně doby potřebné na složení balíků z odvozní soupravy. Čas nakladačů a odvozních souprav je vyhodnocován souběžně, v synchronizaci, a je rozhodováno, zda dochází ke ztrátovým časům, které jsou postupně připočítávány pracovním časům. Optimalizační program postupně počítá různé varianty pro (n) nakladačů, (n) odvozních souprav, vyhodnocuje, která varianta spotřebuje nejméně času a je tedy optimální z pohledu nejnižší spotřeby času. This dissertation deals with the problem of optimizing the number of hauling trailers and loaders in the handling, collection and transport of bales of fodder or straw from the land to the storage site in order to achieve the lowest possible consumption of human labour. The automated decision-making process allows the optimum number of removal trailers and loaders to be selected s that there is no unnecessary downtime for the handling equipment while waiting for the transport equipment or, conversely, no lost time for the removal trailers due to insufficient loader capacity. The basic function of the optimization program is to process a Google Maps image of a real plot of land, detect its boundaries and, on the basis of estimates of forage or straw yields, estimate the approximate distribution of predefined bale sizes and determine the centroids, i.e. the locations where the hauler should be positioned when loading.The centroid is also the point from which the shortest travel distances for the loader are obtained. The centroids are assigned successively to the packages with the lowest distance until the group is full. This is the condition where the number of bales in the group corresponds to the transport capacity of the conveyor. Another function of the optimization algorithm is to schedule the travel routes in the centroid and based on the input value of the average speed of the loader, the time required for the travel of this machine is calculated. To the total working time of the loader is added the time required for driving from the storage area of the machine to the plot, as well as the time required for driving from the point of entry to the working area to the centroid, and the driving time from the processed centroid to the other centroids, including the driving time from the harvested areas back to the place where the loader will be parked. In addition, the value of the time required to lift all bales in the centroids and place them on the conveyor and the downtime of the manipulator are added to the loader's travel time to obtain the loader's total time. The working time of the removal trains is calculated from the distance of the route (multiplied by the average speed of these machines) from the storage location of the machines to the centroid, the loading time and the time required to travel to the storage location of the bales, including the time required to remove the bales from the removal trains. The time of the loaders and the removal trains is evaluated simultaneously, in synchronisation, and it is calculated whether there are any lost times, which are added successively to the working times. The optimization program sequentially calculates the different variants for (n) loaders, (n) transfer sets, evaluates which variant consumes the least time and is therefore optimal in terms of the lowest time consumption. Klíčová slova: optimalizace spotřeby pracovního času; nakladače; odvozní soupravy; simulace; Optimization of time consumption; loaders; transport sets; simulations Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři JČU.
Počítačové modelování pohybu zemědělské techniky po pozemku

Tato disertační práce se zabývá problematikou optimalizace počtu odvozních souprav a nakladačů při manipulaci, svozu a přepravě balíků píce, nebo slámy z pozemku na místo skladování tak, aby bylo ...

FILIP, Martin
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2024

O službě

NUŠL poskytuje centrální přístup k informacím o šedé literatuře vznikající v ČR v oblastech vědy, výzkumu a vzdělávání. Více informací o šedé literatuře a NUŠL najdete na webu služby.

Vaše náměty a připomínky posílejte na email nusl@techlib.cz

Provozovatel

http://www.techlib.cz

Facebook

Zahraniční báze