Počet nalezených dokumentů: 11656
Publikováno od do

Východočeští nekatolíci v době baroka a osvícenství: Chrudimský kraj v letech 1621-1781
Nekvapil, Ladislav; Maur, Eduard
2013 - český
Práce se zabývá fenoménem (tajného) nekatolictví ve východních Čechách a jeho vývojem v 17. a 18. století se zvláštním zřetelem na situaci v tehdejších Chrudimském kraji. Vybrané aspekty náboženských poměrů jsou pak sledovány s využitím mikrohistorických přístupů v rámci panství Rychmburk (jižní část Chrudimska). Kromě reflexe tuzemské i zahraniční literatury byla využita řada písemných pramenů různé provenience. Metodologicky se práce opírá zejména o přístupy sociálních dějin a historické antropologie. Klíčová slova: náboženství; rekatolizace; nekatolíci; protestanti; evangelíci; Čechy; Chrudim; 17.-18. století; religion; recatholisation; non-Catholics; protestants; evangelicals; Bohemia; 17th-18th century Plné texty jsou dostupné v knihovně UPCE.
Východočeští nekatolíci v době baroka a osvícenství: Chrudimský kraj v letech 1621-1781

Práce se zabývá fenoménem (tajného) nekatolictví ve východních Čechách a jeho vývojem v 17. a 18. století se zvláštním zřetelem na situaci v tehdejších Chrudimském kraji. Vybrané aspekty náboženských ...

Nekvapil, Ladislav; Maur, Eduard
Univerzita Pardubice, 2013

Tvorba vzdělávacího materiálu - výstupu šablony klíčových aktivit VI. „Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji finanční gramotnosti" - z projektu EU peníze středním školám ralizovaného v rámci Operačního programu EU Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Ferenčíková, Naděžda
2013 - český
Práce popisuje pojmy finanční vzdělávání a finanční gramotnost, seznamuje s cíly výuky těchto oblastí pro současnou mládež, stručně je zmíněna historie zavádění finančního vzdělávání do škol a také dosavadní zkušenosti učitelů a škol s výukou finanční gramotnosti, a jsou zde uvedeny metody doporučované k výuce tohoto předmětu. Popsáno je začlenění obsahu vzdělávání v oblasti finanční gramotnosti do rámcového vzdělávacího programu pro střední školy. Další část je věnována jedné z možností finanční podpory výuky - financování z prostředků Evropské unie, konkrétně Operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost, projektu "EU - peníze středním školám". Kromě informací o tomto operačním programu, jsou zde popsány požadavky na vzhled a formální náležitosti vždělávacích materiálů, které v rámci tohoto projektu vznikají. V závěru práce je pak ukázka konkrétního inovativního vzdělávacího materiálu - výstup šablony klíčových aktivit VI/2, včetně popsané metodiky výuky. Klíčová slova: finanční vzdělávání; finanční gramotnost; základní školy; střední školy; šablony klíčových aktivit; financial education; elementary school; high School; templates of key activities; financial literacy Plné texty jsou dostupné v knihovně UPCE.
Tvorba vzdělávacího materiálu - výstupu šablony klíčových aktivit VI. „Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji finanční gramotnosti" - z projektu EU peníze středním školám ralizovaného v rámci Operačního programu EU Vzdělávání pro konkurenceschopnost

Práce popisuje pojmy finanční vzdělávání a finanční gramotnost, seznamuje s cíly výuky těchto oblastí pro současnou mládež, stručně je zmíněna historie zavádění finančního vzdělávání do škol a také ...

Ferenčíková, Naděžda
Univerzita Pardubice, 2013

Celoživotní vzdělávání zdravotních sester
Mourová, Jitka
2013 - český
Závěrečná práce v rámci studia Doplňkového pedagogického studia na téma "Celoživotní vzdělávání zdravotních sester" je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je zaměřena na andragogiku, didaktiku ošetřovatelství a celoživotní vzdělávání sester. Ve druhé výzkumné části byla zpracována data z dotazníků vyplněných zdravotními sestrami v nejmenované nemocnici. Výzkum se zabýval věkem, dobou praxe v oboru a dosaženým vzděláním. Dále jsem sledovala studium akreditovaných vzdělávacích programů a dostupnost celoživotního vzdělávání. V neposlední řadě se výzkum zabýval využívaným typem a druhem celoživotního vzdělávání. Klíčová slova: celoživotní vzdělávání; zdravotní sestry; didaktika ošetřovatelství; andragogika; lifelong learning; nurses; didactics of nursing care; andragogy Plné texty jsou dostupné v knihovně UPCE.
Celoživotní vzdělávání zdravotních sester

Závěrečná práce v rámci studia Doplňkového pedagogického studia na téma "Celoživotní vzdělávání zdravotních sester" je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je zaměřena na ...

Mourová, Jitka
Univerzita Pardubice, 2013

Představa a plánování kariérové dráhy
Koudelková, Iva
2013 - český
Závěrečná práce se zabývá problematikou kariéry, kariérového poradenství, nezaměstnanosti - vymezením základních pojmů. Práce je cíleně zaměřena na absolventy střední školy. Součástí práce je studijní text, který přehledně nabízí pohled a volbu kariéry cílové skupiny. Studijní text obsahuje přehledné informace o dalším studiu, cestování do zahraničí, zaměstnání, evidence na úřadu práce, podnikání. Klíčová slova: kariéra; nezaměstnanost; trh práce; absolventi; poradenství; zaměstnání; studium; career; unemployment; labour market; graduates; consultancy; employment; studies Plné texty jsou dostupné v knihovně UPCE.
Představa a plánování kariérové dráhy

Závěrečná práce se zabývá problematikou kariéry, kariérového poradenství, nezaměstnanosti - vymezením základních pojmů. Práce je cíleně zaměřena na absolventy střední školy. Součástí práce je studijní ...

Koudelková, Iva
Univerzita Pardubice, 2013

Tvorba bezbariérového prostředí ve veřejné dopravě a navazujících systémech
Matuška, Jaroslav
2013 - český
Práce přináší výběr teoretických poznatků i výsledků řešení praktických úloh, které její autor (v některých případech s kolektivem spolupracovníků) shromáždil od roku 2002 za svého působení na Dopravní fakultě Jana Pernera Univerzity Pardubice. Většina z nich byla publikována ve sbornících konferencí, odborných časopisech domácích i zahraničních, v odborné knize, na webových stránkách nebo v elektronické podobě na CD-ROM. První kapitola habilitační práce obsahuje soubor poznatků z oblasti pojetí různých definic odborných pojmů užívaných v oblasti tvorby bezbariérového prostředí obecného i v dopravě a srovnává jejich obsah i pojetí ve vybraných evropských i několika mimoevropských zemích. Druhá kapitola uvádí specifika a charakteristiky vybraných osob s omezenou schopností pohybu nebo orientace (osob s postižením pohybového aparátu, zrakovým, sluchovým nebo kombinovaným postižením), které jsou pro ně jednak limitující při užívání veřejné dopravy a navazujícího prostředí, jednak jsou podkladem pro lepší pochopení potřebných úprav prostředí pro tyto uživatele. Třetí kapitola shrnuje přehled vědeckého poznání v oblasti tvorby přístupného prostředí, jak byl sumarizován z publikací v domácích i zahraničních časopisech i z osobních kontaktů s odborníky v zahraničí, kteří se zabývají stejnou problematikou. Dále je na několika případech dokumentován stav přístupnosti různých subsystémů veřejné dopravy v praxi, jak vyplynul z provedených průzkumů autora, příp. dalších dostupných zdrojů. Čtvrtá - stěžejní kapitola uvádí metody tvorby bezbariérového prostředí, které autor vytvořil nebo se na tvorbě významně spolupodílel. Jde zejména o metodu dekompozice prostředí, metodu kritických míst nebo systémový přístup k řešené problematice. Některé navržené metody a postupy byly převzaty a aplikovány v praxi i při řešení bakalářských a diplomových prací studentů na Dopravní fakultě Jana Pernera i na jiných vysokých školách, např. metoda kritických míst, systémové pojetí tvorby bezbariérového prostředí nebo tabulková metoda analýzy vybraných prvků v městském prostředí. Pátá kapitola uvádí řešení vybraných problémů a úloh, které je možné využít při tvorbě přístupného městského prostředí i ucelených přepravních řetězců, a to za pomoci matematického aparátu i vlastních postupů autora. Klíčová slova: bezbariérové prostředí; veřejná doprava; bariéry; accessible environment; public transport; barriers Plné texty jsou dostupné v knihovně UPCE.
Tvorba bezbariérového prostředí ve veřejné dopravě a navazujících systémech

Práce přináší výběr teoretických poznatků i výsledků řešení praktických úloh, které její autor (v některých případech s kolektivem spolupracovníků) shromáždil od roku 2002 za svého působení na ...

Matuška, Jaroslav
Univerzita Pardubice, 2013

Agresivita dětí a mládeže a její projevy
Danihelková, Šárka
2013 - český
Tato závěrečná práce se zabývá studiem agresivity u dětí a mládeže a její projevy ve škole. Podrobněji rozebírá nejčastěji se vyskytující druh agresivity a tou je šikana. Dále se zabývá rozborem vlivu školy, rodiny i kamarádů na tento druh agrese a zároveň nápravnými metodami pro zabránění vzniku a rozvoje šikany. Práce dále obsahuje metodický postup nejmenované střední školy při zjištění šikany mezi studenty. Cílem závěrečné práce bylo vypracovat z dostupných zdrojů literární rešerši, věnovanou tématice agresivity dětí a mládeže a její projevy, vliv okolí na tyto děti a možnou prevenci tohoto chování. Klíčová slova: agresivita dětí; agresivní chování; projevy agrese; aggressive children; aggressive behavior; manifestations of aggression Plné texty jsou dostupné v knihovně UPCE.
Agresivita dětí a mládeže a její projevy

Tato závěrečná práce se zabývá studiem agresivity u dětí a mládeže a její projevy ve škole. Podrobněji rozebírá nejčastěji se vyskytující druh agresivity a tou je šikana. Dále se zabývá rozborem vlivu ...

Danihelková, Šárka
Univerzita Pardubice, 2013

O vědě (ne)vědecky aneb jak jednoduše přednášet středoškolákům o vědě
Setnička, Michal
2013 - český
Cílem závěrečné práce doplňkového pedagogického studia je návod, jak si připravit poutavou popularizační přednášku pro středoškolské studenty za účelem zvýšení jejich zájmu o technické a přírodovědné obory (TaPO). První část práce se zabývá studiem důvodů nezájmu studentů o TaPO a způsoby popularizace vědy v ČR a zahraničí. Druhá část se zabývá aspekty přípravy popularizační přednášky a jejich aplikací na konkrétní přednášku o zeolitové chemii a vyhodnocením zpětné vazby od posluchačů. Klíčová slova: popularizace vědy; podpora výuky přírodovědných a technických oborů; poutavá prezentace; popularizační přednáška; chemie; science popularization; support of technical and nature science education; interesting presentation; popularization presentation; chemistry Plné texty jsou dostupné v knihovně UPCE.
O vědě (ne)vědecky aneb jak jednoduše přednášet středoškolákům o vědě

Cílem závěrečné práce doplňkového pedagogického studia je návod, jak si připravit poutavou popularizační přednášku pro středoškolské studenty za účelem zvýšení jejich zájmu o technické a přírodovědné ...

Setnička, Michal
Univerzita Pardubice, 2013

Možnosti zvýšení úrovně pasivní bezpečnosti dětí v osobních automobilech
Kovandová, Hedvika
2013 - český
Habilitační práce je zaměřena na řešení mezioborové problematiky, kterou představuje bezpečnost dětí v osobních automobilech. Velká pozornost je věnována mechanismům poranění dětí při dopravní nehodě. Nosným tématem práce je řešení bočního nárazu a sledování jeho účinků na dětského pasažéra v zádržném systému. Je popsán průběh a vyhodnoceny výsledky řady testů v laboratorních podmínkách, matematických simulací nárazu a v neposlední řadě realizovaných experimentů. Testy byly prováděny za různých počátečních podmínek a umístění dětského zádržného systému. Vzhledem k tomu, že problematika ochrany dětského pasažéra při bočním nárazu dosud není legislativně podchycena, je v závěru práce uveden přehled návrhů, které mohou být podkladem k doplňku předpisu EHK 44/04 nebo předmětem dalšího výzkumu ve sledované oblasti. Klíčová slova: pasivní bezpečnost; poranění; boční náraz; dětský zádržný sytém; saňový test; matematická simulace; osobní automobily; děti; passive safety; injury; side impact; child restraint system; sled test; mathematical simulation; cars; children Plné texty jsou dostupné v knihovně UPCE.
Možnosti zvýšení úrovně pasivní bezpečnosti dětí v osobních automobilech

Habilitační práce je zaměřena na řešení mezioborové problematiky, kterou představuje bezpečnost dětí v osobních automobilech. Velká pozornost je věnována mechanismům poranění dětí při dopravní nehodě. ...

Kovandová, Hedvika
Univerzita Pardubice, 2013

State approaches to homosexuality, sexological discourse and non-heterosexual lives in socialist Czechoslovakia, 1948-1989
Sokolová, Věra
2013 - anglický
Předložená práce zkoumá, jakými způsoby se prolínaly státní přístupy k neheterosexuální sexualitě se skutečně žitými životy s prožitými zkušenostmi obyčejných lidí, kteří se (zejména zpětně) identifikovali jako gayové a lesby, případně transsexuálové a transsexuálky. V českém kontextu se jedná o první výzkum svého druhu, který kombinuje metodu orální historie s analýzou odborných textů československé sexuologie z komunistického období. Propojení institucionálního rámce státního přístupu k homosexualitě a individuálních prožívání neheterosexuální identity v kontextu československého socialismu přineslo několik nových a důležitých poznatků. Za prvé, výzkum odhalil mnohovrstevnatou podstatu a roli československé sexuologie, již není možné jednoduše interpretovat jako úslužnou heteronormativní ruku socialistického státu. Tato část předkládané práce je založena na originální ucelené analýze více než 120 odborných článků a knih, zabývajících se homosexualitou a transsexualitou, publikovaných českými a slovenskými sexuology v letech 1947 až 1989, jež jsou shromážděné v databázi Bibliographica medica Čechoslovaca v Národní lékařské knihovně v Praze, která eviduje veškerou odbornou literaturu publikovanou českými a slovenskými lékaři nepřetržitě od svého vzniku v roce 1947 do současnosti. Z tohoto archivního výzkumu a následné analýzy vyplynulo, že československá sexuologie sice důsledně plnila roli "expertního hlasu" a ve svých publikacích byla loajální k ideologickým požadavkům jednotné a heteronormativní identity, jež pomáhala udržovat stability společenského řádu a vlády jedné strany. Na druhou stranu československásexuologie nebyla v žádném případě statická a její argumenty o homosexualitě a transsexualitě, a přístupy k nim, se od začátku 50. do konce 80. let vyvíjely emancipačním směrem. Na rozdíl od dosavadních dominantních historických a sociologických interpretací československé sexuologie jako v zásadě negativního a represivního diskurzu, jež jednolitě definoval homosexualitu jako "deviantní" a "perverzní" a disciplinoval objekty svých definic a péče, tato práce argumentuje, že sexuologický diskurz v socialistickém Československu je nutné vnímat především jako nejednotný a v mnoha ohledech překvapivě liberální. Jak dokládají nejen jejich publikované argumenty, studie a komentované kazuistiky, ale také jejich osobní postoje, činy a terapeutické praxe v průběhu více než čtyřiceti let, někteří čeští a slovenští sexuologové svým přístupem k homosexualitě a transsexualitě překračovali hranice oficiálních definic a naopak se aktivně snažili nejen o zlepšení životních podmínek homosexuálních a transsexuálních lidí před rokem 1989, ale i o celospolečenskou změnu ve vnímání neheterosexuálních sexualit. Analýza sexuologického diskurzu také dokládá, že v procesu dekriminalizace homosexuality na konci 50. let 20. století to byla právě československá sexuologie, jež iniciovala diskuse o právních změnách a zároveň aktivně stála proti regulačním snahám Ministerstva vnitra. V 60. letech, na základě několika longitudiálních studií, mnozí sexuologové změnili názor na možnost vyléčení homosexuality a postupně změnili svůj přístup od soucitné pomoci "postiženým" k rekonceptualizaci sexuologie jako socio-terapeutické podpory v procesech coming-outu a formování pozitivní homosexuální identity. Oficiální sexuologický diskurz byl stále tím "hlasem režimu," jenž tvořil zásadní expertní aparát státního přístupu k homosexualitě. Další komunističtí odborníci a ideologové v různých oblastech (jako byly školství, tisk či sociální správa) na něj spoléhali, a i když byl cenzurovaný, zaštiťovali se jím jako nezávislou expertní pravdou. Na druhou stranu, výzkum představený v této práci odhalil, že tyto "pravdy" (jako například podporovaná kompatibilita homosexuality a manželství) byly často vskutku šalamounské a že sexuologické ordinace navzdory disciplinačním účinkům zároveň fungovaly v podstatě jako první gay kluby už od poloviny 70. let. A za druhé, využití orální historie nabídlo cennou sondu do životů neheterosexuálních lidí v období státního socialismu, o nichž toho stále víme velmi málo. Tato část práce je založena na šestnácti rozsáhlých biografických vyprávěních neheterosexuálních lidí, zejména žen, a čtrnácti sepsaných autobiografických transsexuálních žen a mužů, narozených v letech 1929-1952, kteří prožili většinu svého života v socialistickém Československu, sesbíraných v letech 2008-2011. Výpovědi narátorek a narátorů přinesly nové poznatky o dětství, dospívání a rodinných konstelacích neheterosexuálních lidí, zpochybnily mýty o homogenitě "homosexuálních jedinců", či pasivní ženské sexualitě, a odhalily velkou míru autonomie, s níž neheterosexuální lidé za socialismu disponovali navzdory své "represi" a "neviditelnosti". Narátoři a narátorky zároveň identifikovali alternativní historické milníky a momenty jak svých individuálních životů, tak kolektivního "homosexuálního" uvědomění a solidarity, jež doposud zůstávaly víceméně skryté. Orální historie zároveň poukázala na rozmanitý vztah individuálních narátorů a narátorek ke státu a komunistické moci, jež byly často podstatnější a měly závažnější důsledky, než jejich sexuální identita. Lidé, kteří v období socialismu měli malé (šasto spíše žádné) terminologické a politické prostředky se oficiálně identifikovat jako gayové, lesby či transsexuálové, překvapivě svými vyprávěními poskytli důkazy, že tyto identity přesto žili, a to nejen ve strachu a stresu, jak často slyšíme, ale také s kuráží, noblesou a důvtipem. Ve svém celku práce přináší nové vědecké poznatky, jež obohacují jak současné dějiny socialistického Československa, tak dějiny sexuality v českých zemích, a přispívá k mnohavrstevnatému čtení a analýze hranic normality/deviace, veřejného/soukromého a submise/vzdoru v socialistickém Československu. Zároveň práce ukazuje, jak cenné je studium sexuality a orální historie pro historické zkoumání naší nedávné minulosti. Klíčová slova: homosexualita; sexuologie; orální historie; Československo; státní socialismus; KSČ; komunistický režim; soudobé dějiny; homosexuality; sexology; oral history; Czechoslovakia; state socialism; Communist Party of Czechoslovakia; communism; contemporary history Plné texty jsou dostupné v knihovně UPCE.
State approaches to homosexuality, sexological discourse and non-heterosexual lives in socialist Czechoslovakia, 1948-1989

Předložená práce zkoumá, jakými způsoby se prolínaly státní přístupy k neheterosexuální sexualitě se skutečně žitými životy s prožitými zkušenostmi obyčejných lidí, kteří se (zejména zpětně) ...

Sokolová, Věra
Univerzita Pardubice, 2013

Hlavní rasový a osídlovací úřad SS, pobočka pro Čechy a Moravu, 1941-1945
Novotný, René; Jiránek, Tomáš
2013 - český
Pobočka hlavního rasového a osídlovacího úřadu SS (RuSHA) pro Čechy a Moravu byla založena v únoru 1941. Jejím účelem bylo, na podnět Franka, Heydricha a Himmlera, provést plošný rasový výzkum českých školáků. Cílem mělo být zjistit podíl poněmčitelného obyvatelstva v Protektorátu Čehy a Morava. Výsledek měl sloužit jako směrodatná informace pro budoucí germanizaci česko-moravského prostoru. Pobočka zakládala své služebny v jednotlivých regionech Protektorátu. Nedlouho na to získala pobočka další kompetence: posuzování vhodnosti smíšených sňatků, žádostí o přiznání německé státní příslušnosti, žádostí o umístění českých žáků do německých škol, selekci českých odborníků za účelem jejich nasazení v Říši atd. Došlo i na další rozsáhlé výzkumy českého obyvatelstva. Později se působnost rozšířila i do Říšské župy Sudety. Autor se věnuje především organizačním záležitostem pobočky, jejím kompetencím, personálním otázkám a vztahům s jinými německými úřady. Organizační vývoj rozdělil do čtyř fází: budovatelské, konsolidační, vrcholné a regresivní. Odhadl také počet osob rasově vyšetřených pracovníky pobočky od roku 1941 až do prvních měsíců roku 1945. Koncem války byla činnost pobočky postupně utlumována a nakonec byli její pracovníci připravováni na eventuální bojové nasazení. Autor se v práci snaží zasadit úlohu pobočky RuSHA do širšího kontextu germanizační politiky v českých zemích během nacistické okupace. Klíčová slova: Hlavní rasový a osídlovací úřad SS; RuSHA; Protektorát Čechy a Morava; Říšská župa Sudety; rasová politika; germanizace; rasová selekce; rasové výzkumy; Race and Settlement Main Office of the SS; Protectorate of Bohemia and Moravia; Sudetenland; racial policy; Germanization; racial selection; racial research Plné texty jsou dostupné v knihovně UPCE.
Hlavní rasový a osídlovací úřad SS, pobočka pro Čechy a Moravu, 1941-1945

Pobočka hlavního rasového a osídlovacího úřadu SS (RuSHA) pro Čechy a Moravu byla založena v únoru 1941. Jejím účelem bylo, na podnět Franka, Heydricha a Himmlera, provést plošný rasový výzkum českých ...

Novotný, René; Jiránek, Tomáš
Univerzita Pardubice, 2013

O službě

NUŠL poskytuje centrální přístup k informacím o šedé literatuře vznikající v ČR v oblastech vědy, výzkumu a vzdělávání. Více informací o šedé literatuře a NUŠL najdete na webu služby.

Vaše náměty a připomínky posílejte na email nusl@techlib.cz

Provozovatel

http://www.techlib.cz

Facebook

Zahraniční báze