Počet nalezených dokumentů: 113
Publikováno od do

Rozvíjení přirozené diferenciace ve vyučování matematice
Hošpesová, A.; Tichá, Marie
2010 - český
Požadavky na úroveň funkční matematické gramotnosti rostou. To klade velké nároky na profesionální kompetence učitelů. K nim patří také dovednost reagovat na heterogenitu a vytvářet podmínky pro rozvoj vzdělávacích předpokladů všech žáků. Heterogenita není chápána jako problém, ale jako jev přirozený a v určitých oblastech podnětný. The need that pupils achieve functional mathematical literacy grows. It makes considerable demands on teachers' professional competences, including their ability to react on heterogeneity and to create conditions for developmnet of all pupils' educational prerequisites. Heterogeneity is not grasped as a problem but as something natural and in some aspects challenging. Klíčová slova: professional competences; heterogeneity; natural differentiation; substantial learning Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Rozvíjení přirozené diferenciace ve vyučování matematice

Požadavky na úroveň funkční matematické gramotnosti rostou. To klade velké nároky na profesionální kompetence učitelů. K nim patří také dovednost reagovat na heterogenitu a vytvářet podmínky pro ...

Hošpesová, A.; Tichá, Marie
Matematický ústav, 2010

Geometrická představivost jako složka matematické gramotnosti
Roubíček, Filip
2010 - český
Článek pojednává o geometrické představivosti jako schopnosti interpretovat geometrický obsah, vybavovat si představy a manipulovat s nimi. Popisuje přístupy k výuce geometrie na základní škole (přirozená geometrie, principy didaktické struktury geometrie) a aktivity pro rozvíjení geometrické představivosti žáků. The paper deals with geometrical imagination as ability to interpret geometrical content, evoke images and manipulate with them. It describes approaches to teaching of geometry at primary school (natural geometry, principles of didactical structure of geometry) and activities for development geometrical imagination of pupils. Klíčová slova: teaching of geometry; geometrical imagination Plné texty jsou dostupné na vyžádání prostřednictvím repozitáře Akademie věd.
Geometrická představivost jako složka matematické gramotnosti

Článek pojednává o geometrické představivosti jako schopnosti interpretovat geometrický obsah, vybavovat si představy a manipulovat s nimi. Popisuje přístupy k výuce geometrie na základní škole ...

Roubíček, Filip
Matematický ústav, 2010

Může matematika přispívat k porozumění světu?
Kuřina, F.; Petrášková, V.; Tichá, Marie
2010 - český
V příspěvku je ukázána matematická gramotnost jako důležitá složka porozumění světu. Je představena publikace Matematika a porozumění světu (Academia 2009). Zvláště je zmíněna část týkající se finanční gramotnosti. The paper indicated mathematical literacy as an important component of understanding the world. It introduced the publication Mathematics and grasping the surrounding world (Academia, 2009). Especially mentioned is part of the financial literacy. Klíčová slova: mathematical literacy; financial literacy; grasping the surrounding world Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Může matematika přispívat k porozumění světu?

V příspěvku je ukázána matematická gramotnost jako důležitá složka porozumění světu. Je představena publikace Matematika a porozumění světu (Academia 2009). Zvláště je zmíněna část týkající se ...

Kuřina, F.; Petrášková, V.; Tichá, Marie
Matematický ústav, 2010

Paracelsus a jeho dílo
Saxl, Ivan
2009 - český
V článku je krátce prezentován a posuzován život, myšlenky a práce Paracelse a taky aktivity ním inspirované. The life, ideas and works of Paracelsus as well as some recent activities inspired by him are shortly presented and reviewed. Klíčová slova: Paracelsus; Paracelsus project; work of Paracelsus Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Paracelsus a jeho dílo

V článku je krátce prezentován a posuzován život, myšlenky a práce Paracelse a taky aktivity ním inspirované....

Saxl, Ivan
Matematický ústav, 2009

Matematika v době Paracelsově
Saxl, Ivan
2009 - český
Článek opisuje život pěti matematiků (N. Choquet, É. de la Roche, J. Widmann, A. Ries, A. Dürer) a jejich hlavní matematické úspěchy spočívající v napsání učebnic různého druhu. The life of five mathematicians, Nicolas Choquet, Éstienne de la Roche, Johannes Widmann, Adam Ries and Albrecht Dürer, are described and their main mathematical achievements consisting in writing textbooks of different kind are discussed. Klíčová slova: life and mathematic work of five mathematicians of Paracelsus' time; N. Coquet, É. de la Roche, J. Widmann, A. Ries, A. Dürer Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Matematika v době Paracelsově

Článek opisuje život pěti matematiků (N. Choquet, É. de la Roche, J. Widmann, A. Ries, A. Dürer) a jejich hlavní matematické úspěchy spočívající v napsání učebnic různého druhu....

Saxl, Ivan
Matematický ústav, 2009

Česká digitální matematická knihovna DML-CZ
Rákosník, Jiří
2009 - český
Cílem práce je vysvětlit principy digitální knihovny a postupy a metody jejího vytváření, se zvláštním zřetelem k potřebám matematiky, a prezentovat Českou digitální matematickou knihovnu, která je výsledkem řešení projektu podporovaného v rámci programu výzkumu a vývoje Informační společnost. The aim of the paper is to explain principles of the digital library and processes and methods of its creation, with special consideration of requirements of mathematics, and to present Czech Digital Mathematics Library representing the solution of the project supported in frames of the R&D programme Information Society. Klíčová slova: digital library; mathematics; digitization; DML-CZ; metadata Plné texty jsou dostupné v digitálním repozitáři Akademie Věd.
Česká digitální matematická knihovna DML-CZ

Cílem práce je vysvětlit principy digitální knihovny a postupy a metody jejího vytváření, se zvláštním zřetelem k potřebám matematiky, a prezentovat Českou digitální matematickou knihovnu, která je ...

Rákosník, Jiří
Matematický ústav, 2009

Živé a neživé mozaiky
Ilucová, Lucia
2009 - český
Vhodnou statistickou charakteristikou pro určování variability prvků množiny určité vlastnosti je koeficient variace. Rovinná teselace (množina útvarů pokrývajících rovinu bez mezer a překrytí) je uvedená jako příklad pro aplikaci této charakteristiky. Suitable statistic characteristic for variability of elements of set with some feature is coefficient of variation. Planar tessellation (the set of figures which cover the plane without gaps or overlaps) is presented as an example for application of this characteristic. Klíčová slova: planar tessellation; area variability; coefficient of variation Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Živé a neživé mozaiky

Vhodnou statistickou charakteristikou pro určování variability prvků množiny určité vlastnosti je koeficient variace. Rovinná teselace (množina útvarů pokrývajících rovinu bez mezer a překrytí) je ...

Ilucová, Lucia
Matematický ústav, 2009

Tvoření úloh v přípravě učitelů matematiky
Tichá, Marie
2008 - český
V centru úvah o vzdělávání učitelů je hledání cest jak zkvalitňovat jejich profesní kompetence. Zaměřujeme se proto na prohlubování didaktických znalostí obsahu. Zkušenosti z práce se studenty učitelství i učiteli působícími v praxi ukazují, že přínosné je rozvíjení dovednosti tvořit úlohy. In the centre of the considerations on teachers´education is searching for the ways how to enhance their professional competence. Therefore we focus on improvement of pedagogical content knowledge. Experience based on the work with both teacher students and in/service teachers show that especially beneficial is development of ability in problem posing. Klíčová slova: professional competence of teachers; pedagogical content knowledge; problem posing Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Tvoření úloh v přípravě učitelů matematiky

V centru úvah o vzdělávání učitelů je hledání cest jak zkvalitňovat jejich profesní kompetence. Zaměřujeme se proto na prohlubování didaktických znalostí obsahu. Zkušenosti z práce se studenty ...

Tichá, Marie
Matematický ústav, 2008

Representační prostředí pro shodná zobrazení v rovině
Roubíček, Filip
2008 - český
Článek obsahuje několik ukázek reprezentačních prostředí vhodných pro výuku shodných zobrazení v rovině na druhém stupni ZŠ, a to osové a středové souměrnosti, otočení a posunutí. Zabývá se vlastnostmi zobrazení, skládání osových souměrností a především různým formám modelování: zrcadlení, obkreslování, otiskování a vzorování. The paper includes some illustrations of representational environments suitable for teaching of plane transformations in lower secondary school, namely reflection, rotation, and translation. It deals with properties of transformations, composition of reflections, and in particular various forms of modelling: reflecting, pinking, tracing, printing, and patterning. Klíčová slova: geometry; transformations; modelling Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Representační prostředí pro shodná zobrazení v rovině

Článek obsahuje několik ukázek reprezentačních prostředí vhodných pro výuku shodných zobrazení v rovině na druhém stupni ZŠ, a to osové a středové souměrnosti, otočení a posunutí. Zabývá se ...

Roubíček, Filip
Matematický ústav, 2008

Tvoření úloh jako jedna z cest rozvíjení profesionality učitelů
Tichá, Marie
2008 - český
Potřeba nabývat matematické vzdělání roste. To klade vysoké nároky na profesní kompetence učitelů. V tomto příspěvku je naznačeno tvoření úloh jako jedna z cest, jak zkvalitňovat oborově didaktické kompetence učitelů primární školy, to znamená, prohlubovat znalosti matematického obsahu a jeho didaktického zpracování a uplatňování těchto znalostí ve školní praxi. Východiskem jsou úlohy vytvořené konkrétními respondenty (studenty učitelství, příp. učiteli). The need to acquire mathematical literacy grows. This puts great demands on teachers´professional competence. In this contribution, problem posing is outlined as one of the ways of empowering subject-didactical competence of primary school teachers, i.e. how to deepen the knowledge of subject and its didactical elaboration as well as application of this knowledge in school practice. This paper starts with examples of problems posed by concrete respondents (teacher-students and primary school teachers). Klíčová slova: primary school teacher; mathematical literacy; enhancement of subject didactical competence Plné texty jsou dostupné na vyžádání prostřednictvím repozitáře Akademie věd.
Tvoření úloh jako jedna z cest rozvíjení profesionality učitelů

Potřeba nabývat matematické vzdělání roste. To klade vysoké nároky na profesní kompetence učitelů. V tomto příspěvku je naznačeno tvoření úloh jako jedna z cest, jak zkvalitňovat oborově didaktické ...

Tichá, Marie
Matematický ústav, 2008

O službě

NUŠL poskytuje centrální přístup k informacím o šedé literatuře vznikající v ČR v oblastech vědy, výzkumu a vzdělávání. Více informací o šedé literatuře a NUŠL najdete na webu služby.

Vaše náměty a připomínky posílejte na email nusl@techlib.cz

Provozovatel

http://www.techlib.cz

Facebook

Zahraniční báze