Počet nalezených dokumentů: 277
Publikováno od do

Nárůst o 395 miliard Kč oproti roku 2019: kam směřoval první návrh výdajů státního rozpočtu na rok 2022
Kolář, D.; Janský, Petr
2022 - český
Návrh státního rozpočtu (SR) pro rok 2022 předložený koncem léta ’21 odcházející vládou Andreje Babiše počítal s výdaji ve výši 1 928 miliard Kč. To je o 394,5 mld. Kč a 25,7 % více, než byly skutečné výdaje SR v roce 2019. Tak výrazný nárůst výdajů nedoprovázený adekvátním nárůstem příjmů by výrazně zvýšil strukturální deficit SR. Nová vláda Petra Fialy se proto rozhodla původní návrh rozpočtu přepracovat za cenu rozpočtového provizoria. V této studii identifikujeme ty výdajové položky původního návrhu SR, u kterých oproti skutečnosti roku 2019 došlo k nejvýznamnějším změnám. V rámci toho ukazujeme, do jaké míry nominální růsty položek SR zohledňují inflaci, která byla v daném období očekávána ve výši 10,2 %. Porovnání se skutečnými výdaji roku 2019 nám umožňuje odstínit přímé výdajové důsledky pandemie. Programy pomoci domácnostem a zaměstnavatelům v době pandemie totiž měly být podle původního návrhu SR v roce 2022 již výrazně výdajově utlumeny. The draft state budget (SB) for 2022 submitted at the end of summer 2021 by the outgoing government of Andrej Babiš planned for expenditures of 1,928 billion CZK. That would be 394.5 billion CZK, and 25.7% more than the actual expenditure of the SB in 2019. Such a significant increase in expenditure, unaccompanied by an adequate increase in revenues, would significantly increase the structural deficit of the SB. The new government of Petr Fiala has therefore decided to revise the original draft budget in a new provisional budget. In this study, we identify the expenditure items in the original draft of the SB that have changed most significantly from the situation in 2019. We also show to what extent the nominal growth in the SB items takes inflation into account, which was expected to be 10.2% in this period. Comparison with the actual expenditure of 2019 allows us to shield the direct expenditure consequences of the pandemic. In fact, according to the initial proposal of the SR, the assistance programmes for households and employers during the pandemic were already expected to be reduced significantly in 2022. Klíčová slova: state budget; expenditures; Czech Republic Dokument je dostupný na externích webových stránkách.
Nárůst o 395 miliard Kč oproti roku 2019: kam směřoval první návrh výdajů státního rozpočtu na rok 2022

Návrh státního rozpočtu (SR) pro rok 2022 předložený koncem léta ’21 odcházející vládou Andreje Babiše počítal s výdaji ve výši 1 928 miliard Kč. To je o 394,5 mld. Kč a 25,7 % více, než byly skutečné ...

Kolář, D.; Janský, Petr
Národohospodářský ústav, 2022

Finanční podpora vysokoškolských studentů v České republice: rekonstrukce systému nutná
Münich, Daniel; Kořínek, Otakar
2021 - český
Problematice finanční podpory studentů vysokých škol nebyla poslední dekádu v České republice (ČR) věnována potřebná pozornost. Nejen širší veřejností, ale ani tou akademickou, a rozhodně ne tou politickou. Malému zájmu o problematiku odpovídají i kusé, či dokonce absentující informace, statistiky a analýzy o cílení a dopadech finanční podpory stávající. V zastaralém a finančně podfinancovaném systému tak docházelo jen k drobnějším úpravám. Mezinárodní srovnání ukazují, že objem veřejné finanční podpory studentů v ČR je velmi nízký. Velká část podpory je navíc poskytována plošně, takže podpora skutečně sociálněekonomicky potřebných studentů a zájemců o studium je velmi nízká. Průměrná měsíční podpora, přímá i nepřímá, se u studentů do 26 let pohybuje od zhruba 5 300 Kč pro ty z nejchudších poměrů do 2 700 Kč. Podpora u studentů ve věku 26 let a více je pouze zhruba 500 Kč měsíčně bez ohledu na jejich ekonomické zázemí. Podpora sociálně-ekonomicky slabých studentů je na velmi nízké úrovni. Na veřejně hrazená sociální stipendia má nárok velmi malý podíl studentů a samotná výše sociálních stipendií je velmi nízká. Demografická a sociální struktura příjemců těchto stipendií se nesleduje. Stejně tak se nesleduje míra, do jaké jsou mladí z chudších poměrů od studia odrazeni právě nízkou mírou podpory. Zvyšování sociálních stipendií a rozšiřování okruhu studentů s nárokem na ně není odvozováno od inflace a růstu životních nákladů studentů, ale od ad hoc zvyšování minimální mzdy a životních minim. Financial support for students in higher education in the Czech Republic has not received the attention it deserves over the past decade. Not only has the general public lost little sleep over this matter, but academics and politicians have largely ignored it, too. Information, statistics, and analysis of the targeting and impacts of current student financial support are at best piecemeal and at worst non-existent, which is symptomatic of the little public and policy interest in this matter. As a result, over the past few years there have been only a few minor tweaks made to the existing outdated and underfunded system. International comparisons show that the total amount of financial support for students in the Czech Republic is very low. A large share of that support is also provided across-the-board, meaning that support for the most socio-economically needy students and prospective students is very low. The average total monthly support provided both directly and indirectly to students under 26 years of age is between some 5,300 CZK [euro 200] for those from the poorest backgrounds and 2,700 CZK [euro 110] for others. Support for students aged 26 and above is only around 500 CZK [euro 20] per month, regardless of their economic background. In European comparison, the support for socio-economically weak students is extremely low. Only a very small proportion of students are eligible for publicly funded social scholarships, which provide only minimal financial support in any case. No data is currently collected on the demographic or social status of scholarship recipients. Similarly, there is no data measuring the extent to which children from poorer backgrounds are deterred from university study by the low level of available support. The amount of funding made available through social scholarships and the breadth of the pool of students eligible for them is not regularly increased in response to inflation or students' rising living costs, but is revised in connection with ad hoc raises made to the minimum wage and living wages. Klíčová slova: financial support; higher education; Czech Republic Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Finanční podpora vysokoškolských studentů v České republice: rekonstrukce systému nutná

Problematice finanční podpory studentů vysokých škol nebyla poslední dekádu v České republice (ČR) věnována potřebná pozornost. Nejen širší veřejností, ale ani tou akademickou, a rozhodně ne tou ...

Münich, Daniel; Kořínek, Otakar
Národohospodářský ústav, 2021

Práce z domova: možnost, nebo nutnost?
Grossmann, Jakub; Korbel, Václav; Münich, Daniel
2021 - český
Studie mapuje rozsah využívání práce z domova v České republice během koronavirového roku 2020 napříč sociodemografickými skupinami. Ukazuje, jak s přechodem na práci z domova souvisí charakteristiky pracujících, jako jsou vzdělání, odvětví, pohlaví, péče o menší dítě v domácnosti. Analýza také odhaluje vnímané překážky a výhody práce z domova. The study describes the use of work from home across socio-demographic groups in the Czech Republic during the coronavirus year 2020. It shows how work-from-home arrangements relate to workers' characteristics, such as their education, industry, gender, and type of household. The analysis reveals the perceived barriers to and benefits of working from home. Klíčová slova: working from home; Czech Republic; covid-19 Dokument je dostupný na externích webových stránkách.
Práce z domova: možnost, nebo nutnost?

Studie mapuje rozsah využívání práce z domova v České republice během koronavirového roku 2020 napříč sociodemografickými skupinami. Ukazuje, jak s přechodem na práci z domova souvisí charakteristiky ...

Grossmann, Jakub; Korbel, Václav; Münich, Daniel
Národohospodářský ústav, 2021

Maminka, nebo školka? Dopady prodloužení čerpání rodičovského příspěvku na budoucí vzdělání a pracovní uplatnění dětí
Bičáková, Alena; Kalíšková, Klára; Zapletalová, Lucie
2021 - český
Ve studii kvantifikujeme dopady doby pobírání rodičovského příspěvku na dosažené vzdělání a budoucí uplatnění na trhu práce dotčených dětí ve věku 21–22 let. Zkoumaná reforma rodičovského příspěvku z roku 1995 v Česku prodloužila možnou dobu čerpání příspěvku ze 3 na 4 roky. Prodloužení pobírání příspěvku však nedoprovázelo prodloužení doby garance původního pracovního místa matky, nedovolovalo její výraznější zapojení na trhu práce, a znamenalo tedy další rok celodenní péče o dítě. In this study we quantify the impacts of the duration of paid parental leave on the education and future labor market outcomes of affected children when they reach 21-22 years of age. We examine the Czech Republic’s 1995 reform of paid parental leave, which extended the duration of parental allowance receipt from 3 to 4 years. This extension was not, however, accompanied by any extension of the job protection period that remained at 3 years. It also prevented the receiving parent to engage more substantially in the labour market, leading to one more year of full-time home child care. Klíčová slova: parental leave; parental allowance duration; future labor market Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Maminka, nebo školka? Dopady prodloužení čerpání rodičovského příspěvku na budoucí vzdělání a pracovní uplatnění dětí

Ve studii kvantifikujeme dopady doby pobírání rodičovského příspěvku na dosažené vzdělání a budoucí uplatnění na trhu práce dotčených dětí ve věku 21–22 let. Zkoumaná reforma rodičovského příspěvku z ...

Bičáková, Alena; Kalíšková, Klára; Zapletalová, Lucie
Národohospodářský ústav, 2021

Standardní granty GA ČR a publikační výkonnost vědců: kontrafaktuální analýza projektů udělených v letech 2005–2014
Bajgar, Matěj
2021 - český
Grantová agentura České republiky (GA ČR) představuje největší zdroj projektového financování pro vědce působící v České republice (ČR). V posledních letech GA ČR na grantech rozděluje více než 4 miliardy korun ročně. Zhruba tři čtvrtiny těchto zdrojů připadají na tzv. Standardní granty. Tato studie jako první ekonometricky odhaduje dopad Standardních grantů GA ČR na publikační výkonnost podpořených výzkumníků. Porovnáváme členy řešitelských týmů těchto grantů (podpořená skupina) s výzkumníky, kteří se v daném období do těchto grantů nezapojili, ale jinak se podpořeným vědcům podobají (kontrolní skupina). Obě skupiny párujeme na základě hlavního oboru, minulých publikací a grantů, akademické hodnosti, pohlaví, typu výzkumné organizace a řady dalších charakteristik. Využíváme zejména data z Informačního systému o výzkumu, vývoji a inovacích. The Czech Science Foundation (GAČR) is the largest source of project financing for scientists based in the Czech Republic. In recent years, GAČR has distributed grants worth over 4 billion CZK a year. About three quarters of the total funds are allocated to Standard grants. This study is the first to econometrically estimate the impact of GAČR Standard Grants on the publication performance of the researchers the grant supports. We compare the members of Standard Grant research teams (the treatment group) to a control group of researchers who did not participate in a Standard Grant in a given period, but who otherwise resemble the supported researchers. We match the groups based on their primary fields, past publications and grants, academic titles, gender, the type of research institution they are affiliated with, and many other characteristics. Most data comes from the Information System for Research, Development, and Innovation. Klíčová slova: publication performance; Czech Science Foundation; research funding Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Standardní granty GA ČR a publikační výkonnost vědců: kontrafaktuální analýza projektů udělených v letech 2005–2014

Grantová agentura České republiky (GA ČR) představuje největší zdroj projektového financování pro vědce působící v České republice (ČR). V posledních letech GA ČR na grantech rozděluje více než 4 ...

Bajgar, Matěj
Národohospodářský ústav, 2021

Kdo v první vlně pandemie zachránil zaměstnance? Analýza čerpání podpory programu Antivirus B
Jurajda, Štěpán; Doleželová, P.; Zapletalová, Lucie
2021 - český
Studie srovnává strukturu využití programu Antivirus B českými firmami v druhé čtvrtině roku 2020, tedy v průběhu první „jarní vlny“ epidemie covid-19. Srovnání je provedeno se strukturou ekonomiky a strukturou poptávkových šoků aproximovaných poklesem odpracovaných hodin oproti druhému kvartálu roku 2019. Studie dává příklad, jak tento typ programů do budoucna průběžně monitorovat. Zjištění studie lze použít při rozhodování o podobě dlouhodobého nastavení nástroje typu kurzarbeit v českém právním řádu. This study examines the structure of Czech firms’ use of the Antivirus B programme in the second quarter of 2020, i.e. during the first “spring wave” of the Covid-19 epidemic. We compare application of the programme benefits with the structure of the economy and with the structure of demand shocks, approximated by the drop in hours worked against those worked in the second quarter of 2019. The study provides an example of how this type of programme could be continuously monitored in the future. The study’s findings can be useful when making long term decisions about how to set up tools such as kurzarbeit in Czech legislation. Klíčová slova: kurzarbeit; Covid-19; Czech Republic Dokument je dostupný na externích webových stránkách.
Kdo v první vlně pandemie zachránil zaměstnance? Analýza čerpání podpory programu Antivirus B

Studie srovnává strukturu využití programu Antivirus B českými firmami v druhé čtvrtině roku 2020, tedy v průběhu první „jarní vlny“ epidemie covid-19. Srovnání je provedeno se strukturou ekonomiky a ...

Jurajda, Štěpán; Doleželová, P.; Zapletalová, Lucie
Národohospodářský ústav, 2021

Jaké změny v rodinné politice slibují volební programy politických stran? Shrnutí a rozbory
Ostrý, Michal; Pertold, Filip
2021 - český
V práci stručně shrnujeme návrhy jednotlivých politických subjektů (dále stran) v jednotlivých oblastech ekonomicky založené rodinné politiky. Shrnutí doplňujeme odbornými komentáři, které mají oporu v řadě výzkumných studií včetně studií IDEA při CERGE-EI. In this work we briefly summarize the proposals of individual political entities (hereinafter parties) in individual areas economically based family policies. We supplement the summary with expert comments, which are supported by a number of research studies, including IDEA studies at CERGE-EI. Klíčová slova: family policy; election programs; Czech Republic Dokument je dostupný na externích webových stránkách.
Jaké změny v rodinné politice slibují volební programy politických stran? Shrnutí a rozbory

V práci stručně shrnujeme návrhy jednotlivých politických subjektů (dále stran) v jednotlivých oblastech ekonomicky založené rodinné politiky. Shrnutí doplňujeme odbornými komentáři, které mají oporu ...

Ostrý, Michal; Pertold, Filip
Národohospodářský ústav, 2021

Nezaměstnanost v období COVID-19
Grossmann, Jakub; Münich, Daniel
2021 - český
Tyto měsíční reporty stručně shrnují a popisují vývoj nezaměstnanosti v České republice v období covid-19. Pokladem jsou zejména data z Úřadu práce, zveřejňována vždy na začátku měsíce. These reports concisely summarize, describe, and comment on the evolution of unemployment in the Czech Republic during the covid-19 pandemics. The monthly reports are mainly based on the data from Czech unemployment offices and they are usually produced within one day after the data release. Klíčová slova: COVID-19; unemployment Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Nezaměstnanost v období COVID-19

Tyto měsíční reporty stručně shrnují a popisují vývoj nezaměstnanosti v České republice v období covid-19. Pokladem jsou zejména data z Úřadu práce, zveřejňována vždy na začátku měsíce....

Grossmann, Jakub; Münich, Daniel
Národohospodářský ústav, 2021

Platy učitelů v roce 2020 a výhled: usne Česko na vavřínech?
Münich, Daniel; Smolka, Vladimír
2021 - český
Relativní platy učitelů v České republice (ČR) patřily až do roku 2017/2018 k nejnižším v rámci zemí EU i několika desítek ekonomicky nejvyspělejších zemí světa (OECD). Díky nebývale dynamickému tempu zvyšování v posledních letech však v roce 2021 téměř dosáhnou úrovně průměru OECD i EU, tedy zhruba 90 % průměru mezd vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců v ekonomice. Končící vláda Andreje Babiše tak naplní slib ze svého programového prohlášení z léta roku 2018. Úroveň učitelských platů spoluurčuje dlouhodobou atraktivitu učitelské profese a zájem o ní. Atraktivitu vyžaduje nejen potřeba zajištění dostatku učitelů, ale umožňuje uplatňovat výběrovost s důrazem na kvalitu práce učitelů. Jde však o dlouhodobé procesy formování kvality učitelského sboru země skrze průběžné příchody a odchody do a z profese. Proto lze dopady výše učitelských platů na zájem o profesi, kvalitu práce učitelů a kvalitu výuky a vzdělávací výsledky žáků vysledovat až s odstupem dlouhých let, či dokonce dekád. In relative terms, teachers’ pay in the Czech Republic was lower than in most EU and OECD countries until 2017/18. Thanks to an unusually fast pace of growth in the past few years, in 2021, teacher’s pay will almost reach the average for OECD countries and the EU, which is around 90% of the average salary for a university-educated employee in the national economy. Andrej Babiš’s outgoing government will thus fulfil its Summer 2018 program statement. The level of teachers’ pay is a factor in attracting interest in teaching as a profession. Raising interest is necessary not only in order to recruit sufficient numbers of teachers, but to allow selectivity into the profession, allowing for more emphasis on the quality of teaching. These are long-term processes that gradually build the overall quality of the country’s teaching staff, through continuous arrivals and departures from the profession. Therefore, the impact of the teachers’ pay rates on attracting interest in the profession, the quality of teachers’ work, and pupils’ educational outcomes can only be observed over many years, or even decades. Klíčová slova: teachers’ salaries; Czech Republic Plné texty jsou dostupné na jednotlivých ústavech Akademie věd ČR.
Platy učitelů v roce 2020 a výhled: usne Česko na vavřínech?

Relativní platy učitelů v České republice (ČR) patřily až do roku 2017/2018 k nejnižším v rámci zemí EU i několika desítek ekonomicky nejvyspělejších zemí světa (OECD). Díky nebývale dynamickému tempu ...

Münich, Daniel; Smolka, Vladimír
Národohospodářský ústav, 2021

Výluka prezenční výuky během pandemie covid-19: odhad neviditelných ekonomických ztrát
Jann, Ole; Münich, Daniel; Zapletalová, Lucie
2021 - český
Studie dopadů dávnějších školních výluk, školních absencí a již i několik zahraničních dopadových studií z období pandemie covid-19 ukazují, že výluka prezenční výuky způsobená pandemií bude mít i v Česku výrazné negativní dopady na vzdělávací výsledky žáků a zvýšení vzdělanostních nerovností. Snížená úroveň vzdělání se velmi pravděpodobně promítne i do budoucích výdělků současných žáků a studentů, a to po dlouhé dekády jejich produktivního života. Studies of the impact of school closures and school absences as well as impact studies already carried out abroad into the Covid-19 pandemic period all show, that the gap in in-person teaching caused by the pandemic will have a substantial negative impact on pupils' educational outcomes and will increase educational inequalities. The loss of learning will very likely lower the future earnings of current pupils and students for decades of their productive life. Klíčová slova: Covid-19 pandemic; school closures; future earnings Dokument je dostupný na externích webových stránkách.
Výluka prezenční výuky během pandemie covid-19: odhad neviditelných ekonomických ztrát

Studie dopadů dávnějších školních výluk, školních absencí a již i několik zahraničních dopadových studií z období pandemie covid-19 ukazují, že výluka prezenční výuky způsobená pandemií bude mít i v ...

Jann, Ole; Münich, Daniel; Zapletalová, Lucie
Národohospodářský ústav, 2021

O službě

NUŠL poskytuje centrální přístup k informacím o šedé literatuře vznikající v ČR v oblastech vědy, výzkumu a vzdělávání. Více informací o šedé literatuře a NUŠL najdete na webu služby.

Vaše náměty a připomínky posílejte na email nusl@techlib.cz

Provozovatel

http://www.techlib.cz

Facebook

Zahraniční báze