Number of found documents: 337
Published from to

"SPITEX" Spital-externe Pflege
PECÍNOVÁ, Marcela Ludmila
2017 - German
This bachelor study describes and discusses the swiss system of home care called "spitex", introduced nationwide in the years between 1990-2000. The form of organisation may vary, mainly there are municipal associations, newly also stock corporations (non-profit) and private companies. All systems are characterised as case-studies: Spitex Fricktal AG, Spitex Verein Kaiseraugst and "Homeinstead". The final chapters review the history and the actual situation of the patient care systems in former Czechoslovakia, the Socialist Czechoslovak Republic and the Czech Republic today. Práce chce představit švýcarskou organizaci Spitex (název je složen ze SPITal-EXterne), která poskytuje sociální a zdravotní služby domácí péče. Tato organizace je rozšířená ve všech švýcarských kantonech a může mít různé právní formy. Práce popisuje tři formy veřejných organizací Spitex, které nabízejí stejné sociální a zdravotní služby: nezisková akciová společnost (sdružení více obcí) a jedna bohatší obec, která je zřizovatelem spolku (který službu provádí). Představena je také jedna soukromá organizace a její nabídka služeb. Poslední kapitola se zabývá vývojem pečovatelkých služeb v ČR. Keywords: Spitex; development; organisation; association; municipality; charitable care; services; care-services; law; Switzerland; Czech Republic Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
"SPITEX" Spital-externe Pflege

This bachelor study describes and discusses the swiss system of home care called "spitex", introduced nationwide in the years between 1990-2000. The form of organisation may vary, mainly there are ...

PECÍNOVÁ, Marcela Ludmila
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2017

Die Rolle des Internets im Distanzunterricht an den Grundschulen/ Role internetu v distanční výuce němčiny na základních školách
ŠVANCAR, Matěj
2022 - German
The present bachelor thesis focuses on the role of the Internet in German language teaching at the second level of primary schools. The coronavirus crisis has brought with it a number of unexplored aspects that we have never had to deal with in the past, and it has become clear that the Internet will play an indispensable role in teaching in general. Distance learning has changed the preparation of teachers for teaching German but also the preparation of the students themselves. In my thesis I focus on the role of the Internet in teaching before the pandemic broke out, and then point to its increased role in online teaching. I summarize its positives and negatives. Subsequently, I try to apply the new findings from online learning to the full- time teaching of German in primary 2 and to highlight the new possibilities offered by this global network. In the penultimate section, I list the opinions of experts commenting on the use of modern technologies in teaching and try to contrast positive and negative opinions. At the end of my thesis, I have selected a vocabulary of German words that originated or began to appear very frequently among people only during the coronavirus crisis. Furthermore, in my work I have selected possibilities for learning new vocabulary in a different form than mere memorization, which may not be a suitable way for every learner to acquire new vocabulary, and these selected possibilities could at least point in a direction that may become part of the routine learning of not only vocabulary but also other parts of school grammar in the future. Předkládaná bakalářská práce se zaměřuje na roli internetu ve výuce německého jazyka na 2. stupni základních škol. Koronavirová krize s sebou přinesla řadu neprozkoumaných aspektů, se kterými jsme se v minulosti nikdy nemuseli potýkat a ukázalo se, že internet bude hrát nepostradatelnou roli ve výuce obecně. S distanční výukou se změnila příprava učitelů na výuku německého jazyka ale i příprava studentů samotných. V mé práci se zaměřuji na roli internetu ve výuce ještě před vypuknutím pandemie, a poté poukazuji na jeho zesílenou roli při online výuce. Shrnuji jeho pozitiva i negativa. Následně se snažím aplikovat nové poznatky z online výuky do prezenční výuky německého jazyka na 2. stupni základních škol a poukázat na nové možnosti, které tato celosvětová síť nabízí. V předposlední části sepisuji názory odborníků, vyjadřujících se k používání moderních technologií ve výuce a pokouším se postavit pozitivní a negativní názory proti sobě. Na konci mé práce je vybrána slovní zásoba německých slov, která vznikla nebo se začala velice často objevovat mezi lidmi až za doby koronavirové krize. Dále jsem ve své práci vybral možnosti učení se nové slovní zásoby jinou formou, než je pouhé memorování, které nemusí být pro každého žáka vhodný způsob, jak získat novou slovní zásobu, a tyto vybrané možnosti by mohli ukázat alespoň směr, který se v budoucnosti může stát součástí běžného učení se nejen slovní zásoby, ale i ostatních částí školní gramatiky. Keywords: Internet; School; Coronavirus Crisis; Student; Teaching Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Die Rolle des Internets im Distanzunterricht an den Grundschulen/ Role internetu v distanční výuce němčiny na základních školách

The present bachelor thesis focuses on the role of the Internet in German language teaching at the second level of primary schools. The coronavirus crisis has brought with it a number of unexplored ...

ŠVANCAR, Matěj
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2022

Kultur und Öffentlichkeit am Beispiel des Egon Schiele Art Zentrums
ONDRÁČEK, Robert
2019 - German
The aim of this this diploma thesis is to explore the relationship between the art galleries and the public. The key focus is to analyze indispensable approaches galleries should employ in order to survive on the cultural market. Firstly, the thesis discusses the economic aspects with the particular focus on the value added to the management and marketing of galleries. The next part deals with the social aspects. In addition to the gallery visitors and the influence of gallery interior on the visitor, the division of art on commercial and non-commercial sphere is explored. Furthermore, the term "socially engaged art" will be specified. The final discussion then shows the previous research by presenting practical examples to illustrate the importance of the issue, particularly focusing on the Egon Schiele Art Center in Český Krumlov. Tato diplomová práce se zabývá vztahem mezi galerií a veřejností. V rámci zkoumání jsou zohledněny všechny aspekty, které jsou pro fungování galerie existenčně důležité. První část práce je zaměřena na ekonomickou stránku fungování galerií, přičemž je kladen důraz především na marketing a management. V další části se práce naopak zaměřuje především na sociální aspekty galerie. Vedle návštěvnického publika je také kriticky nahlíženo na dělení umělecké sféry na komerční a nekomerční a k závěru se výzkum zaměřuje na pojem "sociálně angažované umění". Poslední část práce hodnotí dosavadní výzkum na praktických příkladech, a to především na příkladu Egon Schiele Art Centra v Českém Krumlově. Keywords: Egon Schiele Art Center; management of art galleries; socially engaged art; UNES-CO; cultural tourism; art; culture Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Kultur und Öffentlichkeit am Beispiel des Egon Schiele Art Zentrums

The aim of this this diploma thesis is to explore the relationship between the art galleries and the public. The key focus is to analyze indispensable approaches galleries should employ in order to ...

ONDRÁČEK, Robert
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2019

Eine Brücke zwischen Bayern und Böhmen. Die grenzüberschreitende Zusammenarbeit in der Region Egerland
SOLOMKOVÁ, Štěpánka
2019 - German
The main aim of the thesis is to document the development and current situation of cross-border cooperation between the Czech Republic and the Federal Republic of Germany in region Chebsko (Egerland). Not only that this region has an advantageous position next to the mutual border of these two countries, but it also has a rich history and culture, which connects the Czech and German aspects. The association called Regionální sdružení obcí a měst Euregio Egrensis plays a significant role in the realization of projects with cross-border impact. It provides especially financial support from a disposal fund, the Czech Republic - Bavaria, which is also co-financed by the European Regional Development Fund. The Czech-German cooperation in the region is mostly aimed at the culture, education, and tourism. The thesis also aims at the activity of the following associations: Svaz Němců - Region Chebsko based in Cheb and Bund der Eghalanda Gmoin e.V. based in Marktredwitz. The main goal of these institutions is to maintain and care of the cultural, historic and linguistic heritage of the region Chebsko. Cílem práce je zdokumentovat vývoj a současný stav přeshraniční spolupráce mezi Českou republikou a Spolkovou republikou Německo v regionu Chebsko (Egerland). Tento region disponuje kromě výhodné polohy při společné hranici těchto dvou států také bohatou historií a kulturou, která spojuje české i německé aspekty. Významnou roli při realizaci projektů přeshraničního charakteru hraje Regionální sdružení obcí a měst Euregio Egrensis, které poskytuje především finanční podporu z dispozičního fondu ČR-Bavorsko, jenž je zároveň spolufinancován z Evropského fondu pro regionální rozvoj. Česko-německá spolupráce se v daném regionu zaměřuje především na oblast kultury, vzdělávání či cestovního ruchu. Práce se soustředí zároveň i na činnost dvou následujících spolků, a to Svazu Němců - Region Chebsko se sídlem v Chebu a Bund der Eghalanda Gmoin e.V. se sídlem v Marktredwitz. Hlavním úkolem těchto institucí je zachovávat a pečovat o kulturní, historické a jazykové dědictví chebského regionu. Keywords: Chebsko; History and Culture of region Chebsko; cross-border cooperation; Euregio Egrensis; regional policy Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Eine Brücke zwischen Bayern und Böhmen. Die grenzüberschreitende Zusammenarbeit in der Region Egerland

The main aim of the thesis is to document the development and current situation of cross-border cooperation between the Czech Republic and the Federal Republic of Germany in region Chebsko (Egerland). ...

SOLOMKOVÁ, Štěpánka
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2019

Die Konstruktion von Identität bei einer ethnischen Minderheit am Beispiel des Fremdsprachenunterrichts in Südböhmen
FISCHBÖCK, David
2021 - German
This master thesis concerns itself with the topic of creation of identity in relation to language acquisition and its role in the teaching of foreign languages. In the first, theoretical part of this thesis, the connection between language and identity is explored from multiple perspectives. First, identity and its numerous subtypes are described from a psychological point of view. Later, the focus shifts to the relationship between the acquisition of language and the construction of identity. Finally, the role of identity trough language acquisition is explored as a part of the teaching of foreign languages. In the second, practical part of this thesis, the theoretical knowledge is put into practice on the example of foreign language teaching in schools in the region of Budweis/České Budějovice, in south Bohemia. Using two questionnaires a comparison is created between a group of English and a group of German learners. This comparison aims to find answers concerning the role of identity in foreign language teaching classes. The goal of this comparison is not only to (dis)prove the differences in the attitudes of the two learner groups towards their target language, but it also tries to find reasons, factors, and explanations, that would help to clarify these differences. These clarifications are then to be used as the basis for recommendations, which would help to optimise the learning of foreign languages through a stronger identification of the learners with their target languages. Tato magisterská práce se zabývá tématem konstrukce identity ve vztahu k osvojování jazyka a rolí identity ve výuce cizích jazyků. V první, teoretické části jsou popsány vztahy mezi jazykem a identitou z několika perspektiv. Nejprve jsou identita a její různé poddruhy definovány z psychologického hlediska. Poté se pozornost přesouvá na spojitost mezi osvojováním jazyků a konstrukcí identity ve vztahu ke kultuře, světonázorům atd. Nakonec je zkoumána role identity a její konstrukce ve výuce cizích jazyků. V druhé, praktické části jsou tyto teoretické poznatky převedeny do praxe na příkladu výuky cizího jazyka v regionu Českých Budějovic v jižních Čechách. Za pomoci dvou formulářů je vytvořeno srovnání mezi skupinou dětí, které se učí německý a skupinou dětí, které se učí anglický jazyk. Toto srovnání má přinést odpovědi na otázky týkající se role identity ve výuce jizích jazyků. Zmíněné srovnání nemá za cíl pouze potvrdit, či vyvrátit rozdíly v přístupu žáků obou skupin, ale snaží se najít i důvody, faktory a vysvětlení, které by pomohly objasnit rozdílné přístupy žáků obou skupin. Tato zjištění mají dále tvořit základ pro doporučení, která by umožnila optimalizaci výuky cizích jazyků skrz využití silnější identifikace žáků s cílovým jazykem. Keywords: identity; language; culture; foreign languages; language acquisition; language learning; English; German Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Die Konstruktion von Identität bei einer ethnischen Minderheit am Beispiel des Fremdsprachenunterrichts in Südböhmen

This master thesis concerns itself with the topic of creation of identity in relation to language acquisition and its role in the teaching of foreign languages. In the first, theoretical part of this ...

FISCHBÖCK, David
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2021

Der Aspekt im Tschechischen und seine Ausdrucksmöglichkeiten im Deutschen
DOLEŽALOVÁ, Kateřina
2016 - German
This bachelor thesis deals with a research of morpho-syntactic category named verbal aspect. In contrast with Czech verb, German verb desiderates this category, so perfective and imperfective aspects must be expressed in different ways. The theoretical part of the thesis focuses on identification of these ways while using specialised literature. The practical part of the thesis verifies if a category of verbal aspect does not really exist and is impossible to be expressed or if this category is not only grammaticalised. This verification is based on analysis of facts in parallel corpus Intercorp from Czech language to German language. The analysis of the corpus named DereKo only verifies chosen ways of expression of verbal aspect in German language. Tato bakalářská práce se zabývá výzkumem slovesné morfosyntaktické kategorie vid, kterou německé sloveso na rozdíl od českého postrádá a vyjadřování dokonavosti a nedokonavosti musí provést jinými způsoby. Teoretická část práce se soustředí na identifikaci těchto způsobů na základě odborné literatury. V praktické části práce je pak ověřováno, zda kategorie vidu v němčině opravdu neexistuje a nelze ji vyjádřit, nebo jestli tato kategorie pouze není gramatikalizovaná. Toto ověření probíhá na základě analýzy dat z paralelního korpusu InterCorp z češtiny do němčiny. Analýzou z korpusu DereKo jsou ověřovány pouze vybrané způsoby vyjadřování vidu v němčině. Diese Bachelorarbeit beschäftigt sich mit Erforschung der verbalen morphosyntaktischen Kategorie Aspekt, die das deutsche Konjugationssystem im Unterschied zum tschechischen vermisst. Der Ausdruck der Perfektivität und der Imperfektivität muss somit mit anderen Mitteln realisiert werden. Der theoretische Teil konzentriert sich auf die Identifikation von diesen Mitteln aufgrund der Fachliteratur. Im praktischen Teil wird dann überprüft, ob es möglich ist, die Aspekt-Kategorie im Deutschen auszudrücken, oder ob die Aspektualität im Deutschen überhaupt existiert. Diese Überprüfung wurde aufgrund der Analyse der Belege aus dem Parallelkorpus InterCorp (aus dem Tschechischen ins Deutsche) durchgeführt. Mit der Analyse aus dem Korpus DeReKo wurden nur ausgewählte Ausdruckmittel überprüft, die dem tschechischen Aspekt entsprechen. Keywords: aspekt; InterCorp; DeReKo; corpus; action Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Der Aspekt im Tschechischen und seine Ausdrucksmöglichkeiten im Deutschen

This bachelor thesis deals with a research of morpho-syntactic category named verbal aspect. In contrast with Czech verb, German verb desiderates this category, so perfective and imperfective aspects ...

DOLEŽALOVÁ, Kateřina
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2016

Die aktuellen Schicksale der deutschen Vertriebenengemeinschaft aus der Region von Prachatice
CAPŮRKOVÁ, Jana
2019 - German
Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Die aktuellen Schicksale der deutschen Vertriebenengemeinschaft aus der Region von Prachatice

CAPŮRKOVÁ, Jana
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2019

Modelle von Integration in die deutsche Gesellschaft
ROCHNYAK, Kristina
2018 - German
The goal of this undergraduate thesis is to compare the level of integration of Italian labour immigrants with that of East Germans in today's Germany. For this purpose, the data from Federal Statistical Office of Germany and the representative survey were used. Also, the results of the interview concerning the perception of the Italians and East Germans were analysed. The career as well as the level of education of the immigrants were assessed, as key factors for the integration. In order to dive a detailed presentation on the todays position of East Germans the Theory of Social Disintegration, which was developed by Professor Heitmeyer, was applied. For this theory, such concepts as Recognition and Discrimination are basic. The research showed that the majority of Italian immigrants and their successors have strong connections with Germany and are perceived to be culturally akin to Germans. East Germans, in contrast show lower success in their professional life; and consider themselves as "second- class citizens". The feeling of discrimination against West Germans is very spread among East Germans, which in turn leads to a moral split in the German community. The result of the comparison showed that even though East Germans are not immigrants in the full sense of the word, there are still a lot of problems for their integration which have to be solved. For the majority of Italian immigrants Germany has became a second homeland, usually they are not seen as immigrants, which serves as evidence for successful integration. Das Ziel der Bachelorarbeit ist es, das Integrationsniveau der italienischen Arbeitsmigranten mit dem der ehemaligen DDR-Bürger im heutigen Deutschland zu vergleichen. Dazu wurden Daten des Statistisches Bundesamts und der Repräsentativbefragungen benutzt. Danach wurden die Ergebnisse der Interviews über die Wahrnehmung der Italiener und Ostdeutschen analysiert. Die berufliche Situation so wie das Ausbildungsniveau der Zuwanderer wurden beurteilt, als Schlüsselfaktoren für die Integration. Um die Lage der Ostdeutschen im vereinigten Deutschland ausführlich zu präsentieren, wurde die "Theorie Sozialer Desintegration" von Wilhelm Heitmeyer verwendet, wo die Anerkennung und Benachteiligung die zentralen Konzepte sind. Aus der Untersuchung ist hervorgegangen, dass die Mehrheit der italienischen Arbeitsmigranten und ihrer Nachfolger stark mit Deutschland verbunden sind und in der Augen den Deutschen als nahestehende Kultur gesehen; werden wegen der langen Aufenthaltsdauer werden Italiener als "dazugehörig" empfunden. Die Ostdeutsche dagegen haben weniger Erfolg im beruflichen Leben und sehen sich "als Bürger zweiter Klasse". Das subjektive Gefühl der Benachteiligung gegenüber Westdeutschen ist unter Ostdeutschen sehr verbreitet, was wiederum zur moralischen Spaltung der beiden deutschen Nationen führt. Die Ergebnisse des Vergleiches zeigen, dass obwohl die Ostdeutschen keine Ausländer im vollen Sinne des Wortes sind, immer noch viele Probleme ihrer Integration bleiben, die gelöst werden müssen; für viele italienischen Migranten ist die BRD eine zweite Heimat geworden, meistens werden sie nicht als Ausländer wahrgenommen, was für eine gut gelungene Integration spricht. Keywords: Immigration- Italians- Labor migrants- East Germans- Integration- Discrimination Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Modelle von Integration in die deutsche Gesellschaft

The goal of this undergraduate thesis is to compare the level of integration of Italian labour immigrants with that of East Germans in today's Germany. For this purpose, the data from Federal ...

ROCHNYAK, Kristina
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2018

Kulturhauptstädte Europas: Linz 2009 und Pilsen 2015
ONDRÁČKOVÁ, Ivana
2016 - German
This bachelor thesis deals with the European capital cities of culture Linz (2009) and Pilsen (2015), comparing their programs that will be sustainable for both cities after the year as the European capital city of culture. The first part of this thesis is devoted to the title the European capital city of culture itself, its history, and also the conditions and legal lines for winning the title. The differences between the conditions for Pilsen and Linz are compared, which had to meet both cities. The second part is focused on the program and projects from both cities. Special attention is given to the symbolic new buildings of two cities - the Ars Electronica in Linz and the building of the New Theatre and DEPO2015 in Pilsen that are sustainable for both cities. The last part is focused on the comparison of projects in both cities. This part is oriented on the cooperation and inspiration of Pilsen of Linz and on the results of titles from both cities. European capital cities of culture; sustainability Tato bakalářská práce se zabývá evropskými hlavními městy kultury Linzem (titul v roce 2009) a Plzní (titul v roce 2015), porovnání jejich projektů, které jsou a budou pro společnost přínosné i po ukončení roku s titulem Evropské hlavní město kultury. První část této práce je věnována titulu Evropské hlavní město kultury jako takovému a jeho historii i podmínkám udělení titulu včetně uvedení rozdílů mezi podmínkami, jež musela města Linz a Plzeň splnit. Druhá část je zaměřena na program a projekty obou těchto měst. Zároveň je zaměřena na spolupráci a vzájemnou inspiraci těchto měst. Třetí, poslední a zároveň hlavní část, se zabývá porovnáním projektů obou těchto měst, které pokračují/budou pokračovat i po ukončení uděleného titulu Evropského hlavního města kultury. Zvláštní pozornost je ve třetí části práce věnována budovám Ars Electronica v Linzi a Novému divadlu i průmyslové zóně DEPO2015 v Plzni. Klíčová slova: Evropské hlavní město kultury; Udržitelnost Keywords: European capital cities of culture; sustainability Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Kulturhauptstädte Europas: Linz 2009 und Pilsen 2015

This bachelor thesis deals with the European capital cities of culture Linz (2009) and Pilsen (2015), comparing their programs that will be sustainable for both cities after the year as the European ...

ONDRÁČKOVÁ, Ivana
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2016

Judith Hermanns Erzählband "Nichts als Gespenster" und seine Interpretation aus tschechischer und deutscher Sicht
SÝKOROVÁ, Anna
2015 - German
Interpretation belongs to one of the key principles in the literary studies. This bachelor thesis presents an interpretation of one particular literary sample, the book Nichts als Gespenster by Judith Hermann. This literary work belongs to the German literature of the 21st century. The main basis of this bachelor research is constituted by the interpretation of all seven short stories from the above-mentioned book. Moreover, it will deal with different points of view that are presented by characters and their behaviour. The interpretation and the comparison of all seven stories would provide an opportunity not only to indicate their similar features, but also to reveal differences between them. An important part of the interpretation is constituted by the comparison between the original German text and the text translated in the Czech language. It enables the new discoveries both in the fields of linguistics and literature. Moreover, the readers' reviews play a considerably important part for this thesis as they provide their reflection on the text that brings even wider spectrum of views to work with. Interpretace díla se řadí k důležitým procesům v literatuře. Tato bakalářská práce se zabývá interpretací konkrétního literárního díla, a to povídkového souboru Judith Hermann Nichts als Gespenster. Dílo náleží do německé literatury 21. století. Základ bakalářské práce tvoří interpretace všech sedmi povídek uvedeného souboru, které se společně zabývají různými úhly pohledů, postavami a jejich jednotlivým vystupováním. Po porovnání textů je možné nalézt mezi povídkami vzájemné podobnosti a stejně tak rozdíly, které jednotlivé povídky odlišují. Důležitým doplněním interpretací je srovnání německého originálu s českým překladem, po němž dochází k zajímavým zjištěním jak v oblasti jazyka, tak na literární rovině. Důležitou roli hrály pro práci také recenze, které nabízejí reflexi čtenářů, jež otevírá široké spektrum názorů, s nimiž je pak možné dále pracovat. Keywords: Interpretation; Nichts als Gespenster; Judith Hermann; Czech translation; Reviews Available in the Digital Repository of University of South Bohemia.
Judith Hermanns Erzählband "Nichts als Gespenster" und seine Interpretation aus tschechischer und deutscher Sicht

Interpretation belongs to one of the key principles in the literary studies. This bachelor thesis presents an interpretation of one particular literary sample, the book Nichts als Gespenster by Judith ...

SÝKOROVÁ, Anna
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2015

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases