Počet nalezených dokumentů: 3
Publikováno od do

Stáří v českém filmu po roce 89
Jestřábová, Iva; RYŠAVÝ, Martin; MRAVCOVÁ, Marie
2013 - český
ABSTRAKT Ústředním tématem diplomové práce je analýza způsobu zobrazování stáří a atributů s ním spojených v současném českém filmu ve srovnání s nejnovějšími sociologickými výzkumy zabývající se českými seniory. Práce si klade za cíl zjistit, zdali způsob prezentace seniorů ve filmech koresponduje s realitou a pokud ne, tak proč tomu tak je. Dále se zabývá otázkami, jako jsou specifika současné generace českých seniorů, jejich ekonomické, sociální, ale i rodinné situace a způsoby, jakými jsou tyto aspekty reflektovány ve filmu. Dotýká se i všeobecnějších otázek, jako je stáří a gender, osamělost či svoboda a v neposlední řadě analyzuje způsoby, jakým se českým filmařům daří převést na plátno téma paměti a vzpomínání, které se stářím nerozlučně souvisí. ABSTRACT The main topic of this diploma thesis is the analysis of the ways old-age and its attributes are represented in current Czech cinema when compared to newest sociological data on Czech seniors. The work attempts to find out whether the way seniors are presented in films corresponds to reality and if not, what are the reasons behind it. It also addresses topics such as the specific traits of the current generation of Czech seniors, their economic, social and family situation and the way these are reflected in Czech films. The thesis also looks at more general topics such as old age and gender, loneliness or freedom and last but not least analyzes the methods that filmmakers used to portray the themes of memory and reminiscing in their films. Klíčová slova: česká kinematografie; téma času; filmová teorie; analýzy filmových děl; stáří; sociologické aspekty Dostupné registrovaným uživatelům v digitálním repozitáři AMU
Stáří v českém filmu po roce 89

jsou tyto aspekty reflektovány ve filmu. Dotýká se i všeobecnějších otázek, jako je stáří a gender, osamělost či svoboda a v neposlední řadě analyzuje způsoby, jakým se českým filmařům daří ...

Jestřábová, Iva; RYŠAVÝ, Martin; MRAVCOVÁ, Marie
Akademie múzických umění v Praze, 2013

Tennessee Williams: Noc s leguánem
Semler, David; MRAVCOVÁ, Marie; VAJCHR, Marek
2017 - český
Bakalářská práce srovnává povídku a divadelní hru Tennesseeho Williamse, které obě nesou totožný název Noc s leguánem, a dále se zabývá adaptováním hry do podoby filmového díla, jehož režie se ujal americký režisér John Huston. Ačkoli jsou postavy povídky i její příběh odlišné od divadelní hry, sdílejí obě díla jak místo, ve kterém se příběhy odehrávají, tak především témata a motivy, kterými se zabývají: osamělost, úzkost, nesvoboda, kontrast mezi upjatou cudností a šokující nestoudností, ztráta víry v Boha, ale také touha po sblížení se s druhým člověkem a víra v sílu kontaktu a duchovní splynutí s druhým člověkem. Film Noc s leguánem je zdařilou a poměrně věrnou adaptací, ve které je většina změn oproti původní divadelní hře pouze formálních. Snímek je epičtější, je narušena Williamsova jednota místa, času a děje, dialogy jsou zkráceny, naopak charaktery postav jsou více prokresleny. Je potlačena symbolická a filozofická rovina hry, stejně jako je v menší míře užit autorův absurdní smysl pro humor a více prostoru dostává realistické ztvárnění. Celkové vyznění filmu, jeho téma a příběhy hlavních postav však ctí Tennesseeho předlohu. The Bachelor's Thesis compares the short story and the play, both entitled Night of the Iguana and both written by Tennessee Williams. The Thesis also deals with the adaptation of the play to the form of a film production directed by American director John Huston. Although both the characters and the events of the short story differ from the play, both literal works share the themes and motives they deal with: loneliness, anxiety, non-freedom, contrast between chastity and obscenity, loss of faith in God, the desire for unity with another person and the belief in the power of spiritual contact between two people. The film Night of the Iguana is a successful adaptation, in which most of the changes to the original play are only formal. The film is more epic, the unity of time, place and space is broken, dialogues are truncated, while the characters are more profound. There is less of the symbolic and the philosophical questions in the movie, as well as there is not so much of Williams’s absurd sense of humour and the overall approach of the director is more realistic. However, the main theme, the story and the characters stay true to the original Williams’s play. Klíčová slova: americká kinematografie; Williams, Tennessee, 1911-1983; Huston, John, 1906-1987; americké drama; analýzy filmových děl; filmová adaptace Dostupné registrovaným uživatelům v digitálním repozitáři AMU
Tennessee Williams: Noc s leguánem

povídky i její příběh odlišné od divadelní hry, sdílejí obě díla jak místo, ve kterém se příběhy odehrávají, tak především témata a motivy, kterými se zabývají: osamělost, úzkost, nesvoboda, ...

Semler, David; MRAVCOVÁ, Marie; VAJCHR, Marek
Akademie múzických umění v Praze, 2017

Hlavní postava " tajného agenta " ve filmech " Pouta " a " Životy těch druhých "
Kučera, Luboš; MAREK, Petr; Hájek, Václav
2014 - český
Zevrubné čtení a komparace filmů "Pouta" a "Životy těch druhých". Dramaturgický rozbor (a rozbor filmového jazyka) ve vztahu k tématu filmů, porovnání přístupů k hlavním postavám obou dramat. Tématem práce je dramaturgický rozbor vztahu hlavní postavy, ostatních postav dramatu, příběhu a tématu (a případně filmového jazyka) a vzájemná komparace u zmíněných filmů. Filmy vykazují dva odlišné přístupy k filmovému dramatu a zároveň využívají velmi podobné historické kontexty a hlavní postavu s podobnými vnějšími znaky: (osamělý) tajný agent či (ne)dobrovolný voyeur oscilující mezi (ne)loajalitou k vyšší moci a vlastním citovým puzením (jež je s vyšší mocí v rozporu) a jeho touha vymanit se narážející na příčinu svého vzniku resp. jeho neprolomitelné osamění jako stav bytí. Thorough reading and comparison of films "Walking Too Fast" and "The Lives of Others". A dramaturgical analysis and analysis of film language in relation to the themes of the film's approach to the main characters of both dramas. The theme of the work is dramaturgical analysis of the relationship of the main character, the other characters of drama, story and theme (possibly a film language) and mutual comparison with these films. Films show two distinct approaches to film drama, while using very similar historical contexts and the main character with similar external features: (lonely) secret agent or (in)voluntary voyeur oscillating between loyalty to a higher authority and their own emotional compulsion (which is with higher authority in the conflict) and his desire to escape crashing on the cause of its own origin resp. his unbreakable loneliness as a state of being. Klíčová slova: filmová teorie; filmové postavy; antihrdina; psychologické aspekty; analýzy filmových děl Dostupné registrovaným uživatelům v digitálním repozitáři AMU
Hlavní postava " tajného agenta " ve filmech " Pouta " a " Životy těch druhých "

s podobnými vnějšími znaky: (osamělý) tajný agent či (ne)dobrovolný voyeur oscilující mezi (ne)loajalitou k vyšší moci a vlastním citovým puzením (jež je s vyšší mocí v rozporu) a jeho touha ...

Kučera, Luboš; MAREK, Petr; Hájek, Václav
Akademie múzických umění v Praze, 2014

O službě

NUŠL poskytuje centrální přístup k informacím o šedé literatuře vznikající v ČR v oblastech vědy, výzkumu a vzdělávání. Více informací o šedé literatuře a NUŠL najdete na webu služby.

Vaše náměty a připomínky posílejte na email nusl@techlib.cz

Provozovatel

http://www.techlib.cz

Facebook

Zahraniční báze