Number of found documents: 333
Published from to

Zhotovení a prezentace fotografií formou tzv. newprintů
Bohdan, Vlado; Mašterová, Katarína
2021 - Czech
Jádrem památkového postupu je praktický návod na zhotovení tzv. newprintů - nových analogových fotografií – černobílých bromostříbrných pozitivů (zvětšenin anebo kontaktních kopií) z originálních historických negativů. Předpokladem porozumění postupu je znalost práce v temné komoře. Památkový postup je určen veřejným i soukromým sbírkám a institucím, které usilují o prezentaci negativů již nežijícího fotografa formou pozitivu, blížícího se dílu autora v co nejbližší možné míře. Postup byl vypracován na specifické sbírce negativů Josefa Sudka s náměty reprodukcí uměleckých děl a architektury. Součástí textu jsou teoretická zdůvodnění postupu i ukázky jeho praktického užití. The core of the conservation procedure is in the method for making so-called “new prints” – new analogue photographs – black and white gelatine silver-bromide prints (blow-ups or contact copies) of the original historical negatives. The prerequisite for understanding the procedure is knowledge of dark room work. This original procedure is intended for private collections and institutions which aim to present negatives of a deceased photographer in a way which is as close to the author’s original intention as is currently possible. The procedure was developed on a specific collection of Josef Sudek’s negatives with the topic of reproductions of art works and architecture. Theoretical justification for the procedure, as well as examples of its practical outcomes, are also part of the text. Keywords: photography; analogue photography; darkroom; print; Josef Sudek Available in a digital repository NRGL
Zhotovení a prezentace fotografií formou tzv. newprintů

Jádrem památkového postupu je praktický návod na zhotovení tzv. newprintů - nových analogových fotografií – černobílých bromostříbrných pozitivů (zvětšenin anebo kontaktních kopií) z originálních ...

Bohdan, Vlado; Mašterová, Katarína
Ústav dějin umění, 2021

Epigraphica & Sepulcralia 10. Fórum epigrafických a sepulkrálních studií
Roháček, Jiří
2021 - Czech
Sborník 17. mezinárodního zasedání k problematice sepulkrálních památek, které se konalo v Praze ve dnech 24. října - 26. října 2018. Obsahuje celkem osmnáct referátů (v češtině, angličtině a slovenštině), které se přímo či kontextuálně zabývají sepulkrálními památkami od středověku do 21. století. Je zastoupena česká, moravská, slovenská a polská problematika. Sborník je rozdělen do tří částí z hlediska náboženského kontextu diskutovaných témat - do části věnované sepulkrálním památkám křesťanským, židovským a komplementárně, ale stále ve středoevropském prostředí, islámským. The proceedings of the 17th international session on the issue of sepulchral monuments, which took place in Prague on 24 October - 26 October 2018. It contains eighteen papers in total (in Czech, English and Slovak), which deal directly or contextually with sepulchral monuments from the Middle Ages to the 21st century. Besides, the territorially Bohemian and Moravian issue as well as the Slovak and Polish issues have a significant share. The proceedings are divided in to three parts, in terms of the religious context of the discussed themes - hence into parts devoted to Christian, Jewish and finally supplemental, but still in the Central European milieu, Islamic sepulchral monuments. Keywords: sepulchral monuments; art history; history; epigraphy; interdisciplinarity; methodology; Central Europe; 13th-21th centuries Available at various institutes of the ASCR
Epigraphica & Sepulcralia 10. Fórum epigrafických a sepulkrálních studií

Sborník 17. mezinárodního zasedání k problematice sepulkrálních památek, které se konalo v Praze ve dnech 24. října - 26. října 2018. Obsahuje celkem osmnáct referátů (v češtině, angličtině a ...

Roháček, Jiří
Ústav dějin umění, 2021

Tři olomoucké nápisové desky spojené s kapitulním děkanem Claudiem Sorinou z Mantovy († 1658)
Dolejší, Kateřina
2021 - Czech
Příspěvek se věnuje souboru epigrafických památek, které jsou spojeny s olomouckým kapitulním děkanem Claudiem Sorinou z Mantovy († 1658) a snaží se jejich vznik i obsah zasadit do kontextu pohnutých událostí souvisejících se stavovským povstáním na Moravě v roce 1619.\n Conference paper focuses on group of epigraphic monuments, which is connected with the dean of the Olomouc Chapter Claudius Sorina of Mantua († 1658) and tries to put them in context of the turbulent period of rebellion in Moravia in 1619. Keywords: sepulchral monuments; inscriptions; Claudio Sorina of Mantua; Olomouc; Moravia; 17th century Available at various institutes of the ASCR
Tři olomoucké nápisové desky spojené s kapitulním děkanem Claudiem Sorinou z Mantovy († 1658)

Příspěvek se věnuje souboru epigrafických památek, které jsou spojeny s olomouckým kapitulním děkanem Claudiem Sorinou z Mantovy († 1658) a snaží se jejich vznik i obsah zasadit do kontextu pohnutých ...

Dolejší, Kateřina
Ústav dějin umění, 2021

Identifikace negativů a způsoby jejich uložení dle typu podložky
Cíglerová, Tereza; Doležalová, Kateřina
2021 - Czech
Památkový postup představuje používané způsoby identifikace fotografických negativů na polymerních podložkách, zejména na bázi nitrátu a acetátu celulózy, a závislost volby konkrétních technik na různých faktorech, jako jsou velikost a fyzický stav sbírky, vybavenost pracoviště, finanční a časové možnosti nebo též zkušenosti identifikujících osob. Pro svou nespornou informační hodnotu je v památkovém postupu vyzdvihován pilotní průzkum, který poskytuje první představu o materiálovém složení a fyzickém stavu sbírky a následně pomáhá s volbou identifikačních metod aplikovaných při zkoumání celé sbírky. Ve druhé části se metodika věnuje problematice dlouhodobého uložení negativů, srovnává doporučované standardy s obvyklými možnostmi menších institucí a navrhuje vhodná či alespoň přijatelná řešení. The conservation procedure presents the methods of identifying photographic negatives on polymer supports , especially by means of a cellulose nitrate base and cellulose acetate base, and the choice of various techniques on the basis of various factors, such as the collection’s size and physical condition, the workspace’s available equipment, the financial and time availability or the experiences of the identifying persons. For their indisputable informational value, the conservationist approach favors pilot survey which provides the initial idea about the collection’s material and physical composition and then helps with the choice of identification methods applied during the research phase. In the second part, the methodology focuses on the issues associated with long-term storage of the negatives and compares their recommended standards with the actual means at the disposal of minor institutions. It also proposes fitting, or at least acceptable, solutions. Keywords: photography; conservation; survey; Josef Sudek Available in a digital repository NRGL
Identifikace negativů a způsoby jejich uložení dle typu podložky

Památkový postup představuje používané způsoby identifikace fotografických negativů na polymerních podložkách, zejména na bázi nitrátu a acetátu celulózy, a závislost volby konkrétních technik na ...

Cíglerová, Tereza; Doležalová, Kateřina
Ústav dějin umění, 2021

Podívaná v cirkuse - rozptýlení, nebo koncentrace pozornosti?
Machalíková, Pavla
2021 - Czech
Příspěvek vychází z teze Jonathana Craryho o fragmentarizaci moderní společnosti a na jejím základě se věnuje vztahu volného času a cirkusu. Vychází z plakátů, které dokumentují vystupování vídeňské krasojezdecké společnosti Kryštofa de Bacha v Praze v letech 1803–1818 a které se dochovaly ve sbírce Národního muzea v Praze. Zkoumá cirkus jako druh moderní volnočasové podívané, představující nový způsob manipulace s vnímáním diváka, který se blíží obdobným manipulacím v moderním umění. The text takes as its starting point the thesis of Jonathan Crary about the fragmentation of modern society and modern perception. As an example, it takes circus posters and announcements for the Bich circus society in Prague shortly after 1800. It analyses circus as a specific type of modern spectacle which manipulates the perception of the viewer in ways similar to manipulations in modern art. Keywords: circus; leisure; attention Available at various institutes of the ASCR
Podívaná v cirkuse - rozptýlení, nebo koncentrace pozornosti?

Příspěvek vychází z teze Jonathana Craryho o fragmentarizaci moderní společnosti a na jejím základě se věnuje vztahu volného času a cirkusu. Vychází z plakátů, které dokumentují vystupování vídeňské ...

Machalíková, Pavla
Ústav dějin umění, 2021

Úvodem
Roháček, Jiří
2021 - Czech
Keywords: proceedings; sepulchral monuments; art history; history; epigraphy; heraldry; interdisciplinarity; methodology; Central Europe; 13th-21th centuries Available at various institutes of the ASCR
Úvodem

Roháček, Jiří
Ústav dějin umění, 2021

Sepulkrální památky v praxi památkové péče
Roháček, Jiří; Müller, K.; Chlíbec, Jan; Slavík, J.
2021 - Czech
Metodika Sepukrální památky v praxi památkové péče byla vypracována jako pomůcka pro pracovníky památkové péče. Obsahuje proto kapitoly věnované dějinám pohřbívání a funkční klasifikaci sepulkrálních památek, osvětluje jejich uměleckohistorický kontext a proměnu na přelomu 18. a 19. století, kdy se z výlučnějších objektů zhotovovaných pro vyšší společenské vrstvy stává produkt užívaný většinou společnosti. Vzhledem ke svému specifickému charakteru nebyly do metodiky pojaty židovské sepulkrální památky. Samostatné kapitoly jsou věnovány epigrafické a heraldické výbavě sepulkrálních památek, které jsou hlavními nositeli jejich informační a památkové hodnoty, pomineme-li umělecká díla, jimiž sepulkrální památky mohou být v celku či některé své části. Hlavní část metodiky tvoří kapitoly věnované evidenci, dokumentaci, péči a prezentaci sepulkrálních památek. Kapitoly o epigrafické a heraldické výbavě jsou koncipovány k přímému využití při deskripci sepulkrálních památek. Velká pozornost je věnována dokumentaci, zejména v prostředí v současnosti budovaného Integrovaného informačního systému památkové péče – v jednotné webové aplikaci Památkový katalog, určené k evidenci a dokumentaci památkového fondu. The methodology book pioneers in presenting the forms and evolution of Christian sepulchral monuments dated from the Middle Ages to the 20th century, their decoration and epigraphic suit. The main part of the methodology book consists of chapters on recording, documentation, preservation and presentation of sepulchral monuments. The chapters on epigraphic and heraldic accessories are aimed to be directly used as sources for sepulchral monuments' recording. A lot of attention is paid to managing records of the monuments in the environment of the heritage conservation integrated information system. Keywords: sepulchral monuments; sculpture; monument care; methodology; Czech Republic Available at various institutes of the ASCR
Sepulkrální památky v praxi památkové péče

Metodika Sepukrální památky v praxi památkové péče byla vypracována jako pomůcka pro pracovníky památkové péče. Obsahuje proto kapitoly věnované dějinám pohřbívání a funkční klasifikaci sepulkrálních ...

Roháček, Jiří; Müller, K.; Chlíbec, Jan; Slavík, J.
Ústav dějin umění, 2021

Epigraphica & Sepulcralia 9. Fórum epigrafických a sepulkrálních studií
Roháček, Jiří
2020 - Czech
Sborník 16. mezinárodního zasedání k problematice sepulkrálních památek, které se konalo v Praze ve dnech 25. října - 27. října 2017. Obsahuje celkem sedmnáct referátů, které se přímo či kontextuálně zabývají sepulkrálními památkami od pozdního středověku do 21. století. Je zastoupena česká, moravská, slovenská a polská problematika. Sborník je rozdělen do tří částí z hlediska náboženského kontextu diskutovaných témat - do části věnované sepulkrálním památkám křesťanským, židovským a komplementárně, ale stále ve středoevropském prostředí, islámským. The proceedings of the 16th international session on the issue of sepulchral monuments, which took place in Prague on 25 October - 27 October 2017. It contains seventeen papers in total, which deal directly or contextually with sepulchral monuments from the Late Middle Ages to the 21st century. Besides, the territorially Bohemian and Moravian issue as well as the Slovak and Polish issues have a significant share. The proceedings are divided in to three parts, in terms of the religious context of the discussed themes - hence into parts devoted to Christian, Jewish and finally supplemental, but still in the Central European milieu, Islamic sepulchral monuments. Keywords: sepulchral monuments; art history; history; epigraphy; interdisciplinarity; methodology; Central Europe; 11th-21th centuries Available at various institutes of the ASCR
Epigraphica & Sepulcralia 9. Fórum epigrafických a sepulkrálních studií

Sborník 16. mezinárodního zasedání k problematice sepulkrálních památek, které se konalo v Praze ve dnech 25. října - 27. října 2017. Obsahuje celkem sedmnáct referátů, které se přímo či kontextuálně ...

Roháček, Jiří
Ústav dějin umění, 2020

Funkce autora ve středověku. Příklad ikonografie rukopisů Guillauma de Machaut
Panušková, Lenka
2020 - Czech
Keywords: autor; poet; Guillaume de Machaut; illumination; iconography Available at various institutes of the ASCR
Funkce autora ve středověku. Příklad ikonografie rukopisů Guillauma de Machaut

Panušková, Lenka
Ústav dějin umění, 2020

Černobílí muži s paletou?
Buddeus, Hana
2020 - Czech
V textu otištěném ve speciálním čísle časopisu October věnovaném černobílé fotografii Matthew Witkovsky vznesl otázku, zda může bádání o fotografii sloužit jako model pro dějiny umění. Na několika konkrétních příkladech z dějin českého umění 20. století (monografické edice a fotografické portréty umělců) ukazují, jak se od víry v čistotu fotografického záznamu dostáváme k důrazu na konstruovanost fotografického obrazu. Fotografie jednoznačně ukazuje na nutnost zabývat se nejen autory a díly, ale i podmínkami jejich vzniku, distribuce a recepce. In an essay published in a special issue of October magazine devoted to black-and-white photography, Matthew Witkovsky asks whether photography studies can serve as a model for art history. Using specific examples from 20th century Czech art (monographs and photographic portraits of artists), I show how we have moved from a belief in the purity of the photographic record to an emphasis on how the photographic image is constructed. Photography unequivocally highlights the need to examine not just artists and their work, but also the circumstances of their creation, distribution and reception. Keywords: photography; reproduction; portrait Available at various institutes of the ASCR
Černobílí muži s paletou?

V textu otištěném ve speciálním čísle časopisu October věnovaném černobílé fotografii Matthew Witkovsky vznesl otázku, zda může bádání o fotografii sloužit jako model pro dějiny umění. Na několika ...

Buddeus, Hana
Ústav dějin umění, 2020

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases