Number of found documents: 873
Published from to

Rozdíly v přísnosti známkování žáků a dopady na vzdělanostní aspirace
Münich, Daniel; Protivínský, Tomáš
2022 - Czech
Pro žáky a jejich rodiče představují známky ve škole klíčovou informaci formující i vzdělávací a kariérní ambice. 87 % žáků devátých ročníků s jedničkou z matematiky chce vystudovat vysokou školu. Mezi žáky s trojkou chce na VŠ jen 39 %. Mezi základními školami panují v přísnosti známkování velké rozdíly. Klasifikace žáků se stejnými akademickými výsledky se mezi školami liší v průměru o celý klasifikační stupeň. Při stejných dovednostech mají žáci z přísně známkujících škol nižší studijní ambice oproti žákům z mírně známkujících škol. Známky na vysvědčení také často představují jedno z přijímacích kritérií na středních školách a víceletých gymnáziích. Rozdíly v přísnosti známkování a zásadní role známek při plánování budoucí vzdělávací dráhy mohou tedy vést k chybným rozhodnutím žáků a rodičů, neefektivitám ve vzdělávacím systému a k suboptimální alokaci talentů. For students and their parents, school grades are a key piece of information that helps to shape educational and career ambitions. We find that 87% of Czech ninth graders with an A in mathematics want to go to university. Among students with a C, only 39% have the same aspiration. There is wide variation in the strictness of grading across Czech primary schools. On average, grades awarded can differ by as much as a full letter grade between stricter and more moderately grading schools. Even when they in fact have measurably equivalent skills, students from schools that grade more strictly have lower academic aspirations than students from schools that grade more moderately. Grades on report cards are also often among the admissions criteria for secondary schools and high schools. Differences in the strictness of grading and the crucial roles of grades in planning future educational paths can therefore lead to misguided decisions by students and parents, inefficiencies in the education system, and suboptimal allocation of talent. Keywords: primary schools; school grades; Czech Republic Fulltext is available at external website.
Rozdíly v přísnosti známkování žáků a dopady na vzdělanostní aspirace

Pro žáky a jejich rodiče představují známky ve škole klíčovou informaci formující i vzdělávací a kariérní ambice. 87 % žáků devátých ročníků s jedničkou z matematiky chce vystudovat vysokou školu. ...

Münich, Daniel; Protivínský, Tomáš
Národohospodářský ústav, 2022

Proximity to help matters: the effect of access to centers of legal aid on bankruptcy rates
Hrehová, Kristína; Domonkos, Š.
2022 - English
Personal bankruptcy aims to provide a fresh start to debtors. While bankruptcy is often the only solution to financial distress, large spatial distance to affordable legal services may result in its underuse by eligible debtors. Using a large administrative dataset of personal bankruptcies, we study the impact of spatial distance from public Centers for Legal Aid (CLAs) on the regional incidence of personal bankruptcy in Slovakia. We avoid endogeneity by focusing on the increased availability of legal aid controlling for the expected\ndistance from the nearest CLA, which serves as the first contact point in the process of filing for personal bankruptcy in the Slovak Republic. Distance from these legal aid centers has a significant impact on personal bankruptcy rates: the closer the nearest CLA is, the larger the prevalence of personal bankruptcy is in a given municipality. We quantify the impact of service access on personal bankruptcy rates, showing that improved access to free legal aid has both a statistically and substantively significant impact on the use of personal bankruptcy by the public. At the end of the almost 3-year-long period analyzed, municipalities with good access to CLAs had 3.3 bankruptcies more per 1,000 inhabitants than municipalities with weak access to CLAs. This effect is significant, as the average national bankruptcy rate until December 2019 reached 6.3 bankruptcies per 1,000 persons. Keywords: personal bankruptcy; insolvency; policy analysis Fulltext is available at external website.
Proximity to help matters: the effect of access to centers of legal aid on bankruptcy rates

Personal bankruptcy aims to provide a fresh start to debtors. While bankruptcy is often the only solution to financial distress, large spatial distance to affordable legal services may result in its ...

Hrehová, Kristína; Domonkos, Š.
Národohospodářský ústav, 2022

Information, perceived returns and college major choices
Kudashvili, Nikoloz; Todua, Gega
2022 - English
Students may hold inaccurate beliefs about earnings and employment opportunities when making their education decisions. This paper analyzes the effects of information provision on student’s intended and actual college major choices in Georgia. Secondary school students in our experiment systematically overestimated the earnings and unemployment rates of college graduates. We find that 10 percent more students who received information on actual earnings and unemployment changed their actual college major choices than others. The changes in their majors are partly driven by differences in the perceived and actual unemployment rates, whereas the earning differences do not appear to play a role. We also estimate spillover effects on students who do not receive information directly, and show that they matter, but only for older students who are closer to high school graduation. Importantly, we find that the immediate changes in the intended choices are not linked to the final major choices, suggesting that measuring the effects of information on immediately expressed intentions may not be sufficient to understand how information affects actual real-life decisions. We find that both direct and indirect information provision have sizable effects on student college major choices. Keywords: college major; perceived unemployment; perceived earnings Fulltext is available at external website.
Information, perceived returns and college major choices

Students may hold inaccurate beliefs about earnings and employment opportunities when making their education decisions. This paper analyzes the effects of information provision on student’s intended ...

Kudashvili, Nikoloz; Todua, Gega
Národohospodářský ústav, 2022

Social networks and surviving the Holocaust
Bělín, M.; Jelínek, T.; Jurajda, Štěpán
2022 - English
Survivor testimonies link survival in deadly POW camps, Gulags, and Nazi concentration camps to the formation of close friendships with other prisoners. We provide statistical evidence consistent with these fundamentally selective testimonies. We study the survival of the 140 thousand Jews who entered the Theresienstadt ghetto, where 33 thousand died and from where over 80 thousand were sent to extermination camps. We ask whether an individual’s social status prior to deportation, and the availability of potential friends among fellow prisoners influenced the risk of death in Theresienstadt, the ability to avoid transports to the camps, and the chances of surviving Auschwitz. Pre-deportation social status protected prisoners in the self-administered society of the Theresienstadt ghetto, but it was no longer helpful in the extreme conditions of the Auschwitz-Birkenau concentration camp. Relying on multiple proxies of pre-existing social networks, we uncover a significant survival advantage to entering Auschwitz with a group of potential friends. Keywords: social status; social networks; Holocaust survival Fulltext is available at external website.
Social networks and surviving the Holocaust

Survivor testimonies link survival in deadly POW camps, Gulags, and Nazi concentration camps to the formation of close friendships with other prisoners. We provide statistical evidence consistent with ...

Bělín, M.; Jelínek, T.; Jurajda, Štěpán
Národohospodářský ústav, 2022

An equivalence between rational inattention problems and complete-information conformity games
Ilinov, Pavel; Jann, Ole
2022 - English
We consider two types of models: (i) a rational inattention problem (as known from the literature) and (ii) a conformity game, in which fully informed players find it costly to deviate from average behavior. We show that these problems are equivalent to each other both from the perspective of the participant and the outside observer: Each individual faces identical trade-offs in both situations, and an observer would not be able to distinguish the two models from the choice data they generate. We also establish when individual behavior in the conformity game maximizes welfare. Keywords: conformity; equivalence; rational inattention Fulltext is available at external website.
An equivalence between rational inattention problems and complete-information conformity games

We consider two types of models: (i) a rational inattention problem (as known from the literature) and (ii) a conformity game, in which fully informed players find it costly to deviate from average ...

Ilinov, Pavel; Jann, Ole
Národohospodářský ústav, 2022

RBTC and human capital: accounting for individual-level responses
Kashkarov, Daniil
2022 - English
I test the contribution of individual human capital responses to earnings inequality arising in the process of the routine-biased technological change (RBTC). I develop a lifecycle model of human capital and occupational choice, calibrate it to the NLSY79 data, using the price series for human capital in abstract and routine occupations estimated from the cross-sectional CPS data with the “flat spot” approach. I then use the model to quantify the effect of a change in human capital prices on earnings inequality. I find that an increase in the price for human capital in abstract occupations and a fall in its price in routine occupations associated with RBTC has a modest contribution to the evolution of variance of log-earnings — up to 10.8 per cent by the end of the working life cycle. However, the contribution of RBTC to an increase in the abstract wage premium over the lifetime of the NLSY79 cohorts is up to 28.6 per cent. The growth of the abstract wage premium is significantly dampened by the human capital responses of workers switching from routine occupations. Keywords: RBTC; human capital; life-cycle modelling Fulltext is available at external website.
RBTC and human capital: accounting for individual-level responses

I test the contribution of individual human capital responses to earnings inequality arising in the process of the routine-biased technological change (RBTC). I develop a lifecycle model of human ...

Kashkarov, Daniil
Národohospodářský ústav, 2022

Státní zaměstnanci a úředníci: kde pracují a za kolik?
Bartušek, Daniel; Bouchal, Petr; Janský, Petr
2022 - Czech
V českém veřejném sektoru je zaměstnána (přepočteno na plné úvazky) téměř pětina pracovních sil země. Téměř polovina (464 tisíc) z tohoto téměř milionu zaměstnanců byla v roce 2020 placena ze státního rozpočtu a nazýváme je státními zaměstnanci. Nadpoloviční část státních zaměstnanců připadá na příspěvkové organizace (265 tisíc), kde dominují zaměstnanci regionálního školství. Menší část ostatních státních zaměstnanců (198 tisíc) spadá pod řadu různorodých organizací, od armády a policii až po ministerstva a úřady práce. Jen malou část státních zaměstnanců lze označit za státní úředníky. Těch v roce bylo zhruba 78 tisíc, což představuje 8 % zaměstnanců veřejného sektoru a 17 % státních zaměstnanců. S ohledem na to, jak velká je často věnována pozornost tématu počtu státních úředníků ve veřejných debatách, jsou jejich počty i podíly poměrně nízké. Almost one fifth of the Czech Republic's workforce (calculated in full time equivalents) is employed in the public sector. In 2020, almost half (464,000) of these almost one million employees were paid out of the state budget and can be considered state employees. More than half (265,000) of the country's state employees are employed in state-funded institutions, in particular schools. The remaining, smaller share of state employees (198,000) work in a wide variety of other public organizations, including the armed forces, the police force, government ministries and job centres. Only a small proportion of state employees can be considered to be civil servants. In 2020 there were about 78,000 of these, which is approximately 8% of all public sector workers and 17% of state employees. This number is rather low in both absolute and relative terms, and stands in contrast to the substantial attention frequently paid in public debate to how many civil servants the country has. Keywords: state employees; civil servants; Czech Republic Fulltext is available at external website.
Státní zaměstnanci a úředníci: kde pracují a za kolik?

V českém veřejném sektoru je zaměstnána (přepočteno na plné úvazky) téměř pětina pracovních sil země. Téměř polovina (464 tisíc) z tohoto téměř milionu zaměstnanců byla v roce 2020 placena ze státního ...

Bartušek, Daniel; Bouchal, Petr; Janský, Petr
Národohospodářský ústav, 2022

Spočítali jsme za vás: dopady zrušení superhrubé mzdy, snížení odvodů na sociální pojištění a zavedení daňových prázdnin
Kalíšková, Klára; Šoltés, Michal
2022 - Czech
Poslední rok přinesl mnoho změn ve zdanění práce v České republice. Daňové zákony přijaté v prosinci 2020 a červenci 2021 sníží příjmy veřejných rozpočtů v roce 2022 přibližně o 116 mld. Kč. Zaměstnanci tak v tomto roce odvedou na dani z příjmu méně než polovinu toho, kolik by odvedli bez přijatých daňových změn. Odvodové zatížení zaměstnanců se snížilo u všech příjmových skupin, nízkopříjmový zaměstnanci však z koláče úspor získají disproporčně méně. Zaměstnanci v nízkopříjmové pětině ušetří v letošním roce v průměru 500 Kč měsíčně, zatímco ti ve vysokopříjmové pětině v průměru 4 000 Kč měsíčně. Přijaté daňové zákony výrazně zvýšily podíl zaměstnanců, kteří platí nulovou nebo zápornou daň z příjmu (tedy pobírají tzv. daňový bonus na děti). Prostor pro další snižování daně z příjmu je tak již omezený, obzvláště u poplatníků, kteří čerpají slevu na dani na dítě a na manželku/la s nízkým příjmem. In the past year, the Czech Republic has seen plenty of changes in how employment income is taxed. Tax legislation adopted in December 2020 and July 2021 will reduce public revenues in 2022 by about 116 billion CZK. In other words, in 2022 employees will pay less than half the income tax that they would have paid without these tax changes. Average tax rates have been reduced for all income groups, although low-income employees will gain a disproportionately small slice of this savings pie. Employees in the lowest income quintile will save 500 CZK per month on average, whereas those in the highest income quintile will save an average of 4,000 CZK each month. The newly adopted tax legislation has substantially increased the share of employees who pay zero or negative income tax (i.e. receive what is known as the child tax bonus). There is thus little room for any further income tax reduction, especially for taxpayers who claim tax relief for their children or low-earning spouse. Keywords: social security; tax legislation; Czech Republic Fulltext is available at external website.
Spočítali jsme za vás: dopady zrušení superhrubé mzdy, snížení odvodů na sociální pojištění a zavedení daňových prázdnin

Poslední rok přinesl mnoho změn ve zdanění práce v České republice. Daňové zákony přijaté v prosinci 2020 a červenci 2021 sníží příjmy veřejných rozpočtů v roce 2022 přibližně o 116 mld. Kč. ...

Kalíšková, Klára; Šoltés, Michal
Národohospodářský ústav, 2022

Odchody z učitelské profese v Evropě
Federičová, Miroslava; Pertold, Filip
2022 - Czech
Tato krátká studie shrnuje zjištění původního empirického výzkumu dlouhodobých trendů v opouštění učitelské profese v evropských regionech včetně České republiky. Tento fenomén má v některých ohledech podobný charakter napříč zeměmi, ale také existují výrazné regionální rozdíly. Pro Českou republiku a celý středoevropský region zemí zjišťujeme, že během ekonomické transformace dochází k odlivu mladých učitelů-mužů z učitelské profese. To je pravděpodobně způsobeno lepšími možnostmi v alternativních profesích. Transformace tak značně přispěla k feminizaci učitelské profese. This short study summarises the findings of original empirical research on long-term trends in teachers exiting the profession in all European regions, including the Czech Republic. We find similar patterns in some respects across all countries, but there are significant regional differences. For the Czech Republic and countries in the entire Central European region, we find that, during the economic transformation from 1990-2000 more young male teachers left the teaching profession. This is likely due to more lucrative opportunities in alternative professions. The economic transformation significantly contributed to the feminization of the teaching profession. Keywords: teacher turnover; educational system; European countries Fulltext is available at external website.
Odchody z učitelské profese v Evropě

Tato krátká studie shrnuje zjištění původního empirického výzkumu dlouhodobých trendů v opouštění učitelské profese v evropských regionech včetně České republiky. Tento fenomén má v některých ohledech ...

Federičová, Miroslava; Pertold, Filip
Národohospodářský ústav, 2022

Dlouhodobá dědictví osvobození Sudet Rudou a americkou armádou
Grossmann, Jakub; Jurajda, Štěpán
2022 - Czech
Vynucená migrace je spojena s traumaty milionů lidí vyhnaných ze svých domovů, ale velmi málo se ví o osudech těch, kteří se vyhnání vyhnuli a stali se minoritou v nové společnosti. Tato analýza odhaluje, jak a do jaké míry ovlivnily způsob a rozsah poválečného odsunu německého obyvatelstva z území Sudet dlouhodobý společenský vývoj v zemi. Forced migration results in trauma to the millions of people displaced from their homes, but very little is known about the fate of those who avoided expulsion and became a minority in the new society. This analysis reveals how and to what degree the manner and extent of the post-war expulsion of the German population from the Sudetenland influenced the country’s long-term social development. Keywords: forced migration; displacement; ethnic cleansing Fulltext is available at external website.
Dlouhodobá dědictví osvobození Sudet Rudou a americkou armádou

Vynucená migrace je spojena s traumaty milionů lidí vyhnaných ze svých domovů, ale velmi málo se ví o osudech těch, kteří se vyhnání vyhnuli a stali se minoritou v nové společnosti. Tato analýza ...

Grossmann, Jakub; Jurajda, Štěpán
Národohospodářský ústav, 2022

About project

NRGL provides central access to information on grey literature produced in the Czech Republic in the fields of science, research and education. You can find more information about grey literature and NRGL at service web

Send your suggestions and comments to nusl@techlib.cz

Provider

http://www.techlib.cz

Facebook

Other bases